Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Suht aloittelevana sijoittajana en ole vielä hirveämmin verosuunnittelua harjoittanut. Nyt olisi kuitenkin tilanne seuraavanlainen:
Olen pitkin vuotta kevennellyt tiettyjä osakepositioitani ja verotettavaa voittoa on noin 10k. Samalla yksi positioini on noin 10k tappiolla.
Haluan kuitenkin pitää positiostani kiinni, joten kannattaako minun nyt myydä positio siinä toivossa ettei se heti raketoi ja ostaa parin viikon päästä takaisin? Näin ollen siis välttäisin verot realisoimistani voitoista ja siirtäisin niitä eteenpäin olettaen että nykyinen 10k tappiolla oleva positio aikanaan nousee.

Käsittääkseni verottaja tulkitsee jo yhden päivän välin sijoittajan altistumiseksi oikealle markkinariskille. Lisäksi ostamalla ja myymällä hieman eri määrät luulisi homman menevän kaikkien taiteen (verottajan) sääntöjen mukaan.

EDIT: Lisätään nyt vielä selvennykseksi, että kyseessä on nimenomaisesti veronmaksun siirto. Jos olet ostanut nuo tappiolla olevat osakkeet vaikka 100k (arvo nyt 90k), joudut maksamaan tuon nyt siirtyneen veron mikäli positio nousee 90k → 100k.

4 tykkäystä

Kyllä, näin nuo veromyynnit toimivat. “Lukitset” kasan tappiota jotka kumoavat voittoja ja näin vero-:bear: jää nuolemaan näppejään. Muista tosin myös vähennykset pääomatuloista, jos niitä on niin kannattaa olla jotain voittoa mistä vähentää.

Jos myyt ja ostat takaisin samana päivänä, verottaja voi tykätä kyttyrää ja katsoa veronkierroksi ellei ole selvää näyttöä siitä että todellakin päivätreidaat jatkuvasti. Tietääkseni jos ovat eri päivinä koskaan ei ole natistu. Ja kuten yllä mainittiin, myös määrän muuttaminen voi ehkä merkitä jotain.

5 tykkäystä

Tästä kysyisin vielä, että onko mitään nyrkkisääntöä siihen mitkä vähennykset verottaja/pankki tekee oma-aloitteisesti ja mitkä täytyy tehdä itse. Toki tiedostan että nämä pitää aina viime kädessä itse tarkistaa verorapsasta.

No siis 9A-rapsan mukaan menee automaattisesti tieto voitot miinus tappiot ja suorat kulut (kaupankäyntikulut) huomioituvat tuossa, kaiken muun pääsee itse lisäämään. Ja sen 9A-rapsankin saa itse tarkistaa tietenkin. Niin ja tämä olettaa että välittäjä ei ole käsi vaan hoitaa tämän OK. Välittäjien välillä on eroja :slight_smile:

Muista vähennyksistä (sijoitustoiminnan kulut, mahdolliset työhuonevähennykset) ynnätään vain yhteissumma vero -fi systeemiin ja joku selvitys ja sitten kuitit sun muut pidetään tallessa ja omat laskelmat että jos verottaja tulee kyselemään perään niin on kättä pidempää mihin perustuvat.

Esimerkkinä omaan verotukseen napsuu ainakin TradingView-palvelun kulut, puolet nettiliittymän kuluista ja puolet tietokonerautahankinnoista. Työhuonevähennys jää tekemättä koska menee isompi siivu palkkatuloista jo. Yksityiskohdat tietty riippuvat sijoitustominnan laajuudesta ja mitä kuluja on tullut, verottajalla on noihin ohjeita ja chatilla voi kysellä sieltä jos on epävarma.

Mahdollisista lainajutuista en osaa neuvoa kun ei ole omakohtaista kokemusta kun ei vipuile, mutta se lienee oma soppansa.

6 tykkäystä

Kiitos kattavasta vastauksesta!

Onhan nämä kaikki kaupat tehty aot: n puolella?

Verottaja huomioi ne asiat pääosin automaattisesti, joista se saa automaattisesti tiedon.

Tämä on aika selkeä nyrkkisääntö.

Esim jos ostat jotain tulonhankkimisvälineitä niin sitä ei verottaja pysty huomioimaan jos et erikseen ilmoita.

Mutta nehän on kaikki esitäytetyssä veroilmoituksessa, mitä on huomioitu, ja sitten vaan lisäät itse kaiken sen mitä sieltä puuttuu.

2 tykkäystä

Siis joudut maksamaan, jos positio nousee juuri tuon verran, ja sitten myyt, ja verotus ei ole sillä välin jo muuttunut erilaiseksi.

pystyykö nordeassa osakesäästötilillä ostamaan myynnin jälkeen välittömästi uutta osaketta vai täytyykö odottaa? Siis rahalla jonka sai vanhojen myynnistä.

Pystyy ostamaan. Kysyy muistaakseni jotain varmistusta tilillä olevasta rahasaldosta, mutta painaa ok tms, niin lähtee osakkeet ostoon.

3 tykkäystä

Mitä tällä tarkoitat?

Siis joko palkka- tai pääomatuloista voi tehdä työhuonevähennystä. Itselläni on niin paljon etätöitä palkkatyöstä että siitä voi tehdä isomman vähennyksen ja yllättäen työhuonetta ei voi vähentää kahteen kertaan…

1 tykkäys

Kyllä, kaikki kaupat aot:n puolella.

1 tykkäys

Nordnetin superluottoon liittyvä kysymys:

Esimerkkinä jos kultatason korkoraja on 1000€ ja hopeatason 3000€ ja normaalin 5000€.

Hajautusten ansiosta olen kultatasolla, mutta jos otan 4000€ lainaa, onko korkoni normaalin koron verran vai onko korko 1000€ edestä kultatason verran ja loput 3000€ hopeatason verran?

Typo korjattu

Nordean superluotto? Ei tietoa.

Nordnetilla koko saldo on samalla korkoprosentilla. Tämän takia juuri rajan yli oleminen on suhteellisen kallista vs juuri rajan alle oleminen.

Nordnetilla tietysti merkitystä olisi myös sillä, nostatko nuo 4t€ tililtä ulos, vai ostatko niillä korkean vakuusarvon instrumentteja salkkuusi.

1 tykkäys

Kiitos vastauksesta! Pieni ajatuskatkos kävi ton nordean ja nordnetin välillä…

Olisi mielestäni kätevää jos nordnetilla saisi tuon lainan jaettua eri koroille niin, että mahdollistaisi suuremman lainanoton pienemmillä koroilla ja toisi myös nordnetille enemmän rahaa kassaan. Mutta loppuenlopuksi ehkä parempi se näinkin on olla niin eipähän tule otettua suurempia riskejä lainan suuren määrän kanssa jos aikoo pysytellä kultatasolla.

Eikös tuo systeemin syy ole nimenomaan Nordnetin riskinhallinta. Liiallisen vivun antaminen johtaa helposti ikäviin lopputuloksiin, joten siitä otetaan enemmän korkoa.

3 tykkäystä

Onko olemassa jokin yksittäinen sivu, josta näkee isojen pelureiden liikkeitä? Esim. jos sijoitusrahasto X ostaa osaketta Y 10 000 kpl.

1 tykkäys
4 tykkäystä