Keskustelua välittäjistä

Eivät ainakaan vielä ole kysyneet.
Meiltä taviksilta on kiva kysellä ja vaatia selvityksiä ja kaikki näyttää hyvältä pankkivalvonnan suuntaan. Tässä taannoin mm. YLE kertoi pohjoismaisten pankkien, Nordea tietysti mukana, pesseen venäläisten oligarkkien rahoja satoja miljoonia. Missähän vaiheessa tuon tutkinta on? Veikkaan ettei missään vaiheessa.
Oleskelin peseta-aikaan Espanjassa pidempään ja kävin Torremolinoksen La Carihuelassa eräässä hevosmiesten tietotoimiston suosittelemassa pienessä toimistossa vaihtamassa markkoja pesetoiksi. Erään kerran toimistoon astui juuri edelläni pariskunta ja pikkutyttö. Koska toimisto oli hyvin pieni en voinut olla näkemättä ja kuulematta kun mies kaivoi pienestä muovisalkustaan dollarinippuja ja latoi ne tiskille. Vastaanottaja sanoi “ten tausand dollars”. Mies vastasi myöntävästi ja meni istumaan naisen ja pikkutytön viereen. Alkoivat keskustella venäjäksi kun virkailija kysyi “pasaporte porfafor”. Kun mitään ei tapahtunut kysyi vielä uudelleen “pasport pliis”. Pariskunta keskusteli eikä ollut kuulevinaankaan kysymystä. Virkailija kohautti olkapäitään paksun panssarilasin takana ja heitti rahaniput niitä mitenkään tarkistamatta kirjoituspöytänsä laatikkoon. Sitten kaivoi paksuja pankin niputtamia 5000 pesetan setelinippuja ja latoi niitä kasan tiskille. Rykäisi ja sai venäläisen ylös penkistä ja tämä kaapi seteliniput laukkuunsa ja lähtivät ulos. Minkäälaista kuittia ei kirjoitettu. Näin sen hyvin kun seisoin parin kolmen metrin päässä. Sitten tuli minun vuoroni ja iskin hikiset viisi satastani tiskiin. Mies sanoi kuten joka kerran aikaisemminkin “pasaporte porfafor” ja minä kiltisti ojensin passini. Nimeni ja passin numero kirjoitettiin kuittiin jonka jäljennöksen sain pesetojen mukana.

21 tykkäystä

Mistä pankista olit siirtänyt ne rahat nordnettiin?

Itsellä on harkinnassa avata toinen välittäjä pelkille ETF:lle ja olen harkinnut Mandatum Traderiä. Toimiiko näillä kuinka hyvin raportointi verottajalle näin simppelissä tapauksessa?

Toinen vaihtoehto on, että keskitän sekä suorat osakkeet että tulevat ETF:t Nordnettiin. Tuntuu olevan hieman ristiriitaisia kommentteja tuosta Mandatumin palvelusta tätä ketjua luettuani.

Itse siirryin tämän vuoden alusta suurimmilta osin IBKR:n asiakkaaksi. Ostan käytännössä vain kuukausittain ETFiä ja tähän mennessä tyytyväinen asiakas. Veroraportit tulevat sitten joskus kun alkaa myydä mutta näin vähäisillä ostoilla/myynneillä ei tule juurikaan riesaksi.

Osuuspankista siirsin. Jonkun verran teetti töitä kaivaa monen vuoden takaisia asiakirjoja laatikon perältä , kun piti lähettää Nordnettiin todisteeksi, ettei rahanpesusta kysymys. No nyt homma tehty

Omat kauppamäärät toki aika maltilliset <30 kpl vuodessa, mutta omalla kohdalla ei ole toistaiseksi ollut negatiivista sanottavaa verotuksesta Mandatumin kohdalla.

Osake- ja ETF-kaupat ilmoitetaan suoraan verottajalle ja summat olleet oikein verotuksessa. Satunnaiset optiokaupat raportoin itse.

1 tykkäys

Erikoista touhua,soitin nyt itse verottajalle,kaksi ensimmäistä virkailijaa ei osannut sanoa mitään,kolmas henkilö ulkomaan osastolta sitä mieltä että pitää ilmoittaa ja muuna pääomatulona.
Näillä mennään :grin:
Edit: Soitin vielä suoraan 2021 päätöksen tehneelle virkailijalle,käski nyt poistamaan ne 2023 ilmoituksesta,ja ottaa nyt veroilmoitukseni omaan käsittelyynsä,kassellaan…
Eikä yhdelläkään virkailijalla ollut tietoa että kenellekkään olisi soitettu asiasta,tai muutakaan selvää ohjetta/päätöstä,pitkän kaavan mukaan sai yrittää selvittää mistä edes kysymys.

6 tykkäystä

Olen ihan vasta-alkaja näissä osakehommissa. Mutta myin eilen pois ensimmäiset osakkeeni pienoisella voitolla. Osuuspankin kautta olen näitä hoitanut. Koska nuo rahat pitäisi palautua tililleni, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin :grin: Eilen iltapäivällä myynti ja missään ei näy merkintää siitä että raha olisi tulossa joskus tilille. Jostain keskustelusta (varmaan tästä ketjusta, mutten enää jaksa kahlata kaikkea läpi) luin aiemmin, että rahat on periaatteessa saman tien käytettävissä. No jos olisin halunnut jo eilen ostaa jotain uutta tilalle, niin millä olisin ostanut, kun ei tuo summa näy millään lailla missään tileistäni. Osake näkyy minulla edelleen osakelistalla, toki siellä on enää - (viiva). Koska tuo poistuu tuolta listalta? Myyntinä kyllä näkyy sitten toimeksiannoissa. Vai onkohan mulla erikseen joku mysteeri tili, jolle nuo myynnit sitten menee :grin: Kävin selaimellakin katselemassa, mutta mistään ei löytynyt ko summaa. Vai meneekö tässä vaan nyt ne kuuluisat pari pankkipäivää? Ostoissa taitaa näkyä ostot katevarauksina ja lähevät lopullisesti vasta parin pvän päästä. Mutta tällöinhän en voisi sijoittaa myymiäni heti johonkin toiseen.

Jani F on tähän jo aiemmin vastannutkin:

Tilille tai ulosnostettavaksi rahat tosiaan tulee parin päivän viiveellä

2 tykkäystä

Tietääkö kukaan miten voi ostaa etelä korean pörssin osakkeita? Nordnet ja Mandatum jo kysytty eikä onnistunut. Osake joka kiinostaa on Naver, joka on hakukone ja internet yhtiö koreassa. Myös joku rahasto jossa se olisi isolla painolla olisi myös ok, mutta perus indeksirahastossa sen paino on aika pieni.

En tiedä. Jos nyt oikein katsoin, niin markkinat avattiin ulkomaisille sijoittajille vasta viime joulukuussa. Eli voi olla että koko maailmassa ei ole juuri välittäjiä, jotka tarjoavat Etelä-Korean pörssiä vielä. Esim. IBKR ei tarjoa sitä.

1 tykkäys

Onko muilla Nordean tilit tai OST:n expected balanced taas pielessä?

Pahoittelut sekavasta selityksestä, joka ei varmaan aukea. Ei aukea itsellenikään tämä kuvio. Toisaalta selvitykseni taso vastaa tällä hetkellä aika hyvin Nordean suoritustasoa, että sikäli sama päästää avautuminen näkyviin.

En tiedä, monettako kertaa, mutta ei oo ihan yks tai kaks kertaa, kun on näyttänyt tilien olevan hanurillaan.

Turha räntti alkaa:

Yhteenveto

Tyttären OST:llä pieniä epätasapainottavia toimenpiteitä viime päivinä tehnyt ja mielestäni ihan suht tarkasti koittanut pitää kirjaa, että ostelen max samoilla summilla kuin millä olen myynytkin. (eikä järjestelmän pitäisi ymmärtääkseni sallia ostovoiman ylittämistä muutenkaan)

No, taas eilen näytti, että miinuksella ollaan 800-900€ tms. Useamman kerran näin on käynyt aiemminkin ja lopulta aina on omat laskelmat olleet enemmän oikeassa kuin Nordean räknäilyt ja kun ovat saaneet luvut ajan tasalle, niin on siellä ne tasapainot löytyneet, eikä tiliylitykset olleetkaan totta.

Alkoi kuitenkin stressaamaan, että olenko nyt kuitenkin tällä kertaa sössinyt itse ja laskenut väärin ja menin sitten myymään paria eri osaketta, jotta balanssit tasoittuisivat, eikä montaa päivää olisi tili miinuksella. No, niinhän siinä taas oli käynyt, että oli ne ainakin sen 700€ pielessä, koska tänään katellessa expected balance taas plussalla.

Eli möin kuitenkin turhaan ne toiset laput. Silti vajaa 100€ edelleen miinuksella, johon en logiikkaa löydä, kun ei se eilen siltäkään näyttänyt ja kun hätäisiä paniikkimyyntejä tein tilanteen tasoittamiseksi, niin kyllä ihan koko kokonaisuutta plussille tavoittelin. Eli touhu näyttää samalta kuin jos ei selvityspäivät täsmäisi jonkun pörssin ollessa kiinni tai jotain muuta vastaavaa, mutta samasta pörssistä kuitenkin nyt kaikki ostetut ja myydyt, niin ei pitäisi olla siitäkään kiinni.

Ärsyttää tämä ylimääräinen turha veivaaminen, ylityksistä stressaaminen ja ylimääräiset kulut ja mahdolliset menetetyt tuotot, kun joutuu näitä setvimään. Ei puutu enää kuin asiakaspalvelun kuittailu ylityksestä. Edellisellä kerralla sanoinkin, että “te tässä olette väärin laskeneet, enkä minä”, mutta hankala se siellä päässä oli myöntää. Ja toki näillä matematiikkataidoilla hankala lähteä kovalla itseluottamuksella moista uhoamaan, vaikka historiallisesti näytöt näin päin olisivatkin.

ETFnä löytyy esimerkiksi Nordnetista. Naverin paino on näissä alle 2%.

Degirosta löytyy enemnmänkin, sieltä ei näe painoja niin helposti.

1 tykkäys

Strömsön Nordnetissä ei ilmeisesti vielä ollut tietoa tuosta T+1 siirtymästä, kun Microsoftin osingoilla on vajaa 2 tuntia aikaa ilmestyä, jos mennään tiukasti T+1 :wink:

Ei kai tuo T+1 tarkoita kuin kauppojen selvitystä. Ei kai se koske osinkoja?

5 tykkäystä

En tiedä, mutta oletin niin, koska ainakin itselle tulee USA:n osingot lähes poikkeuksetta 2 päivää maksupäivän jälkeen.

Mandatumilla esimerkiksi USD-osingot tulevat tilille ihan oikeana maksupäivänä. Nordnetillä kenties pidemmät piuhat tai halvemmat sopparit alisäilyttäjäketjussaan.

1 tykkäys

mulla tuli Nordnetissä 3M osingot 13. päivä tilille kun virallinen maksupäivä oli 12. päivä :relieved:

Mä myös olettaisin, että T+ vaikuttaa vain kauppojen täsmäytykseen ja osingot tulevat kuten aiemminkin eikä tuolla kauppojen täsmäytyksen nopeuttamisella olisi siihen vaikutusta. Eli riippuu firmasta ja välittäjästä/alisäilyttäjästä.

Näin on. Koska osingon irtoamispäivä on kaikissa tapauksissa monta päivää ennen osingonmaksupäivää, ei tästä voi vetää mitään teknistä yhteyttä osingonmaksun aikatauluun.