Kinnusen jorinat

Tuo ehdotus laajan raportin pidemmästä/syvällisemmästä videosta sekä sen tarjoamisesta myös ääniraitana on hyvä. Itse nautin valtaosan InderesTV:n analyytikkohaastatteluista sekä Heikkilä & Vilenit ja vastaavat jo nyt lähes poikkeuksetta pelkkänä ääniraitana ja toimii mielestäni ihan samaan tapaan kuin podina.

Mikäli tämä olisi tuotannollisesti järkevä tapa toteuttaa Laaja raportti -podi, niin kannustaisin kuitenkin tässäkin skenaariossa laajentamaan ja syventämään haastattelua ihan reilusti. Olisi hienoa jos nämä videot/ääniraidat etenisivät laajan raportin sisällyksen mukaan ja välillä väännettäisiin yksityiskohtiakin, ja ihan rautalangasta. Ymmärrän, että tästä voi tulla hieman raskasta kun tehdään pitkiä videoita, mutta pelkkänä ääniraitana pitkä kesto ja rauhallinenkin eteneminen toimii erinomaisesti.

Mutta summa summarum: kaikki tuotannon laajentaminen on plussaa ja mitä useammin pystyy valitsemaan nauttiiko tuotoksen videona ja podina, niin sitä parempi. :slight_smile:

Edit: Ettei nyt ihan kokonaan mennä sivuraiteelle, niin kyllähän Inderesin pitäisi ilman muuta lanseerata Euroopan mestarille oma “Kinnusen jorinat”-monologi kaikkien tuotantojen kruununjalokiveksi. Tämä pitäisi tehdä ehdottomasti aiemmin mainitsemaani Sarasvuo-tyyliin. Aiheina vain ja ainoastaan sellaisia puheenaiheita, jotka kiinnostavat itse puhujaa. Ei mitään kuulijan miellyttämistä vaan pelkästään Euroopan mestarin omia ajatuksia, aivoituksia ja mielenkiinnon kohteita. Ne joita ei kiinnosta laittakoon radion kiinni. Kesto vähintään tunti per laaki.

17 tykkäystä

@Erno_Hilvenius kannatan ideaa, että laajat raportit olisi myös kuunneltavissa äänitteenä. Mukava olisi lenkillä kuunnella näitä vaikkapa spotifyn kautta. Nykyisellään tulee toisinaan katsottua lenkillä videomuodossa, joten ääniraita olisi miellyttävämpi käyttää.

8 tykkäystä

Täältä myös iso kannatus audio-vaihtoehdolle. Aikaa kuuntelulle löytyy vuorokaudesta huomattavasti enemmän (Kaikki automatkat, juoksu-ja kävelylenkit, lasten nukuttaminen jne jne) kuin aikaa keskittymistä vaativaan lukemiseen.

16 tykkäystä

Ensimmäiseksi nöyrät kiitokset imartelevasta ajatuksesta :pray:

Sinänsä olen kyllä podien (ja äänikirjojen) suurkuluttajana myös monologien kannattaja, mutta ei minusta valitettavasti ole Sarasvuoksi. Lopputuloksena voisi olla rosoinen kivi, jos minut pistettäisiin yksin koppiin rupattelemaan tunniksi. Yleensä kyllästyn omaan ääneeni jo normaalien haastatteluvastauksien aikana, ja yksinään on lähes mahdotonta luoda “dynamiikkaa” ja ajatuksien vaihtoa, mikä on kuitenkin yleensä antoisaa minulle ja oletettavasti myös kuulijoille.

Toisin sanoen en ennusta konseptille valoisaa tulevaisuutta, mutta kun kiireet hellittävät ja joku sopiva aihe tulee mieleen, niin voisihan sitä tuotakin kokeilla. Laskuvara on rajattu menetettyyn aikaan ja kai siinä jotain kokemusta joka tapauksessa karttuisi. Ja eihän tuo toki olisi ensimmäinen kerta, kun ennusteeni menisi pieleen :sweat_smile:

23 tykkäystä

Tämä on varmasti ihan totta siinä mielessä, että jos homma ei itseä miellytä, niin eihän monologista silloin oikein mitään tule. Tai ainakin silloin pitää olla niin törkeän paljon itseä kiinnostava aihe, että jaksaa puhua omia ajatuksiaan ääneen. Mutta anna tälle nyt ainakin mahdollisuus ja jätä laadun arviointi meidän kuulijoiden murheeksi. :slight_smile:

4 tykkäystä

Kun töissä on pahimmat kiireet jälleen selätetty, on ollut aikaa jälleen myös kirjoitella!

Ohessa siis kesäkuun kunniaksi tuoreimmat jorinat, joissa pyrin avaamaan taseen salaisuuksia. Tehtävä osoittautui hankalaksi, kun jo ensimmäisen teeman (aktivoinnit) laajempi tarkastelu paisutti tekstiä kuin suuret yritysostot tasetta. Ei ne oppikirjat välttämättä ollleetkan väkisin venytettyjä, kun kuitenkin kokonaisuuden kannalta oleellista on ymmärtää erityisesti tuloslaskelman, taseen ja kassavirtojen pyhä kolminaisuus :sweat_smile:

Mutta mukana on kuitenkin yleiskatsaus ja yksi tarkempi tarkastelu, ja yleinen logiikka avautuu mahdollisesti noiden muutamien esimerkkien kautta. Palataan aiheeseen myöhemmin muiden teemojen osalta, jos kiinnostus löytyy.

Palaute on tervetullutta, ja edelleen otan myös aihetoiveita vastaan! Kesälomakin on jo lähellä, ja sehän on hyvä aika inspiraatiolle. Ensimmäisen viikon ajan taidan kuitenkin yrittää vierottautua osakemarkkinoista :sunglasses:

41 tykkäystä

Sotkamossa?

Videon paikka ja tulitikut avuksi? Mikaelilta voi kysyä tulitikkuja lainaan, siis ne mitä ei jo poltettu Nokian kassa -rainan kuvauksissa :laughing: (Toimiva konsepti ja kun se on tehty tutuksi, voitte ottaa myyntiin Inderes-tulitikut!)

Esimerkkinä voi käyttää vaikkapa Apetitia ja NoHoa.

1 tykkäys

Nooo, kaikki eivät suinkaan ole polttaneet kassojaan Nokian tyyliin, joten ehkei siinä tulitikkuja käytetä :slight_smile: Tässä aiheessa taitaa liikkuvia “osia ja laatikoita” olla vähän liikaa vastaavaan demonstraatioon, mutta katsotaan, jos keksittäisiin jotain muuta lomien jälkeen! Se oli kyl hieno video @Mikael_Rautanen ja Co :+1:

7 tykkäystä

Varmaan ensi viikolla siirryn Sotkamon suuntaan :blue_car:

2 tykkäystä

Ehkä voisit tehdä oman version Fortumin/Uniperin taseesta Afrikan tähteä apuna käyttäen. Löytyykö laattojen alta timanttia, tyhjä arpa vai rosvo :wink:

6 tykkäystä

Opettavainen teksti ja keissikuvaus havainnollisti kyllä hyvin. Onko teillä @Juha_Kinnunen tai @Sauli_Vilen suositella jotain kirjaa taseen ja kirjanpidon opiskeluun?

3 tykkäystä

Jos suomenkielistä etsit, niin minulta löytyy hyllystä Ilari Salmen Mitä tilinpäätös kertoo?, mikä on mielestäni ihan hyvä perusteos.

4 tykkäystä

Kiitoksia! Olen aikoinani oppikirjoista opiskellut perusteet, enkä valitettavasti niiden opuksien nimiä enää muista :older_man: Eikä ne erityisen hohdokkaita tainneet ollakaan, joskin vähän kuivakkaa kirjanpito taitaa valtaosin olla. @Sauli_Vilen on varmaan lukenut nämä englanniksi, joten ei taida olla apua :man_shrugging:

Katsoisin itse mitä kirjoja yliopistoissa nykyään käytetään kirjanpidon ja laskentatoimen kursseilla, ja valitsisin sieltä parhaan kommenttien perusteella. Toisaalta näinä päivinä netistä löytynee paljon laadukasta materiaalia ilmaiseksi, ja itse pohtimalla ja tarvittaessa googlaamalla voisi tulla hyvä lopputulos.

Tärkeintähän ei ole, että osaa kaikki pykälät, vaan että ymmärtää logiikan ja osaa tulkita laskelmia :+1:

8 tykkäystä

@Juha_Kinnunen kanssa samoilla linjoilla. Toisin kuin sijoituskirjallisuudessa yleisesti, taseanalyysissä ei ainakaan itselleni ole osunut jotain poikkeuksellisen hyvää kirjaa. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että taseanalyysi on lopulta suhteellisen yksinkertainen asia ja siitä on vaikea löytää mitään tajunnan räjäyttäviä näkökulmia. Lähtisin itse liikkeelle ihan perusteoksista, esim. Juha-Pekka Kallunkin “tilinpäätösanalyysi” tai omasta koulukirjastani Bodie, Kane & Marcus “financial statement analysis”.

12 tykkäystä

Nyt pojat lakki päästä. Uskomaton suoritus!

Isot onnittelut @Juha_Kinnunen sekä kaikki inderesläiset!

Kyllä, on mahdollista että me tavikset teemme ylituottoa inden analyysien avulla :sunglasses:

97 tykkäystä

Inderesin analyysien pohjalta sijoittaminen on kuin olisi cheatkoodit päällä tässä pelissä. :smiley:

45 tykkäystä

Kiitokset @Aston_Livingstone :pray: Ihmeellisen hyvin on viime vuodet menneet!

Tänä vuonna tuli sitten korona sekoittamaan pakkaa, ja siinä tuli tehtyä myös virheitä. Noh, kokonaisuudessaan kohtuullisen hyvin kuitenkin, ja jospa tästä olisi jotain jälleen oppinut!

Pitääkin jälleen aktivoitua hieman myös tässä ketjussa. Paljon tässä on tullut joristua podirintamalla, mutta muuten ei ole oikein aika riittänyt kirjoitella. Pitää ryhdistäytyä jälleen muillakin alueilla :face_with_monocle:

56 tykkäystä

Päivän ajatelmat tänne nimikkoketjuun!

Kommentit ja myös ehdotukset tuohon “salkkuun” ovat tervetulleita, eli mitä huippuyhtiöitä itse omistat?

Valitettavasti en voi kyllä luvata mitään omia arvioita (mahdollisista) ehdotuksista, enkä lupaa myöskään salkkua avata ainakaan aktiivisesti. Huolestuttaa, että siinä menisi maku tästä suhteellisen kepeäksi tarkoitetusta aktiviteetista. Mahdollisesti väliajoin voidaan kuitenkin tarkastella miten tämä “strategia” on kehittynyt, jos kiinnostusta löytyy!

Hyvää syyslomaa kaikille, joilla sellainen on! Itse olen tässä välissä viikon poissa :pray:

59 tykkäystä

Jenkkiteknot, ne isot ja tosi-isot :slight_smile:

Toki niilläkin taitaa juuri nyt olla menossa pieni hengähdystauko …

Masse-setä, FA, OMXH-bound jänishousu :disappointed: :disappointed: :disappointed:

2 tykkäystä