KH Group - Sievi Capital muutosmatkalla

Kurssi on päivän hinta, ei arvo. Arvo on se mitä omistat ja sen tulevaisuuden potentiaali ja jokaisen pitää tämä itse arvioida.

Ei meistä kukaan tiedä minne Boreon kurssi laskee, mutta se saisi laskea todella paljon että hinta kuvastaisi samankaltaista arvostusta kuin Sievin kurssi tällä hetkellä (siis minun mielestäni).

Joku toinen voi tietenkin hyväksyä Boreolle 5-10x arvostuskertoimet syystä X (sekä sivuuttaa velkavipuun sisältyvän riskin) ja saada sitä mitä itse pitää arvokkaana, mutta ainakaan minulle tämä ei toimi vaikka millaisia kasvulukuja Boreon arvostukseen laittaisi ja olettaisi että Sievissä kukaan ei osaisi noita sijoituksia jatkossa hoitaa.

Jos taas on ostanut Boreota isoilla kertoimilla (ja sitä kautta odotuksilla) juuri äskettäin, niin on ottanut (toivottavasti tietoisen) riskin korkean arvostuksen kanssa. Joskus se tuottaa silti hyvin kun kasvu korjaa kertoimet ajallaan, joskus se tulee näpeille, joskus sillä saa ilmaista hyvää kun osaketta käytetään kauppatavarana. En tiedä mitä tässä tulee tapahtumaan.

6 tykkäystä

Yhtiöiden tiedotteessa tätä ei mainita (kyseessähän on vasta “suunniteltu yhdistyminen”) mutta tässä lainaus Fondian sivuilta: “Erityisen tärkeiksi katsottavien päätösten hyväksymiseen vaaditaan osakkaiden määräenemmistön kannatus. Tällöin yhtiökokouksen päätökseksi tulee päätös, jota on kannattanut vähintään kaksi kolmasosaa annetuista äänistä ja kokouksessa edustetuista osakkeista. Myös passiivisina pysytelleet osakkaat vaikuttavat näin ollen äänestyksen lopputulokseen pelkällä läsnäolollaan.”

Yhdistymisen torppaaminen vaatisi siis kahta asiaa: riittävän moni pienomistaja osallistuu kokoukseen ja yli kolmasosa kaikista osallistujista äänestää yhdistymistä vastaan. Ja pienosakkaita ovat käytännössä kaikki muut kuin Preato: heinäkuun lopussa Preato omisti vajaan neljänneksen (nyt ehkä enemmän?) ja toiseksi suurin runsaat 6%. Sadalla suurimmalla osakkaalla oli alle puolet osakkeista.

Preato tuskin jättää tätä kokousta väliin, joten pienosakkaiden pitäisi aktivoitua, jos aikovat puolustaa etujaan. Ei kai tämän pitäisi olla mahdoton tehtävä?

Tietenkin yhdistyminen saattaa vähintäänkin viivästyä, jos Fiva ilmoittaa tutkivansa Boreon kauppoja ja kurssikehitystä ennen yhdistymisilmoitusta.

4 tykkäystä

Miksi minulta kysyt? En ole Boreon asiantuntija. Lue mieluummin Joonaksen viimeisin raportti Boreosta. Olen omat laskelmani tehnyt ja lukenut analyytikoiden kommentit. Niiden pohjalta olen arvioinut että fuusio on minulle Sievin omistajana edullinen. Sen arvion pohjalta olen lisäillyt omistuksiani. Jokainen tehköön omat arvionsa ja strategiansa miten toimia.

6 tykkäystä

Yhdistymistä ei tule vastustaa kunhan yhdistyvien yhtiöiden arvoissa huomioidaan yhtiöiden realistinen arvo ja Boreon merkittävästi suurempi riski. Ehdotetulla uuden yhdistetyn yhtiön omistussuhteilla ei yhdistymistä tietenkään pidä tehdä.
Oikea tapa on laskea samalla P/E luvulla ja 2021 tuloksella (ennusteella) yhtiöiden arvot, huomioida Boreon suurempi riskisyys ja lisätä tuolla tavalla saatuun Sievin arvoon tuo yhdistymisehdotuksessa mainittu 40 % preemio. Siitä sitten voidaan tehdä yhdistyminen tai kauppa osakevaihdolla.

2 tykkäystä

Sinähän siitä fuusionkaatumisen järkevyyden perään kyselit… minä kyselin sen perään että ilmaiseksiko pitäisi kelkkaan lähteä ja vaihto tehdä 500% vuodessa nouseeseen osakkeeseen joka ei ole mielestäni missään nimessä perusteltua… ja olen kyllä lukenut rapsan ja en osta tarinaa… tai saa luvan kehittää saman tarinan myös Sievin arvostukselle

3 tykkäystä

Niin, oletin tässä että yhtiökokoukseen tulee nimenomaan tämä 60/40-ehdotus. Jos ehdotus on jotain muuta, niin pitää tietysti omakin kanta muodostaa uudestaan.

Mutta jos kävisi niin, että taustalta löytyisi esim. kurssimanipulaatiota, niin se olisi minulle riittävä syy pysyä kaukana Boreosta, oli tarjous millainen hyvänsä.

7 tykkäystä

Pitääkö yhdistymisen vastustajat sievin strategiaa hyvänä vai huonona, koska omistusten arvo(stuskertoimet) nykyisellä strategialla pysyy auttamattomasti matalana, poislukien jos sillointällöin päästään listaamaan joitain yhtiöitä (indoor).

Vai pitäisikö vaihtoehtoisesti lopettaa näillä yhtiöillä treidaaminen ja jatkossa kasvaa pitkälti velan avulla ja olla yrityksille pitkäaikaisempi omistaja?

1 tykkäys

Minä en vastusta yhdistymistä, mutta Sieviä ei voi ostaa osakkeilla, joiden arvostus on epärealistisen korkealla. Sekin olis ok jos Sievinkin arvotus olisi epärealistisen korkealla, mutta kun ei ole. Pitkäaikaiselle omistajalle tärkeää on kilpailukykyinen osinko ja tasainen arvonkasvu ja erityisesti nykyisessä maailmantilanteessa hyvä riskienhallinta.

Viime päivinä Boreon osake on tulla alas aika lujaa. Tuollainen herättää kysymyksiä. Tänään jälleen rapiat 10 % alas. Miksi Sievi tai Boreo ei kommentoi julkisuuteen mitään.
Sievin hallituksen pitäisi reaoida ja myöntää virhearvionsa suositellessaan yhdistymisen hyväksymistä.

13 tykkäystä

Itse pidän Sievin nykyistä strategiaa hyvänä ja olen ollut varsin tyytyväinen viimeaikaiseen kurssikehitykseen ja osinkotuottoon. Uskon että pääomasijoitusfirmoissa on eri puolilla maailmaa ainakin osittain fiksua porukkaa töissä ja omistajina, ja kukaan tuskin jatkaisi perinteistä pääomasijoittamista, jos arvon luominen osakkaille olisi niin helppoa että todetaan: “Hei, meistähän tulee loistava kasvualusta, kun vain haalitaan firmoja eri toimialoilta ja pidetään niistä ikuisesti kiinni ja kasvetaan loputtomasti.”

5 tykkäystä

mitäs laskelmia on herra tehnyt? Miten koet että fuusio on sinulle edullinen sievin omistajana?

2 tykkäystä

Koska se yhtiökokous mahtaa olla, jollon saisi äänestää. Nopealla etsinnällä kyseistä päivämäärää en löytänyt.

2 tykkäystä

Mikäli löytyy joku yhtiökokoukseen osallistuja niin, annan kyllä valtakirjan.

12 tykkäystä

Oon laittanut laskelmiani tähänkin ketjuun. Lukekaa Inderesin Sievin ja Boreon yhtiöraportteja. Siellä ovat Joonas, Olli ja Sauli arvioineet ensi vuoden tunnusluvuilla yhdistyvän yhtiön käyväksi arvoksi 405-430 miljoonaa. Jokainen voi laskea paljonko siitä on 40%. En mä kuvittele pystyväni analyytikoita parempiin arvonmäärityksiin kun en muutama kuukausi sitten ollut vielä edes kuullut mistään Boreosta, mutta noilla lukemilla arvioissa on turvamarginaalia itselleni tarpeeksi. Mutta se on selvää että riskitaso nousee verrattuna aiempaan Sievin omistamiseen.

8 tykkäystä

Minäkin voisin antaa vaatimattomasta määrästä valtakirjan, jollekin joka vastustaa yhdistymistä.

7 tykkäystä

Tuosta tiedotteen jälkeisestä kurssi heilahtelusta ei pidä tehdä isoa asiaa. Kuvitteleppa olleesi Boreo:n ost omistaja ja luet että myymällä osakkeesi ja ostamalla Sieviä samalla rahalla, saat itsellesi mojovan preemion. Kurssien täytyy hakeutua lähelle nollasummapeliä

3 tykkäystä

Kuvitteleppa jos pääomistaja omistaa 3/4 Boreosta niin eivät he ainakaan ole.myymässä… ja tuskin nekään jotka ovat ostaneet 100e hinnoilla Boreota😀 ja missä on ne myyjät jotka haluaa maksaa esim. 500% kurssinoususta verot välistä ja sen jälkeen tankata Sieviä tämmöisen epävarman kuvion kohdalla… vähän epäilen…

1 tykkäys

Jaa, että ensin pumpataan Boreon kurssi ylihintaan ja sitten tarjotaan preemiota sen hetkiseen hintaan, sitten lasketaan kurssi nolla preemioon ja vallataan Sievi, joka vaikuttaa olevan parempi, kuin Boreo?

4 tykkäystä

Opportunistinen uusi omistaja aikoo kaapata hyvän ja halvan yhtiön räikeällä tempulla, jossa epälikvidiä vähävaihtoista ja mahdollisesti markkinakikkailulla paisutettua äitiosaketta käytetään kaupanteonvälineenä.

Ainoa oikea ratkaisu on äänestää ei ja laittaa hallitus vaihtoon.

10 tykkäystä

Itse pyysin jo finanssivalvontaa tutkimaan asiaa, saa nähdä tapahtuuko mitään, onko siellä edes ikinä ketään töissä. Etätöissä nostamassa palkkaa mahdollisesti…

32 tykkäystä

jos kyseessä olisi kurssimanipulaatio niin mitä kävisi? miten kurssi voisi reagoida mahdollisesti?