KH Group - Sievi Capital muutosmatkalla

Kiitos Olli, juuri tuota kysymystä olen itsekin miettinyt ja toivottavasti sitä miettii myös Sievin hallitus.

Jos Sievissä ei olisi Praeto jo nyt pääomistajana, niin saattaisin hyväksyä tämän fuusion vaihtosuhteineen helpommin, koska silloin ei olisi näköpiirissä sitä, että Sievin taseessa olevaa pääomaa tultaisiin tulevina vuosina aktivoimaan - Praeto aktiivisena omistajana toisi lisäarvoa uutena pääomistajana. Nyt Sievillä on kuitenkin jo Praeto valmiiksi taskussaan.

1 tykkäys

Eiköhän yhdistymisessä myös menetetä hyvää osaamista, koska tuskin Päivi on ainoa lähtijä.

Kovasti on puhuttu markkinoiden Boreolle hyväksymistä kertoimista. Minusta se on sikäli harhaanjohtavaa, että Boreon kurssi on puolessa vuodessa melkein kolminkertaistunut ilman että yhtiö olisi mitenkään järisyttävästi muuttunut sinä aikana. Eli markkinat näyttävät hyväksyvän yhtenä päivänä jotain, ja toisena jotain ihan muuta. Osakkeen vaihtohan on ollut hyvin vähäistä, joten kurssi voi heilahdella (tai sitä on helppo tarkoituksella heiluttaa) rajusti. Ajankohta yhdistymiselle on tietysti nyt hieman houkuttelevampi Boreolle/Preatolle kuin puoli vuotta sitten.

Mutta Sievin hallitus on jo sanansa sanonut ja ei varmasti näkemystään muuta. Ja tuskinpa saadaan riittävää määrää Sievin osakkaista äänestämään yhdistymistä vastaan. Vaikka ovathan osakkaat jo kerran torpanneet aikeet poistaa Sievi pörssistä, silloin Jussi Capitalin toimesta.

2 tykkäystä

Jos Boreon hinta on noussut siitä että lyödään velkavipu tappiin ja ostellaan halvalla liikevaihtoa ja voittoa jotta näytetään että kasvetaan niin kyllä se sama Sievin puikoissakin varmasti onnistuu…

Näkeehän sen sokea Reetakin että ei tässä se synergia ja osien summa ole tavoite vaan saada Sievi halvalla Boreon alle… paremmat fygyt kääritään pääomistajalle sitä kautta ja omistusosuus… se että saadaan päätäntävaltaa…

5 tykkäystä

Minusta tässä on nähtävissä paljon enemmän lisäarvoa kuin vain tämä tekninen kirja-arvojen muutos, enkä silloinkaan puhuisi ”puhalluksesta”.

Tulevassa kokonaisuudessa on skaalaetuja ja tosiaan ”leveämmät hartijat” ja odotan myös nyky-Boreon strategisen scopen leventyvän.

Totta kai tässä on riskejä ja ikäviä sivuvaikutuksia (mm Päivin lähtö), mutta näen silti enemmän mahdollisuuksia tulevaisuudessa fuusio-skenaariossa kuin Sievin jatkaessa itsekseen. Sekin olisi minulle osakkeenomistajana toki sopinut.

Mutta ihan hyvältä näyttää!

17 tykkäystä

Sanoppa kuinka paljon Boreo on kasvanut orgaanisesti ja vertaa sitä Boreon kurssikehitykseen… ja paljonko kurssinousun takana velkavivun hyväksikäyttö

Sen jälkeen katsoo Sievin potentiaalia tähän samaan vaikka itsenäisenä ja Preaton hihnassa. Olen kyllä satavarma siitä että potentiaali osakekurssin massiiviselle nousulle on parempi itsenäisenä kun Boreon osana…

Sievi muistuttaa luvuiltaan YE: kaa muutamien vuosien takaa…?

Leveämmät hartiatkin taitaa tulla Sievin taseen mukana…

4 tykkäystä

Sievin kurssi oli reilusti alle sen tason, jota vaihtosuhde edellyttäisi, jo ennen tämän päivän kovaa laskua. Mistä tämä voi kertoa? Siitä että Sievin omistajien ei uskota välttämättä hyväksyvän ehtoja? Siitä että Boreon kurssitason kestävyyteen (ne paljon puhutut “hyväksyttävät kertoimet”) ei uskota? Laskutaidon puutteesta? Jostain muusta?

4 tykkäystä

Ehkäpä juuri näistä kaikista sekä epävarmuudesta ylipäätänsä… Tuskin tuo vaihtosuhdekkaan tulee muuttumaan tuosta koska pääomistaja haluaa pitää kiilusilmäisesti kiinni ankkuriomistuksestaan Boreossa.

Tarkastihan tämä on laskettu ja tarjottu sen verran kun on pystytty että oma omistus säilyy riittävänä Boreossa. Tämä nyt ei vaan toivottavasti Sieviläisille riitä…

5 tykkäystä

Oliko tänään jotain uutisia tai tietoja jotka olen missannut? Mielenkiintoisesti elää kurssi. Analyytikoilla mielenkiintoinen tilanne myös sylissä.

9 tykkäystä

Et ole missannut mitään, koko omistajakunta pikemminkin odottaa uutisia. Tällä hetkellä markkinalla velloo vain epävarmuutta, sillä kukaan ei oikein tunnu tietävän onko tämä fuusio hyvä, huono vai hyvin huono diili.

4 tykkäystä

Kukaan ei tosiaan tunnu tietävän mitä tässä tapahtuu, mutta ainakaan ensimmäisten päivien jälkeen näitä yhtiöitä työkseen seuravia analyytikoita ei tunnu markkina uskovan. No, luultavaasti kauaa ei tarvitse odottaa ennen lisätietoja.

3 tykkäystä

Markkina ei nyt omin voimin - edes analyytikoiden auttamana - saa tästä tilanteesta selvää. Vaaditaan selkeästi yhtiöiden astumista esiin kommentoimaan ja perustelemaan suunnitelmiaan. Hyvin pian tästä epävarmasta tilanteesta alkaa kärsimään molempien firmojen omistajat.

14 tykkäystä

Itse olen päättänyt pitää Sievin osakkeista kiinni ja hyväksyä fuusioitumisen. Katsotaan miten käy. Sievillä ylivoimasesti suurin paino salkussani joten hieman jännittää mihin mennään.

Alkuun olin iloinen tästä uutisesta mutta palstaa lukiessa vähän alkanut ajatukset sinkoilemaan laidasta laitaan, mutta olen tosiaan päättänyt että pidetään osakkeista kiinni. Toivoisinkin todella että Boreo ja Sievi pitäisivät yhdessä virallisen tiedotustilaisuuden jossa käytäisiin fuusiota läpi yksityiskohtaisesti, koska kuten kurssista huomaa alkaa ilmassa olemaan hieman hermostumisen merkkejä.

22 tykkäystä

Itse pidän kiinni yhtiön osakkeista ja nimen omaan Sievin kautta. Molempien yhtiöiden track record vahva, enkä epäile hetkeäkään etteikö tulevaisuudessa olisi tarjolla vähintäänkin hyvää kasvua, kun yhtiöt pääsevät lyömään hynttyyt yhteen. Lisäksi täältä saanut vahvan tuen omalle analyysille Joonaksen, Ollin ja Vernerin viestinnällä. Täytyy muistaa, että Inderes ainakin omasta mielestäni omaa tavanomaista ulkomaalaista tahoa huomattavasti paremman kokonaiskäsityksen mm. Sievistä. Tämä tietysti vuosien seurannan positiivinen puoli.

26 tykkäystä

Komppaan edellisiä. Itse näen Boreossa Helsingin pörssin yhden parhaimmista tuloskasvajista seuraavalle parille vuodelle. Omat ennusteet nojaavat rankasti fuusion hyväksymiseen, katsotaan onko kuukauden päästä pyyheen kehään heiton vai lisäostojen paikka. :grin:

15 tykkäystä

Hinnanmuodostusta häiritsee nyt, ettei Boreota saa käytännössä mitenkään shortiksi. Vain Sievi on jossain määrin likvidi osake, Boreon free float on jotain olematonta, eikä sillä ole Preaton lisäksi juuri lainkaan yritysomistajia, jotka voisivat lainata osaketta.

Markkina ei nyt omin voimin - edes analyytikoiden auttamana - saa tästä tilanteesta selvää. Vaaditaan selkeästi yhtiöiden astumista esiin kommentoimaan ja perustelemaan suunnitelmiaan. Hyvin pian tästä epävarmasta tilanteesta alkaa kärsimään molempien firmojen omistajat.

Tähän näkemykseen on helppo yhtyä. Omistajien etu ei ainakaan parane sillä, että annetaan epätietoisuuden jatkua. Pelkkä 18.8 julkaistu tiedote ei poista jo muutenkin kysymyksiä herättänyttä fuusiota. Olkoonkin sitten mahdollisesti tuleva uusi Boreo molempien etu, kuten molemmat osapuolet tiedotteessaan kuvasivat.

Epätietoisuus on pahinta ajatellen markkinoita ja ennen kaikkea yksittäistä osakkeenomistajaa. Ihmettelen osapuolia, mikäli nämä eivät tätä tiedosta tahi eivät sitä tietoisesti noteeraa. Tällä luulisi olevan kauaskantoisempiakin vaikutuksia koskien mahdollisesti tulevaa uutta yhtiötä. Kuinka luoda luottamusta, jos se on menetetty jo ennen uuden alkua?

11 tykkäystä

Ehkäpä tämä on juuri tarkoitus, never know?

Hmm. Mielenkiintoinen tilanne. Olen tässä laitamilla seurannut hissukseen, enkä ole kovin itselle saanut selvyyttä mitä haluan tehdä positioni kanssa. Ymmärrän periaatteessa analyytikkojen pointit, mutta rehellisyyden nimissä periaatteen tasolle se jääkin. Käytännössä en hahmota uuden firman rakennetta kovinkaan hyvin ja skippasin alkuperäisenkin Boreon samasta syystä.

Historian takia yllä esiintyvä toive, että yritysjohto tarkoituksella loi sekavan tilanteen on itselle erityisen huolestuttava. Tämä sentimentti harvoin johtaa hyviin asioihin.

Pysyn nyt rauhassa vielä mukana, en niinkään luottona yritykseen vaan yksinkertaisesti epätietoisena siitä mihin suuntaan tässä kannattaisi liikkua. Toivon kuitenkin, että tästä kuullaan firmojen suunnasta enemmänkin, mieluummin aiemmin kuin myöhemmin.

10 tykkäystä

Juuri näin. Sievi omistajille yritysjärjestelyn arvostus en harvinaisen epäselvä, kun Boreon markkina-arvo heiluu julkistuksen jälkeen 80 - 130 €/osake! Tämän päivän Boreo/Sievi kursseilla Sieviläisille preemio on noin 10 %. Haloo, onko järkee vai ei! Vaatiihan tämä tilanne meille piensijoittajille selvitystä ja selityksiä. Kiitos jo etukäteen Sievin hallitukselle esiintulosta lähiaikoina!

12 tykkäystä

Jos ei osunut silmään vielä tämä Q&A vastaus niin tässä myös foorumin tietoon.

11 tykkäystä