Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

US treasury on edelleen historiallisen alhaalla. Jos vaikka katsotaan 2000-lukua niin keskiarvo taitaa olla jossain 3% tietämillä ja siitä taakse päin jossain 6-8% hujakoilla.

Jos katsotaan historiallisesti osakemarkkinaa niin ei korkoprosentti ole suoraan vaikuttanut siihen mitä osakemarkkina tuottaa vai onko?

Toimii, kuten lupaakin toimivan. Ei valittamista, vaikka onkin OP. :smirk:

Mitä tarkoittaa Inderesin osakevertailussa sarake “potentiaali”? Esim. tällä hetkellä korkein potentiaaliluku on Nightingalen 69 - miten siihen on päädytty?

1 tykkäys

Osakkeen potentiaali tavoitehintaan. Nightingalella 6/3,56≈1,69. Eli osakkeen olisi noustava 69% jotta se olisi tavoitehinnassa

5 tykkäystä

Kiitti, hyvä että kysyin, en olis itse ikinä hoksannut…

2 tykkäystä

@Salvelinus , siirsin kysymyksesi tänne, jotta yhtä tai yksittäisiä kysymyksiä varten olisi omaa ketjua. :slight_smile: Pyrimme pitämään asiat nykyisissä ketjuissa, jos asiat tai kysymykset niihin vain sopivat, jotta ei perustettaisi liikaa erilaisia ketjuja - toivottavasti ymmärrät, kiitos!. Tässä ketjussa, joku ystävällinen voi vasta sinun kysymykseesi. :blush:

En tiedä onko tätä jo kysytty, mutta minkälaista hintaa kannattaa toimeksiantoon laittaa, kun osaketta ostaa? Haluamani osake juuri avannut ja pienoisessa laskussa, laittaisitteko te nykyisen hinnan vai kenties alemman, suuremman?

2 tykkäystä

Riippuu täysin siitä mitä haluat tehdä.

Jos haluat ostaa osakkeen nyt heti, pistät vähän yli viimeisen hinnan ja saat laidasta halvimman myyntitarjouksen mukaisella hinnalla.

Jos haluat pilkkiä halvempaa hintaa, laitat ostotarjouksen haluamallasi hinnalla. Jos/kun hinta seilaa sinne, tulee kaupat. Tai sitten ei. Muista että huonosti likvideissä lapuissa voi käydä niin että saat vaikka 10% määrästä ja sitten hinta karkaa ja pääset kiroillen nostelemaan tarjousta mahdollisesti paljon ylemmäs, tai syödä välityskulut pienestä erästä peruen loput.

Käytännössä jos lappua vaihdetaan mijoonia päivittäin ja se jatkuvasti heiluu hieman niin hitusen alle nykyhinnan laitettu pilkki todennäköisesti osuu melko pian ja voi säästää jokusen sentin, mutta joskus niistä senteistä tulee kalliita kun varttia myöhemmin lappu on noussut puoli euroa ja hakkaat päätä tiskiin senttien kalleuden vuoksi.

Kaikki riippuu omasta näkemyksestä, kohdefirmasta ja markkinan kehityksestä. Ei ole mitään yleispätevää vastausta.

21 tykkäystä

Olihan täällä tämä aihekin. Eli onko ideoita mistä kannattaisi etsiä laadukasta analyysiä muutamasta amerikkalaisesta isosta firmasta. Maksullista tai ilmaista.

ETF kysymys johon en haulla löytänyt vastausta. Olen ostamassa Hydrogen ETF rahastoa mutta vaikka sen suurimmat omistukset on tulleet alas 5%-10% päivässä, itse rahaston hinta ei ole tippunut kuin prosentin eli se minun käsittääkseni treidaa yli NAV arvonsa. Nyt jos ostan sitä tänään, tarkoittaako se tosiaan sitä että kun se päivitetään nav arvoon pörssin sulkeuduttua, minä tavallaan otan takkiin sen eron jonka nyt maksoin “ylihintaa” vai onko tässä nyt jotain mitä en ymmärrä?

Jos olen oikeassa niin eihän ETF rahastoja silloin oikein voi ostaa laskumarkkinassa kun aina ottaa nenilleen automaattisesti.

1 tykkäys

ETF eli exhange traded fund on suomeksi pörssi noteerattu rahasto. Hinta määräytyy siis täysin pörssissä kysysynnän ja tarjonnan mukaan. Yleensä näillä on joku markkinatakaaja varmistamassa ettei spreadi kasva liian suureksi suhteessa NAV:iin. Eli kyllä se hinta todennäköisesti on ihan kunnossa. Selittäviä tekijöitä voi olla pienivaihto jolloin kauppoja ei olisi kåyty vähään aikaan tai sitten sisältö ei ole aivan sitä mitä oletat sen olevan.

1 tykkäys

Kiitos mutta edelleen luulen että hinta ei ole oikea koska ko rahasto on noteerattu useammassa pörssissä ja hintaan on muodostunut päivän aikana merkittävä, prosentin ero eri pörssien välillä johtuen mahdollisesti pienestä vaihdosta kuten sanoit. Niinpä jos en missaa jotain on tässä käsittääkseni merkittävä ylihinnan maksamisen mahdollisuus ja vain iNAVin tarkastamalla selviää ns oikea hinta joka tästä kannattaa tarjota. Toinen juttu on sitten se mistä ko iNAV:in voi tarkastaa mutta ilm bloombergilta se ainakin löytyy.

Jos etf:ä oikeasti treidaisi reilusti yli NAV:n järkevällä voluumilla joku market maker ostaisi tätä osakekoria ja merkitsisi näillä rahasto-osuuksia ja lopulta myisi nämä osuudet korkeammalla hinnalla. Koska liian suuri spreadi on mahdollinen arbitraasi ei tälläisi pitäisi likvidissä rahastossa koskaan päästä syntymään pitkäksi ajaksi.

6 tykkäystä

Morjesta, onko tietoa miten Suomessa Eläkevakuutusyhtiöt osallistuvat sijoitustensa kautta sijoittamansa yrityksen toimintaan. Eli ovatko ko. yhtiöt aktiivisia- vai passiivisia omistajia ja onko tätä miten säännelty? Kaveri tuossa tokaisi, että Ilmarinen vaikuttaa suoraan suomalaiseen mediaan(mitä ja mistä kirjoitetaan… :roll_eyes: ) omistamalla merkittävän osuuden Sanomasta. Itselleni tuntui aika paksulta ajatukselta.

Tyhmä aloittelijan kysymys indeksisijoittamista koskien. Kuinka isolla osuudella indeksin (esim.S&P500) muodostumiseen vaikuttaa itse indeksiin tehdyt sijoitukset, futuurit, rahastot ym. Eikö suurin vaikutus indeksin kehitykseen ole kuitenkin siihen kuuluvien osakkeiden kurssilla. Tuli mieleeni kun monissa yhteyksissä sovitellaan teknistä analyysiä indekseihin, niin millä mekanismilla tekniset indikaattorit ko. asiaan sopii.

1 tykkäys

Ei liity suoranaisesti sijoittamiseen, ylläpito poistakoon jos on aiheeton kysymys.

Minun mielestäni oman talouden seuranta kävelee käsi kädessä sijoittamisen kanssa. Omaa taloutta seuraamalla hahmottaa helposti menot ja ylimääräset kulut, joista karsia ylimääräistä rahaa sijoittamista varten.

Kysymykseni kuuluu, miten seuraatte omaa kulutustanne? Minulle sopivin olisi jokin mobiilisovellus muistiinpanojen sijaan, sillä kännykällä tulee vietettyä paljon aikaa päivässä ja se on aina lähettyvillä. Onko olemassa jotain talouden seurantaan sopivia sovelluksia mitä voisitte suositella?

@Taloudellinen_Ajatte saattaisi tietää aiheesta jotain?

Jep, kulujen seuraaminen on hyvä tapa löytää säästökohteita. Sen jälkeen (tai lisäksi) voi katsoa, auttaako budjetointi säästämiseen. Itselläni on erillinen käyttö- ja säästötili. Kun tili tulee, maksan kaikki laskut kerralla pois. Olen laskenut ruokaan ja vapaa-aikaan menevän budjetin, jonka jätän käyttötilille, ja kaikki ylimenevät rahat siirrän säästötilille heti palkkapäivänä. Sitten pyrin pärjäämään koko kuukauden tuolla suunnitellulla käyttötilin summalla.

Kynnys rahan ottamiseen säästötililtä on henkisesti suuri, mutta toki maksan sieltä rahoista jonkun yllättävän kertaluonteisen laskun tarvittaessa. Idea on kuitenkin laittaa raha sivuun heti palkkapäivänä, ja ottaa se vasta aidosti tarvittaessa käyttöön.

7 tykkäystä

Kiitoksia tähän astisita vastauksista, oman talouden seuranta on todellakin tärkeää.

Minulla on enemmänkin hakusessa jokin mobiilisovelluksen tapainen menetelmä, mihin olisi helppo kirjata menoja ja seurata. Exeliä en ole ikinä käyttänyt, vaikka se olisikin syytä opetella. Ennemminkin semmonen “kännykkä auki, kirjaa menot ja seuraa helposti” tapainen keino hakusessa.

2 tykkäystä

Saa Excel ohjelman puhelimeenkin, jos en väärin ymmärrä. Kerran kun tekee pohjan hoituu seuranta helposti.