Keskustelua välittäjistä

Ei voi siirtää osakkeita AOT ja OST välillä. Kumpaankaan suuntaan.

Ei tullu viestiä, mutta näkyykö sulla tuolta kautta katsottuna merkinnät?

(en jaksa tarkistaa jäikö kuvakaappaukseen jotain yksityistä tietoa näkyviin, mutta Timontti näistä aina ystävällisesti ilmoittaa :smile: )

1 tykkäys

Tuli eilen ihmeellinen ongelma Nordnetin kuukausisäästössä. Rahaa oli tilillä riittävästi, ainakin omasta mielestäni, tällä hetkellä näyttää käytettävissä 565€(Laitoin rahasto merkintöjä aamusta menemään sekä yhden ostotoimeskiannon) ja merkintä summa oli 500€. Toimeksiannoista totetuivat Franklin China(62€) ja SPDR Small Cap Value Weighted (115€). Eli 177€ edestä totetuti ja 323€ edestä sitten jäi totetutumatta. Tilin Eurosaldo näyttää 371€. Totetumatta jäivät SPDR ACWI IMI ja iShares Global Corp Bond. Viimeksi mainittua oli määritelty 50% ja SPDR ACWI IMI 24%. SPDR ACWI IMI oli kerrottu 1 kpl alustavasti, mutta vasta jälkeenpäin huomasin prosentti osuuden yksikköhinnalla olevan 37%. Olin käytännössä vain vaihtanut SPDR tuotteen iShares ACWI tilalle. Onko muilla kokemusta vastaavasta? Voiko tosiaan käydä näin, että jos yhtä yksikköhinnalta suurta ei saad ostettua jää toinen prosenttiosuudelta suuri kokonaan ostamatta?

Toinen vaihtoehto on kruunuissa ja/tai dollareissa tehdyt kaupat. Veivausta tehty Investorilla, Hnadelsbankenilla ja Mycronicilla. Tai sitten talletus, joka tehty 4.6. Rahastokauppoja on samoin ollut, mutta sekään ei selitä, kun alin saldo päivälle on 547€.

Edit: Olen kysynyt aspasta, mutta nyt niinkuin tekisi mieli korjata ongelma välittömästi, kun mielenpäällä.

Tuli kyllä sen jälkeen kun olin maksanut ja allekirjoittanut, niin tuli kuittaukset asiakirjan allekirjoituksesta, ja sitten vielä merkinnän vastaanottamisesta. Mutta minulla oli muu pankki kuin Nordnet, prosessi saattaa mennä eri tavalla Nordnetissa merkinneillä.

1 tykkäys

voiko olettaa kun eilen meni merkintä läpi ja rahat meni ja tänään ei ole enää onnistunut niin merkintä olisi päättynyt.?

1 tykkäys

Eilen merkitty, rahat lähti vasta äsken ja “osakkeet” ilmeistyi salkkuun.

1 tykkäys

Nordnetissä oma merkintä näkyy samalla sivulla “Sivuni > Yhtiötapahtumat” kohdasta, väliotsikon “Vastaukseni” alla. Jossain kohtaa se siirtyy tuon sivun välilehdelle “Arkistovastaukseni”.

1 tykkäys

Jaha tänään on Nordnetilla taas jotain outoa. Kaikkien kruunumääräisten (SEK) minifutuurien ja turbowarrantien laidat on tyhjänä, muulla valuutalla olevista löytyy normaalit laidat.

Toki vika saattaa olla myös liikkellelaskijan eli Nordean puolella.

EdiT: Ruotsin kansallispäivä eli ”tekninen” syy.

Ruotsin markkina tänään kiinni.

Ja merkit täyteen.

3 tykkäystä

Soitin Nordnetiin ja sanoivat että koska kyseessä on suunnattu anti niin aikaa on merkitä tuonne päättymispäivään asti ja ei ole riskiä siitä että se keskeytettäisiin etukäteen.

2 tykkäystä

Minulle taas sanoinvat että yhtiön hallitus päättää mahdollisesta annin keskeytyksestä ja tiedottaa siitä pörssitiedotteella…

1 tykkäys

Näkyi ja nyt tuli viestiä että hyväksytty ja rahat pakeni tililtä :+1:

1 tykkäys

Mitenkäs valuuttatilit muilla kuin Nordnetillä? Minusta on outo ajatus että pitää hakea “laina” jotta saan vaikka SEK tai USD määräisen tilin… Maalaisjärjellä ajateltuna salkun pitäisi olla kiinnitettynä johonkin valuuttaan ja salkun sisällä pyöriteltäisi vain kyseistä valuuttaa, ts. itse pitäisi huolehtia ettei sinne osta väärällä valuutalla olevaa instrumenttia jos haluaa valuutanvaihtokuluilta välttyä.

OK. Kiitos tiedosta. Sitten pitää merkata. Vaikuttikin vähän kokemattomalta kesähessulta. Sanoi myös että voin merkata Nordnetin kautta vaikka minulla on toisessa pankissa osakkeet. Että ne huomioisivat minun omistukset muussa pankissa. Pitääkö tämäkin paikkaansa? Ehdin siirtää Nordnetille jo rahat. Onko tästä tietoa?

1 tykkäys

Minä kysyin asiasta Nordnetistä että osataanko se huomioida kun on omistuksia OP:n OST:lle ja nyt joutuu merkitsemään OP:n AOT:lle, että pääsee “jonossa edelle” muita, niin sanoivat näin:

"Kyllä, etuoikeus mahdollisessa ylimerkintätilanteessa säilyy riippumatta siitä, millä tilillä tai missä pankissa aiempi osakeomistus on.

Yhtiö näkee osakkeenomistajat suoraan Euroclearin ylläpitämästä arvo-osuusjärjestelmästä."

4 tykkäystä

Saitko merkattua nuo Osuuspankin kautta? Kiinnostaa, koska itellä aot Osuuspankissa. Ite en löydä mitään erillistä kohtaa, mistä voisi merkata. Vai onko sulla Nordnetissä tili, jonne siirsit Osuuspankista varoja?

Voi vastailla myös tuolla Keskustelua välittäjistä-ketjussa.

Helteet on sekoittaneet mun pään ja teen välillä hullun päähänpistoja. Just ostin näkemättä ja koeajamatta auton jonka vaimo ja poika hakee viikonloppuna, kun ite oon töissä🤪 niin kai tähänkin voisi vielä satasen laittaa lisää😁

2 tykkäystä

Nordnetin kautta täällä aiemmin jaetun linkin kautta, eli: Faronin osakeanti 5.–18.6.2024 | Nordnet

image

Tuossa on option heti merkitä toisen pankin asiakkaan, kysellään AOT tilin numerot yms tiedot.
rahat ainakin katosi lopuksi, toivottavasti merkinnätkin joskus tulevat :slight_smile:

2 tykkäystä

Ok. Näen vain vaihtoehdon merkintä ilman etuoikeuksia.
Onko muilla “osakkeenomistajilla” sama? Kun merkitsevät ja ovat omistaneet osaketta?
Tekisin mielelläni merkinnän Nordnetin kautta enkä lähtisi palauttamaan rahoja toiseen pankkiin. Sillä siirossa menee taas oma aikansa (2päivää).

1 tykkäys

Tarkoittaa että merkintä ilman merkintäoikeuksia tms. Kun ylimerkintätilanteessa osakkeita jaetaan, Faron/annin järjestäjä katsoo 6.6. rekisteröidyt (T+2 eli 4.6. viimeistään ostetut) omistukset ja päättää millä logiikalla osakkeet jaetaan merkitsijöille.

Onko kellekään muulle käynyt niin, että Nordnetistä tulee sähköpostiin viesti, jossa pyydetään ottamaan yhteyttä. No soitin sinne ja halusivat tietää osakeantiin laitettujen rahojen alkuperää. Tarkemmin sanottuna halusivat dokumenttiä rahojen alkuperästä todisteeksi. Rahanpesua kait koittavat estää. No meikäläisen tapauksessa ei rahanpesusta kyse, mut hiukan vaivaa etsiä vanhoja papereita toimitettavaksi Nordnettiin. Muuten kuulemma antiostot hylätään.

6 tykkäystä