Keskustelua välittäjistä

Mandatum on päivittänyt (tänään?) kauppatietoja verottajalle. https://www.mandatumtrader.fi/sisallot/ajankohtaista/tarkennuksia-vuoden-2020-luovutustapahtumien-raportointiin/

Tämä on tuore korjaus:

Hankintahintojen ja luovutustapahtumien kulujen valuuttakonversioihin on tehty korjaus kaikille asiakkaille, joita asia koskee. Korjauksessa valuuttamuunnos on korjattu arvopäivältä kauppapäivälle. Verohallinnon järjestelmässä korjaukset on tehty vain niihin tapahtumiin, joita verovelvollinen ei ole itse muokannut. Kaikki korjaukset on päivitetty myös Traderista saatavalle 9A-raportille.

Nordnetin veroraporteilla ostojen valuuttamuunnos on muuten edelleen arvopäivän mukaan vastoin verottajan ohjetta. Tältä osin Mandatum on nyt vihdoin ottanut askeleen etumatkaa Nordnetiin nähden.

Oman veroilmoitukseni jättöpäivä oli toukokuussa, mutta verotus olis vielä kesken ja pystyin tänään vielä tekemään ilmoitukseen korjauksia. Muutenhan nuo menisi kai automaattisesti, mutta itselläni on kolme välittäjää, joista yksi ei toimita tietoja suoraan verottajalle. Siksi joudun tekemään itse yhteenvedon verottajalle. Mutta onpahan ainakin Mandatumin 9A-raportti oikein.

5 tykkäystä

Luulin jo että olisivat korjaneet kaikki virheet mutta ei nyt sentään. Jättivät ne virheet korjaamatta joilla on ihan kaikille merkitystä

Naurattaa tuo tulkinnalisus. Jos ostaa 500 eurolla ja myy 900 eurolla niin voitto on 400 euroa. Se ei ole 412 euroa millään muulla kuin mandatumin laskukaavalla,

Mitähän käytännössä tapahtuu jos on korjannut verotuksen erillisellä liitteellä eikä ole siten muokannut veroraportissa olevia rivejä? Veroraportin riveillähän oli mm. puuttuvia hankintahintoja paljon, eli pahimmassa tapauksessa pelkään että on korjattu valuuttamuunnoksia eikä huomioitu esim puuttuvia hankintahintoja. Jos tämä “korjaus” ajaa itse tehdyn liitteen yli, niin voi tulla ongelmia monelle.
Noh, toivottavasti ei tällaista worst case scenariota tule kellekään, vaan homma olisi osattu tehdä järkevästi.

E: mulla menee niin päin että nyt Mandatum veroraportti näyttää 50 k€ enemmän voittoa 2020 vuodelta. Varmaan se on sitten “oikein” nyt… Olenkohan minä nyt verottajan silmissä rikollinen kun itse palauttamani veroraportissa ja nyt korjatussa on noin suuri ero, joka on kylläkin johtunut täysin Mandatumin veroraporttimuutoksista?
E2: puuttuvia luovutus-/hankintahintoja ei enää korjatussa raportissa ole, eli siltä osin oikein tämä uusi.

2 tykkäystä

Ehkä vähän tyhmä kysymys ja entiedä onko oikea ketju, mutta kysyn kuitenkin täältä. Merkitsin Puuiloa summalla x Nordnetissa ja parin päivän päästä teki mieli merkitä lisää, joten kävin muuttamassa kpl määrää ylöspäin. Lukee että tulee näkyviin salkussa seuraavana pankkipäivänä, niin kuin teki ensimmäisen merkkauksen kanssa, mutta eilen ei tullut näkymään “muutosta” ylöspäin, kun merkkasin toissapäivänä vielä pörssin ollessa auki. Mistä mahtaa olla kyse?

Mä en käsitä millä oikeudella Mandatum voi vielä muokata asiakkaidensa jättämiä veroilmoituksia.

Kai ne sen oikeellisuudesta nyt myös vastaa?

1 tykkäys

Ei mene itselläkään jakeluun. Arvelisin että tarvitaan Suomi.fi -valtuutus.

Itseasiassa siellä taitaa vastuuvapauslausekkeessa lukea että eivät vastaa virheistä. Periaatteessa mua ei haittaa että korjaavat, sillä oletan touhun kuitenkin pikkuhiljaa kehittyvän parempaan suuntaan, vaikka aika anteeksiantamatonta tällainen poukkoilu kuitenkin on. Mullekin tuli tuosta korjauksesta vajaa 20k€ lisää veroja (korjasin eilen ehtoolla veroilmoituksen koska oli vielä “kesken” tilassa) mutta en valita sen takia että joudun maksamaan enemmän, vaan sen takia että en ole saanut korjailuista minkäänlaista henkilökohtaista viestiä. Sapettaa se että joudun lukemaan tällaisista merkittävistä muutoksista keskustelupalstalta.

Jos ilmoittaisivat edes sähköpostilla tai kauppa-alustan kautta viestillä että “ollaan muuteltu hei vähän verotusta tässä”, niin saisivat osittaisen anteeksiannon mutta nyt on p****n maku suussa kun joutuu näemmä oma-aloitteisesti alkaa vahtimaan milloin olisi raporttia taas ajettu uudelleen…

Mä en käsitä millä oikeudella Mandatum voi vielä muokata asiakkaidensa jättämiä veroilmoituksia.

Jos huomataan virheitä, niin eikös se nyt ole riittävä peruste? Mulle ainakin riittää ja on täysin ok että virheet korjataan, on ne sitten mun eduksi tai ei. Se on sitten eri juttu miksi tällaisessa palvelussa voi ylipäätään olla näin merkittviä virheitä vielä jäljellä.

3 tykkäystä

Eipä taida tuollaisilla vastuuvapaus lausekkeilla olla mitään oikeudellista arvoa.

En minä ole antanut niille oikeutta jättää veroilmoitusta minun puolestani.

Veroehdotukseen ne voi ehdottaa ja ehdottelivatkin ihan mitä sattuu mutta nyt on kyse minun pankkitunnuksilla allekirjoittamasta dokumentista

Niiden olisi pitänyt toimittaa virheet minulle ja kertoa kuinka voin oikaista asian verottajan kanssa

7 tykkäystä

Tsiisus… luulin että tämä soppa olisi jo ohi, kun olen pariin kertaan käynyt käsin läpi joka ikisen viime vuoden kaupan.

Mutta ei. Taas on menty vähän ajelemaan…

Miten on mahdollista, että näistä ei informoida asiakasta??

On kyllä sen tasoista harrastelijoiden puuhastelua että huhhuh.

Itselläni veroilmoituksen määräpäivä oli 1.4.2021. Mandatumin vähän ajeltua toukokuussa (josta ei mitenkään informoitu asiakasta, ei Mandatumin eikä verottajan toimesta) verotuksen päättymispäiväksi oli päivitetty 11.6.

Kävin alkuviikosta verottajan sivulla katsomassa joko päätöstä olisi saatavilla, niin verotuksenpäättymispäivä olikin yllättäen 31.10.2021.

Mukavasti selvisi taas täältä keskustelufoorumilta mistä on kyse.

Ei muuta kun kalenterista ties kuinka monetta vapaapäivää “verotuksen tarkastus” leimalla varaamaan :face_with_symbols_over_mouth:

6 tykkäystä

@Victor_Snellman

Onkos osakeliitosta mitään konkreettista hyötyä ongelmatilanteissa, vai onko jäsenyys pelkkä naamioitu lehtitilaus? Nyt olisi taas lisää sössimistä Mandatumin puolelta (lue ylläolevat viestit eiliseltä + tämä päivä). Jos liitosta ikinä on apua saatavilla niin nyt alkaisi olla ne hetket kun voisitte kääriä hihat. Jos tällaisen valitustulvan jälkeen mitä täällä on pitkin kevättä/kesää nähty ei apua vieläkään saa, niin on liiton uskottavuus aika heikoilla. (Jos nyt ei vielä apua saa, niin herää kysymys että mitä ihmettä pitää sitten tapahtua ennen kuin jotain tehdään?)

Kaikella kunnioituksella, tarkoitukseni ei ole olla epäkunnioittava vaikka sanamuotoni lievästi provosoivaksi voikin tulkita.

14 tykkäystä

Osaako joku vastata?

Voinkohan merkata poikani arvopaperisäilytykseen (op) spinnovan osakkeita vaikka sen 100kpl eli minimit.

Puuilo Oyj ei onnistunut oplla koska alle 18v mutta mitenkähän on spinnovan laita nordnetin kautta?

Tästä on keskustelua Spinnovan omassakin ketjussa.

Vastaus: et, ilman erillistä lupaa DVV:lta, koska ennen listautumista eli sitoutumista antaessa kysymys ei ole pörssiyhtiöstä.

1 tykkäys

Näin se on. Lopulta löysinkin kohdan ehdoista missä mainitaan että holhouslaki estää tämän tapaisen toiminnan ja ei onnistu ilman maistraatin lupaa.

Ihanaa että valtio huolehtii. Mitä kävisikään jos kaikki me vanhemmat jotka ostetaan ensin reilulla 10k eurolla normiosakkeita alaikäisellemme, merkitsisimmekin yhtä-äkkiä 761eurolla spinnovaa. Kauhea ajatus. No nyt näin ei onneksi pääse käymään.

10 tykkäystä

Jos jollain on asiaa Nordnetin asiakaspalveluun, niin ei kannata odottaa vastausta ihan heti. Viestijono on tällä hetkellä n. viikko! :mantelpiece_clock:

Itse olen ollut Nordnetin toimintaan pääosin ihan tyytyväinen, mutta eniten kaihertaa pienten kauppojen hinnat sekä kaksivaiheisten tunnistautumismenetelmien puutteellisuus. Mobiilivarmenne toimii Telian liittymissä ilman lisämaksua, mutta tuollainen pelkkä salasana/käyttätunnus-tunnistautuminen on kyllä mennyttä aikaa. En tiedä, että odotellaanko siellä isompaa vahinkoa tapahtuvaksi ennen kuin 2FA viitsitään ottaa kunnolla käyttöön. Tänä vuonna kuulemma piti olla parannusta tulossa asiaan, mutta saa nähdä. Jos tieto on sijoittajan perusoikeus niin kyllä tietoturva on käyttäjän perusoikeus :slight_smile:

3 tykkäystä

Laitan tähän jatkoa mikäli joku etsii samaa tietoa. Elikkä soitin Mandatumin aspaan ja kysyin asiaa sieltä. Sieltä sanottiin että arvo-osuustilin tilinumero / APKE-numero tulee näkyviin kun tekee ensimmäisen oston Suomen pörssistä. Vaihtoehtoisesti olisivat myös voineet sen laittaa manuaalisesti näkyviin jos ei halua ostoa tehdä ensin. Päätin sitten että teen oston, ostin Nokiaa salkkuun ja seuraavana päivänä Oikeudet ja rajoitukset välilehdessä luki tuo tilinumero.

3 tykkäystä

Kannatattaa laittaa kaikki kaupat heti alussa tarkasti muistiin. Helpottaa sitten ensi talvena kun olet sormi suusssa mandatumin verorapsan kanssa. Huonolla tuurilla vielä juhannuksenakin korjaamassa niiden jälkiä.

1 tykkäys

Tämä on tiedossa että muilla on ollut ongelmia ja siksi kirjaankin kaikki kaupat. Mutta en tässä nyt vielä mitään panikoi, katsotaan sitten talvella miltä raportti näyttää. Kuitenkin omiin tarkoituksiini ja hinnan puolesta Mandatum vaikutti parhaalta joten sen valitsin. Voihan sitä sitten myöhemmin vaihtaa.

Syynä osakesäästötilin lanseerauksen jatkuvaan lykkäykseen on OP:n varallisuudenhoidon johtaja Kai Kalajaisen mukaan pankin varallisuudenhoidon järjestelmäuudistus. Kalajainen ei enää anna uutta aika-arviota osakesäästötilin avaamiselle.

OP:n tavoitteena on edelleen saada tili mahdollisimman nopeasti asiakaskäyttöön. Tällä hetkellä on Kalajaisen mukaan menossa tilin testausvaihe. Pilottivaiheeseen siirtyminen olisi hänen mukaansa lähellä.

:smile: tämä on surkuhupaisaa OP:n asiakkaille, vaikka pankin varallisuushoidon johtaja arvioikin, etteivät ole menettäneet lainkaan asiakkaita tämän vuoksi.

23 tykkäystä

OP:n asiakkaana ihmettelen, että miten muut tarjoajat saivat Ost:in käyttöön niin nopeasti? Onko OP:lla ongelmat tosiaan vain järjestelmäuudistukseen liittyviä, vai eikö OP vaan pidä palvelua tarpeeksi tärkeänä? Jokin tässä haiskahtaa, iso tekijä kuitenkin kyseessä.

2 tykkäystä