Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Muutin juuri oman kk sopimukseni pvm. Sovelluksesta ohjautui NN sivuille, muokkaa olemassa olevaa sopimusta, kalenteri painikkeesta muutin pvm ja tallennus

1 tykkäys

Etf:ssä on sitten käsitykseni mukaan toimeksiantopäivä aina kuukauden 5.pvä ja rahat tulisi olla 4.pvä ennen klo 22 tilillä. Mikäli olen väärässä niin fiksummat korjatkoon.

Poikkeuksena tietysti ne 5.pvät, jotka osuvat viikonlopulle.

Kertokaa ny joku, miten tuolla Danskessa osallistutaan merkintäantiin ennen kuin mulla pääsee itku. Ihan mahdotonta etsiä mitään, kun kirjailee ulos kokoajan ja mobiilissa tuota mahdollisuutta ei taida olla ensinkään. Muutenkaan mitään ohjeita ei ole ja jos on niitä ei löydy. Esim hakutoiminto ei näyttäisi tuntevan koko asiaa.

Nordnetillä nämä asiat ovat sentään yksinkertaisia ja ohjeet kunnollisia.

Muistan, kun emäntä aikoinaan tuskaili ihan saman asian kanssa. Hän sai sen lopulta tehdyksi paremmilla hermoillaan ja järjen juoksulla. En voi kuitenkaan häneltä kysyä neuvoa, koska en kehtaa tunnustaa omistavani Exeliä.

5 tykkäystä

Keittelet kahvit ja siinä sitten otat sivumennen asian puheeksi, sitten muistat jonkun tumpulan ihmeteleen nettiforumilla asiaa ja kysyt muistaako miten tuo tehtiin. Sanot haluavasi neuvoa tumpulaa.

2 tykkäystä

Ratkaisu:

Tähän ei Danske pankin ohjeistus tai FAQ -osiot tai hakutoiminnot pysty, joten olkaa tarkkana ja katsokaa tätä ihmettä:

Merkintäoikeusantiin osallistuminen Danske Bankissa:

Sijoitukset > yhtiötapahtumavastaus > yhtiönimen edessä olevan pienen nuolen alta valikosta uudelleen yhtiötapahtumavastaus. Olet asian äärellä.

Mahdollisesti aloittelija kysymys. Olen tallettanut x määrän rahaa osakesäästötilille. Olen ostanut rahalla osakkeita, mutta en kaikella. Osakesäästötili on osakkeiden ja osinkojen takia voitolla. Jos siirrän osakesäästötilillä olevaa saldoa (jolla ei ole ostettu mitään) arvo-osuustilille, joudunko maksamaan veroa osakesäästötilin voitoista?

2 tykkäystä

Kyllä joudut verolle. OST ei korvamerkkaa tiettyjä varoja voitoiksi, vaan kaikki on samassa läjässä. :blush:

5 tykkäystä

Miten kannattaisi hoitaa tiedot eri sijoitustileistä: Nordnet, Degiro, Interactive Brokers omalle perikunnalle yllättävän kuoleman varalle? Tileihin ei taida päästä tietokonellakaan ilman kännykkää ja pin-koodia.

2 tykkäystä

Omistaako SEB Puuilosta 50%, vai omistaako joku muu taho SEB:n kautta? Kuinka hallintarekisteröinti toimii?

SEB on vain hallintarekisteröinnin hoitaja eli siellä on piilossa mahdollisesti kymmeniä eri omistajia, lähinnä siis kaikki ulkomaalaiset. Inderes ikävä kyllä ei enää tarjoa eriteltyä tietoa suurimmista, hallintarekisterin kautta omistavista tahoista. Erinäisiä rahastoja tuolla kai on, käsittääkseni ruotsalainen pääomasijoittaja Adelis, joka toi Puuilon pörssiin, on jo luopunut omistuksistaan. Yhtiö ei itsellä seurannassa, mutta jollakulla muulla voi olla tietoa noista suurimmista ulkomaalaisista omistajista!?

Vähä vähältähän sitä halutaan piilottaa kaikki ulkomaalaisten kaupat suomalaisilta yksityissijoittajilta, hallintarekisteri on siihen oiva keino. Myös taannoin voimaan tullut kaupankäyntitunnusten piilottaminen yksittäisissä kaupoissa heikensi yksityissijoittajien asemaa. Tuntuu välillä siltä, että Nasdaqille yksityissijoittajat ovat vain välttämätön paha.

4 tykkäystä

Kiitos, kysyin Puuilo-ketjussa vielä aiheesta!
Vähän epäilinkin että monta omistajaa voi olla.

1 tykkäys

@NukkeNukuttaja n vastaukseen lisäyksenä että sellaisilla omistajilla joilla on yli 5% omistus on liputusvelvollisuus vaikka olisivat hallintarekisterissä eli tuon 50% kuuluu koostua omistajista joilla on kullakin alle 5% omistus.

2 tykkäystä

Kiitos vihjeestä. Muistojeni Kauppalehti-salkku on tosiaan edelleen olemassa, myös ei-tilaajille. Sainkin sinne päivitettyä joukon sijoituksiani, mutta kahta sovellus ei tunnistanut. Kyse on saksalaisten yhtiöiden osakkeista (ostettu Nordnetin kautta). Mikähän tässä mättää?

(Morningstarin salkkuun ne kävivät.)

Kävin sitten muutkin sijoitukseni läpi, ja löytyi vielä toiset kaksi, joita ei voinut lisätä Kauppalehden Omaan Salkkuun (toinen on Danske Investin rahasto ja toinen taas Danske Bankin kautta ostettu ETF).

Harmin paikka.

En tiedä tarkemmin, mutta aika monta Danske Investin rahastoa löytyy tuolta Kauppalehden Oma Salkku -palvelusta.

Tähän kysymykseen mun pitäisi löytää vastaus omasta sijoitusstrategiasta ja ko. yhtiöiden ketjuista. Mitä mun pitäisi tehdä TietoEvryn ja Capmanin kanssa, molemmat yhtiöt on aiemmin sopineet hyvin mun salkkuun, ja koska aikaisemmin olen tehnyt päätöksen ostaa, ja nyt huipuista kurssit tulleet alas, niin oma teesi olisi ostaa lisää. Molempia olen omistanut ja ostellut 2-4vuoden aikana.

Toisaalta, molempien kohdalla noussut myös pieniä kysymysmerkkejä, enkä osaa hahmottaa miten ne vaikuttavat tulevaisuuteen. Lopputulos tässä on se, että pidän tai olen ostanut tosi pieniä eriä lisää - vaikka pitäisi.
Erityisesti Capmanin kohdalla historia estää mua tekemästä nyt mitään päätöksiä. Vastaus mun pohdintaan on, että sijoitusstrategiaa pitäisi kehittää :sweat_smile:

Kiitos!

Sain käännettyä siitä eri apuvälineiden kanssa ihan siedettävästi tuon ja olen yhtiöstä lukenut toki ennenkin. :slight_smile: Tietysti suomeksi nämä asiat ovat toki todella haastavia, ja en osaa ihan sanoa, onko halpaa vai kallista omien päätelmieni mukaan. No eihän se useimmiten ole koskaan helppoa useimmille.

Onko suositella, jotta osaisin paremmin lukea ja ymmärtää yhtiötä niin jotain tahoja, jotka tekevät hyviä analyyseja esimerkiksi tästä yhtiöstä? Välillä joskus olen lukenut vieraiden tahojen analyysejä enkä osaa lukea niitä oikein eikä vika ole kai niissä, mutta usein tulee olo, että suurin osa on loistavia sijoituskohteita ja jää hyvin epävarma olo analyyseista itselleni. :slight_smile:

1 tykkäys

Itse asiassa @Heikki_Keskivali sijoituskurssilla käydään myös jenkkiläisiä tilinpäätöksiä läpi samalla suomentaen.

Suosittelen ennemmin sitä. Heikin videot voi katsoa aina uudestaan kun jokin jäi epäselväksi tai vaikka meilata jos ei löydy vastausta :+1:

2 tykkäystä