Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Pitikö (ainakin) nordnetissä pitää nuo rahat saman salkun sisällä parin päivän ajan, tai pitää korkoja maksella? Eli siis osakkeita voisi ostaa vain samalla AOTlla kuin ETF oli, eikä esim siirtää OST, jos ei halua korkoja maksaa.

En tiedä miten sisäiset siirrot salkkujen välillä menee, mutta ulos ei ainakaan rahoja saa ennen selvityspäivää mutta uudestaan ne voi käyttää muihin lappuihin ainakin saman salkun sisällä.

Noita asioita kun pyörittelee niin tuntuu että helpoin on antaa rahojen vaan kasvaa tilillä sinne 2000e luokkaan ja sitten katsoa mikä tilanteen mukaan olisi paras kohde tankata.
Mikäs täällä muiden tyyli on salkkujen kanssa?

Jos yhtään uskaltaa ottaa lisää riskiä niin ostaa kultatason superluotolla kun tulee ostopaikka ja lyhentelee sitten kuukausittain. 1% vuosikorolla kulut ovat aivan minimaaliset.
2000 * 0.00083 + 1500 * 0.00083 + 1000 * 0.00083 + 500 * 0.00083 = ~4.3e.
Eli huomattavasti etf:ää halvempi. Saa myös joustavasti ostettua kun tarvitsee. Edes 2.5% korko ei olisi millään tavalla kallista näin lyhyessä operaatiossa.

Kiinnostuin syksyllä osakesijoittamisesta. Alkuun meni pitkälti vain rahastoihin kuukausittaisella säästämisellä, mutta nyt myös suorat osakesijoitukset kiinnostavat. Onko vinkkejä, miten päästä alkuun arvonmäärityksessä? Muutama opuskin tullut luettua, mutta tuntuu aivan rakettitieteeltä tällä hetkellä… :smiley: Kiitos jo etukäteen!

Onkos foorumilaisilla rahaa kiinni kryptovaluutoissa? Kaveri houkuttelee ostamaan jotain, jonka nimeä en edes muista, mutta sanoi omalta osaltaan arvon sijoituksen nousseen jo 400% x vuodessa.

Eli siis klassinen pyramidihuijaus

1 tykkäys

Sitä minäkin kaverille sanoin, mutta kuulemma ei. Sanoin myös, että jos joku kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta niin se luultavasti ei ole totta.

Kryptoja on ziljoona erilaista ja niillä voi saada tuollaisia 400% tuottoja.

Mutta älä sijoita sellaiseen mitä et ymmärrä.

2 tykkäystä

Nillä voi myös saada -99% tuottoja. Älä ainakaan sijoita rahaa jota et ole 100% valmis menettämään. Oikeasti.

7 tykkäystä

Joo, edellyttää kyllä tutustumista aiheeseen. Ja toki pelaamisessa pitää olla valmis että kaikki tai ei mitään- vaihtoehdosta realisoituu tuo jälkimmäinen.

1 tykkäys

A: No pic no proof ( vaadi todistusta moisesta tuotosta )
B: Älä sijoita - to good to be true
C: Pysy vain omalla comfort zonella

Korjaan vielä Jarnista, voi saada myös -100% tuottoja

4 tykkäystä

Lue näitä eri ketjuja ja valikoi sitten parhaimmilta vaikuttavat laput ja rahat sinne. Mieheni olisi jo miljonääri jos olisi kuunnellut inderesfoorumi vinkkejä, joita olen jaellut :wink:

Itse olen mennyt aikalailla varman päälle omilla sijoituksilla ja sillä tavalla saanut n. 30-40% tuottoa. Mutta menneisyys ei ole tulevaisuuden tae.

En myöskään ole myynnyt omistuksiani vaikka olen ollut - 30% pakkasella, vaan kun on tuntunut siltä, että tuotto % on tyydyttävä ja olen ollut sitä mieltä, että toisaalla raha kasvaa nopeammin.

Toki, jos olisin itse kuunnellut omia neuvojani, niin tuotto % olisi ihan eri luokkaa ja olisin varmaa triplannu rahani.

7 tykkäystä

Tyhmä kysymys, jos olen ostanut Sammon osakkeita esimerkiksi, 24 eurolla 300 kpl 2016, 26 eurolla 200 kpl 2017 ja sitten esimerkiksi 200 kpl 2019 niin mitenkä myynti ja verotus menee jos myyn ne kaikki nyt…? Fifo?

FIFO se on aina ja sama verotus, paitsi yli 10 vuotta sitten ostettujen osakkeiden tapauksissa verotus on vähän poikkeavaa:

1 tykkäys

Jos myyt kaikki, niin voit yksinkertaisesti laskea myyntihinnan erotuksen osakkeittesi keskihintaan, josta saat välityspalkkioiden jälkeen verotettavan voiton. Varmaan joku hankintahinta ja voitto ihan euroina suoraan sulla näkyy säilytyksesi yhteydessä. Voitosta maksat veroa 30 %. 30 000 € ylityksen jälkeen ylittvältä osalta veroprosentti on 34.

Asia muuttuu jos myyt vain esim 300kpl. Silloin ensiksi hankitut menee myyntiin, eli 24 eurolla 2016 ostetut. Myydessä salkusta lähtee aina ensin sieltä vanhimmasta päästä.

3 tykkäystä

Jos kryptojen kanssa pelaaminen (huom ei sijoittaminen :D) kiinnostaa, niin kannattaa ensin guugeloida löytyykö vaikka Investingin tärkeimmistä/suurimmista Kryptovaluutat – Tosiaikaiset markkinatiedot – Investing.com. Jos löytyy, ei kyseessä ole mikään ihan heittämällä kasaan kyhätty hirvitys ja rahaa saattaa pystyä jopa tekemäänkin hyvillä ajoituksilla. Bitcoinin/Etheriumin yms kanssa kikkaillessa nousuja tuli kyllä tuollaisilla kertoimilla, mutta bitcoininkin kanssa hommaan meni vuosia.

Jos homma vaatii jonkin kaverin suosituksen/rekkauslinkin tms, niin kierrä kaukaa. kyseessä on sitten taas jokin OneCoin tyyppinen kusetus :smiley:

2 tykkäystä

Eikö Nordnetissä ole 2,5€/kk ETF kuukausisäästön palvelumaksu? Ei siis per ETF.
Säästösoppariin saa sisällytettyä 4 ETFää kerrallaan.

Olet oikeassa. Myyntipalkkiot kuitenkin sitten per etf.

Juuri näin. Saat 4 eri ETF-tuotetta ostettua kuun 5. päivä tuolla 2,5e maksulla. Kuukausisäästösopimuksen voi laittaa myös tauolle siten, että ostat noita ETF-tuotteita vain esimerkiksi joka kolmas kuukausi.