Kysy kullasta, asiantuntija vastaa! #Kulta

Omat näkemykset tiivistyvät edelleen parhaiten lopputyöni kappaleessa 4.3, jossa pohdin kullan rahallistamisen trendiä. Toistaiseksi kehitys on ollut yllättävän hyvin linjassa lopputyöni arvioiden mukaan ja kuten aiemin mainitsin, mikään ei ole muuttunut pitkällä aikavälillä. Jos jotain kehitystä pitää sanoa niin melko paljonhan tässä on rahaa printattu tänä vuonna ja sama tahti jatkunee myös ainakin ensi vuonna. Itse olen kantani ilmaissut :wink:

Historiallisesti euroja ei nyt ainakaan kannata haalia voimagold.com/fi/historia/

2 tykkäystä

Kannattaa muuten käydä katsomassa Voiman uudistettu nettisivu, joka julkistettiin tiistaina. Sivuilta saattaa jopa oppia jotain esimerkiksi pankeista. Voisin sen verran kommentoida, että Voima on nyt vasta saavuttanut pisteen, jossa tuote—Voima Account—on nettisivuilla oikein edustettuna.

Tämä on häikäilemätön mainos.

3 tykkäystä

Samin linkki ei avaudu päivitetylläkään androidilla. Onkohan sivu vpn-suojattu tms?

Kyse tuosta linkistä. Error.

Ihmeellistä. Koitahan mennä ihan etusivun kautta ja tuolta sivulta toinen bullet point Tuhansien vuosien vakaus / Stability for thousands of years. Sieltä löytyy sama sisältö.

3 tykkäystä

Laitoin myös korjauksen tuohon linkkiin. Kiitos huomautuksesta.

1 tykkäys

Tuo jälkimmäinen historialinkki toimìi.

  • Jep. Ainahan etusivun kautta onnistuu, mutta toimimattomat linkit harmittaa. Yleensä kirjoittajaa suositellaan koeklikkaaman omat linkkknsä. Työtä tehneenä tiedän.
    Voiman uudistuneet sivut ovat miellyttävät. :slight_smile:
1 tykkäys

Terve. Olen tosiaan varannut käteistä karhumarkkinoiden osakeostoja varten. Ostin maaliskuussa hieman dipanneita osakkeita, mutta silloin minulla ei vielä ollut vapautunut merkittävämpiä väliaikaisesti muihin sijoitusmuotoihin sijoitettuja varoja -ja dippi oli harvinaisen nopea. Seuraan tosiaan markkinoita ja olen hieman lisännyt sektorirotaation tiimoilta hyvien yhtiöiden minusta kohtuuttoman alas vajonneita kohteita. Innostuin viisi-kuusi vuotta sitten minulle uudesta sijoitusmarkkinasta, jenkkien REIT -yhtiöistä -se maailma on kyllä todella laaja ja loputtoman oppimisen paikka. Varsinkin jotkin hoiva-alaan liittyvät yhtiöt ovat olleet timanttisia -tosin varsinkin kauppakeskus -kiinteistöt ovat kovan paineen alla. Minun tekisi mieli sijoittaa ko. markkinoille lisää -ja miksei vaikka kokeilla jenkkimarkkinoilla Berkshireäkin. Minulla on kuitenkin mielessä mm. sinun, Ray Dalion ja Peter Schiffin arviot dollarin tulevasta asemasta ja arvosta lähivuosina. Dollarin arvo vaikuttaa merkittävästi kassavirtaan ja arvonkehitykseen. Kaipa hajautus olisi minulla tähänkin perusvastaus. Olisiko sinulla tähän tilanteeseen erityistä arviota? :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

Kulta tippuu tällä hetkellä ku kivi, mikä syynä laskulle? Ei enää tarvetta turvasatamalle kun bitcoin on korvannut tämän tehtävän?

2 tykkäystä

Rokote uutiset tänään painaa alas päin. Uutta tukipakettia arvomettallit kaipaa mutta saadaan odottaa tammikuulle kun valta vaihtuu valkoisessa talossa…

2 tykkäystä

Kullan hinta euroissa on nyt samalla tasolla kuin helmikuun lopulla. Luulisi että printattua rahaa vähitellen valuisi myös kultaan?

Vai pitäisikö kullan hintaa nykytilanteessa miettiä vain dollareissa?

1 tykkäys

Kullasta irroitetaan rahaa osakemarkkinoiden nousun aikana, ja kuten edellä huomautettiin, markkinoille odotetaan yhä rahan arvoa laskevia keskuspankkitoimia. Kyllä se siitä.
@SamLaakso, monellako prosentilla kultasalkkuasi olet nyt tässä dipissä painottanut ja painotat - sanoit joskus ostavasi aina dipit? Vai milloin näet pohjan kenties koittavan? :wink:
Edit: Itse kipaisin jo pikkuostoilla. :heavy_dollar_sign:

Investing.comin tuoretta kultajuttua:

1 tykkäys

Mutta entä jos osakkeet lähtee alas niin lähteekö kulta myös alas niin kuin kävi koronadipissä? Eli ollaanko tilanteessa että kun osakkeet nousee niin kulta laskee ja jos osakkeet lähtee laskuun niin kulta lähtee myös laskuun. Mikä olisi sellainen skenaario, jossa osakkeet lähtee laskuun mutta kulta pitää pintansa?

3 tykkäystä

Käytännössä kyllä, ihmiset siirtävät varansa osakkeista kultaan kun osakkeiden hinnat romahtaa. Sen takia kullan hinta onkin tällä hetkellä hieman koholla.

2 tykkäystä

Ei kulta sentään poikkea niin paljon muusta sijoittamisesta, että voisi katsoa kristallipallosta mikä vaikuttaa ja milloin - tai ei.
Vähän tuntuisi että jokuset täällä esittävät kysymykset sillä katsannolla, että jollain se kristallipallo on! :smiley:

Mielenkiintoista menoa kullan kanssa. M2 rahavarat laukkaavat jotka yleensä nostavat myös kullan hintaa.

Sijoittajia ei kuitenkaan kulta kiinnosta vaan outflow kaikista kultasijoituksista on kova. Tätä myös Verneri esitteli melkein minuutissa -videollaan.

kuva

Kuvat themarketear.com

Teknisesti rikottiin parin päivän hinailun jälkeen MA200 tasot. Otin tuosta itsekin long treidin mutta möin onnekkaasti pois tänään kun näytti treidi happanevan jo ajan kanssa.

Kyllä ne pohjat vielä löytyy mutta sijoittajien fokus on nyt ihan muualla kuin turvasatamien etsimisessä. Pidän kultaa tiukasti silmällä fundamenttien suotuisan kehittymisen vuoksi. Kulta on mielestäni tällä hetkellä verrattain edullinen tapa suojata omistuksia.

9 tykkäystä

Kullan hinta ollut viimeksi maaliskuussa yhtä alhaalla kuin nyt. Eli käytännössä rahan printtaaminen ja elvytys ei ole valunut ollenkaan kullan hintaan. Kullan hinta kylläkin nousi kesällä mutta tämän jälkeen sijoittajat ovat vetäneet rahaa pois kullasta ja siirtäneet sen osakkeisiin.

Uskon että tilanne tasapainottuu jollain aika välillä ja elvytysrahaa alkaa kapitalisoitua ainakin jossain määrin taas kultaan.

Mitä ovat M2 rahavarat?

1 tykkäys

M2 rahavarat = heti nostettavissa olevat pankkitalletukset + 2 vuoden maturiteetin talletukset + talletukset jotka on mahdollista nostaa 3 kk sisällä.

Toisin sanoen suppea raha + laajan rahan suppein osa.

5 tykkäystä

Täällähän on ollut pöhinää viime viikolla. Hyvää keskustelua. Pahoittelut kun en voi ihan joka päivä käydä kommentoimassa ja vastaamassa, mutta nyt on sumppia kupissa ja kommentoin minkä kerkeä :+1:

2 tykkäystä