Keskustelua välittäjistä

Eiköhän siellä ole merkittäviä muutoksia menossa IT-järjestelmissä ja OST odottaa niiden valmistumista.

Itsekin odotellut jo kohta vuoden verran tätä, jotta pääsisin tekemään lapsille salkut. Olisi näemmä pitänyt vain avata AOT:t, eikä odottaa.

OP olisi voinut avata OSTin jo vuosi sitten, jäivät odottamaan että lanseeraavat sitten samalla järjestelmäpäivitysten yhteydessä mikä osottautui virheeksi.

2 tykkäystä

Kokonaisuudessa kyllä haisee, ettei OST lanseerausta ole pidetty kokonaisuuden kannalta niin merkittävänä että sitä lähdettäisiin kiirehtimään. Ja voihan se niin ollakin, että asiakkaat ovat noilta osin joko lojaaleja, tai jo aloittaneet OST-asioinnin muualla, kuitenkaan siirtämättä kokonaisasiointia minnekään jolloin pankille on melko lailla se ja sama onko OST heillä vai muualla. OP on kuitenkin selvästi profiloitunut tarjoamaan tuulipuvuille omia aktiivirahastojaan ja voi hyvin olla ettei OST:a alun perin haluttu tuoda sotkemaan tätä “lypsävää lehmää”. Ja kun asiassa kerran myöhästyttiin, niin mikäs kiire tässä enää on.

Oma asiakkuuteni OP:lla on kestänyt jo kauan ja pidän pankin muita palveluita, erityisesti nettikokonaisuutta, erittäin onnistuneena. Foorumilta löytyviä Nordean ja Mandatumin palveluiden kaltaista sekoilua ei ole juuri ollut. OST minulla on Nordnetissä, mutta sijoitan säännöllisesti myös OP:n indeksituotteisiin. Lisäksi 1% tarjous antaa toistaiseksi mahdollisuuden sijoittaa pienempiä summia kustannustehokkaammin jolloin mm. hajautusta on järkevämpi tehdä OP:n AOT:lla kuin NN:ssa.

Ja, vaikka viesti voi vaikuttaa siltä, minulla ei ole OP:n mitään kytköksiä tai muutakaan syytä kehua sitä, vaan kerron vain kokemuksistani, vastikkeetta ja oma-aloitteisesti.

4 tykkäystä

Klassinen “ei hitto ei tehdä mitään uutta viritystä vanhan legacy roskan päälle vaan tehdään järjestelmäuudistus eka, valmistuu kuitenkin ihan pian” → “oho järjestelmäuudistus venyy ja uuden päälle toteutus ei ollutkaan niin helppoa kuin oletettiin” → kestääääää

IT-projekteissa ah niin kovin tuttu kuvio.

14 tykkäystä

OP:n osakesäästötiliä olen tähän asti malttanut odottaa, mutta en enää ja avasin Nordnettiin tilin. Ajattelin katsoa muutaman kuukauden ja miettiä sen jälkeen mitä teen OP:ssa olevilla rahastoille ja osakkeille.

3 tykkäystä

Sama kuvio on muuten ollut jokaisessa firmassa, jossa olen ollut töissä. Parempi ois laittaa vaa ne cobol-koodarit heti hommiin. Uudet järjestelmät ei valmistu ikinä.

1 tykkäys

Tietääkö kukaan, saako nordnetin kännykkäsovellukselta sitä salkun kokonaisarvoa jemmattua mitenkään, tai että esim näkyisi omistukset muttei kokonaisarvoa niin suurella präntillä.

Sharevillen puolelta saa ainankin. Sovelluksesta en tiedä

Pyytäisin arvon kollegoita tarkastamaan antaako käyttämäsi välittäjä X ostaa Luckin Coffee nimistä “Kiinan Starbucksia”.

Lapuilla käydään kauppaa jenkkien OTCssa tickerillä LKNCY.

Yritän kerätä pikapikaa nopean listauksen siitä mikä firma antaa ostaa ja mikä ei.

Avauksena:

Nordnet: Ei (ostoa eikä ilmeisesti edes olemassa olevan position myyntiä)

Saxo / Mandatum: Reduce only (ei ostoa)

Degiro ei tunnistanut. Ainakaan mun bullero asetuksilla. Kaippa se vasta ostosta blokkaisi

E:@markakorva

Tän linkin perusteella IBKR vois löytyä. Toi shortattavien lista.

1 tykkäys

IBllä näytti olevan kaupan kohteena.

1 tykkäys

Osaatko sanoa onko IB:llä jotain vaatimuksia esim. salkun koon suhteen, vai voinko avata tilin, lyödä $10k sisään ja ostaa koko rahalla ko. lappua?

En usko että on mitään rajotuksia. Mun tili aktivoitui 100 euron tilinsiirrolla. Tosin pistin aika nopeasti lisää rahaa sisään kuin huomasin että pelittää

Btw: minä en tiedä meneekö kauppa läpi jos sitä yrittää, pitäisi koettaa kun markkina on auki, mutta näyttää samalta kuin muut.

1 tykkäys

Ei saanut ostettua. En tiedä auttaisiko säädöt. Veikkaan että ei.

1 tykkäys

Mandatumilta tuli viikkokirje mutta eivät edes siinä viitsineet mainita että ovat käyneet muutamassa veroilmoitusta…

Monelle järkytys kun tulee vahvistettu veropäätös kun se ei täsmää itse tehdyn kanssa ja voi tulla jälkiveroja joihin olisi pitänyt varautua laittamalla rahaa säästöön.

  • se tappelu kun pitää tehdä oikaisupyyntö että saa ne mandatumin muut virheet pois.
3 tykkäystä

Näyttääkö muillakin Nordea OST:n käteiset päin honkia? Ei se yleensä pörssin ollessa auki sitä tee. Tää on kyllä kamala systeemi ja kamalammaksi menee. OP:n OST:n odottaminen oli näemmä virhe.

Kaikki Ok. Ei oo moisen kanssa kyllä ollutkaan ongelmia

Ei mullakaan koko vuonna. Soitin aspaan ja eilen toteutunut kauppa ei näy ja saldo heittää, eli ilmeisesti systeemi on niin typerä, että se voi jättää rivin piirtämättä ja ynnätä sitten saldon väärillä määrillä. Useampi sisäänkirjautuminen ei muuttanut asiaa.

Puuilon ipo merkinnätkin oli oikein… sekä palautukset ylimerkinnästä

Veropäätös tuli. Niin se mandatum sai mulle muutaman tonnin ylimääräistä verotettavaa ilmoitettua.

Nyt ei pysty mistään tarkastamaan niiden veroilmoituksen jätön jälkeen tekemää korjausta…

2 tykkäystä