Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Jos yhtiö ei itse raportoi RONICia ulospäin, saako sijoittaja itse laskettua sitä järkevällä tarkkuudella?

Eli ongelmana se ettei sijoittaja usein voi tietää kuinka suuri osa tuloksen muutoksesta johtuu uusista investoinneista ja kuinka paljon vanhojen kehityksestä, varsinkin jos tuloksen muutos on suhteellisen pieni.

Eli jos yhtiö X raportoi yhden segmentin alla koko tuloksen ja se olkoon yhteensä vaikka 100 rahaa. Jos vanha liiketoiminta on kuitenkin taantuvaa ja se laskee 2,5 rahaa vuosittain, mutta uusi liiketoiminta tuottaa 5 rahaa (nettomuutos 2,5 rahaa). Jos tämä 5 rahan tuloskasvu saataisiin aikaan vaikka 25 rahan investoinneilla, niin oikea RONIC olisi 20%, kun taas se mitä sijoittaja täysin mekaanisesti laskisi olisi “vain” 10%.

Boreo ja muut sarjayhdistelijät taitaa pääsääntöisesti verrattain hyvin raportoida myös miten ostetut kohteet on kehittyneet, joten RONICin saa tarkasti laskettuakin. Mutta onko tämä mitenkään käyttökelpoinen perinteikkäämpiä investointeja (joilla ei kuitenkaan kauheata ramp-up vaihetta) tai yritysostoja arvioitaessa, jos yhtiö ei itse raportoi tarpeeksi yksityiskohtaisesti?

2 tykkäystä