Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Hei!

Sellainen kyssäri:

Olen ostamassa OP:n kautta meklaritoimeksiannolla osaketta Norjan kasvupörssistä johon heillä ei sähköistä yhteyttä.

Jos/Kun toimeksianto menee läpi ja omistus osakkeisiin tulee, mitä tapahtuu jos yritys joskus listautuu Norjan pääpörssiin? Siirtyykö omistus automaattisesti välittäjäni (Op:n) kautta sinne ja päivittyy verkkopalveluun vai pitääkö säästää jotain?

Arvostan suuresti jos joku jolla vastaavasta kokemusta voisi jeesata :slight_smile:

Moi,

Nyt ei mene jakeluun. Ostin eilen SE:ta hinnalla 125,0. Miksi keskikurssi on 125,8 nyt?

Muutenki aina keskikurssi nousee hieman kun vertaa ostotoimeksiantoihin

Välityskulut varmaan mukana ostossa? Mikä välittäjä?

Nordnet…

Välityskulut lisätty hankintahintaan mikä nostaa keskikurssia niin kuin Keisari jo mainitsi

2 tykkäystä

Kuten yllä mainittu, välityskulut nostaa hintaa. Tässä esimerkki:

Ostat 10 kpl hintaan 125 SEK ja välityskulut Nordnetissä Ruotsin osakkeisiin on 106,21 SEK, niin keskihinnaksi tulee:

[(10 * 125) + 106,21] / 10
= (1250 + 106,21) / 10
= 1356,21 / 10.
= 135,621 SEK

3 tykkäystä

Tämä on yksi POSITIIVINEN asia Nordnetissä että lisäävät nuo kulut tuonne keskihintaan - ei tarvitse kyttäillä ja ihmetellä onko positio kuluinen tappiolla jos pistää lihoiksi - jos listaus sanoo että ollaan plussalla enemmän kuin myyntitapahtumasta potentiaalisesti tulevien kulujen verran, lihoiksi laitto on voitollista :slight_smile:

6 tykkäystä

OP:n AOT:llä on sama juttu, keskihinnassa näkyy ostokulut mukana per osake. Oletin että tämä on standardi, eikö kaikilla ole näin?

6 tykkäystä

Kysymys päivätreidaajille ja swingaajille, jotka vahvasti TAn perusteella sijoitatte:

  • Mitä välittäjää käytitte aloittaessanne, jotta saitte kulut mahdollisimman alan?
  • Jos dedikoisin salkustani 5k euroa treidaamisen opetteluun ja alkuunpääsemiseen, onko summassa mitään ideaa vai olisiko hyvä olla olemassa huomattavasti enemmän pääomaa, jotta treideissä jotain järkeä?
2 tykkäystä

Ottiko NN vielä jonkun 0,1% valuutanvaihdosta? Ja vähän vähemmän jos itse tekee valuutanvaihdon.

1 tykkäys

0,075% itse tehtynä ja 0,25% automaattisena vaihtona.

2 tykkäystä
  1. Aloittaessani Medifilmillä oli OP:lla tilit, mutta olen toukokuusta 2020 alkaen siirtänyt Medifilmin sijoitukset OP:lta Nordnetiin. Private Banking -kuluilla kulut per toimeksianto 0,08%. Jos NYSE:ssä käy paljon kauppaa niin IB on ehdottomasti yksiä parhaita välittäjiä tähän.
  2. 5K€ salkulla useilla välittäjillä kulut kasvaa jo suht suuriksi per toimeksianto, mutta ei ihan sietämättömiksi kuitenkaan. Mutta esim. 2,5K€ positiolla mikäli 8€ on minimiveloitus toimeksiannosta, niin kulu per toimeksianto on 0,32%, eli yhdestä edestakaisin treidistä maksat kuluja 0,64%; eli aika paljon.

Mä itse oon huomannut sen, että treidatessa ois hyvä saada pidettyä kulut jossain 0,10% tuntumassa per toimeksianto, mutta toi luonnollisesti on suht hankalaa ellei pääomaa ole >10K€ dedikoituna treidaamiseen. Jenkkivälittäjillä kulut on luonnollisesti paljon pienemmät kuin suomalaisilla, mutta NYSE:n treidaaminen eroaa selvästi OMXH:ssa treidaamisesta.

4 tykkäystä

Todettakoon alkuun, että swingtreidaan osakkeilla, päivätreidaan viputuotteilla (ja futuureilla) sekä sijoitan osakkeisiin. Kaikissa on TA kyllä käytössä.

Aloitin swingtreidaamisen yrityksen kautta Lynxillä, koska halusin käydä kauppaa futuureilla ja jenkkiosakkeilla ja siellä välityspalkkiot olivat pienemmät kuin Nordetilla, jonka asiakkaana olen ollut varmaan lähes siitä asti, kun Suomessa aloittivat. Lopulta en tuntenut onnistuvani jenkkiosakkeilla riittävän hyvin ja siirryin takaisin suomalaisiin. Lisäksi Lynxin raportointi oli (ja on edelleen) erittäin työlästä, kun kauppoja on satoja vuodessa. Nykyisin käytän Lynxiä vain satunnaisesti firman futuuritreidaukseen. :sleeping: Käytännössä Nordnetin unlimited turbot ovat korvanneet tämän aktiviteetin.

Jatkoin osaketreidaamista Nordnetilla ja noin vuosi sitten aloitin Mandatumilla. Välityspalkkiot ovat Suomi-osakkeille samat, kun kauppasumma on korkeintaan 5k€. Tämä vuonna aktivoiduin uudestaan jenkkiosakkeissa ja siellä Mandatum on selvästi edullisempi. Madatumilla maksan 10k€ treidistä 6€ ja Nordnetilla joutuisin maksamaan vähintään 14€. Noin 250 treidin vuositahdilla on kyse 2000 euron “säästöstä” ennen veroja eli säästö on todellisuudessa pienempi. :money_mouth_face: Kelpaa silti minulle.
image

Mielestäni 5k€ on sopiva yksittäisen kaupan summa Suomi-osakkeille, jenkkiosakkeille 10k€. Mandatumin kautta optimisumma on 10k€. Sitä paitsi 10k€ on sopivan kuumottava summa, jotta treidauksen psykologinen vaikuttavuus tuntuu. :hot_face: tai ainakin :face_with_monocle:

Välittäjän tuottamaan raportointiin kannattaa kiinnittää huomiota. Automaattinen veroraportointi on suorastaaan pakollista. Tämä hoituu hyvin sekä Nordnetilla että Mandatumilla. Muussa raportoinnissa onkin sitten isommat erot. Mandatum vetää tässä pidemmän korren. Tykkään erityisesti Mandatumin raportista, joilla saan jokaisesta salkusta kk-tason %-tuotot ja €-tuotot aikajanaan. Treidauksen tuoton ajantasainen seuranta on helppoa.

19 tykkäystä

Kiitos @MoneyWalker & @Johannes_Sippola vastauksista!

3 tykkäystä

Shellin osingon maksupäivä 21.9. Milloinkohan näkyy Nordean osakesäästötilillä?

Kiitos, tämä oli kaivattu ja selkeä hintataulukko kommentteineen.

1 tykkäys

Olisi kysymys P/E-luvusta. En löytänyt parempaakaan ketjua niin rykäisen tänne. Miten tuota P/E-lukua kannattaisi miettiä (muuten kuin, samalla tuloksentekovauhdilla sijoituksesi maksaa takaisin X-vuodessa). Esim. Jos miettii yritystä, jossa P/E-luku on >300 ja sijoitan siihen 1k. Tarkoitan, että jos kasvuvauhti yrityksen tuloksella olisi vaikka 10% vuodessa ja P/E-luku pysyisi samana niin monessa vuodessa tuo sijoitus olisi tuplannut. Tiedän, että P/E ja tase ei kulje käsikädessä vaan lähinnä P/E:llä mitataan mm. arvostusta. Jos joku selkeyttäisi tuota ajattelutapaa aloittelijalle :slight_smile:

1 tykkäys

Siirsin viestisi tähän ketjuun (Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta) @Nikkenakuttaja :slightly_smiling_face: Teknisen analyysin ketju on tarkoitettu ainoastaan TA-pohjaiselle materiaalille :relieved:

2 tykkäystä

Vastasit jo itse oikeastaan kysymykseen, mitä P/E kertoo. Se helppo suhdeluku missä ajassa osake tekee itsensä verta tulosta.

Jos otat kasvun huomioon pitää käyttää eri tunnuslukua. Peter Lynch lanseerasi PEG luvun. Mainisemassasi casessa P/E 300 ja kasvu 10%. PEG= 300/10=30. Lynch suositteli PEG luvun olevan 1 tai alle mielellään alle 0,5. Eli mainittu osake on kasvu huomoioiden kallis.

Random Walker on laskenut hyväksyttäviä P/E-lukuja osakkeelle. Tuolla on hyvää settiä osakkeen arvostukseen.

Tunnusluvut on aina ns. peruutus eiliin katsomista eli menneistä tuloksista tai vaihtoehtoisesti tulevaisuuden ennusteista joiden ennustetarkkuus on huono. Robert Shiller on tehnyt tutkimuksen, että CAPE eli 10 vuoden keskimääräinen P/E korreloi hyvin tulevien tuotto-odotusten kanssa. Korrelaatio parhaita mitä tutkimuksissa löydetty.

4 tykkäystä

Tunnustin eilen tehneeni spekulatiivisen sijoituksen Nelesiin. Eilisestä lähtien olen pohtinut tuota Valmet & Neles -kuviota. Jos fuusio toteutuu ja vastikkeeksi Nelesin omistajille tarjotaan Valmetin osakkeita esimerkiksi suhteessa 2:3 tai 1:2, niin olen miettinyt, onko Neles tästä näkökulmasta hyvä sijoitus päästä Valmetin omistajaksi?

Jos ajatellaan, että nykyhinnalla ostaa 100 osaketta Nelesiä hintaan 11,75 € maksaa tästä 1175 €. Edellä mainituilla vaihtosuhteilla saa joko 67 tai 50 osaketta, jotka Valmetin nykykurssilla 21,12 € on joko 1408 tai 1056 €. Mitä tämä nopea laskelma ei ota huomioon? Diluutiota?

2 tykkäystä