Keskustelua välittäjistä

Nordnetissa jenkkiosakkeiden kaupankäyntikulun minimi 7€ on voimassa vain active trader asiakkailla. Jos veivaat niin paljon, että kuulut actibe trader hinnoittelun piiriin, niin ehdottomasti valuuttatilit käyttöön. Ei ole mitää järkeä maksaa valuutanvaihdosta ylimääräistä joka treidin kohdalla.

Normiasiakkailla jenkkiosakkeiden minimin pitäisi olla 15€ hinnastontasosta riippumatta ja private banking asiakkailla 8€. Noihin päälle sitten valuutanvaihtokulut, jos et käytä valuuttatilejä. Niidenkin välillä vaihtelusta tulee toki kuluja, jonka vuoksi ainakin minä pyrin löytämään uudet kohteet samassa valuutassa välttääkseni turhia vaihtoja.

3 tykkäystä

Ja tätäkään ei tarvitse maksaa jos tekee vain päivän sisäistä. Usd tili käy miinuksella mutta korkokulut alkavat juoksemaan vasta t+2 johon mennessä myyntien rahat on tulleet. Pitää vain muistaa vaihtaa voitot vasta kahden päivän päästä.

4 tykkäystä

Active trader on. Ja OST:llä tarkoitus käydä kauppaa. En ole vielä tutkikunu kyseistä valuuttatiliä. Ei varmaan mikään paha rasti avata?

OST:lle voi olla vain yksi rahatili ja muistaakseni foorumin konsensuskokemus oli, että mikään välittäjä ei käytännössä salli sen kylkeen muuta kuin eurotilin.

Jep. Lainsäädäntö sallisi sen, että OST olisi jossain muussa valuutassa kuin EURossa, mutta toistaiseksi ainakaan allekirjoittanut ei ole löytänyt palveluntarjoajaa joka muuta kuin euromääräistä OSTia tarjoaisi.

0.25 % + normi välityskulut kun kauhoo (esim. USD) lappua sisään ja 0.25 % + normi välityskulut kun työntää laput laitaan :frowning:

Onko Nordnetillä mahdollista myydä omistuksia ostoerittäin?
Ostoerät näkyvät, mutta en löydä niiden valintamahdollisuutta myynti-ikkunassa. Luulisi, että olisi ollut aika helppo toteuttaa.

Laput lähtevät ulos FIFO periatteen mukaisesti. Ensimmäisenä ostetut siis menevät myyntiin ensimmäisenä, mutta itse joudut siis laskemaan mikä osuus on menossa myyntiin milloinkin. Kurssigraafille kun laittaa ostot ja myynnit näkyviin niin täplien perusteella on aika simppeli homma ilman että tarvitsee alkaa vanhoja tapahtumia perkaamaan.

2 tykkäystä

Tai katsoo ostoerittäin-näkymästä suoraan

1 tykkäys

Voit toki itse laskea noita miten haluat, kuten yllä ehdotettiinkin, mutta jos kyseessä on AOT, niin verottaja käsittelee nuo aina FIFO-periaatteella. Ainoa tapa kiertää FIFO verotuksessa, on pitää osakkeet erillään esimerkiksi erillisissä salkuissa (erillinen AOT siis). Eli verotusmielessä ei AOT:n sisällä voi valita myyvänsä vain ne vähiten nousseet tai eniten laskeneet.

4 tykkäystä

Onkos tovereilla ollut koskaan hankaluuksia Nordnetin tilin valuuttasaldon kanssa?

Pyrin pitämään OST:n rahat jatkuvasti 100% töissä eli tähtään matalaan saldoon. Perjantaina tili näytti kauppojen jälkeen +5EUR ja nyt maanantaina yllättäen -21EUR. Tämä johti toki viesteihin mahdollisista osakkeiden pakkomyynneistä.

Onko siis vastaavia kokemuksia? Käsittääkseni kaupankäyntikulutkin on laskettu mukaan kauppahintaan, joten tässä on varmaan joku ilmiö jota en vain ymmärrä. Ihmeesti nakertaa lähteä myymään alle kolmenkympin erää 18% palkkiokuluilla. :grin:

Olethan huomioinut, että välityspalkkiot laskutetaan vasta kauppaa seuraavana (pankki?)päivänä? Jos tapahtumissa ei ole mitään merkintää, niin tuo vaikuttaisi ainoalta järkevältä syyltä järjestelmävirheen lisäksi. Tosin minulta järjestelmävirhe vei 3 senttiä ja sekin näkyi tapahtumissa.

Asiakaspalvelu osaa varmasti neuvoa, vaikkakin aika ruuhkainen taitaa olla.

5 tykkäystä

Enhän tokikaan huomioinut, kun en ollut tällaisesta kuullutkaan :eyes:

Menin vipuun olettaessani, että tililtä lähtisi sama summa kuin toimeksiantolomake näyttää kaupankäyntikuluineen. Mutta selittelyt sikseen, näköjään tätä pitää edelleen treenata kantapään kautta. Kiitos selvennyksestä!

2 tykkäystä

Menee tosiaan kannaltani vähän ikävästi, kun periaatteen mukaisesti hiljattain hankkimani swing-osan myynti Harviasta läväyttää liikkeelle lähes mehevimmän veropotin, mitä omistuksesta saa irti.
Olin väärässsä käsityksessä, että olisin voinut järjestellä vähän toisin.
OST olisi tietysti parempi tällaiseen.

1 tykkäys

Sain Investorissa rämpytettyä tuplana erään toimeksiannon läpi eli OST meni miinukselle. Luulin, että systeemi anna ostaa jos ei ole OSTilla katetta. Nyt mulla on tuplamäärä NoHoa siihen mitä kaavailin ostavani. Liekö se huono juttu vai ei…
No sitä en kysynyt vaan sitä, että peruuntuuko toinen kauppa vai pitääkö siirtää lisää katetta?

On näitä aiemminkin tapahtunut, kts keskustelua viime vuodelta täällä:

En usko, että peruvat kauppaasi, vaan luultavasti välittäjäsi vaatii joko lisätalletuksen (olettaen, että 50k maksimi ei ole täynnä) tai osakkeiden myyntiä. Jos myyt tuon hutiostosi tänään, niin ei siitä välttämättä (?) korkojakaan tms mene, kun kaupat selvitetään samana päivänä.

Eiköhän ne kuitenkin mene, välittäjän näkökulmasta olet tehnyt kaikki nuo kauppasi (kuten oletkin) ja he ovat oikeutettuja kulujen veloitukseen. Mutta korkokulut pakkasella olevasta saldosta saatat välttää.

1 tykkäys

OK, mielenkiintoista nähdä meneekö multa turhat toimeksiantokulut vai ei.
Niin, ne kai kuuluu kokonaissummaan joten ehkä ne saa takaisin.

Luonnollisesti pääset maksamaan kulut sekä ostosta että myynnistä.

En nyt ihan 100% varma ole, mutta tein mielestäni niin että kun kauppa ei 10.01 realisoitunut niin poistin toimeksiannon ja tein perään uuden. Kahta en päällekkäin tehnyt.
Enivei, pääasia kun vankilan välttää. :ok_hand:

Ihan varmasti menee kulut kun olet toimeksiantoja tehnyt. Pyytäisin tässä tapauksessa kuluja jälkikäteen takaisin. Voivat tulla sen verran vastaan, koska miinukselle menemisen ei pitäisi olla mahdollista kaupan tekemisen yhteydessä.

Viime päivien muihin kommentteihin sen verran, että kaupankäynnin perusasiat kannattaa opetella mieluusti alkuvaiheessa. Tulee kalliiksi maksella turhia kuluja toimenpiteistä, joista niitä ei tarvitsi maksaa ollenkaan tai pienellä vaivannäöllä selviäisi huomattavasti vähemmillä kuluilla.

^ kts. viestini yllä. Olen melko varma, että mulla ei ollut päällekkäisiä toimeksiantoja.

EDIT: Jäin vielä miettimään, että miksi minun tulisi maksaa tuplakulut jos vika on järjestelmässä joka antaa OST mennä miinukselle vaikka ei pitäisi.