Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Heille maksetaan yli nimellisarvo, mutta toisaalta haltijat jotka osallistuvat ostotarjoukseen, jää heillä 11 kuukaudelta 8% korot saamatta (nyt saavat 1% kompensaation). Samalla saa korkeampituottoista lainaa tilalle, mutta sen oletettu pitoaikakin on selvästi aiempaa pidempi, eli kolme vuotta.

Poika lähössä (ehkä) opiskelemaan syksyllä. Hänellä on sijoitusomaisuutta rahastoissa ja arvo-osuustilillä. Vaikuttaako nämä opinto- tai asumistukeen JOS hän ei myy mitään? JOS myy, niin ymmärtääkseni katsotaan tuloiksi ja rangaistaan sitten ankarasti tukia leikkaamalla.

Vai pitääkö tässä ruveta kikkailemaan? Esim silleen että myy kaikki ennen koulua, antaa rahat mulle ja mä ostan ne omaan salkkuuni. Ja kärsin sitten verojen ja muiden takia, mutta hyvän asian puolesta :slightly_smiling_face: Tällainen ei tietenkään ole ensisijainen eikä optimitilanne, mutta opiskelijat on laitettu niin heikkoon asemaan, että tarvittaessa olen valmis tällaiseen järjestelyyn.

3 tykkäystä

Osingoista tulee runtua myös.

Ja Kela on hieno talo, huomioivat voitolliset kaupat mutteivät tappiollisia kuten verottaja. Ai mistäkö tiedän :slight_smile:

5 tykkäystä

@Suppilovahvero
Treidaaminen ei missään tapauksessa ainakaan kannata opiskelijalle eikä osinkojenkaan perässä juokseminen, koska kuten @Allupalluvaan sanoi, Kela huomioi vain voitolliset myynnit sekä osingotkin mutta ei tappiollisia myyntejä. Tästä syystä olen saanut tuhansia euroja palautella Kelalle korkojen kera.

2 tykkäystä

Hän ei voi tuosta vaan antaa rahoja sinulle. Kyseessä on lahja ja siitä maksetaan veroa rajan ylittyessä.

Opiskeluajan varallisuuden kerryttämisestä muuten löytyy ihan omakin ketju täältä.

@Suppilovahvero

1 tykkäys

On kyllä kurja kohtalo…no tuota olisi voinut kyllä helposti suunnitella etukäteen kun tuon asian saa helposti selville.
Olen aina ihmetellyt miksei voida malttaa niitten sijoitusten kanssa opiskelujen jälkeen, jos kaikki tuet ja hyödyt haluaa. Kerää sitä omaisuutta vanhemmille ja sitten kun opiskelut loppuu niin kerää sitten sitä omaisuutta omiin nimiin.
Kumpikin vanhempi voi antaa verottomana sen 4999€ 3 vuoden välein ja maksaa vielä suunnilleen kaikki laskut vaikka 30 vuotta, eiköhän siitä olisi jotain apua sille lapselle.
Harva tuollaista apua on saanut.
Joo tiedän oppii sijoitustoimintaa jne. mutta ehkä sitten ei kannata “nurista”.
Joskus tuntuu, että vanhemmille on se lapsen sijoitusten tai varallisuuden julistaminen tärkeämpää kun muut asiat.
Tämä ei sitten ollut missään nimessä sinulle Suppis, vaan yleistä pohdintaa tai sitten olen ihan väärässä.
Minulla on 4 lasta ja 4 lastenlasta.

1 tykkäys

Seligsonin omxh25 ETF toimisi tuossa, koska osingot jää sisään kasvattamaan osuuksien arvoa.
Siis jos haluaa kotihesulissa pysyä.

2 tykkäystä

Mä taas olen ymmärtänyt, että aika on sijoittajan paras kaveri ja tommosella 19v on sitä paljon enemmän kuin mulla :slightly_smiling_face: Siksi.

Ja tuli kyllä yllätyksenä miten tiukalle tämä touhu on mennyt ja tulee varmaan vielä menemäänkin. On tästä aiheesta juttua ollut, mutta en ole seurannut aktiivisesti, kun asiat eivät ole omaa perhettä vielä koskeneet. Hulluksi on mennyt touhu. Ja hullummaksi menee.

Opiskelijan ei ymmärtääkseni kannata enää käydä edes sivuhommana töissä. Taloudellisesti ei mitään järkeä. Mutta se onkin toisen ketjun aihe jo.

6 tykkäystä

Itse taas aina ihmettelen sitä, että miksi niitä kertyneitä varoja ei voi käyttää silloin kun varoille on tarvetta. Eikös moni kerrytä varallisuutta ns. pahan päivän varalle?

2 tykkäystä

Voihan ne käyttää ihan koska vaan, niin kuin kaikki voi omia varojaan, mutta nyt oli kyse kaiketi mahdollisesti menetetyistä tukiaisista ja ennakko suunnittelusta. Ihan rauhallisesti vain :smiley:.

On taas varmaan isompaa filosofista keskustelua, ja ehkä johonkin toiseen ketjuun sopivampaa (modet siirtänee tarvittaessa), mutta eikö tuet ole tarkoitettu niille, joilla ei ole varaa muutoin opiskella, siis vähävaraisille. Jos varallisuutta on, ei ole vähävarainen.

Vai onko tässä jotain mitä en ymmärrä?

Kansalaispalkka sitten erikseen. Sellainen voitaisiin maksaa kaikille varallisuudesta huolimatta samansuuruisena. Verottomana mielellään.

5 tykkäystä

Filosofoidaan vaan.

Meidän jätkä on saanut omalla työllään ansaitsemillaan rahoilla muutaman tonnin salkun kasaan. Joku taas on sijoittanut ne rahat kaljaan ja elämään. Olisiko oikein, että nyt säästeliästä poikaa rangaistaisiin? Näitä pennosia nyt yritämme suojella ja etsiä järkeviä tapoja siihen.

Lapsilisien kanssa ajattelen hieman eri tavalla. Tarviiko 200000€ vuodessa ansaitsevien lapsi todellakin lapsilisiä? Tasa-arvon puolesta varmaan joo, mutta taloudellisesti ei.

7 tykkäystä

Mikäli eläke lasketaan pahaksi päiväksi, niin oma vastaukseni kysymykseen on myönteinen.

Ei kai tuollainen muutaman tonnin salkku vielä vaikuta opiskelijan tukiin? Jos siis toimeentulotuelle ei ole tarvetta. Opiskelijoidenhan on kuitenkin käytännössä säästettävä kesätöistä joitain tonneja talven rientoja varten, jos meinaa tehdä muutakin kun olla kotona.

Minusta lapsilisät kuuluu myös hyvin tienaaville. Se on ihan samanlainen yhteiskunnan varoista kustannettava asia, kuin vaikka terveydenhuolto ja opiskelu. Kun paljon tienaavat maksavat myös paljon veroja, niin mielestäni on varsin ok, että he myös saavat jotain hyötyäkin verovaroista.

Ottaisin ehkä tässä tapauksessa opiskelujen ajaksi rahat pötkottämään jollekin tilille ja kasvamaan korkoa, jatkaisin sijoittamista opiskelujen jälkeen.

Minä taasen ottaisin sijoitukset tässä kohtaa rahaksi, ja käyttäisin sen viimeistään nyt siihen kaljaan ja elämään, ettei vesseli jää paitsi siitä mitä nuoruudessa(kin) kuuluu kokea. :wink:

4 tykkäystä

Miten arvon palstalaiset olette mieltä Nvidian osakkeiden ostamisesta osakesäästötille tai arvo-osuustilille?

Osakesäästötiliä minulla ei vielä ole,mutta ensi viikolla olisi tarkoitus tallettaa sinne 20 000e.Myin tänään “yhtä” listaamatonta yhtiötä ja rahat tulee tilille 25-26.3.

Alustavasti olin ajatellut hankkia osakesäästötilille Nesteen osakkeita,mutta olen seurannut “sivusta” tätä Nvidian rallia…Ymmärtääkseni Nvidia ei maksa osinkoakaan joten sopisi Ost:iin.

Mitä mieltä olette,perustellakin saa “vapaasti”!

Kyllä Nahkatakkimies maksaa osinkoa. Hurjia määriä. Taitaa olla tällä hetkellä 0.018%… (16 senttiä per osake)

Tuskin keikauttaa päätöstä mihin säilöä moisia hirveästi…

(Tämä komediapläjäys johtuu siitä että on olemassa rahastoja ja instituutionaalisia sijoittajia joiden säännöt estävät sijoittamasta yrityksiin jotka eivät maksa osinkoja)

Muutoin AOT/OST riippuu siitä mikä on sijoitusaika ja onko tarkoitus ottaa voittoja ulos. OST toimii parhaiten jos rahan on tarkoitus pyöriä siellä hyvin pitkään eikä nostoja ole suunniteltu tapahtuvan. AOTn kanssa on helpompi pulata rahaa sisään/ulos mutta veroja tietty pääsee maksamaan jos tekee voittoa. Toisaalta näistä voitoista voi sitten vähennellä sijoitustoiminnan kuluja.

1 tykkäys

Olin jostain katsovinani ettei Nvidia maksaisi osinkoa ainakaan viime vuonna muistaakseni?

Pointtini oli se,että tosiaan saan “ylimääräisen” 20 000e- ja haluaisin pistää sen tuottamaan!

Vieläkö teillä riittää uskoa Nvidian koviin tulosparannuksiin jatkossakin?

Arvo-osuustilin olin ajatellut perustaa ja tosiaan Nestettä on ollut ajatus sinne ostaa.

Nyt vain tuli vielä mieleen tämä jenkki hype- ja Nvidia mitä olen sivusta seurannut!?

En vain tiedä kuinka kauan tuollaisia kasvulukuja voi vielä tulla jatkossa?Eli voisko vielä näillä Nvidian hinnoilla päästä “nauttimaan” vauhdin hurmasta ja samalla hieman tienata siinä sivussa?

Neste olisi kyllä “turvallisempi” vaihtoehto…