Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Itse en ala kyselemään osinkojen perään siltä osin, kun koskee 30.4 ostettuja, vaikka olin yksi heistä, jolle koen IR:n antaneen vähintäänkin epätarkkaa tietoa. Sitä paitsi kurssikehitys on ollut varsin suotuisa. Toki jokainen voi kohdallaan miettiä, että onko osinkohölmöily riittävä syy luopua omistuksesta. Itse olin yhtiökokouksessa vahvistamassa osinkopäätöstä🙂 eli jatkan luonnollisesti holdaamista. Virheitä nyt vaan sattuu ja ihan mielenkiintoista nähdä jatkuuko saaga esimerkiksi Osakesäästäjien kautta.

3 tykkäystä

Yritän välttää liian syvää rintaääntä, kun yhtiöoikeuden suhteen olen korkeintaan ammattimainen harrastelija, mutta oma vakaa käsitykseni on, että ei tässä ole mitään laillisuusongelmaa. Osinko on maksettu yhtiökokouspäätöksen mukaisesti (ei tokikaan ennen sitä tai ilman sitä). Perusteet löytyvät jo aiemmista viesteistäni, joten en niitä lähde toistamaan.

Kysymys IR:n antamasta virheellisestä tiedosta ja sen aiheuttamista vahingoista ja/tai yhtiön vastuusta onkin jo huomattavasti vaikeampi. Asiaa voisi helposti argumentoida kummin päin vain:

  • yksityisoikeudellisesti lähtökohtaisesti kaupan osapuolet ovat vastuussa siitä, että ymmärtävät mistä sopivat.
  • toisaalta IR on ollut harvinaisen yksiselitteinen omassa viestissään, mikä on kyllä aidosti aiheuttanut sekaannusta ja virhekäsityksiä.

Sen arviointi, missä määrin tällaisesta virheellisestä tiedosta voi joutua vahingonkorvausvastuuseen, on itselleni vähintäänkin hankalaa. En osaa ottaa kantaa ja tässä tukeutuisin lainopilliseen apuun ilman muuta asian mahdollisessa selvittämisessä.

3 tykkäystä

Niin itse ainakin päädyin tekemään oston vielä 30.4. luettuani yhtiöketjusta tämän melko vakuuttavan kirjoituksesi:

"Yhtiöketjussa keskustellaan yhtiön fundamenteista, olkaa ystävällisiä, älkääkä enää spämmätkö ketjua. Asia on selvitetty aiemmissa viesteissä useampaa kertaa, pitää vain jaksaa lukea ne ajatuksen kanssa. Yhtiön oma IR(sijoittajaviestintä) on jo vastannut asiaan eli irtoamispäivä 1.5. Yhtiökokous oli 30.4 ja siellä vasta annettiin valtuutus osingonmaksulle, joten osinko ei millään voinut irrota 30.4. Siis kaikki, jotka omistivat tai ostivat osaketta 30.4, ovat oikeutettuja kevätosinkoon 0,35 e."

Kenties se spämmääminen olisi ollut ihan hyvä, sillä uskon monen muunkin kuvitelleen, että homma tosiaan meni näin kuten kirjoitit. Toki se on jokaisen sijoittajan vastuulla selvittää itse asiat, eikä uskoa kaikkea sosiaaliseen mediaan kirjoitettua, joten tästä taas opittiin kaikki jotain.

11 tykkäystä

Kyllä tässä olin väärässä, koska Rinkuloiden huolimattoman osinkoesityksen seurauksena syntyi järjenvastainen tilanne eli irtoamispäivä olikin yhtiökokouspäivä. En muista näin käyneen koskaan aikaisemmin, “Errare humanum est”.

Siitä, että keskustelu edelleen käydään tässä ketjussa eikä yhtiöketjussa, olen edelleen täysin samaa mieltä. Ymmärrän, jos harmittaa, mikäli tässä nyt joku menetti tuhansia euroja, muutaman kympin itkemistä en ymmärrä, ajan voi käyttää hyödyllisemmin ja rahanarvoisemmin. Vaikea kyllä nähdä kenenkään olevan tappiolla kurssikehitys huomioonottaen.

Siinä olet oikeassa, älä koskaan usko mitään pureksimatta, mitä sosiaalisessa mediassa kirjoitetaan. Yhtiön IR:ää sen sijaan on syytä uskoa 99,99% tapauksista.

Mutta mukavahan sitä on aina syntipukkeja löytää omille päätöksille🙂

Ja mainittakoon, että tuo lihavointi lainatussa tekstissä on @Marky_Mark :in, ei minun alkuperäisestä tekstistä.

Puhuin tekstin boldauksesta eli korostamisesta, sitä en tehnyt alkuperäisessä viestissä @Niinpaljonturskaa :slightly_smiling_face:

7 tykkäystä

Toki muistit myös disclaimerin, eli ihan jokaisen ostaneen oma vika:

Helppohan tässä asiassa oli tehdä virheellisiä olettamia, kun IR viesti heikosti ja tietysti sitä ennemmin uskoo IR ulostuloja kuin foorumilla epäileviä.

3 tykkäystä

Ei ymmärrä. Yhtiökokous päätti 30.4 osingonjaosta, miten ihmeessä täsmäyspäivä voi olla ennen kuin koko päätöstä asiasta on tehty?
Oma lehmä ojassa 6000 * 0.35

2 tykkäystä

Itse sain kyllä osingot ostetuista Nokian Renkaiden osakkeista. Ostin ne sopivasti hyvissä ajoin ennakkoon ennen irtoamispäivää enkä jättänyt ns. viime tippaan.

7 tykkäystä

Tuossa on sekin ongelma, että 30. päivä osakkeita ostaneita on paljon eikä kaikki varmasti ostanut osinkojen takia. Miten osoitetaan mahdollisessa korvaustilanteessa, ostettiinko osakkeet osingon saanti mielessä? Nythän kaikki tuolloin ostaneet voi sanoa, että ostin koska Inderesin foorumilla kerrottiin että osingon saa tuolloin.

Normaalisti pankkien suorituksissa menee se kaksi pankkipäivää ja tuossa kun oli pyhä välissä.

Täsmäytys- ja maksupäivät olivat päätöksen jälkeen, joten eiköhän tämä juridisesti ihan oikein mennyt. Tiedotuksen osalta ei niinkään.

Ja tämä keskustelu varmaankin kuuluisi jonnekin treidi-/erikoistilanneketjuun.

4 tykkäystä

Saamasi sähköpostin perusteella vaikuttaa siltä ettei ketjuun aiemmin linkitetty uutinen arkipyhien muuttumisesta selvityspäiviksi pidä paikkaansa.

Tuo nyt on vähän kuin samantien toteaisi, että itse ostin osaketta vuonna 2000 hintaan 1.6euroa enkä jäänyt odottelemaan ns. viime tippaan.

Ajoitus on rahaa. Ja osinko osakkeenomistajan rahaa myös ennen irtoamista. Mutta myös osinkodippiä voi yrittää ajoittaa. Mikäli 30.4. ostaneille olisi vielä osinko kuulunut, se olisi ollut hyvä ostopaikka, parempi kuin 29.4. Toki se on nyt hyväksi ostopaikaksi osoittautunut ihan kurssinousunkin myötä.

Nämä voi olla monelle rahanarvoisia asioita ja minusta on huonoa käytöstä niitä vähätellä ja irvailla. Kukin sijoittakoon tyylillään.

16 tykkäystä

Omasta mielestäni aika huono esimerkkiheitto tuo “ostin vuonna 2000 hintaan 1.6 euroa”. Ymmärrän kyllä, että monelle ajoitus on tärkeä ja kyseessä on kuitenkin raha. En silti itse usko, että ainakaan Nokian renkaiden osinkojen saamisen osalta selkeästi muutamaa päivää ennen ostamalla tätä ajankohtaa olisi suuresti “menettänyt rahaa” ja olisi tällöin varmistanut myöskin sen osingon varmasti.

Tietysti, jos sijoittaa miljoonia tai useita satoja tuhansia euroja kerralla Nokian renkaisiin, niin tällöin pienetkin erot vaikuttavat verrattuna muutamiin satasiin tai muutamiin tuhansiin sijoittaviin. En tiedä kumpaa sinä kuulut tai kumpaan ryhmään täällä muut kuuluvat. Itse voin myöntää, että en kuulu satojen tuhansien tai miljoonilla sijoittaviin tahoihin, jotka sijoittavat Nokian renkaisiin.

Kyllä sen osingon saannin pitäisi olla täysin varmaa, kun yhtiö omilla sijoittajasivuillaan ja vielä IR:n suulla ilmoittaa osingon irtoamispäivän olevan 1.5 ja että osingon saa ostamassa 30.4 osakkeita. Kyseessä on kuitenkin merkittävä osinko (4% ostohinnasta). Ja kyllä 200 euronkin häviäminen yhtiön selvään virheeseen (5000 euron ostoksella) harmittaa.

Tuollainen näsäviisastelu on a) täysin turhaa ja b) ärsyttävää.

9 tykkäystä

Kukaan ei enää tässä vaiheessa kiistä sitä, että IR toimi virheellisesti. On jokaisen oma asia, haluaako hakea korvauksia. Se nyt vaan on niin, että Inderesin foorumilla pyörii enemmän fundamenttisijoittajia ja treidauksille sekä veivauksille on omat ketjunsa. Nokian Rinkuloiden tapaisessa hyvin volatiilissa osakkeessa ei koskaan tiedä, mitä kurssissa on sisällä. Perälautaan katsominen sijoittamisessa harvoin kannattaa, jos jää märehtimään vanhoja, niin voi jäädä huomaamatta ihan uudet mahdollisuudet, joita markkina tarjoaa jokainen päivä. Varsinkin tässä nimenomaisessa tapauksessa jumittuminen kuvitteellisen summan häviämiseen on hiukan turhaa, kun kurssikehitys on osoittanut 30.4 olleen erinomainen ostopäivä :slight_smile: (toki 2.5 oli vielä parempi päivä).

1 tykkäys

On myös turhaa yrittää vierittää pahaa oloa muille keskustelijoille, jotka vain toteavat vähän kuin vanhan kansan sananlaskua mukaillen “parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla”.

Tämä vain minun oma henkilökohtainen näkemykseni, mutta en näe mitään järkeä pitkittää ostotapahtumaa osakkeessa aivan viimeiseen päivään saakka, jos osingot haluaa todella lunastaa. Niin kuin aiemmin mainitsin, niin jos nyt ei puhuta miljoonista tai sadoista tuhansista, niin ostotapahtuman voi varmasti laittaa sisälle hieman ennakkoon, jos ei ole aivan varma miten täsmäyspäivät tapahtuvat vapaiden tai muiden osatekijöiden vuoksi.

Pienimuotoisella sijoituksella oma näkemykseni siis on, että mitään rahallista suurta eroa ei ole pitkittää ostotapahtumaa viime tippaan, jos on vaarana menettää osingot kokonaan. Onko se rahallinen suuri ero sitten merkityksellinen, jos kyse on joistain kympeistä tai satasista hankintahinnassa? Se on jokaisen oma asia toki.

4 tykkäystä

Norjalaisten osinko-osakkeiden säilytys AOT vai OST? Tähtäimessä pitkä pito.

-Ensimmäinen viesti…

1 tykkäys

Mitä sivustoja/palveluita käytätte osakkeiden analysoinnissa hyödyksi? Erityisesti kiinnostaa ilmaiset sivustot. Onko teillä ilmaisia vastineita esim. seuraaville: Simply wall street, seeking alpha, market screener yms.

Onko johonkin kasattu ns. linkkipankkia parhaimpiin ilmaisiin yksityissijoittajan työkaluihin? Muistelisin, että jossakin sijoitusopuksessa (kenties “Tähtäimessä Osakkeet”) oli näitä koottuna, mutta ei ole kyseistä teosta juuri nyt saatavilla.

Onko esim. analyytikkojen konsensusennusteita nähtävillä jossakin laajemmin kasattuna, vai haetteko ennusteet yksi kerrallaan esim. seuraamienne yritysten sijoittajasivustoilta?

Tällä pääset alkuun, kyllä se käsittääkseni lähtökohtaisesti niin on, että ulkomaiset osinko-osakkeet Arvo-osuustilillä, kun tuo lähdevero on hieman ongelmallinen Osakesäästötilillä:

Ulkomaisten osinkojen verotuksen erot arvo-osuustilillä (AOT) ja osakesäästötilillä (OST)

Telian, SSAB:n ja muiden ulkomaille rekisteröityjen yhtiöiden jakamista osingoista jää pääsääntöisesti 15 % (USA, Ruotsi ja Kanada) tai 25–27 % (Saksa 26,4 %, Norja 25 % ja Tanska 27 %, tilanne 10.12.2020) suuruinen lähdevero yhtiön kotimaahan. Tavallisella arvo-osuustilillä (osake- ja rahastosalkussa eli AOT:llä) Suomen osinkoveroprosentin ylittävät lähdeverot pääsääntöisesti huomioidaan ja hyvitetään kotimaan verotuksessa, mutta osakesäästötilille ostettujen osakkeiden kohdalla lähdeveroa ei hyvitetä vastaavasti. Liikaa perittyjä lähdeveroja voi hakea takaisin yhtiön kotimaasta, mutta tämä jää sijoittajan itsensä vastuulle. Katso lisätietoja lähdeverojen takaisinhakemisesta täältä. Takaisinmaksettuja lähdeveroja myös verotetaan osakesäästötililtä nostettuna tuottona, eli niistä peritään pääomatulovero. Lue lisää “lähdeverohävikin” vaikutuksesta sijoittajan tuottoihin Nordnet Blogissa.

1 tykkäys

Osaako kukaan neuvoa millaiset säännöt Ruotsissa on julkisten ostotarjousten ja tarjousvelvollisuuden suhteen? Tai mistä löytyisi tietoa tästä?

Kysyn tätä siksi, koska yhden omistukseni TradeDoubler pääomistaja on nostanut omistusosuuttaan 2016 19% → 2017 40% → 2023 52%. Onko Ruotsissa vastaavia sääntöjä tarjousvelvollisuuden suhteen (30% | 50% ) kuin Suomessa ja mitkä ovat rajat?

4 tykkäystä

Olen seurannut salkkuni kehitystä Morningstarin ilmaisten sivujen avulla. Nyt on niissä alkanut tuntua olevan jatkuvasti jotain häikkää. Tietäisikö joku vaihtoehtoa? Ilmaista ja sellaista, johon voisi sisällyttää eri pankeissa tehtyjä sijoituksia?

Kiitos jo etukäteen!