Keskustelua välittäjistä

Onnistuin ostamaan Orthexia, mutta lappu ei näy Nordnetin uudella puolella salkussa. Vanhalla puolella kyllä, samoin Sharevillessä ja ilmoitus tuli kännykkään. Taas hienoa luottamusta herättävää toimintaa. Viesti ikäänkuin Nasdaqissa olisi vikaa.

5 tykkäystä

Viimeisin kurssi on se, jota kannattaa seurata. Tarjoustasot ei pidä paikkaansa, mutta omat myynnit onnistui kun laittoi toimeksiannon hieman alle viimeisimmän hinnan esim SSAB:n kohdalla.

Viputuotteissa tuo ei onnistu, kun kauppoja on harvakseen.

1 tykkäys

Ei näy nordea investorissakaan oikein kurssi tai osto/ myynti taso. En tiedä kumpi on oikein kun en oo tehny kauppoja

Edit. Vissiin osto/ myynti taso ei päivity

Olen myös hyvin tyytymätön ja annan Nordealle palautetta. Arvioin sitten omalla kohdalla syyskuussa, että myynkö pienet ulkomaiset pois 1% palkkiolla vai jätänkö pitkään holdiin ne joista arvelee saavansa välityspalkkiot myöhemmin kuitattua. Varmasti vähenee ulkomaisten hupiostelu.

Mistä kautta olette laittaneet hinnastomuutoksesta palautetta? Voisin itsekin osallistua “talkoisiin”.

Kehitystä tulee seurattua loggaamalla Investoriin ja vertaamalla osto ja nykyisten hintojen eroa. Kokonaiskehityksen about suunnan näkee salkun/tilien kokonaiskoosta, mutta tämähän on aika hyödytön jos paljon rahaliikennettä normitilelille ja takaisin. Muistaakseni sinne uuden verkkopankin puolelle oli lisätty arvopaperikaupan tuotot raportti, jolla pystyi ajamaan myös kesken vuoden kehityksen.

Jos haluaa nopeasti chekata missä mennään, niin olen tehnyt salkusta watchlist kopion Investing.com appiin.

Sellainen ajan mukaan rakentuva kehitysgraafi olisi toki nätti, mutta jos käyttötili on mistä raha siirtyy salkkuun/takaisin, niin sama homma siinäkin, käyttötilin saldon heilahtelu näkyisi sitten siinä graafissa.

Onko kukaan perustanut erillistä “sijoitustiliä” mistä rahaa menisi sisään/ulos Nordeassa AOT:lle? Näin voisi eriyttää käyttötilin heilahtelun varsinaisen salkun kehityksestä.

Itse olen rakentanut Google sheetsiin pohjan perusteella seurantakaavion, joka hakee automaattisesti joka päivä omistusten kehityksestä. Enemmän näistä täällä

Mulla sijoitus- ja käyttövarat ovat toisistaan erillään. Premium-asiakkaan etuna on myös rajaton määrä ilmaisia käyttötilejä - kai jopa vastatiliksi voisi laittaa Etutilinkin, kun niiden osalta oli ilmeisesti ongelmia rahastomerkintöjen osalta.

Laitoin viestiä verkkopankin kautta aiheena sijoitukset.

Sijoitusten tarkka seuranta ei tosiaan olekaan ihan niin helppoa kun luulin (aloituksesta vasta 4kk).

OST toimii hienosti kun siinä näkee sisään laitetun rahan ja tilin nykyarvon.
AOT kanssa on varmaan pakko alkaa tekemään omaa EXCEL-kirjausta jokaisesta osake/ETF-ostosta ja myynnistä.
Myös rahastosalkussa laskuri jotenkin mennyt sekaisin koska ainakin itsellä tällä hetkellä omistus - merkintäsummat ei ole yhtä kuin arvonkehitys. Pari kertaa olen ottaut summan x rahastoista pois ja hetken päästä merkinnyt saman summan uudestaan. Niin, ilmeisesti se miten kurssi käyttäytynyt tuossa välissä kun raha on ollut pois rahastosta, on syy mistä tulee “virhettä”.

1 tykkäys

Tuli tässä viestissä jo tilannetta avattuakin, mutta siis OP on nyt palvelunsa paskan laadun ansiosta aiheuttanut minulle toistamiseen turskaa. Olen tästä syystä päättänyt lähteä etsimään uutta välittäjää ja Mandatum trader näytti omaan silmään varsin hyvältä ja sitten myös sijoittaja.fi:n välittäjävertailu vahvisti sen halvimmaksi vaihtoehdoksi itselleni.

Haluaisin kuitenkin kuulla Mandatumin (ex-)käyttäjiltä mielipiteitä välittäjästä. Mikä kaikki on ollut palvelussa hyvää? Onko moitittavaa? Entä miksi vaihdoit Mandatumille / Mandatumilta ja saitko mitä halusit?

Kyselen kun ei tekisi mieli jatkuvasti vaihdella välittäjää, mutta ei myöskään ottaa harha-askelia.

1 tykkäys

Mandatumista paljon juttua viime aikoina tässä ketjussa, kannattaa lukea taaksepäin parin kuukauden viestit, itse en koskisi pitkällä tikullakaan

11 tykkäystä

Mandatumin halpojen hintojen vastineeksi pääset käsin tsekkaamaan jokaisen kaupan verottajalle ja korjaamaan niitä jälkikäteen. Lisäksi osingot tippuvat tilille pienellä viiveellä jostain syystä.

Tai tietenkin voi olla optimisti ja toivoa että ovat korjanneet jo ensi vuoden verotukseen mennessä asiat ja rahaliikennekin nopeutuu ja… :thinking:

2 tykkäystä

Ongelma pitäisi ensin tunnustaa ennen kuin sen voi korjata ja mandatum kiistää kaiken ja syyttää kaikesta muita. Pelaa mustaa pekkaa toisten käteen.

Niillä olisi ollut paljon aikaa ja mahdollisuuksia laittaa asiat jo tänä vuonna kuntoon mutta halu puuttui.

Ei kai siihen mitään verottaja ohjetta tarvita miten voitto lasketaan. Eikö näitä lasketa jo ala-asteella?

Jos tililtä lähtee ostohetkellä 500 euroa ja sinne palautuu myynnistä 700 euroa niin voitto on 200 euroa oli kaupankäynnin kohteena oleva tuote mikä tahansa tai valuutta.

Mutta mandatum oli ohjelmoinut raporttinsa niin että voitto olisi 208 euroa ja piti siitä kiinni. Kehitteli tarinan verottajan tulkinnallisesta ohjeesta jota ei pysty näyttämään ja vitkutteli niin kauan asian korjaamisen kanssa ettei korjaaminen enää onnistunut tämän vuoden verotukseen.

Niillä oli kuukausia aikaa korjata suurin moka. johdannaisten virheitä ne eivät ole vieläkään tunnustaneet ja selitykset ovat mielikuvituksellisia.

4 tykkäystä

Ehkä tiivistäen viimeisten muutamien kuukauden perusteella saadut tiedot Mandatumista. Kannattaa harkita, JOS käyt kauppaa pelkästään euro-osakkeilla ja kauppoja vuositasolla max sen verran kun haluat veroilmoitukseen yksityiskohtaisesti käydä läpi. Muussa tilanteessa Mandatum ei kannata, koska edulliset kulut näkyvät sitten myöhemmin kuluina toisessa kohdassa.

6 tykkäystä

Hei. Osaako joku sanoa mistä Mandatumissa näkee arvo-osuustilin numeron eli APKE-numeron. Puuiloa olisin merkkaamassa ja kaikki valikot kierretty läpi mutta mistään ei tunnu löytyvän

1 tykkäys

Kysyin tätä itse joskus Mandatumin asiakaspalvelusta, tässä vastaus:

Arvo-osuustilin numero näkyy kaupankäyntialustalla “oikeudet ja rajoitukset” -kohdassa. Mikäli tämä moduuli ei toimi tai näytä arvo-osuustilin numeroa jostain syystä, pyydämme sen Saxo Bankilta manuaalisesti.

TraderONE-applikaatiosta tuo valikko näyttää löytyvän Lisää-nappulan takaa.

1 tykkäys

Oikeudet ja rajoitukset ja sieltä löytyy " Euro Clear Finlandin tilinumero" APKE900000xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx" tms :slight_smile:

1 tykkäys

Mulla lukee tuolla “Suomalaisiin sijoituksiisi ei sovelleta oikeuksia tai rajoituksia.”
Ehkä johtuu siitä että tili on vasta avattu ja sijoituksia ei vielä ole. Täytyy katsoa jos sinne ilmestyisi tilinumero tulevina päivinä/ekojen ostojen jälkeen. Kiitos @Krispi ja @H4nk3y

1 tykkäys

Eipä mitään, ole hyvä!

Kannattaa soittaa Mandatum Traderin aspaan, olen soittanut varmaan 15 kertaa ja 13 kertaa on vastattu alle kahteen minuuttiin.

Apke-numero kyselyynkin vastasivat puolisolleki reilussa päivässä kun laittoi kännykkäsovelluksen kautta👍🏻

1 tykkäys

Mulla sijoitus- ja käyttövarat ovat toisistaan erillään. Premium-asiakkaan etuna on myös rajaton määrä ilmaisia käyttötilejä - kai jopa vastatiliksi voisi laittaa Etutilinkin, kun niiden osalta oli ilmeisesti ongelmia rahastomerkintöjen osalta.

Laitoin kyssärin verkkopankin kautta ja oikein soittivat perään ja perustivat sitten uuden käyttötilin joka linkataan Nordea Investorin käyttötiliksi. Tätä yhdistämistä ei voi itse tehdä verkkopankista, vaan se pitää pyytää asiakaspalvelusta. BTW. Splittien kirjaukset venyvät aspan vastauksen mukaan joistakin kirjaustavan muutoksista johtuen, aika-arviota ei ollut saatavilla.