Keskustelua välittäjistä

Vahingonkorvausvaatimus vireille vaan, @Victor_Snellman jos Osakesäästäjät ei tähän reagoi niin joudun harkitsemaan jäsenyyteni jatkoa

10 tykkäystä

Tervehdys,

Mielestäni jäsenyydestä on hyötyä ongelmatilanteissa: teemme paljon ennaltaehkäisevää työtä sekä taustalla vaikuttamista. Merkittävät epäkohdat tuomme julkisuuteen ja toisaalta annamme jäsenillemme toimintaohjeita.

Tässä ko. tapauksessa olen pyytänyt strukturoitua yhteydenottoa edunvalvonta@osakeliitto.fi -osoitteeseen ja liittämään tähän taustoituksen sekä selvityksen kenen kanssa on jo kommunikoitu. Yhteydenottoja ei kuitenkaan ole tullut.

Harmituksen määrä foorumilla on ollut kieltämättä merkittävä. On kuitenkin pidettävä mielessä, että

  • kirjoittajat foorumilla ovat anonyymejä
  • emme ole saaneet yhtäkään virallista yhteydenottoa esim. jäseniltä

Ymmärtänet näkökulmani tässä yhteydessä.

Toivottavasti tästä yhteistyössä FINEn kanssa laaditusta yleisestä ohjeistuksesta on apua:

16 tykkäystä

Surketa mandatumin touhu rahan siirtojenkin osalta.

Asiakkuutta lopetellessa tulee sitä mukaa siirrettyä rahaa pois kun swingit on järkevä myydä pois.

Taas on yksi rahan siirto kestänyt jo kaksi päivää. Tili mihin siirrän on sama joilla kaikki rahaliikenne on toiminut.

Vertailun vuoksi siirsin eilen kaakkoisaasiaan pankista rahaa ja ne meni tunnissa ja saksaan kahdessa tunnissa.

1 tykkäys

Tänään olin iloisesti yllättynyt Nordean toiminnasta. Minulla oli myyntitoimeksianto Zaptecin osakkeista voimassa ja muutin maanantai-iltana rajahinnan 2 NOK:a korkeammaksi ja varmistin, että muutos tallentui. Olin tiistain ja keskiviikon mailla ja huomasin keskiviikkoiltana, että myyntitoimeksianto oli toteutunnut, mutta rajahinnalla 43 NOK. Tiedustelin asiaa Nordeasta ja he selvittivät asiaa, jonka tuloksena totesivat, että virhe oli tapahtunut pankin järjestelmissä ja hyvittivät tuplattuna menetykseni osakemyynnissä. Kiitos hyvästä palvelusta :slight_smile: Kerrankin näin päin. Oletettavasti heidän IT-osastonsa nyt pyrkii korjaamaan ongelman, jotta sellaista ei tapahtuisi jatkossa.

13 tykkäystä

Niin se minunkin verotuspäätös näyttäisi muuttuneen itse ilmoitetusta jossa olin korjannut Mandatumin ilmoittamat virheelliset tiedot kertaalleen. Olen näköjään saanut osinkoja joita itse en ole nähnyt. Sekoilevat oikein kunnolla Saxo pankin kanssa. Täytyy olla taas yhteydessä ensi viikolla. Toimenpiteet sitten sen mukaan miten asia etenee. Mitään hyvää sanottavaa ei tällä hetkellä ole joten paras kai jättää sanomatta.

4 tykkäystä

Tekisi mieli sanoa, että “En usko tuollaiseen farssiin”… mutta liian moni sanoo samaa. Ei pysty kyllä ymmärtämään.

Onko kukaan katsonut löytyykö Suomen ulkopuolelta asiakkaista samaa?

Kiitos vinkistä, täytynee alkaa pitää kirjaa Mandatumin kaupoista. Nordnetilla on toiminut niin hyvin, ettei ole tarvinnut itse vaivata päätään. Mandatumille avasin tilis, kun joihinkin ulkomaisiin kohteisiin homma käy siellä kätevämmin. Mutta mites noi kirjanpidot kantsii tehdä? Pitääkö ottaa ylös myös valuuttakurssi kauppahetkellä, kun Mandatumin kaupat on mulla kaikki muussa kuin kotivaluutassa?

Ei tarvitse kirjata itse valuuttakursseja. Verottajan ohjeen mukaisesti Mandatum muunsi lopulta sekä ostot että myynnit EKP:n päivätason viitekurssien mukaan. Kurssit löytyvät täältä vuodesta 1999 alkaen https://www.ecb.europa.eu/stats/eurofxref/eurofxref-hist.zip?45e426e592e653edd62de72afd5fe8dc

3 tykkäystä

Mandatumilla kannattaa laittaa euroillakin tehdyt kaupat ylös.

Mulla oli euroina tehtyjä kauppoja konvertoitu usd → euro. Mulla ei ei silloin ollut kuin eurotili joten en ymmärrä miten voi olla mahdollista

Tuote oli CDF

3 tykkäystä

Voi olla että olen kellonajasta johtuen vähän yössä, mutta… eikö Mandatum nimenomaan muunnellut jossain vaiheessa talvea todellisten kaupankäyntihetkien mukaan laskettuja (ja asiakkaan tilillä toteutettuja) tapahtumia noiden päivätason kurssien mukaisiksi, josta tämä koko soppa alkoi / paljastua?

Sitten todettiin, että “tehtiin on koska verottajan ohje”, jonka jälkeen todettiin, että “ok, väärin meni, mutta verottaja sanoi ettei tartte korjata” ja nyt lopulta korjattiin kuitenkin. Kaupankäyntihetken mukaiseen kurssiin, jotta vastaisi todellisia tapahtumia tilillä.

Vai olenko ihan kassalla?

Eilen kirjautuessani Trader Go appiin se väläytti ruudulla jonkun “Saldoja korjailtu” henkisen ilmoituksen, enkä löydä sitä enää mistään. Ei kellään olisi tekstiä tallella / tietoa siitä mitä oikeasti on tehty. Tilin arvo vaikuttaa turhan matalalta toissapäivään nähden :joy:

One ei antanut mitään ilmoitusta.

1 tykkäys

Mun Kindred osinkojen verotus on näköjään korjattu 30.6. Ei itkemällä tuntipalkkoille päässyt.

Mandatumin OST kyseessä.

1 tykkäys

Oikein muistelet. Tammikuussa Mandatumin 9A-veroraportilla valuuttamuunnokset (osakkeet) oli tehty todellisen kaupankäyntihetken kurssin mukaan. Tämä olisi ollut mukava näin, mutta kukapa tässä enää luottaa siihen, että Mandatumin ilmoittama kauppahetken valuuttakurssi olisi oikein :wink:.

Maaliskuussa Mandatum korjasi veroraporttille valuuttamuunnokset EKP:n päivittäisellä viitekurssilla – hankinnat arvopäivän kurssilla ja luovutukset kauppapäivän kurssilla. Tällä tavalla on myös Nordnetin 9A-raportti. Verottajan mukaan tulee käyttää kauppapäivän kurssia.

15.6.2021 Mandatum ilmoitti jälleen korjanneensa 9A-raportttia. Tällä kertaa myös hankinnat on muunnettu kauppapäivän EKP:n viitekurssilla. Tämä on vihdoin oikein ja tästä pisteet Mandatumille. Toivottavasti ensi vuonna jo tammikuun 9A-raportilla asia on näin :unamused:.

Nordnetin 9A-raportilla hankinnat ovat edelleen arvopäivän kurssilla. Väärinhän tuo on, mutta Nordnet perusteli asiaa jatkuvuudella.

Sain verotuspäätöksen 29.6. Vähemmän yllättäen luovutusvoitot eivät tasmää 15.6. Omaveroon tekemiini korjauksiin. Pikkaisen suuremmat voitot on verottaja jostain saanut. Jatkan keskustelua verottajan kanssa.

4 tykkäystä

Se raportti on ilmeisesti verottajalta erikseen pyydettävä, josta näkee ne mandatumin tekemät muutokset sen jälkeen kun on veroilmoituksen jättänyt?

Tämä on oikein vain kun on tehty kauppaa valuuttatililtä

Euritililtä tehdyt kaupat ilmoitetaan todellisena oli ne missä valuutassa tahansa.

Jostain syystä mandatumi ei tätä sitten viitsinyt samassa yhteydessä korjata ja tämä tuli asiakkaille kalliiksi.

2 tykkäystä

Avasin tilin Mandatum Traderiin halvempien kaupankäyntikulujen takia viime kesänä. Nyt osallistuin ensimmäistä kertaa IPOon siten, että merkkasin osakkeet Mandatum Traderin tililleni. Kyseessä Spinnova, jota olin aikeissa ostaa lisää avauksesta 24.6. kunhan vain ensin saisin varmuuden, että merkintä onnistui ja osakkeet tulisi tililleni. Noh, osakkeita ei näkynyt tililläni silloin, kun kaupankäynti alkoi. Kyselin osakkeiden perään ja ne ilmestyivät tililleni 30.6. eli viitisen porssipäivää myöhemmin. Saxo Bankilla oli kuulemma ollut viivettä kirjaamisissa.

Erikoista on se, että osakkeiden listautumishinta näkyy Mandatumissa 7,60 e vaikka todellisuudessa se oli 7,61 e. Minulle minimipositiomäärällä tuolla ei ole suurempaa merkitystä (paitsi periaatteellista), mutta jollekin toiselle voi olla. Jännityksellä odotan, mitä positiolle tapahtuu 10.7. (ilmoituksen mukaan jotain niille pitäisi silloin tapahtua). Ainakin edelleen tuottograafit Spinnovan osalta ovat ihan mitä sattuu, josko edes ne korjaantuisivat tuolloin.

Tulipahan tuohon Nordnetin järjestämään IPO-osallistumiseen muualle kuin Nordnetin tilille koettua, ja siitä oppineena en merkkaisi sellaisia osakkeita, joista saattaisin haluta eroon avauspäivänä, muualle kuin Nordnetiin. Toisaalta voinen luottaa siihen, että merkkaukseni menee jatkossakin läpi ja sellaiset laput, joita olisi tarkoitus ostaa lisää, uskaltaisin merkata Mandatum Traderin tililleni.

1 tykkäys

Törmäsin ensimmäistä kertaa tämmöiseen ilmoitukseen Nordnetissä, kun yritin hankkia suomalaista yritystä, joka listattu Ruotsin spotlightiin… Kertokaas tyhmälle mikäs tässä meni pieleen:

image

Nordnetin appiin tullut uutena ominaisuutena ostot/myynnit nähtäville suoraan kurssigraafiin. Sama toiminto, mikä selainversiossa on ollut jo jonkin aikaa.

2 tykkäystä

IBKR lopettaa kuukausittaisen inactivity feen perimisen.

“Effective July 1, 2021, you will no longer be charged USD 10 for not maintaining a minimum balance or transaction activity for account.”

6 tykkäystä

Pääsettekö kirjautumaan Mandatum traderiin?

Kirjautumissivulla lukee seuraavaa:

“Kirjautumisessa on häiriö. Selvitämme ongelmaa. Voit toteuttaa kiireelliset toimeksiannot Saxo Bankin englanninkielisen asiakaspalvelun kautta +45 3977 4000”

3 tykkäystä

Kiitos, mulla ei näkynyt.
Edit: nyt näkyy…