Keskustelua välittäjistä

Avasin just tilin degiroon. Nordnettiin jää pitkät positiot ja rahastot. Degirossa teen lyhyempää kauppaa ja todennäköisesti jotain etf rahastoja tulee ostettua myös. Syy tähän on Nordnetin kalliit hinnat ja superluoton ehtojen huonontaminen.

Hei @viljo

Mun kokemuksen mukaan OP:ssa häiritsi erityisesti älyttömän huono käyttöliittymä verkkipankissa sekä ”huoltokatko, vikaa korjataan” tyyppiset ongelmat 3krt/viikko… hinnoittelukin oli välillä ok (omistaja-asiakas ja oskl jäsenedut) mutta tuntuivat veivaavan hinnastoakin ees-taas halvemmasta kalliimpaan jne.

1 tykkäys

Juu mulla oli jo oma diili, mutta se unohdettiin ja korotettiin hintoja… Jos ois ylivoimainen niin sais olla vähän muita kalliimpi, ehkä.

Lyhytnäköistä toimintaa!

Avasin Degiroon tilin. Ihan sujuvasti meni, mutta Fodeliaa ei näytä vieläkään listoilta löytyvän, vaikka muuten Firsth North / Helsinki osakkeet kaikki löytyy ihan normaalisti. Muutoin ei vielä kokemusta, pitää alkaa tutustumaan. Nordnetin salkku jää paikalleen, mutta lisäostot Degiro + mahdollisesti osakesäästätötili Nordean.

Myöskään Mandatumilla ei Fodelia näkynyt eilen (klo 12, ehkä), mutta nyt näkyy. Parantamisen varaa siis on.

1 tykkäys

Tiedustelin Mandatumilta paria itseäni askartanutta asiaa, jotka ajattelin jakaa. Tärkein pointti oli se, että samassa taloudessa asuvat perheenjäsenet pääsevät kaikki samaan palkkioluokkaan. Itselläni useampia hallinnoitavia salkkuja ja tämä olisi kokonaiskulujen (kaupankäynti) kannalta keskeistä. Alaikäisille salkun avaaminen toistaiseksi mahdotonta, mutta haluavat jatkossa mahdollistaa myös tämän. Aikataulusta eivät pystyneet vielä sanomaan. Pointti kuitenkin se että, kun palvelu avataan myös alaikäisille, voi kauppaa käydä samalla palkkiotasolla kaikilla perheen salkuilla. Evlillä oli muistaakseni joskus sama. Ehdotin tätä joskus myös Nordnetille, mutta eivät ottaneet onkeensa. Nyt näyttäisikin siltä että Mandatumista on tulossa koko perheen välittäjä kilpailukykyisillä kuluilla (myös ulkomaille). Selvää on että siirrän salkut tuonne kun saavat palvelun myös alaikäisten osalta pyörimään.

4 tykkäystä

Nordnetillä onnistuu, ainakin private tasolla. Oman salkun kautta hallinnoin koko perheen salkkuja ja sama välityspalkkio kaikissa. Pitää vaan asiakaspalvelulle ilmoittaa asiasta.

1 tykkäys

Nordnetilla tarkoittanee, että jos olet itse privatasolla, pääsee hallinnoimasi salkut sinne myös. Mutta jos itse alitat privatason, ei auta, vaikka omat ja hallinnoimasi salkut yhdessä menisivät heittämällä yli, eli silloin ei pääse privatasolle, eikä myöskään hallinnoimiesi salkkujen kaupankäyntitaso ole sama kuin omasi.

1 tykkäys

juu mandatumista meinasin juurikin kysyä maanataina, että saanko sinne siirtää myös lapsen salkun siinä sivussa.

ETF:t ovat osakemuotoisia, joten niiden hinnoittelu vastaa kaupankäyntiä osakkeilla. Kasvuosuus ei maksa ulos osinkoja, joten niiden suhteen ei tule eteen tilannetta, että osingoista olisi peritty liikaa veroja ja tuo liikaa maksettu osuus pitäisi itse hakea pois.

Saksa perii osingoista liikaa veroa mutta myyntivoittojen osalta verot maksetaan Suomeen ja ne menevät oikein. Kasvuosuus-ETF:ien osalta ei siis tule missään yhteydessä liikaverotustilannetta edes XETRA:ssa.

Välittäjällä ei ole merkitystä asian kanssa tai siis Degiron suhteen joudut ilmoittamaan itse tekemäsi kaupat verottajalle mutta se on eri asia.

3 tykkäystä

Onko tuolla Mandatumilla lainoitusta, että saa luottoa osakesalkkua vastaan? Eli vastaavaa kuin esim. Nordnetillä. Tiedätkö esim. sinä @Peelo, @MoneyWalker tai muut, jotka käytätte Mandatumia?

Nordnetin hinnoittelu kyllä menee ihan väärään suuntaan tällä hetkellä. Vertailu ruotsalaiseen hinnoitteluun on törkeä. Kauppapaikkojakin on aika nihkeästi. Enkä ole löytänyt uusilta webbisivuilta esim. sitä, kuinka osakkeelle laitetaan kurssihälytys (kertokaa, jos tiedätte). yms.

EDIT: Selvittelin näitä ja luottoa eivät näy tarjoavan toistaiseksi. Lisäksi reaaliaikaiset kurssit maksaa erikseen, joka tuntuu aika hankalalta.

1 tykkäys

Ja tuosta Degirosta sellainen kyssäri, että voiko sieltä tulostetun “9A Arvopapereiden luovutusvoitot ja -tappiot” -lomakkeen laittaa suoraan sellaisenaan veroilmoitukseen vai pitääkö veroilmoitus täyttää jotenkin työläämmin, kohta kohdalta? Koska käsittääkseni joku verovirkailijahan sen joutuu siitä pdf-tulostesta viemään käsin niiden tietokantaan, jos sitä ei itse tee. Korjatkaa jos olen väärässä.

Ja onko siinä tulosteessa myös osingot? Jos tuo tuloste kelpaisi suoraan liitteeksi ja homma sillä selvä, niin sitten se olisi kyllä aika vaivatonta.

Osaisitko @Stetson-Harrison_Cap (tai muut) kommentoida näitä?

Onko näin että degiron lähdevero on suomi osakkeissa ja jenkeissä 30%? Eli pitää hakea takaisin?

Tulosteessa on myös osingot hyvin eriteltynä.
Lukuisten kuulopuheiden mukaan useat ovat vain liittäneet valmiin Degiron pdf:n ja homma on kuuleman mukaan ollut sillä selvä.

Varmuuden vuoksi itse olen myös kirjoitellut pdf:n tietoja OmaVeroon.
Vaikka kyllä ne kaikki samat tiedot on jo sillä pdf:llä.

USA lapuista ottavat lähdeveroa oikein (eli 15% ja Suomen verokarhu kahmii käpäliinsä loput).

Suomi osakkeista ottavat liikaa, joten helppouden vuoksi välttelen suomalaisten firmojen osinkoja Degirossa.

1 tykkäys

Hyvältä on tähän mennessä tosiaan kaikki vaikuttanut. Mutta toimeksiantoja en käsitä. Jos haluan stoplossin ja target profit samanaikaisesti, niin tähän mennessä degiro ei semmoista temppua ole antanut tehdä. Voiko olla vain 1 myyntitoimari kerralla?

En ole avanut palvelua vielä, joten en osaa sanoa lainoituksesta. Kysäise aspalta ja jaa tietosi täällä. Mulle vastasivat muutaman tunnin viiveellä. Laittakaa myös kaikki yhteydenottajat painetta alaikäisten palvelun pikaiseksi mahdollistamiseksi.

Ok. Heidän sivuilla on sitten virhe. Siellä lukee 30% jenkkilän kohdalla

Jep, Degiro tilin ensimmäisen testioston kerkesin näköjään ennen osinkopäivää ja 15% näyttäis menevän.

2 tykkäystä

Kuinka tuo Degiron lainoitus käytännössä toimii? Voiko sitä käyttää vain Degirossa arvopapereiden ostoon vai onko myös mahdollista nostaa lainarahat omalle pankkitilille kuten Nordnetissä?

1 tykkäys