KH Group - Sievi Capital muutosmatkalla

Kauppalehden uutinen:

Boreo ja Sievi Capital fuusioitumassa – Taustalla yhteinen pääomistaja Preato Capital Boreo ja Sievi Capital fuusioitumassa – Taustalla yhteinen pääomistaja Preato Capital | Kauppalehti

1 tykkäys

Nyt olisi kiva kuulla Ollin ja Saulin analyysi. Itse ainakin pidän tätä ERINOMAISENA uutisena ja näin tuntuu merkkinäkin. Mikäli tämä fuusio toteutuu, ei ainakaan kasvu ole hartioita kiinni. Liikevaihto about PUOLI MILJARDIA, huh, huh :grinning:

6 tykkäystä

Pitäisin yhdistymistä täysin salettina. Kummassakin on pääomistajilla selkeä äänivalta joko suoraan ääninä tai koska muiden omistajien äänivalta on hajautunut. Sievin omistajien kannalta olennaista on miten Boreon kurssi nyt kehittyy.

2 tykkäystä

Tässähän Sievi Capitalin nykyiset omistajat ottavat mielettömän riskin Boreon osakekurssin kehityksestä, joka on raketoinut viime aikoina? Mikäli Boreon kurssi korjaa, niin silloinhan Sievin osakkeenomistajat kärsivät myös. Jos nyt myisi Sievit pois, niin olisi ainakin hyötynyt tuosta Boreon raketoinnista. Vai ymmärränkö tämän ihan väärin?

35 tykkäystä

Juuri näin. Eilisen päätöskursseilla yhdistymisen jälkeen preemio olisi Sieville 42,1%. Tällä hetkellä kauppaa käydään Sievillä @2,48 mikä on 20,6% korkeammalla kuin eilisen päätös 2,055. Tällä hetkellä Sieviä saa siis pörssistä alennuksella, JOS uskoo siihen että Boreon kurssi pitää yhdistymiseen asti. Toisin sanoen markkina ei tällä hetkellä tähän usko, kun markkinalta saa suoraan vain puolet preemiosta. Hirveä ero. Saakohan Boreota jostain lainaan?

11 tykkäystä

Kai sieviä pitäiso arvostaa 33%alemmas kuin boreota, nut kuitenkin yli 50%alempana, olwttaen että kauppa toteutuu. @Johannes_Sippola lle arbitraasi treidin paikkaa

2 tykkäystä

Siihen nähden, että tulosennuste Boreolle on 6.9M€ ja Sieville 15.8M€, niin ainakin tulospohjaisesti tuo preemio on ihan häränkakkapuhetta.

7 tykkäystä

Juurikki möi kaikki AOT-repun Sievit alkuhuutokaupassa hintaan 2,55€ ja tienasi yli kympin. Eikä siitä ole kuin reilu vuosi, kun Juurikki kävi Sievin keskusteluketjussa yksinpuhelua. Silloin hinta oli 0,87 €. Ja Sievin hulluilta euron päiviltä tuli ostettua lisää. Piti pelata varman päälle, sillä joskus hintapiikit sulavat nopeasti.

OST-repussa ei ole reaaliaikaista seurantaa, joten sen osalta jäi myynnit tekemättä. Pitää tutustua asiaan paremmin illalla, kun on aikaa.

12 tykkäystä

Karmeasti muotoiltu tiedoite. Eihän tuo 42,1% preemio eiliseen kurssiin voi pitää paikkaansa jos yhdistymissuhde on tuo (40%/60%)?!

1 tykkäys

Olen jotenkin aivan uuno laskemaan näitä. Millä päädyit tähän? Siis ymmärrän että kun uudesta yhtiöstä Sievi saisi 40% ja Boreo 60% niin Sievin arvon pitäisi olla 40% Sievi+Boreo MCAP:sta yhteenlaskettuna. Tämän hetken kursseilla 2,4 ja 120 se on 30,92%.

Onhan tämä eräänlainen osakeanti Boreon osalta

Sievin omistajana ei Boreon höpöhintaiset osakkeet kiinnosta ollenkaan osana kauppahintaa

13 tykkäystä

Kyllä se piti paikkansa eilisen päätöskursseilla, mutta ei enää pidä paikkaansa. Eilen Sievin MCAP oli 119M ja Boreon 303M. eli yhteensä 423M. Tästä 40% tulisi Sievin omistajille eli 169M ja 169/119 ~42%.

Tällä hetkellä markkina hinnoittelee “väärin” siten, että Sievin osuus yhteismarkkina-arvosta on vain ~31%.

4 tykkäystä

Samoilla luvuilla kuin sinäkin, sinä vain vertaat koko Mcappiin, minä taas sieviä boreoon, joka ohelpottaa tuon arbitraasin hahmottamista, kun sievin nousu tai boreon lasku ei vaikuta auoraan toisen hintaan, mutta koko Mcappiin vaikuttaa.

Sen takia pitäisi saada boreo shortiksi.

Kai arbitraasi on olemassa joka tapauksessa, eri asia onko mahdollista hyödyntää.

3 tykkäystä

Jos nyt ostaa Sieviä “arbitraasin” takia, niin sitten uskoo myös siihen että Boreon jopa kuplassa(?) oleva arvostus kestää vielä pidempään. Minä en halua kantaa tuota riskiä ja siksi löin laput laitaan.

11 tykkäystä

Sitaatti

Sori, voitko vielä rautalangasta vääntää mulle sen helpon kaavan millä voin nopeasti nähdä arbitraasin kursseista? :sweat_smile: Olen tosiaan vähän matemaattisesti rajoittunut mitä tulee näihin.

Parhaassa (tai pahimmassa) tapauksessa tästä tulee vielä Suomi-Ruotsi (Preato) maaottelu. Omalla kohdallani tuskin tartun tähän tarjoukseen Boreon arvostuksesta ja siihen liittyvästä riskistä johtuen. Miten suuri osa Sievin omistajista pitää saada fuusion taakse, jotta se menisi läpi?

4 tykkäystä

Liputtakaa jos ei voi täällä kysyä mutta kun tämä on lyhyen sijoitusurani ensimmäinen fuusio ja Sievi on salkussani parhaiten kasvanut osake, niin kiinnostaa selvittää, mikä olisi fiksuin liike. Tarkoittaako 42 % preemio sitä, että omistamieni Sievin osakkeiden nimi muuttuu salkussani uuden firman nimeksi ja niiden arvo kasvaa 42 %, jos en tee mitään?

9 tykkäystä

Sievin omistajat saisi 40%, boreon 60%. Eli boreon mcap pitäisi olla 50%sievin mcap suurempi, ja sievin taas 33% pienempi kuin boreolla. Nyt kuitenkin boreo yli 2 kertaa suurempi tai sievi yli 50% pienempi.

5 tykkäystä

Mä ajattelen että arbitraasi on tilanne jossa voit tehdä riskitöntä tuottoa. Jos voit ostaa vain toista puolta, niin ei se tilanne silloin kait sulle voi olla arbitraasi? Sivuraiteille menee, ei tarvitse vastata :smiley:

5 tykkäystä

Sieviä perus AOT:n kautta omistama joutunee fuusion tapahtuessa verollepantavaksi?

E: Itse itselleni vastaten


Lähde: https://www.porssisaatio.fi/wp-content/uploads/2017/05/vero_opas_2020_170x245_fin_0320-002.pdf

2 tykkäystä