Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

No sitten, jos nyt käyttäisin euroina niin sittenkö menee taas valuutanvaihtokulu? Ajattelin jotenkin, että jos vaihdan ETUKÄTEEn valuuttaan SEK niin en voi sitä suoraan euroina käyttää vaan pitää vaihtaa takaisin. Pointti oli siis se, että tuota Thunderfulin merkkausta varten vaihdan etukäteen summan x, jonka siihen haluan käyttää. Ottaako se rahan nyt valuuttatililtä vai euroina kalliimmalla vaihtokululla?

Ja tuon tiesinkin että voisin ilman valuuttatilejä pelata, mutta toki mieluummin säästän joka sentin jonka voin ja teen vaihdot itse.

Mistä löytää parhaiten eri firmojen esim. suomalaisten yhtiöiden analyytikkojen suositukset tuleville kvartaaleille?

2 tykkäystä

Joo varmaankin siitä täytyy mennä vaihtokulut jos taas SEK:stä vaihdat EUR.
Siksi ne kannattaa yleensä tehdä vasta kauppojen jälkeen jotta näkee kokonaissumman minkä vaihtaa.

Nordnet ohje

“Suosittelemme valuutanvaihdon suorittamista ostotoimeksiannon yhteydessä aikaisintaan seuraavana päivänä, jolloin loppusummassa on mukana myös kaupasta peritty välityspalkkio. Tee valuutanvaihto viimeistään kaupan selvityspäivänä (T+2), jos et halua maksaa negatiivisesta valuuttatilin saldosta hinnaston mukaista valuuttatilin lainakorkoa.”

Tästä saa aika hyvän kuvan miten homma toimii.

Otetaan tänne, kun ei ole varsinaisesti yrityskohtainen kysymys:

IPOssa ajattelin että vaihdon voi tehdä etukäteen koska tarkka summa on tiedossa. Noh, maanantaina sen sitten näkee mitä valuuttaa meni ja kuinka paljon :smiley:

Olen kyllä kahlannut nuo ja googeliakin käyttänyt ja lähtökohtaisesti Lynx selitti paljon ymmärrettävämmin nuo kuin Nordnet…

Hei @soffii, yritysjärjestelyjen mallit voivat vaihdella. Tyypillisiä ovat esimerkiksi:

  1. Yritys A ostaa yrityksen B käteisellä. B:n omistajat saavat siis rahakorvauksen
  2. Yritys A ostaa yrityksen B osakevaihdolla. Tällöin yrityksen B omistajat saavat A:n osakkeita. Mutta se, miten paljon osakkeita saa, riippuu sovitusta hinnasta. B:n omistajat voivat siis saada esim osakkeita suhteessa 1:1 tai 1:10000 tai mitä vaan siltä väliltä
  3. Edellisten yhdistelmä, jossa B:n mistaja saisi rahaa plus osakkeita.
  4. Fuusio. Jos yhtiöt sulautuvat toisiinsa, menetellään yleensä samoin kuin kohdassa 2. Eli toisen yhtiön osakkeet vaihdetaan toisiin, mutta vaihtosuhde riippuu sovitusta. Yleensä jako on aika lähellä yritysarvojen suhdetta, mutta siinä voi olla myös preemio jompaan kumpaan suuntaan.

Katso esimerkkinä vaikka Konecranesin ja Cargotecin ilmoitus fuusiosta: https://www.salkunrakentaja.fi/2020/10/konepajat-cargotec-konecranes-yhdistyminen/

Mutta jos Tesla sulautuu NIO:n kanssa, niin nouseeko NIOn lappujen arvo Teslan kurssin mukaiseksi?

Eli tässä kuvitteellisessa tapauksessa NIO ja Teslan hallituksen sopisivat, että mikä olisi vaihtosuhde. Sitten kun järjestelyn ehdot tulevat julkiseksi osakkeiden hinnat reagoivat etukenossa vastaamaan suurin piirtein sovittua vaihtosuhdetta. On myös mahdollsita, että (toisen) osakkeen hinta laskee rajusti, jso markkina pitää fuusiota huonona ideana. Mutta mitään yksinkertaista “NIOn osake nousee vastaamaan Teslaa” ei tule tapahtumaan.

3 tykkäystä

No poikkeuksellisesti myös itse tähän IPO:on varauduin SEK:llä.

1 tykkäys

Eli näkyykö ne nyt sulla plussalla valuuttatilillä ja sama summa edelleen käytettävissä euroina?

Valuuttatilillä SEK rivillä näkyy sekä kruunuina että euroina
Valuuttatilillä EUR rivillä ei näy sitä osuutta.

Etusivulla näkyy kaikki rahat euroina.

Osakkeet näkyy harmaana salkussa

:slight_smile:

1 tykkäys

Minkä takia osakkeita splitataan ja miten splitatut a & b osakkeen kurssi määräytyy?

Laitoin kysymyksesi tuollaisenaan googleen:

4 tykkäystä

OK. Osakkeet oli tupsahtaneet juu tilille. Silti AOTllä edelleen käytettävissä tuo sama summa euroja kuin mitä vaihdoin SEKiksi ja näkyy siis sielläkin. Ymmärrän että mulla on sen arvon verran käytettävissä rahaa ylipäätään, mutta tuo hämää kun näkyy käytettävissä euroina vaikka oon vaihtanut mielestäni ne SEKiksi. Juuri siksi en ole varma onko vaihto tehty oikein. Eli tavallaan tuo vaihto on vaan teoreettinen kunnes se raha käytetään SEKkinä. Jos nyt käyttäisin sen euroina mitä se minulle näyttää olevan käytettävissä, tulisi valuutanvaihtokulu isompana jos en itse vaihtaisi takaisin. Joustavaahan tuo on, mutta tavallaan loogisempaa minulle olisi että jos mulla on xxx SEK niin sitä samaa rahaa ei voisi suoraan käyttää EUR määräisenä.

Miksi Suomen pörssi aukeaa klo 10? Miksei vaikka klo 8 tai 05.30? Miksi pörssi on viikonlopun suljettuna?

Netistähän vastaukset varmaan löytää MUTTA kun kyseessä on otsikon mukainen ketju nii otetaan nää mikki hiiri kyssärit alta poies. Haluan myös kysyä ihmisiltä sen tähden (enkä vain aina hakea netistä) että ihmisillä on antaa parempia / monipuolisempia vastauksia kuin netillä (välillä).

Minua on väitetty trolliksi täällä palstalla. Niin väittäneiden kanssa voin ottaa videopuhelun tai jopa nähdä jossain livenä. En todistellakseni etten ole trolli vaan esittäytyäkseni ja saada kokemuksia ja oppia alaa pidempään seuranneilta.

2 tykkäystä

Käsittääkseni aukioloajat juontavat juurensa normaaleista toimihenkilöiden työajoista. Teknistä estettä pidemmille aukioloajoille ei olisi. Sen sijaan vaikkapa 24/7 edellyttäisi kolmivuorotyötä, jotta meklaripalvelut olisivat tasapuolisesti kaikkina aikoina käytettävissä.

Edit: Tästä löytyi IS:n juttukin. Vaikka media onkin täällä vähemmän linkitetty, niin Sari Lounasmeri varmasti tietää, mistä puhuu https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000006241615.html

1 tykkäys

Eiköhän se mene juuri näin, jonka lisäksi pienillä joustoilla suuntaan ja toiseen on saatu näiden vierekkäin sijaitsevien reunamarkkinoiden pörssit jotakuinkin yhteneväiseen aukiolo-aikaan.

@KSijoittaja Ihan yksittäisenä esimerkkinä: Mikäli haluaa välttää trolliksi leimautumista, on syytä miettiä toisenkin kerran, ennen kuin päättää kirjautua sijoitusfoorumille valittamaan siitä, että sen yhtiökohtaisissa ketjuissa kehdataan puhua niinkin julkeista asioista kuin “tuottoprosenteistä ja vuosittaisista kasvua kuvaavista käyristä”.

14 tykkäystä

Japanissa vietetään vieläkin tunnin lounastauko ja pörssi laitetaan tietenkin kiinni siksi aikaa.

3 tykkäystä

Puhut ensin osakkeiden splittaamisesta ja sitten A- ja B-osakkeista. Splittaamisen osalta saitkin jo vastauksen. A- ja B-osakkeilla sen sijaan tarkoitetaan sitä, että yhtiöllä on kaksi eri osakesarjaa. Tyypillisesti niin (ainakin Helsingin pörssissä ja oman kokemukseni mukaan), että molempien osakesarjojen osakkeet oikeuttavat yhtä suureen omistusosuuteen yhtiöstä, mutta A-sarjan osakkeella on enemmän äänivaltaa yhtiökokouksissa. Tyypillisesti yhtiön alkuperäiset omistajat pyrkivät näin varmistamaan päätösvaltansa säilymisen yhtiössä siinäkin tapauksessa, että omistuksen enemmistö ei olisi niiden hallussa.

Hieman nurinkurisesti B-sarjan osake saatetaan noteerata pörssissä hieman kalliimmaksi, jos/kun/koska sen likviditeetti on parempi eli sillä käydään enemmän kauppaa. Tutustu vaikka tapaukseen Orion.

4 tykkäystä