Keskustelua välittäjistä

Avasin kaupankäyntitilin Danskeen ja olin yhteydessä asiakaspalveluun. Sieltä sanottiin, että TSX Venture Exchange kuuluu valikoimaan, mutta yksittäisiä papereita ei haulla löydy ennenkuin ne on erikseen “aktivoitu”. Henkilö, jonka kanssa juttelin, sanoi itsekin ostaneensa TSXV:ssa listattuja papereita. Noin vuorokausi menee, että tulee tarjontaan.

Pyytämäni lappu on juurikin Dynacert :slight_smile:

1 tykkäys

Dynacert on myös Frankfurtissa tunnuksella “DMJ” ja näyttää olevan nousua heti avauksesta +10 %

Nordean investorissa mulla kyllä löytyy Dynacert ilman et on tarvinnu olla aspaan yhteydessä. Ja on ostettavissakin.
Mut kannattaa olla varovainen ulkomaisten osakkeiden splittien yms. kanssa kun nordeassa tekee kauppaa. Ostin osaketta jolle tehtiin seuraavana päivänä käänteineen splitti. Osake oli tippunu yli puolella ennen ostoa ja ajattelin et ylireagoidaan ja ostin pienen erän jos vaikka nousis vähän ja tekis nopeen voiton. Splitti aiheuttikin sen et paperia ei voinut ostaa eikä myydä kolmeen päivään nordeassa ja nyt lappu oli yli 50% miinuksella. Soitin aspaankin mut eivät voineet auttaa eli lappuja ei voinut myydä edes puhelimitse. Oppirahoja sai taas kerran maksaa mut onneks ei ollut kovin isoista rahoista kyse.

Muistutuksena: Keskiviikkona on Nordeassa euron päivät Helsingin pörssin osakkeille. Joten pientä volan lisää voi olla havaittavissa.

1 tykkäys

Mahtaakohan tuo Nordean tarjous koskea myös myyntitoimeksiantoja…? Nordean viesti puhuu vain ostoista:

osakkeita voi ostaa enintään yhden euron kaupankäyntikuluilla.

Pystyykö kukaan kokeilemaan pääseekö Degiroon kirjautumaan normaalisti? Eilen kaikki ok mutta nyt ei pääse mobiiliapilla pin koodilla sisään ja myös netin kautta salasanalla ei pääse. Asiakaspalvelukin siellä aukeaa vasta myöhemmin, niin saisi varmistuksen onko isompi ongelma vai minulla pelkästään

Mobiili ja pin toimii.
Myös web toimii.

1 tykkäys

Ok. Mikähän mulla sitten… Ei toimi edes salasanan resetoinnin jälkeen. Täytyy varman olla yhteydessä aspaan…

Joo, toimii

1 tykkäys

Sanoivat että oli joku laajempi häiriö järjestelmässä aamulla. Ongelma ei tarkentunut enkä välittänyt udella. Pääsin kirjautumaan lopulta ennen pörssin aukemista mutta oli siinä tunteja homma poikki

Jos muuten esim. Dynacertiin sijoittaneita harmittaa että Degiro ei tarjoa kuin end of day hintatiedon, niin kannattaa ilmoittaa aspaan että olis kiinnostusta. Laittavat merkinnän ylös muutosehdotuksista ja koittavat parantaa palvelua niiden mukaan. Minä laitoin ehdotuksen ainakin menemään.

laitoin

1 tykkäys

Periikö Degiro erillistä maksua markkinoista? Avaisin Custody -tilin vain niiden markkinoiden vuoksi joita en saa Nordnetista, ja tekisin näillä näkymin kauppaa tosi harvoin, kerran-pari vuodessa jos sitäkään. Muodostuisiko kulut kokonaan kaupankäyntikuluista, vai tuleeko päälle jotain muuta (esim. markkinoiden avaus tms. ) ? Tutkin hinnastoa, mutta en ole varma ymmärsinkö sen oikein.

Edit: Onko valuutanvaihto 0,10 % ?

2,5€/vuosi per pörssi. Valuutanvaihto tosiaan 0,10%. En tiedä mitä tarkoitat “markkinoilla joita ei saa NN”. Nordnetillahan on ulkomaitakin kohtuullisesti, kulut toki suuret etenkin alemmilla tasoilla. Jos eksoottisia pörssejä haet niin LYNX siinä tapauksessa parempi kuin Degiro.

Tuossa vielä Custody hinnasto, joka voi olla vaikea löytää.

1 tykkäys

Tänx! Nordnetilla ei ole esimerkiksi Milanon pörssiä, jota etsin taannoin. Olisin ostanut Bremboa, mutta se juna ehti mennä jo.

Eli jos ostan tuolta Milanosta osakkeita, niin 2,5 € tulee vuosittain maksua? Ei ole kovin paha :slight_smile:

Oletteko te ottaneet Basic tilin vai tuon Custodyn? Näettekö sen osakelainauksen riskit merkittävänä? Tuossa Custodyssä ei ole luottoa, mikä on tietysti harmi.

1 tykkäys

Otin basicin trader asetuksella ihan lainotuksen vuoksi. Nyt 6500euron sijotuksella 20000 possa lainotuksella siellä. Tosin sitä on nosteltava pikkuhiljaa kun niillä on erikoinen riskipohjanen lainotus% ja esim. tänään tuli meili että lisääppä rahaa tai myyvät kun lähti osingot 7% yhdestä lapusta ja hinta tippu saman verran ja se vaikutti vakuuteen. Nordnetissa taas pääosa lapuista koska sieltä saa fiksusti päivänsisäsenä parhaat vivut + kohtuu yönyli vivutusta tai pidempääkin mut korko kovempi kuin degirossa.

1 tykkäys

Onko koppia, miten osinkojen verotus toimii italialaisten kanssa? Yritin taannoin tiedustella tätä Sharevillen puolella kun Brembo oli vielä 8,5€ tienoilla ja vastaukset oli luokkaa “kato verosopimuksesta” :smile:

Jos olis niin helppoa, ni mulla olis lappuja myös ainakin Norjasta, Tanskasta ja Saksasta :blush:

Post scriptum. Jos jostain löytyy kattava lista ulkomaiden pörsseistä, joissa ei ole päällekkäisyyksiä verotuksen kanssa niin otan tiedon vastaan enemmän kuin kiitollisena! Samalla meni foorumineitsyys :point_up:

1 tykkäys

Muistaakseni osinkojen verotus toimi huonosti italiaan, eli olisi pitänyt periä itse jälkikäteen. Pidättiköhän ne 30 pinnaa, tällainen hatara muistikuva. Se on tietty pieni turn off, mutta ehkä voisin yhteen sellaiseen firmaan sijoittaa. En kyllä jaksaisi alkaa mitään kuponkeja siitä takaisinperinnästä täyttämään. Alle ysillä kyllä tarttuisin, nyt se huitelee päälle 11 eurossa.

Tuollaista listaa mulla ei valitettavasti ole. Englannista ja Virosta saa kuulemma osingot ongelmitta, ne ei ennakkopidätä mitään.

1 tykkäys

Taitaa olla joskus aiemminkin tuosta osakkeiden lainaamisesta täälä keskusteltu, taisi joku spekuloida jopa sillä että harrastavatko “kotimaisetkin” välittäjät sitä. Netistä löytyy aiheesta keskusteluja joka lähtöön, ja jos tunnet jonkun rahoitusalalta niin voi kertoa taustoja miten toimii ja mitkä ovat riskit ainakin teoriassa. Custodyllahan osingoista menee käsittelymaksu, noin 1€ per satsi. Toisaalta ihan kaikessa ei ehkä kannata säästää.

1 tykkäys

Näettekö muuten Nordnetin uudessa näkymässä osakesäästötilillä tehdyt kaupat päivän aikana. Toki ne seuraavana päivänä näkee tapahtumissa, mutta kiinnostaa toki heti kauppahetkelläkin kurssi, jolla on tehty kauppa.