Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Handelsbankin Usa rahasto on hyvä kuukausi säästämiseen. Nopeisiin liikkeisiin ei sovi ja silloin joku etf. Nasdaq:ia ite omistan iShares nasdaq 100 ucits etf:n kautta.

2 tykkäystä

Miten pitää toimia seuraavassa tilanteessa?

Minulle jäi muutama tuhat kpl SHLO lappuja Nordnetin salkkuun. Nyt todennäköisesti/kai/ehkä tämä siirtyy Nasdaqista huomenna Pinkille listalle.

Periaatteessa haluisin jättää nuo salkkuun, mutta miten kävisin noilla jatkossa kauppaa? Nyt hinta 0.7$, ja Nordnetin sivuilla että ei voi käydä kauppaa alle 5$ OTC lapuilla(?)

Kannattaa ottaa yhteyttä Nordnetin asiakaspalveluun. Jos haluat vastauksen ennen mahdollista siirtymistä OTC Pink -listalle, kannattanee soittaa eikä vain lähettää viestiä.

1 tykkäys

Kiitos. Soitin ja sain vastauksen.

Jäävät salkkuun ja voin myydä pois puhelintoimeksiannolla. Ei ainakaan tässä tapauksessa väliä, vaikka on alle 5$ lappu.

Kuulemma myös löytyy Nordnetin palvelusta omistukset, vaikka tippuu OTC listalle.

Tätä ei voi Suomi-sijoittaja ostaa, kuten ei mitää muitakaan Global X:n tuotteita, koska eivät täytä MIFID-säädöksiä.

Itse olen myös bongannut Global X:n laajan temaattisten ETF:ien valikoiman. Esim BOTZ rahastosta sain kipinän ostaa 2B76 Automation and Robotics ETF:ää.

En ole kyseiseen rahastoon perehtynyt, mutta ostin nuorena ja naiivina sijoittajana Global X Superdividend ETF:ää (SDIV), joka myös maksoi kuukausittain jotain 8% osinkoa p.a. ETF oli kuitenkin rakennettu siten, että siinä oli muutamia rakenteellisia ongelmia:

  1. Se jahtasi korkeita osinkoja (joilla on leikkausvaara myös suurempi), joten osingon leikkausta seurasi yleensä myös arvonlasku. Rahasto joutui myymään nämä sitten tappiolla.

  2. se saattoi maksaa enemmän osinkoa kuin sai sisään.

Tästähän seurasi sitten tasaisesti pikkuhiljaa laskeva kurssikäyrä. No worries, koska osinkotuotto kattoi kurssilaskun, mutta indeksituotoista jäätiin kauas. Sitten tuli korona, joka romahdutti kurssin -50% ostohinnasta. No moni muukin osake ja rahasto notkahti todellla rumasti, mutta nepä lähtivät nousemaan jo maaliskuun lopusta. SDIV mörnii edelleen. Hetken se koitti kiivetä markkinan mukana, mutta lässähti, jolloin itse realisoin koko position.

Tarinan opetus: Sijoita vain tuotteisiin, joiden toiminnan ymmärrät. Kannattaa Googlailla muiden näkemyksiä (etenkin niitä kriittisiä), jos löydät jotain erikoisempia rahastoja.

Ylläolevaan caseen:

  1. 10% osinkotuotto kuulostaa houkuttelevalta, mutta tuskin yksikään Nasdaq 100 firma maksaa yli tuon olevia yieldejä. Mistä rahasto siis saa käteisen, jolla maksaa tuo osinko?

  2. Vastaus on kuvauksen mukaan optiot. Itse en optioita täysin ymmärrä, mutta eivät ne mitään ilmaista ja riskitöntä rahaa ole.

Jos siis income-strategia kiinnostaa, kannattaa mielummin etsiä rahasto, joka sijoittaa yrityksiin, jotka maksavat osinkoa. Rahaston olisi vielä maksettava omistajille vähemmän, kuin mitä itse saa sisään.

Jos ajattelisi rahastoa yrityksenä: kuinka pitkäjänteistä on yrityksen toiminta joka maksaa yli 100% tuloksestaan vuosi toisensa jälkeen osinkoina?
FAAMG yield%:
MSFT 0,95%
AAPL 0,68%
GOOGL 0%
FB 0%
AMZN 0%

1 tykkäys

Noniin, alkaa paljastua tämä märkäkorvaisuus…

Mandatumin Appiin pamahti seuraavanlainen uusi välilehti:

Kyseessä jonkinlainen Nellin osakeanti:

Kysymys: Jos haluan merkitä minulle tarjotut 4 osaketta antihintaan 18,45, maksaako näistä neljästä lapusta normaalin hinnaston mukaisen 6 € välittäjälle?

Myyntimahdollisuutta appi ei näille (optioille?) tarjoa, ja mikäli tarjoaisi, myyntihinta taitaisi upota lähes kokonaan kustannuksiin (antihinnan ja markkinahinnan ero nyt vajaa 4 euroa).

Eli mitäs pirua näille pitäisi tehdä? :thinking:

Onko osakkeessa esim. AT&T mitään muuta eroa kuin noteerausvaluutta, jos sitä ostaa Xetrasta kuin jos ostaa NYSE:stä. Onko osingot samat?

Yleensä ei ole mitään muuta eroa rinnakkaislistauksilla, kuin valuutta. Poikkeuksiakin kyllä löytyy esim. Shell, jossa yksi jenkki-osake on kahden saksan/hollannin osakkeen arvoinen, mutta osingot tulevat sitten myöskin x2. AT&T hinnassa ei näyttäisi olen mitään eroa, eli osinkokin tulee sitten sama määrä. Sen osingon valuutasta en sitten osaa sanoa, tuleeko molemmissa dollareina vai muunnetaanko ne maksetatessa euroiksi tuossa saksan versiossa.

1 tykkäys

Saksan versiossa tulee euroina. Eli muuttavat osingon jo valmiiksi ja kaikki saavat könttänä saman euromäärän osinkoja.

Tässä muuten voisikin olla tapa kiertää OP:n ja Nordean “osinko-ongelma”, jossa vaihdossa häviää jopa pari prosenttia.

Valuutan lisäksi osakkeen vaihtomäärät NYSE:ssä ovat paljon suuremmat, eli spreadit ovat oletettavasti pienempiä (Spreadi on osakkeen näkyvän hinnan ja sen hinnan jonka oikeasti maksat erotus. Mitä suurempi vaihtomäärä sen pienempi spreadi yleensä on).

Kalifornian metsäpaloja seuratessa tulee mieleen, että onko pörssiyhtiöitä, jotka hyötyisivät ympäri maailmaa entisestään yleistyvistä metsäpaloista? Osaisiko joku nimetä firmoja?

Omat etsintäni eivät oikein tuottaneet tulosta. Esim. Vaisalakin on aika laajasti suuntautunut, vaikka hekin hyötyvät varmasti säänmittauksen tarpeen kasvusta, jota esim. salamista alkuunsa saavat metsäpalot aiheuttavat.

Moi,

Tuleeko siitä kuluja jos laittaa osto-tai myyntitoimeksiannon ja peruu sen saman päivän aikana? Näin voisi laittaa ns. täkyjä.

Ei tule. Tietysti jos toimeksiantosi toteutuu osittain, tästä tulee kuluja, vaikka peruuttaisit loput toimeksiannosta.

1 tykkäys

Mistäköhän löytyisi paras opas pörssiyhtiöiden tilinpäätösten ymmärtämiseen? Haluaisin oppia käymään tilinpäätöstekstejä ihan kunnolla läpi, mutta en ole vieläkään löytänyt selkeää opasta noiden lukemiseen.

4 tykkäystä

Hei. Miten hallintarekisterin kautta tehdyt sijoitukset suhtautuvat liputusilmoituksiin? Eli onko mahdollista kasvattaa osuuttaan hallintarekisterin suojissa ilman liputusta?

Samat liputusvelvollisuus. Liputusvelvollisuus koskee myös hallintarekisteriä - Keskuskauppakamari

1 tykkäys

Moro, näkeekö jostain osingon maksu päivät Suomi osakkeille Ruotsi myös kiinnostaa?
Ei googgeli auttanut asiassa mua

Vaikka esim täältä Osinkokalenteri 2022 - Taloussanomat

2 tykkäystä

Kuinkahan hyvin noita pidetään ajan tasalla. Viime viikolla joku postas pikku listan tänne johonkin ketjuun, jota en nyt löydä. Siitä jäi vain YIT mieleen. Osingon maksu 6.10.2020

Asia löytyy kahvihuoneelta viime viikolta. Yit:ltä lisäksi 0,12€ lisäosinko listan 0,14€ lisäksi.

1 tykkäys