Keskustelua välittäjistä

Muutos oli itseasiassa laajempi, ei koske vain ETF:iä. Ketjussa marraskuussa:

1 tykkäys

Huonot uutiset jatkuu. Viestintuojaa ei kuulemma saa ampua :grimacing:

No olipa hanurista tommonen. Nyt loppui näköjään leikkiminen myös Tukholman First North listalla. Tein testin, en siis ostanut. 7€ luokkaa näköjään kulut.

Nämä tällaiset asiakastiedotteet, joissa piilotetaan huonot uutiset sivulauseisiin tai pitkän tekstin loppuun, saavat vain vihaiseksi. Eurocard sen sijaan lähetti vuodenvaihteessa kirjeen, joka oli selkeästi otsikoitu isolla fontilla Korotamme hintoja. Viestissä oli sellaista selkeyttä ja suoraselkäisyyttä, että pysyn asiakkaana jatkossakin.

11 tykkäystä

OP on monella tapaa parantanut sijoituspalveluitaan viime vuosina, mutta ETF:n välityspalkkioiden nousu ja Ruotsin sekä Saksan pörssin poistuminen edullisemmasta hintakategoriasta on kyllä huono homma.

7 tykkäystä

Jees. Mennään tällä toistaiseksi. Mikäli ehdot huononevat, tai joku toinen laittaa huomattavasti paremmaksi, niin sit vaan vaihto. Semmosta se on. On vaan simppeliä, kun käyttötili, jemmatili, sijoitukset ja lainatkin on saman katon alla.

Mä, nappikauppiaana ja aloittelevana sijoittajana, ostelen usein hyvin pieniä eriä. Kympeistä satasiin. Silleen tuo 1% kulut on passeli.

Olen tehnyt silleenkin, että perjantaipullon sijaan olen laittanut 20-30€ johonkin sijoituksiin. Nyt ruåtti ja etffät on pois pelistä. Eli voidaan sanoa, osuuspankki tekee minusta alkoholistin😆

16 tykkäystä

:grinning:
Tuo ETF rajoite kolaisi tännekin. Nyt pitää ostaa isosti ja unohtaa nuo viidenkympin ostot. Sivulauseessa tosiaan mainittu.

3 tykkäystä

Nordeassa nuo pohjoismaalaiset pörssit ja Saksan ETF:t on ainakin vielä 1% piirissä.

On kyllä melkoisen peNpusta lähteä useisiin eri mestoihin availemaan kaupankäyntipalveluita, varsinkin, kun summat eivät todellakaan päätä huimaa. Täällä (Suomessa) jatkuvasti vaan nostetaan hintoja, kun luulisi kilpailun nimenomaan aiheuttavan laskua :smiley:

Sain OP:sta omalta private yhteyshenkilöltäni tietoa, että lopettavat REIT osakkeiden välityksen USA ja Kanada markkinoille kokonaan. Eivät suostuneet perustelemaan päätöstään mitenkään vaan vetosivat vain siihen että heillä on oikeus päättää tarjoamansa tuotteet. Vähän surkeaksi menee kun huononnetaan vaan palvelua eikä edes perustella päätöstä :frowning:

7 tykkäystä

Kyllähän toimijoiden vähäinen määrä ja säännelty markkina takaavat mahdollisimman kovan kilpailun ja matalat hinnat, mikä on asiakkaankin etu. Useamman toimijan markkinat johtaisivat kilpailuun palveluilla, jolloin ei olisi resursseja keskittyä hintakilpailuun - olisiko tämä kenenkään etu?

Oikeasti? Tuohan on karmea uutinen, jos näin on.

1 tykkäys

Tuohon ylempään vielä. Mitkä palvelut tarjoavat Reit mahdollisuuden vielä? Pitää siirtyä sinne sitten, jos tuo ylläoleva toteutuu.

Mie sain kenkää (Lynx/IBKR) CEF-markkinoilta…
Näitä fanittanut koska ovat hyvin simppeli lähestymistapa kuntalainamarkkinoille…

Siis teknisesti osaan kauppaa käydä lipareilla, ei vaan ole niinku yhden illan istunto… Cheese & rice koittaa löytää kunnan kotisivulta H2O-laitoksen bondin prospecusta…

No kenkää tuli

Käsittämätöntä touhua,säännöstely on kuin Neuvostoliitossa,antaa jokaisen laittaa rahansa mihin haluaa,mutta ei,kohta Suomalaiset eivät saa ostaa kuin Nokiaa,Fortumia ja Sampoa…
Toivottavasti Nordnet ei seuraa perässä,CEF ja osa ETF:stä jo estetty.

edit: LP osakkeet myös estetty,piti myös myydä pois vuoden loppuun mennessä,tai Nordnet olisi ne myynyt vuodenvaihteen jälkeen,kuten esim. tuo Energy transfer LP,mutta niissä nyt verotuskin toiminut vaihtelevasti.

8 tykkäystä

Vaikka en ole OP:n asiakas, niin tähän olisi kiva saada toinenkin lähde. On kyllä kurjaa jos noin päättävät tehdä ja varmasti vaikuttaa…no okei, ei varmaan kauheasti vaikuta yhtään mihinkään. Mutta muutama asiakas silti vaihtaa tuon takia välittäjää ja vaikea OP:ta on suositella kellekään sitä harkitsevalle jos yhään mielii sijoittaa muualle kuin Suomeen.

3 tykkäystä

Ovat lopettaneet mm. Energy transferin tarjoamisen tässä välissä. Itsekin alan katsella muualle aika varmaan, jos tuohon varmistus tulee. Hankalaa on pääasiallisen pankin vaihto. Luulen, että moni muukin noin tulee tekemään.

Mä voin kysyä jos tuosta päätöksestä saisin jonkun virallisen paperin tai tiedotteen jonka saisin jakaa täällä.

2 tykkäystä

Miksi ihmeessä reit-firmat kategorisesti poistetaan?? Järjetön sosialistinen päätös.

1 tykkäys

Luulen että johtui tästä

Itse sain osuuspankilta tuohon energyyn selityksen vähäisestä kaupankäynti määristä. Ei saanut enää ostaa. Myydä sai tiettyyn asti ja sen jälkeen kalliilla kululla myydä normihinnaston ulkopuolelta. Pakkomyyntiä ei ollut ainakaan heillä.

On tiedä, onko tämä oikea paikka mutta kokeillaan. Itselläni on vähän kummallinen tilanne päällä Nordnetin kanssa liittyen osakkeiden siirtoon jenkeistä Nordnetiin. Lyhyesti näin:

  • tein syksyllä siirtopyynnön yrityskaupan kautta saaduista osakkeista AST:stä (jenkkiläinen transfer agent) Nordnetiin
  • sain myöhemmin syksyllä postissa fyysisen kirjeen, jonka mukaan osakkeet olivat siirtyneet Nordnetin välittäjälle Citibankille
  • siitä eteenpäin osakkeiden kohtalo on avoin, ainakaan omalle Nordnetin tililleni ne eivät ole ilmestyneet

Olen ollut nyt noin puolen vuoden aikana varmaan viitisentoista kertaa yhteydessä Nordnetiin sekä viestitse että puhelimitse. Yleisin vastaus on, että olemme yhteydessä siirto-osastoon ja palaamme asiaan. Kertaakaan ei ole palattu.

Mainittakoon myös, että samalla tavalla siirtoa pyytäneiden kollegoiden osakkeet tulivat vaivatta perille nopeaan tahtiin.

Kysyin asiaa myös toiselta välittäjältä, siellä olivat sitä mieltä että kyllä Nordnetin kuuluisi noilla tiedoilla (Book Entry Advice + siirron vahvistus AST → Citibank) tietää missä osakkeet ovat. Valitettavasti toinen välittäjä ei voi tehdä mitään, koska osakkeet ovat jo lähteneet AST:ltä ja ovat jumissa jossain matkalla.

Pariin viimeiseen viestiin Nordnet ei ole reagoinut mitenkään ja alkaa loppua jo keinot kesken. Kai näihinkin joku valvova taho on, äkkiseltään google tarjoili Finanssivalvontaa. Lähinnä kiinnostaisi, jos jotain vastaavia tilanteita on tullut vastaan.

11 tykkäystä