Kryptovaluutat ja -maailma

En kysy tätä sijoitusneuvona vaan pikaisena tiivistyksenä “kryptot for dummies”. Lähdin läpällä mukaan pienellä (noin 2,5% koko salkusta) panoksella kryptoihin. En yleensä seuraa niiden kehittymistä, palailen asiaan 1-2 vuoden päästä. Kryptoista 70% on bitcoinissa ja 30% Litecoinissa.

Näettekö Litecoinilla ja Ethereumilla olevan konkreettisia eroja niiden tulevaisuuteen liittyen vai onko se ihan ostajajoukoista kiinni kumpi menestyy paremmin. ETH ottanut kovan hypyn juuri niin toki mietin että onko seuraavaksi eri krypton vuoro jos sopulilaumat liikkuu.

Kysymyksestäni jo näkee etten kovin paljon ymmärrä näistä. Koitin googlella löytää jonkin simppelin artikkelin mutten tullut hullua hurskaammaksi.

Bitcoin, Litecoin ja monet muut vuosina 2009-2014 syntyneet kryptovaluutat ovat nimensä mukaisesti valuuttoja

Ethereum on toisen sukupolven kryptovaluutta, joka on paljon enemmän kuin virtuaalinen raha. Se on itse asiassa kokonainen ekosysteemi tai virtuaalinen käyttöjärjestelmä.

1 tykkäys

vieraana aave.com-DeFi-sivuston perustaja Stani Kulechov

Hyvät vastaukset jo saitkin. Litecoin on ominaisuuksien puolesta Bitcoinin pikkuveli. Tämä onkin bitcoinin yksi forkeista.

Hajauttamismielessä ehkä Ethereum toimisi paremmin Litecoinin tilalla?

Tämä ei ole suositus vaan, ehkä enemmän kysymys.

Jotain bitcoinkeskuksen artikkeleita löysinkin, nuo oli myös hyviä. Rehellisesti sanoen, en tajua vieläkään juuri mitään. :rofl: Voi olla että odotan hetken, seuraako LTCn arvo Bitcoinin perässä mutta saatan hyvinkin vaihtaa ne → ETH. Kiitos näistä.

1 tykkäys

Mahtaa hieman ottaa kupoliin noin jälkikäteen :laughing:

CME aloitti kaupankäynnin Ethereum-futuureilla

Itse veikkaan että ei tule Ethereumin hintaan vaikuttavan

kuva

Heinäsirkkalauma kulkee kryptosta toiseen, kaikki nousee ja kaikki rikastuu. Alkaa olemaan taas 4 vuoden sykli täysi ja 2017 tapainen meno uusiutumassa :smiley:

3 tykkäystä

Tänään se sitten tapahtui, kun tuli minulle vastaan ensimmäinen merkki kryptokuplan huipun läheisyydestä. Töissä rautakaupan myyjä alkoi kyselemään, joko olen lähtenyt kryptobisnekseen mukaan. Ovat kuulemma pari päivää nyt kavereidensa kanssa veivanneet näillä.

Tämä samantyyppinen tapahtuma tuli vastaan myös viimeksi 2017-2018 vuosien vaihteessa. Silloin olin itsekin isosti hommassa mukana, mutta en osannut poistua riittävän aikaisin, tehdäkseni tiliä.

7 tykkäystä

Jestas tota Muskia, itelleen hankkii pitkoinii ja pitäähän pojankin sit saada leikkirahaa (fun money)… :joy:

kuva

2 tykkäystä

Mikä on hajautettu rahoitus, decentralized finance, DeFi? Minkälainen game changer oli Elon Muskin $1,5 miljardin päätös korvata Teslan FIAT-valuuttoja kryptoilla, tässä tapauksessa bitcoinilla, BTC:llä? Kryptorahayhdistys Konsensus Ry:n varapuheenjohtaja Martin Wichmann kertoo miten kryptojen älysopimukset, erityisesti Ethereumiin luodut yhteisöt ja rakenteet sisältävät jo noin 40 miljardia euroa arvoa, jota hallinnoidaan julkisen vertaisverkon yli. Martin kuvaa mm. muutaman vuoden takaista ICO-buumia sekä Ethereumin kehitystä, kun se siirtyy 2.0 vaiheeseen ja ottaa Proof of Stake konsensusmekanismin käyttöön ja mahdollisesti muuttuu bitcoinin kaltaiseksi rajatun tarjonnan rahaksi. Yritysmaailman kiinnostus kryptojen omistamiseen on laajentumassa myös kassanhallintaan, joka luo tarvetta perinteisen rahoituksen ja kroptojen yhdistämiselle mm. stablecoineilla ja äänestys- ja muita vaikutusmahdollisuuksia sisältävillä rakenteilla. Yksi miljardiluokan yritys on suomalaistaustainen aave.com. Lohkoketjuja käytetään myös yksityisesti, esimerkiksi Samilla on Advisory Board-jäsenyys realstocks.io yhtiössä, jonka nykyratkaisu Corda mahdollistaa kaupallisten kiinteistömarkkinavelan super coren tokenisaation. Jaksossa pyydetään kryptoista kiinnostuneita #neuvottelija​ -seuraajia ehdottamaan seuraavaa haastateltavaa, joka keskittyisi ylivoimaisesti suurimman ja kauneimman kryptorahan, BTC:n ympärille.

3 tykkäystä

Onko porukka miten syvällä perillä Cardano ADA:ssa?
Tuli lähdettyä mukaan taannoin ja tästä tuntuvat juttelevan maailmalla alan miehet kovasti, että pian tapahtuu.

https://medium.com/the-capital/the-countdown-is-on-the-cardano-goguen-mainnet-is-getting-closer-7f9e36a71079

4 tykkäystä

Mitä ajatuksia nämä väitteet herättävät kryptosta nimeltä QNT?

https://www.altcoinbuzz.io/reviews/altcoin-projects/10-reasons-to-buy-qnt-quant-network-in-2021/

Tai yhteistyö Massachusetts Institute of Technologyn eli MIT:n kanssa?
https://connection.mit.edu/news/mit-connection-science-news-february-12-2021

Cardanoon liittyen trendinä muilla vastaavilla projekteilla on ollut kurssin voimakas nouseminen ennen mainnetin lanseerausta ja kurssin laskeminen sen jälkeen. Näin on muistaakseni käynyt muilla vastaavilla platformeilla aikaisemmin. Itse omistan suhteellisen merkityksettömän suuruisen määrän ADA, mutta en ole lainkaan vakuuttunut tämän “ethereumin tappajan” realistisista kyvyistä haastaa ethereumia.

Tällähetkellä top 5 cryptoissa on neljä platformia bitcoinin jälkeen.

Täytyyhän tuon nyt olla tulevaisuuden krypto, kun puolestapuhujakin on huomattavasti Muskia kovempi😁

https://www.google.com/amp/s/www.coindesk.com/kiss-gene-simmons-buys-300000-worth-of-cardano%3Famp%3D1

1 tykkäys

Täydentäen muita kommentteja: Cardano on erinomainen laatuprojekti, joka etenee kuin juna asemalta asemalle. Heikkouksena ilman muuta on tylsän tiedeprojektin maine - lopulta (hintakehityksen kannalta) tärkeintä kuitenkin on kuinka paljon porukkaa asemilta nousee kyytiin ja minkälaiset bileet matkan varrella on.

Melkoisen nousurallin jälkeen minun mielestäni tuotto-riski-suhde on heikompi kuin valtaosalla muista top-10/20 kryptoista. Hyvä myös huomata, että Charles Hoskinson itse sanoo, että hinta on sivuseikka, tärkeintä hänelle on käyttäjämäärä joskus vuosien päästä. Mitään hypebuustia ADA tuskin tulee saamaan. Toisaalta tiettyä (pitkäaikaisempaa) sijoittajamassaa ja instikoita tuollainen projektiasenne voi kiinnostaa.

2 tykkäystä

Mitäs sivustoa suosittelette kryptovaluutta kauppaan? Välityspalkkiot/rahansiirrot huomioon ottaen nyt ainakin.

En osaa analysoida, kuinka suuri vaikutus Cardanon eri ohjelmistokielellä on, verrattuna yleisempiin ohjelmistokieliin. Cardanollahan ohjelmistokieli on Haskell ja ethereumilla ja monella muulla ohjelmistokielenä on Solidity. Oma arviointikyky ja ohjelmoinnin tuntemus on todella vähäistä, jotta voisin arvioida tämän ominaisuuden merkitystä ADA:n markkinaosuuden kehitykseen.

Markkinoiden tilaan liittyen:

  • ADA:n weekly RSI 94, daily RSI 85

  • ETH:n weekly RSI 92, daily RSI 70

  • DOT:n weekly RSI 91, daily RSI 83

Yhteenverona aika yliostettu markkina

1 tykkäys

Crypto.com mielestäni paras ja edullisin.

Muistaakseni tähän ketjuun kirjoittelin taanoin jo perusteluita noihinkin sinun kysymyksiin ja paljon muutakin tuosta välittäjästä.

Löytyy mun nimimerkin alta/kautta niitä keskusteluja… ja foorumin haku toiminolla kans löytyy crypto.com lisää tietoo ja googlen kautta myös.

Suosittelen tutustumaan!

1 tykkäys