En pidä korkorahastoista lainkaan, mutta korkosijoittamisesta sen sijaan pidän.
Korkosijoittamisen perusidea on, että (jättäen luottoriski huomiotta) kun sijoituksen on kerran tehnyt, sen kassavirran tietää tasan tarkkaan eikä se siitä muutu. Esim jos bullet-lainaat 1000 euroa 5 % vuotuisella korolla yhdeksi vuodeksi, sinulta puuttuu se tonni vuoden ajan mutta vuoden päätteeksi sinulle ilmaantuu 1050 euroa. Ainoa mikä tämän voi muuttaa on vastapuolen maksukyvyttömyys tai maksuhaluttomuus.
Korkorahastolta tämä ominaisuus puuttuu. Voit kyllä laittaa sen 1000 euroa rahastoon mutta et voi ennakoida, mitä sinulla on vuoden päästä edes siinä tilanteessa että rahaston vastapuolet maksavat velkansa säntillisesti.
Koin tämän itse vuosi sitten. Ostin rs-kohteesta asunnon kesällä 2021, ja valmistumista odotellessa halusin laittaa tähän korvamerkitsemäni rahat jonnekin muualle kuin nollakorkoiselle pankkitilille. Inflaatiohan oli tuolloin jo noussut. Etsin sitten pari korkorahastoa joilla oli hyvä korkotaso. Keväällä kun nämä sijoitukset realisoin asunnon maksujen kattamiseksi, ne olivat menettäneet arvoaan merkittävästi ja jouduin tämän menetyksen rahoittamaan muulla tavalla.
Suorassa korkosijoituksessa yleinen korkotaso on vaihtoehtokustannus (mitä olisit saanut jos olisit sijoittanut eri tavalla) eikä se vaikuta sijoituksen kassavirtaan mitenkään ellei sijoittaja itse myy sijoitustaan jälkimarkkinoille ennen sen erääntymistä tai korkotason nousu aiheuta vsstapuolen maksukyvyttömyyttä.
Korkorahastojen isoin ongelma on, että niiden sijoitukset arvostetaan markkinahintaan päivittäin (mikä toki on välttämätöntä jotta rahasto voisi olla joka päivä auki lunastuksille ja merkinnöille ilman rajoituksia). Tällöin yleisen korkotason muutos dominoi (käänteisesti) sijoituksen arvoa ja varsinainen korkotuotto näkyy vain jos yleinen korkotaso pysyy vakaana.
Korkosijoituksen ideaa vastaisi paremmin rahasto jossa jokaisella merkintäpäivällä olisi lukkoonlyöty kassavirta, josta poikettaisiin vain jos merkintäpäivän varoille korvamerkityt korkopaperit kohtaisivat luottotappioita. Mahdollisesti voisi sallia tietyn merkintäpäivän osuuksien ennenaikainen lunastus joka toki tapahtuisi allaolevien korkopapereiden markkinahintaan. En tiedä yhtään tällaista rahastoa joka olisi piensijoittajan ulottuvilla.
Oikeastaan ainoa etu minkä nykymuotoisilla korkorahastoilla saa, on verotehokkuus, kun korkoja ei verottaja pääse verottamaan ennen lunastusta (kasvuosuuksien tapauksessa).
Suoria korkosijoituksia on yllättävänkin vaikea tehdä piensijoittajana. Tarjolla on lähinnä pankkitalletuksia ja vertaislainoja. Näitä molempia käytän itse korkosijoituksiini. Minulla on valitettavasti myös joitakin korkorahastoja, kun en kyseisiltä markkinoilta ole löytänyt sopivia suoria korkoinstrumentteja.
(Sijoitussalkussani on toki myös iso osakekomponentti, mutta se on eri ketjun aihe se.)
Edit. On toki huomiotava myös ennenaikaiset takaisinmaksut ja maksusuunnitelman muutokset mutta jos ne laskee luottoriskin alle niin yllä sanottu edelleen pitää paikkansa.