Keskustelua välittäjistä

Sen verran sivusta seuranneena että vaikka olen harkinnut (halvempien kulujen vuoksi) Nordnetiltä Mandatumille vaihtoa, niin toistaiseksi maksan mielummin korkeammat välityskulut siitä että välittäjä ei lähetä verottajalle soopaa jotain joutuu korjaamaan jälkikäteen. Eli Mandatum on itselläni shitlistalla ainakin vuoden kunnes kuulen miten homma meni ensi kerralla verotuksen osalta ko. firman asiakkailla.

6 tykkäystä

Ensinnäkin pyydän anteeksi huonoa sanavalintaani, ei ollut tarkoitus puhutella alentavasti. Tarkoitus oli sanoa, että mielestäni väärin menneen veroraportin osalta kannattaa olla pragmaattinen ja käyttää energia olennaiseen eli korjata oikeat luvut ilmoitukseen ja pyrkiä parempaan sijoittamiseen.

Selkeästi ymmärsin alunperin väärin mistä on kyse.

Tehtäisiinkö niin, että joku teistä kirjoittaisi jäsennellyn koosteen tapauksesta ja lähettäisi osoitteeseen edunvalvonta@osakeliitto.fi. Ja mielellään niin rautalangasta väännettynä, että toimitusjohtaja Snellmankin ymmärtää kertalukemalta :sweat_smile:

Tutustumme siihen alkuviikosta ja jatketaan siltä pohjalta.

11 tykkäystä

Klassinen kivisenä kiisto, sitten kirjoita memo, mä en ehdi perehtyä :joy:

E:

Varmaankin kannattaa käyttää aika johonkin hyödyllisempään, kuten parempien tuottojen etsimiseen

5 tykkäystä

Täällä on myös sekä Nordnet että Nordea (Investor). Nordnet on ollut käytössä jo 2000 luvun alkupuolelta ja Nordeaa on tullut alettua käyttää pääasiallisesti viimeisen parin vuoden aikana ja nyt salkusta 95% on Nordean puolella. Innostus Nordnetin pyörittämiseen hiipui kun pelkkä salasana authentikaatio oli saatavilla (nyt on myös mobiiliautentikaatio) ja kun Nordean verkkopankista löytyi myös osakevälitys niin tuli sitten alettua käyttää pääasiassa sitä. Välillä tullut mietittyä pitäisikö olla jokin kolmas vielä jenkki tms suuntaan kulujen ja valikoiman takia, mutta jäänyt tekemättä kun mitä useampi välittäjä, sen enemmän vaivaa seuraamisessa, pääomaa pitää jakaa ja ulkomaisten välittäjien kohdalla veroraportit eivät tule automaattisesti.

Mitä tulee käytettävyyteen (huom, mielipidekysymys), niin minusta perusoperaatioiden teko (osto/myynti) kun tietää mitä haluaa ostaa (tai lisää/vähentää salkkua) on jopa selkeämpää/helpompaa Nordean puolella, Nordnetin nykyinen UI on menujen osalta silkkutäkki sitä ja tätä, että melkein enemmän aikaa menee etsiä Nordnetin puolelta vastaava. Investorin UI rakenne taas on selkeä ja yksinkertainen - joka tarkottaa myös sitä että tietyt featuret puuttuvat.

Sen sijaan Nordnetin vahvuus on osakelistojen selailu, salkkuun kuulumattomien lappujen seuraaminen (tuota varten olen tehnyt oman listan investoriin kaupankäynnin välilehdelle) ja graafinen tuoton kehityskäppyrä, jota ei Investorin puolella ole (Nordean uuden verkkopankin puolella graafinen kehityskäppyrä löytyy per arvopaperi mutta muuten UI on yksinkertaistettu). Lisäksi tulee välillä hyödynnettyä Investorin teknisen analyysin työkaluja. (Löytyykö muuten vastaavia Nordnetin nykyisen ui:n puolelta?)

Osakevalikoima on Nordnetissä hieman laajempi, Nordeassa eksoottisemmat pienemmät paperit voivat puuttua tai sitten ne pitää erikseen pyytää avaamaan. Yhden pienen Kanadalapun kanssa jota ei löytynyt Nordeasta meinastin ostaa Nordnetistä, mutta jäi ostamatta kun välityskulut olisivat nousseet ihan poskettomiksi (useita kymppejä) piensijoittajalle sopivan eräkoon osalta. Tässä mielessä max 1% kaikkiin pörsseihin (+mahd valuutanvaihto) on piensijoittajalle etu.

Nykyinen salkku on paisunut ihan mukavan kokoiseksi, niin muista Nordean pankkipalveluista saa sitten alennusta “premium” asiakkaana.

9 tykkäystä

Itselleni Nordnet on selkein koskaan käyttämäni sijoitusalusta. Danskebankkia käytin aluksi, mutta aivan järkyttävä käyttöliittymä. En itse henkilökohtaisesti tunnu löytävän sieltä mitään. Nordnet on ihanan mobiilinen alusta.

Nordnetissä kaikki on selkeästi omalla paikallaan. Selkeää fonttia ja isot numerot. Ei ole asiaa, joka voisi jäädä huomaamatta jne. Eri tilit näkyvät selkeästi, rahamäärät näkyvät useassa näkymässä. Tämä helpottaa tilien hallintaa huomattavasti ja voit esimerkiksi intuiivisemmin siirtää rahaa tililtä y tilille x. Kaikki on omalla paikallaan ja asiat osataan erotella hyvin. OMA PÄÄOMA / KÄYTETTÄVISSÄ / jne.

Nordnetistä on myös puhelinappi. Sitä en hirveästi ole käyttänyt. Syy on itse puhelin, ei sovellus. En pidä lainkaan koittaa ostaa jotain osaketta x pieneltä näytöltä kesäkuumalla. Mitä isompi ja avarampi on käyttöliittymä ja näyttö, sitä parempi.

Sitten hiukan danske bankista. En tiedä olenko sokea, mutta missä näkyy EUR määrät kuinka paljon olet voitolla, häviöllä jne. Sijoitusnäkymä ja välilehdet ovat mulle täysi RF danskebankin osalta. Olen monesti hukassa siellä ja harhailen paljon. Omaan silmään valikot ovat todella epäselkeästi toteutettu.

Tässäkin pätee sanonta: LESS IS MORE.

3 tykkäystä

Oiskohan jollain kokemusta/tietoa lasketaanko Nordnet brivate banking asiakkuuden raja (omaa pääomaa 200k) yhteensä eri salkkujen välillä (arvo-osuustili + OST)?

Ihan vielä ei ole tuo rajapyykki saavutettu, mutta kohta toivottavasti :slight_smile:

Muistaakseni lasketaan, mutta sinun tulee pyytää aspasta tuon Private Bankingin aktivointia. Muistaakseni myös pysyt Private Bankingin piirissä, vaikka salkku laskisi alle 200k, kunhan et nosta varoja ulos.

Nämä siis Inderesin foorumin kokemuksia. Itsellä ei vielä ajankohtaista, koska salkkuja vähän siellä täällä, eikä kokonaissummakaan kyllä riitä

3 tykkäystä

Lasketaan ilman muuta yhteen.

Minua kiinnostaisi, että lasketaanko tuohon myös muiden salkut, joihin on valtakirjat? Esimerkiksi minun ja avopuolison salkuissa on minun kulut eli kerran kuussa kauppaa tekevälle avopuolisolle saa ostaa myös 3e:n Active Traderin kululla. Tuo on merkittävä etu ja nimenomaan tuon takia siirrettiin myös hänen salkku Nordeasta Nordnettiin.

Äkikseltään tekisin sen tulkinnan, että nuokin lasketaan yhteen. Myös sovellus näyttää omana pääomana molempien salkut yhteensä.

Private Banking ja Active Trader- tasot ovat varmasti myös neuvoteltavissa jos tuntuu, että on lähistöllä ja epävarma asiasta. Eihän siinä ainakaan olisi järjen häivää, että molemmilla olisi 199k salkku eikä saataisi mitään etuja.

Loppukommenttina yhdyn erään foorumilaisen (en muista kuka) tulkintaan siitä, että Nordnetin hyvä osari tuli siitä kun asiakaspalvelussa ei ole enää ketään töissä. Käsittämätöntä, että ihan sama missä kategoriassa laittaa viestiä niin vastaus kestää viikkotolkulla. Luottopuoli on varmaan jo kesälomalla eikä Private Banking- viesteihinkään vastata enää samana päivänä. Onneksi tarvii viestitellä harvemmin kuin kerran kuussa. En ymmärrä miksei asiaa korjata, koska korjaustoimenpide olisi hyvin yksinkertainen. Eihän firma voi oikeasti ajatella niin, että sillä tienaa enemmän kun on vähemmän porukkaa töissä. Montako vuotta tuo asiakaspalvelu on ollut jo ruuhkautunut? :smiley:

2 tykkäystä

Jaahas, Nordnet on näköjään päivittänyt viputuotteiden näkymänsä. Varmaan tässä jotain parempaakin on, mutta yksi oleellinen heikennys on ainakin se, että spreadi näytettään absoluuttisesti (ennen näytettiin prosentteina). Selvästi yritetään käyttäjältä hämärtää sitä, kuinka iso tuo spreadi (tuotteen kustannus) oikeasti on. Tästä kyllä iso :-1: Nordnetille

2 tykkäystä

Onhan tuo ollut jo pidempään noin ilmoitettuna…? Ainakin viime vuoden?

3 tykkäystä

Voi olla, että tuo absoluuttinen spreadi on ollut aina, mutta sen lisäksi on ollut myös prosentuaalinen spreadi. On näitä viputuotteita sen verran ahkerasti tullut käytettyä, että olen ihan varma, että vielä viime viikolla ne prosentit siellä olivat.

3 tykkäystä

En väitä vastaan kun ei tule ihan päivittäin siellä pyörittyä mutta oma muistikuva on sellainen etten ole niitä vähään aikaan nähnyt

2 tykkäystä

Näissä indeksitreideissä noi spreadit on sen verran pieniä, ettei niitä yleensä tule paljon katsottua, mutta olen treidaillut jonkun verrankin SWE-osakkeilla ja sielä on muutamia sellaisia osakkeita, joihin olen katsonut että nyt olisi hyvä treidisetuppi, mutta sitten viputuotteen spreadi on voinut olla jopa 4-5% niin olen todennut, että siinä antaa talolle vähän liikaa tasoitusta. Sen takia vilkaisen aina tuota spreadi-%:ia ennen kuin ostan viputuotetta niin tämän osui kyllä heti omaan silmääni kun sitä ei enää ollutkaan.

Onhan se tietysti mahdollista, että tuo uusi näkymä on tullut osalle käyttäjistä jo aiemmin. Itselleni tuli sekin feature missä näkee omat ostot/myynnit graafilta vasta viimeisten joukossa kun monella se oli ollut jo viikkokaupalla aiemmin.

Tuo absoluuttinen spreadi-tieto on kyllä ihan yhtä tyhjän kanssa kun viputuotteen hinta voi olla ihan mitä tahansa. Varsinkin kun tuo %-spreadi on aikaisemmin ollut ja se on tietoisesti otettu pois niin indikoi, että kustannuksia halutaan piilottaa eikä homma ole läpinäkyvää mikä on itselleni iso no-go. Voihan ton nopeasti laskea, mutta vähän on turhaa säätöä

2 tykkäystä

Nordnetin asiakasmäärä on kasvanut aika suuresti ja samaan aikaan tehty IT-uudistus, jossa asiat vinksallaan, virheitä suuri määrä ja tämä poikii aspa tikettejä varmaan tuhat kertaisen määrän entiseen. Uusi asiakas aina kysyy ja seuraa tilannetta erityisellä tarkkudella. Osa virhesitä on vielä niin käsittämättömiä, että niihin hankala vastata ja sitten sellainen asia kuin pielessä olevat tuottoprosentit aiheuttaa takuulla kysymyksiä. Rahastojen päivitykset on toinen kesto kysymysten aihe. Jostakin syystä niiden viive meni tavanomaisesta parista päivästä viikkoihin rahastoissa. Kun tieto laahaa ja esitys puuttelista niin kyllä sitä kysymystä pukkaa.

6 tykkäystä

Laitoin itse reilu pari viikkoa sitten (29.4.) ihan perusluottohakemusta sisään, kun totesin, että Nordnetin luotto on markkinoiden edullisin luotto kulutkin huomioituna. Vielä ei ole tullut mitään vastausta. Onko kenelläkään tuoreempaa tietoa nykyisestä tilanteesta? Sen olen ymmärtänyt, että Nordnetin parantuneen tuloksen takana on ilmeisesti myös henkilöstökulujen pienentyminen ja palvelujen heikentyminen.

Telian tunnistautumispalveluissa on havaittu vikatilanne, jonka seurauksena osa käyttäjistä ei pysty tunnistautumaan verkkosivuille Mobiilivarmenteella. Telia korjaa ongelmaa parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Olisiko Nordnetin jo aika tarjota jokin muu vaihtoehto turvalliselle kirjautumiselle?

5 tykkäystä

Kyllä olisi. Nykyaikana pitäisi pankkitunnuksilla päästä kirjautumaan. Itsellä on tämän takia jäänyt vielä Nordnet käyttämättä kokonaan. En muista käyttäjätunnusta eli kirjautuminen ei onnistu ja mobiilivarmenne ei ole mahdollisuus nykyisellä puhelinliittymällä. Kolme viikkoa sitten tilasin uuden käyttäjätunnuksen Nordnetiltä, mutta siellä ei hätäillä… Vaikka Nordeaa paljon haukutaan, niin itsellä ei ole ongelmia ollut muuten kuin, että kaikkia osakkeita ei ole tarjolla.

5 tykkäystä

Pc:llä käyttäjätunnus + salasana, ja mobiilipuolella nordnet sovellus ja sormenjälkitunnistus?

Näistä kumpikin on kaukana turvallisesta. Tavoite on saada kaksivaiheinen kirjautumistapa, eli tarvitset kirjautumiseen myös jotain muuta kuin Nordnetin palvelut.

Tällä hetkellä tuetaan ainaostaan mobiilivarmennetta, itse ottaisin mielelläni tuen vahvaan pankkitunnistautumiseen (kuten lähes kaikki muut pankit ja välittäjät tarjoavat). Tämä todennäköisesti maksaa Nordnetille liikaa heidän mielestään, muutenkin Suomihinnat ovat aika kiskuritasoa.

Uusi vaihtoehto luvattiin jo vuoden 2020 loppuun mennessä, no nyt on toukokuu 2021 ja ei ole kuulunut mitään.

6 tykkäystä

No siis se helppo kaksivaiheinen on kirjautuminen selaimella joka vahvistetaan mobiiliappilla, mutta tämä vaati sitten taas vahvemman tunnistautumisen mobiiliappiin jotta sen kuittaus ei ole saman salasanan takana kuin weppikirjautuminen. Samalla lisäboonuksena pelkkä mobiiliappi olisi turvallisempi. No, ehkä Nordnet odottaa ensimmäistä isompaa draamaa kaapatuista tunnareista.

In other news, sentään ovat palkkaamassa lisää asiakaspalveluhenkilökuntaa. :astonished:

image

1 tykkäys