Kinnusen jorinat

Sotkamossa?

Videon paikka ja tulitikut avuksi? Mikaelilta voi kysyä tulitikkuja lainaan, siis ne mitä ei jo poltettu Nokian kassa -rainan kuvauksissa :laughing: (Toimiva konsepti ja kun se on tehty tutuksi, voitte ottaa myyntiin Inderes-tulitikut!)

Esimerkkinä voi käyttää vaikkapa Apetitia ja NoHoa.

1 tykkäys

Nooo, kaikki eivät suinkaan ole polttaneet kassojaan Nokian tyyliin, joten ehkei siinä tulitikkuja käytetä :slight_smile: Tässä aiheessa taitaa liikkuvia “osia ja laatikoita” olla vähän liikaa vastaavaan demonstraatioon, mutta katsotaan, jos keksittäisiin jotain muuta lomien jälkeen! Se oli kyl hieno video @Mikael_Rautanen ja Co :+1:

7 tykkäystä

Varmaan ensi viikolla siirryn Sotkamon suuntaan :blue_car:

2 tykkäystä

Ehkä voisit tehdä oman version Fortumin/Uniperin taseesta Afrikan tähteä apuna käyttäen. Löytyykö laattojen alta timanttia, tyhjä arpa vai rosvo :wink:

6 tykkäystä

Opettavainen teksti ja keissikuvaus havainnollisti kyllä hyvin. Onko teillä @Juha_Kinnunen tai @Sauli_Vilen suositella jotain kirjaa taseen ja kirjanpidon opiskeluun?

3 tykkäystä

Jos suomenkielistä etsit, niin minulta löytyy hyllystä Ilari Salmen Mitä tilinpäätös kertoo?, mikä on mielestäni ihan hyvä perusteos.

4 tykkäystä

Kiitoksia! Olen aikoinani oppikirjoista opiskellut perusteet, enkä valitettavasti niiden opuksien nimiä enää muista :older_man: Eikä ne erityisen hohdokkaita tainneet ollakaan, joskin vähän kuivakkaa kirjanpito taitaa valtaosin olla. @Sauli_Vilen on varmaan lukenut nämä englanniksi, joten ei taida olla apua :man_shrugging:

Katsoisin itse mitä kirjoja yliopistoissa nykyään käytetään kirjanpidon ja laskentatoimen kursseilla, ja valitsisin sieltä parhaan kommenttien perusteella. Toisaalta näinä päivinä netistä löytynee paljon laadukasta materiaalia ilmaiseksi, ja itse pohtimalla ja tarvittaessa googlaamalla voisi tulla hyvä lopputulos.

Tärkeintähän ei ole, että osaa kaikki pykälät, vaan että ymmärtää logiikan ja osaa tulkita laskelmia :+1:

8 tykkäystä

@Juha_Kinnunen kanssa samoilla linjoilla. Toisin kuin sijoituskirjallisuudessa yleisesti, taseanalyysissä ei ainakaan itselleni ole osunut jotain poikkeuksellisen hyvää kirjaa. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että taseanalyysi on lopulta suhteellisen yksinkertainen asia ja siitä on vaikea löytää mitään tajunnan räjäyttäviä näkökulmia. Lähtisin itse liikkeelle ihan perusteoksista, esim. Juha-Pekka Kallunkin “tilinpäätösanalyysi” tai omasta koulukirjastani Bodie, Kane & Marcus “financial statement analysis”.

12 tykkäystä

Nyt pojat lakki päästä. Uskomaton suoritus!

Isot onnittelut @Juha_Kinnunen sekä kaikki inderesläiset!

Kyllä, on mahdollista että me tavikset teemme ylituottoa inden analyysien avulla :sunglasses:

97 tykkäystä

Inderesin analyysien pohjalta sijoittaminen on kuin olisi cheatkoodit päällä tässä pelissä. :smiley:

45 tykkäystä

Kiitokset @Aston_Livingstone :pray: Ihmeellisen hyvin on viime vuodet menneet!

Tänä vuonna tuli sitten korona sekoittamaan pakkaa, ja siinä tuli tehtyä myös virheitä. Noh, kokonaisuudessaan kohtuullisen hyvin kuitenkin, ja jospa tästä olisi jotain jälleen oppinut!

Pitääkin jälleen aktivoitua hieman myös tässä ketjussa. Paljon tässä on tullut joristua podirintamalla, mutta muuten ei ole oikein aika riittänyt kirjoitella. Pitää ryhdistäytyä jälleen muillakin alueilla :face_with_monocle:

56 tykkäystä

Päivän ajatelmat tänne nimikkoketjuun!

Kommentit ja myös ehdotukset tuohon “salkkuun” ovat tervetulleita, eli mitä huippuyhtiöitä itse omistat?

Valitettavasti en voi kyllä luvata mitään omia arvioita (mahdollisista) ehdotuksista, enkä lupaa myöskään salkkua avata ainakaan aktiivisesti. Huolestuttaa, että siinä menisi maku tästä suhteellisen kepeäksi tarkoitetusta aktiviteetista. Mahdollisesti väliajoin voidaan kuitenkin tarkastella miten tämä “strategia” on kehittynyt, jos kiinnostusta löytyy!

Hyvää syyslomaa kaikille, joilla sellainen on! Itse olen tässä välissä viikon poissa :pray:

59 tykkäystä

Jenkkiteknot, ne isot ja tosi-isot :slight_smile:

Toki niilläkin taitaa juuri nyt olla menossa pieni hengähdystauko …

Masse-setä, FA, OMXH-bound jänishousu :disappointed: :disappointed: :disappointed:

2 tykkäystä

Hyvä kirjoitus!

Saanen ehdottaa tuohon hakemaasi kategoriaan:

Microsoft
Tencent
Alibaba
Paradox Interactive

Ja tietysti viime vuosina maailman isoimmaksi teknosijoitusyhtiöksi profiloitunut…

Berkshire Hathaway

kuva

25 tykkäystä

Jee! Kiva kuulla jorinoita pitkästä aikaa, vaikkakin paperilta luettuna, mutta silti lukiessa lähes kuulee Juhan rauhallisen artikuloinnin. :smile: #nouhomou :v:

Asiaan. Hyviä pointteja ja nostoja. Erityisesti tuo, että laatua pitkään salkkuun ja käsien päälle istuminen eli ei myyntiä.

Nimimerkillä MasterCardia 2015 ostaneena (myin tänä vuonna puolet, ei olisi kannattanut). Apple 2018 dipissä pari erää alle $150. Myyty n. puolet 220 ja puolet lopuista 330… Niinpä… Yli +200% lopuissa tuottorivillä. Nyt berkshireä kesänä ostanut pienen erän. Näitä loppuja ei sitten myydä…! :smile: Kiitos hyvästä huomiosta näiden firmojen osalta, joissa mahdoton olla pallon päällä ja oikein nautinnollista lomaa myös sinne! :facepunch:

9 tykkäystä

Luulenpa, että et hirvästi tule tuota onnea tarvitsemaan :slight_smile:

Hyvin samankaltaisia ajatuksia itsellänikin. Itse olen myös ajatellut, että tulevaisuudessa “winner takes it all” tulee vain korostumaan.

3 tykkäystä

Erinomainen kirjoitus! Samaa mieltä että suomalaisen sijoittajan kannattaa omistaa varsinkin USA:sta parhaita ja laadukkaimpia compoundereita. Itse olen vasta aloittanut tämän position rakentamisen ja tällä hetkellä siellä ovat Facebook, Apple, Salesforce (tähän kannattaa tutustua), Alibaba (No Kiinalainen). Vahvaa omaa pääoman tuottoa takovia compoundereita joita seuraan ovat esim Mastercard ja Lululemon. Kummatkin vaan tuntuu liian kalliilta että saisin hankittua :upside_down_face:

1 tykkäys

Tässä muutama ehdotus kansainväliseen salkkuun

Ambu
Tanskalainen Ambu on maailman johtava kertakäyttöisten tähystyslaitteiden valmistaja. Kertakäyttöisten tähystyslaitteiden markkinaosuus on tällä hetkellä 1-3% luokkaa mutta sen odotetaan monin kertaistuvan 2020-luvulla. Tässä on huima kasvupotentiaali seuraavalle kymmenelle vuodelle.
Tässä firman road show presents:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjoq8fO36fsAhVYBhAIHSGuCRkQFjABegQIBhAC&url=https%3A%2F%2Fwww.ambu.com%2FAdmin%2FPublic%2FDWSDownload.aspx%3FFile%3D%252FFiles%252FFiles%252FAmbu%252FFinancial_Calendar%252F2020%252FAmbu-Presentation-Goldman-Sachs-European-Medtech-Conference_-Sep-9-10-2020.pdf&usg=AOvVaw3ewQDuN5f6vYWRyf8y4IGo

Veoneer
Toinen ehdotus on ruotsalais-amerikkalinen Veoneer, joka on erikoistunut ajoturvallisuustekniiknologiaan. Case on hyvin samantyyppinen kuin SmartEye mutta yhtiö on paljon vakiintuneempi ja kokoluokkaa suurempi. Sijoittajana mukana mm. Cevian.

3 tykkäystä

Mulla on ollut samanlaiset ajatukset, mutta päädyin aikoinaan kuitenkin ostamaan SP500 indeksiä Suomi salkulle hajautukseen (Nasdaq jälkikäteen katsottuna olisi ollut tietenkni se parempi :grimacing:, mutta osuus salkusta on nykyäänkin alle 5%), jota olen joka kuukausi ostanut myös tähän päivään tullessa. Taiwan Semiconductor ja Facebook “poimintoina”.

Lisäisin vielä tähän mainoksena, että tuollainen kk säästäminen indeksiin tuo mukanaa rauhallisuutta, ja poistaa väkinäisen pakon tehdä jotain. Siinä kuitenkin joka kk laittaa lisää rahaa peliin ja täten on aina pelissä mukana käy markkinoilla mitä käy. Välillä käy mielessä myydä ja laittaa suoriin osakkeisiin, varsinkin jos omat yhtiöt ovat keulineet. Ja jos tulee ostopaikka, realisoi sitten vaikka indeksejä.

Ydinsijoituksiin harvemmin kosken, yleensä vain lisäilen. Uusia positioita avaan erittäin harkiten. myös merkittävän position rakentaminen on vuosi vuodelta hankalampaa kun ydinsijoitukset kasvaa vuosi vuodelta korkoa korolle. Kuukausittaisen vapaan kassavirran ollessa kuitenkin melko pieni, josta salkkuun lisää rahaa työntää. Samalla tulee pidettyä riittävää käteiskassaa asuntosijoituksia varten.

4 tykkäystä