Lääketeollisuuden teknologisia huipputuotteita etsimässä: tasaista tylsää vai vuoristorataa?

Tämä ei ollut yllätys:

3 tykkäystä

Syöpälääkkeistä puheen ollen, seuraako kukaan Tyme Technologisia? Alkaa olee kurssi kiinnostavalla tasolla.

En tiedä onko tämä maksumuuritonta tietoa, mutta RedEyen uusi TopPicks lienee Twitterin ja erinäisten muiden lähteiden perusteella Calliditas. Korkean riskin sijoitus mutta omastakin mielestä kurssissa on nousuvaraa. Yllättävän vaisusti on pörssi reagoinut Nefeconin hyväksymiseen ja tämänpäiväistä RedEye-efektiä ei tullut juuri ollenkaan.

2 tykkäystä

Eikös näissä biopharma-yhtiöissä tyypillisesti mörnitä/lasketella kohti seuraavaa uutista tai tiedotetta? Jos deadlineja tiedossa, niin saatetaan ottaa vähän etukenoa. En tosin tiedä Calliditaksen kohdalla, että mitä on seuraavaksi tiedossa? Nyt myönteisen päätöksen jälkeenhän kurssi on samalla tasolla kuin ennen syksyn päätöstä jatkoajasta :thinking:

4 tykkäystä

Penseriltä: “Vårt nya motiverade värde är 280-290 kronor”

Nordnetin mukaan Calliditaksen markkina-arvo nyt 571 miljoonaa euroa. Ottaen huomioon mitä kaikkea muuta Ruotsin Biotech tarjoaa, niin sijoitus-viisari ei värähdä ainakaan itselläni milliäkään.

Näinhän se on, kun on kyse testivaiheessa olevista lääkkeistä. Kuitenkin Calliditas on nyt hiukan jo eri vaiheessa kun lääke on hyväksytty, myynti alkaa ensi vuoden alusta heti ja täten hillotolppa on näkyvissä.

500 miljoonan € arvostus on kova, mutta hyväksytylle FDA-lääkkeelle parantumatonta sairautta vastaan (joka on ainoa laatuaan) aivan kohtuullinen. Lääke on niin kallis että ei tarvita kuin joitakin satoja potilaita ensi vuonna, jotta arvostuskertoimet ovat tällä valuaatiolla aivan realistiset. Kilpailija Traveren market cap $1,8 miljardia ja nämä ovat Calliditasta perässä koska lääkettä ei ole hyväksytty.

Tietysti aina on mahdollista että nefrologit eivät lääkettä jostain syystä halua käyttää potilailleen ja toki muitakin riskejä löytyy. Itse näin kuitenkin FDA-hyväksynnän selkeimpänä pullonkaulana.

5 tykkäystä

En kyllä ihan heti tälle Calliditakselle lämpene.

Jo pikavilkaisulla selviää, että IgA nefropatian hoidossa kortikosteroideja on käytetty iät ja ajat. Ilmeisesti epäselvää on ollut miten vaikuttavaa hoito on ja miten se pitäisi toteuttaa. https://www.duodecimlehti.fi/duo95451

Yritys on siis kehittänyt hitaasti vapautuvan budesonidiformulaation? Ikivanha molekyyli, joten ei tätä nyt hyvällä tahdollakaan voi pitää kovin suurena innovaationa pitää. On tietysti ansio, että joku on selvittänyt miten budesonidihoito on hyvä tässä sairaudessa toteuttaa.

Silti harvinaissairaudessa on tyypillisesti kova paine saada korkea hinta yksittäisen potilaan hoidosta. Sairaalan budjetista vastaavana toteasin että ok, näköjään kannattaa suun kautta kortikosteroidia antaa, mutta ehkä nyt annatte vaan vaikka prednisolonia, joka ei maksa yhtään mitään. Amerikassa kaikki on toki mahdollista, mutta eurooppalaisesta näkökulmasta olisin hyvin huolissani hinnoitteluvoimasta. En pidä FDA-hyväksyntää ollenkaan suurimpana pullonkaulana, vaan hinnoittelua.
Myönnän että vilkaisin hyvin pinnallisesi, joten luultavasti missaan jotakin olennaista.

Biotechin tavoitehinnat ovat yleisesti ottaen aika kovia. Oon itse seurannut ja omistanut seuraavia: SCYX, MIRM, ALBO ja OYST. Kaikilla on FDA approval, mielestäni oikea lääketieteellinen tarve ja kaikissa näissä analyytikoiden mukaan 100-300 % upside. Aikamoista tervanjuontia on omistaminen on kuitenkin ollut kun väärällä hetkellä ostaa. Riski tässä lienee, että myynti ei lähdekään ihan tavoitteiden mukaan, jolloin tavoitehinta karkaa kauas inflaation piinaamaan tulevaisuuteen samalla kun kassan pohja alkaa häämöttää.

12 tykkäystä

Itse olen nyt jonkin verran sijoitellut Biopharmaan jenkkiosakkeissa, se alkoi katsellessa noita tavoitehintoja ja niitä ihmetellessä. Asia jatkui perehtymisellä yrityksiin nettisivujen ja artikkelien kautta. Mitä mieltä palstalla ollaan, itsellä on fiilis, että toimialaa lyödään isolla nyrkillä ja raha siirtyy muualle. Esim CRSP, TDOC jne. Toki siellä onnistujiakin on, mutta toimialan osakkeille taitaa olla tyypillistä pieni vedonlyönti, FDA tai ei… Itse olen nokka pinnalla muutaman supernousijan turvin, mutta salkussa on muutamia ihan järkyttäviä “vetoja”. Normaali sijoittaja kuten minä, ilman asiantuntijuutta katselee tavoitehintoja ja miettii, onko niissä mitään järkeä. Kurssi voi olla alle dollarin ja tavoite hinta 7-9 taalaa.

4 tykkäystä

Monessa jenkkiosakkeessa jolla ei ole laajempaa seurantaa tuntuu tavoitehinta olevan enemmänkin päällelätkäisty. Keväällä tuntui .mm että monen saas yhtiön päälle lätkäistiin arvostukseksi ev/sales 20 ja sen jälkeen alettiin katsomaan fundaa.
Itse ainakin kierrän kaukaa lääkeyhtiöt, jotka ovat vasta tutkimusvaiheessa tai tuotteita ajetaan vasta ylös. Jotta noihin pystyy sijoittamaan ilman korkeaa riskiä tarvitaan mielestäni vähintäänkin jonkinlaista asiantuntiuutta alasta ja kykyä tulkita aineistoa, mitä itselläni ei ole. Tuohonkin toki auttaa hajautus jota esimerkiksi J & J ja Royalty Pharma ( löytyy salkusta ) antavat laajemmalla portfoliolla. Samalla myös toki palkinnot ovat pienempiä :grin:

2 tykkäystä

Small Cap bioja on lyöty maanrakoon nyt jo 11 kuukautta. Ennusteet tarinoivat toimialakäänteestä, tiedä sitten. Mielenkiinnolla katselen, kun tämän viikon Tax Harvesting saadaan päätökseen. Itse olen tässä ostellut lisää koko ajan. Toki on tullut kyllä seurattuakin suhteellisen paljon markkinaa. Salkku on kyllä rumasti miinuksella, mutta sen nousu +100%iin vaatii vain yhden bion onnistumisen; buy out, kumppanuus… FDAn hyväksyntää ei välttämättä. Biot ostetaan pois usein onnistuneen Phase2/Phase3 paikkeilla.

2 tykkäystä

Mitä small cap bioja olet ostanut? Käännettä tuntuvat povaavan alkuvuodelle, mielenkiintoista nähdä, miten käy?

1 tykkäys

Viimeaikoina HTBX, SLS ja IINN. Aiemmin syksyllä myös ATNF, GLMD, PSTV ja KTRA. Joitakin muita myös…

3 tykkäystä

Ruotsalaisen Hamletin myötätuuli jatkuu:

Kurssi ei juuri värähtänyt,ehkä markkinaa kiinnostaa enemmän käynnissä oleva kombinointi-tutkimus, joka ymmärtääkseni tarjoaisi nopeamman reitin markkinoille, jo olemassa olevan lääkkeen siivellä.

1 tykkäys

Nyt täytyy ihan kysyä että vieläkö porukalla riittää usko small cap biojen kanssa kun ei meinaa pohjaa löytyä mistään ja hyvätkään tiedotteet ei vaikuta kurssiin kun ehkä päiväksi kunnes taas runtataan uusi ATL. Itsellä stop lossit paukkui niin että enää pieni siivu jäljellä HTBX ja PSTV.

1 tykkäys

Kyllä edelleen uskoa löytyy. Minulla on 7-9 SC bioa salkussa mörnimässä. Biojen elinkaari on sitä, että lasketellaan kassa kulumisen, dilutaatioiden, toimiala-/instrumenttirotaation ja yleisen fiiliksen mukaan.

Nyt kaikki osakomponentit ovat olleet epäsuotuisia bioille. Muutamaan kuukauteen ei ole tullut mitään merkittävää edistymisuutistakaan. Siten hinnat ovat maahan lyötyjä.

Minulla on suurimpana salkussa HTBX muutamia tuhansia ja muutaman tuhannet osakkeen optiot päälle. Aion ostaa lisää, kun nyt hinta on reippaasti alle kassa-arvon per osake. Firman setup on erittäin mielenkiintoinen. Hinta on suureksi osaksi näin alhaalla, koska sen perinteinen sijoittajakunta on kyllästynyt Jeffiin. Itsellä on avg n 6,5$ kun se on monella pitkään mukana olleella n 10.

Lisäksi minulla on GLMD sekä osakkeina että optioina, lupaava NASH, 3 kärkifirman joukossa, erittäin suuri maailmanmarkkina.

SLS ja ATNF… Nämä hieman löysemmällä seuraamisella, mutta ei ole kuin pari-kolme tuhatta lappua kumpaakin.

KTRA, dilutaatio pudotti omistukseni rajusti. Yllärinä pidän salkussa. En ole viitsinyt myydäkään, kun on vielä toivoa tehdä kivakin voitto.

BFRI ostin alkuhuuman jälkeen avg n 6,5. Tässä moni jäi bagholderiksi yli 10 hinnoilla. Oli short squeeze listoilla ja edelleen on rankasti shortattu, yli 60% ja free float vain 3M. En ostanut mahdollisen squuzen takia, vaan yhtiö on erittäin hyvä oikeestikin. Hyviä tuotteita jo valmiina ja FDAlle menossa pipelinea.

PSTV on pomppinut salkussa välillä. Nyt ei ole. Samoin muutama muu.

Luotto on edelleen em firmoihin. Kärsivällisyyttä vain vaatii, kun nyt kaikki - 50-70 kuopassa. Tällaista biot vain ovat. Odottelua maltilla vaan nyt. Ja tosiaan HTBX ja GLMD sellaisia, joita ostan nyt kevään aikana lisää. Myös KTRA

Ja stoplosseja en käytä ikinä ainakaan näissä

8 tykkäystä

Myös Assertio (ASRT) on kiinnostava tapaus, teki yrityskaupan hiljattain ja liikevaihto kasvaa (tällä hetkellä 107 m$ => 120 m$ 2022, market cap 92 m$). Kurssi niiasi välillä alle dollarin, mutta hiljattain käytiin kolmessa dollarissa ja nyt päälle 2 dollaria. Käänneyhtiöksi analyytikot tällä hetkellä kutsuvat. Tuotteita kolmessa divisioonassa ja yrityskaupan myötä toiminta laajeni.

Muuten on kyllä pieksetty pieniä bioja kovalla kädellä…

2 tykkäystä

Calliditas Therapeuticsilta taas Press Release:

Calliditas’ reports commercial availability of Tarpeyo for kidney disease

IgAN: kyseessä harvinainen sairaus (2020 arvioitu, että USA:ssa noin 60 000 tapausta). Se on progressiivinen ja voi johtaa munuaisten täydelliseen toimimattomuuteen.

Pidän näistä firmoista, jotka tekemisillään parantavat vaikeita sairauksia ja lisäävät potilaiden elämän laatua. Ei paljon lohduta, jos potilaalle sanotaan, että ei tähän kannata kehittää hoitoa, kun teitä on niin vähän.

Toistaiseksi oma Calliditas-possa punaisella, mutta siellä se salkussa köllöttelee :blush:

8 tykkäystä

Scandinavian ChemoTech syöpää vastaan Ruotsista (First North).

Yrityksen tuote on IQwave laite syöpäkasvainten hoitoa varten, sekä kertakäyttöinen
hoitoyksikkö, laite perustuu heidän kehittämään patentoituun TSE menetelmän.
VetiQure yksikkö keskittyy eläinten syöpähoitoon, yhteistyössä AniCuran (Mars Petcare)
sekä Evidensian kanssa Ruotsissa. AniCura toimii 14 maassa Europaassa ja koostuu
450 eläinsairaalasta ja klinikasta. Evidensia on hieaman pienempi sen vastaava
luku on 160 (pohjoismaat, Alankomaat, Saksa ja Sveitsi).

Yritys on mielestäni mielenkiintoisessa vaiheessa, toukokuussa 2021 saivat CE-hyväksynnän laitteelleen ja nyt helmikuussa ISO 13485 certifikaatin. ISO certifikaatti helpottaa laitteen käytön hyväksyttämisessä Euroopan ulkopuolella.
Panostavat tällä hetkellä vahvasti Animal Care puoleen ja henkilö USA:ssa tätä varten, koska eläinten hoito vähemmän rajoitettu vs. ihmisten hoito. Ihmispuolen hoitotutkimusta menossa ainakin Intiassa AIIMS Jodhpur ja kumppanuus HCG:n kanssa.

Tulossa yhteistyö 3 klinikan kanssa hoitotuloksen arvionnista eläinpuolella AniCuran kanssa 2 kpl Ruotsissa ja 1 Norjassa, tästä ilmoitettiin 11.2.22. Ruotsissa ollut jo aikaisemmin yhteistyötä Evidensian kanssa, tuloksena onnistunut hoito koiralle. Tavoitteena on että menetelmä saataisiin vakiintuneeksi hoitomuodoksi eläimille (standardbehandling), samassa tiedotteesta.

Toimitusjohtaja kiertää tänä vuonna useammalla messulla, ilmoitettuja on ainakin:
VMX Expo USA, Arab Health 2022 Dubai tammikuu.
LSI USA 15–18 maaliskuu.
ESVONC Italia 26 -28 toukokuu.
ECVIM-CA Ruotsi syyskuu.

Ensimmäinen kauppa USA:han toteutui tammikuun messujen jälkeen nyt helmikuussa, lisää
mahdollisesti luvassa. Toimutusjohtaja oli 10 päivän kiertueella USA:ssa tammikuun messujen aikaan.

Itse laite ei ole niin kallis n.25.000-60.000€ riippuen markkinoista. Kassavirtaa tulisi kertakäyttöisestä hoitovälineestä. Käsittääkseni hinta on n.300-500€ kpl/hoitokerta markkinasta ja jakelijasta riippuen. Katteet varmasti näissä kohdillaan ja esim. 10 laitteen myynti joihin hoitovälineet voisi tuotta jo ihan
mukavasti kassavirtaa vuodessa kun laitteet käytössä.

Yhtiö ei ole vielä kassavirta positiivinen. Osake kävi toukokuisen CE-hyväksynnän jälkeen jo yli 30€:n mutta lasketellut ja nyt 14€ paikkeilla. Osakkeita yhteensä 9,63 Miljoonaa. Pörssiarvo 135 MSEK

Hallituksen omistukset:
Mohan Frick 665,000 A-shares, 248,979 B-shares.
Martin Jerndal 587,695 B-shares.
Bengt Engström 43,000 B-shares.
Muut hallituksessa 46.000 B-osaketta.

Lisää linkeistä, jos kiinnostus heräsi.
www.chemotech.se
[i]https://news.cision.com/se/chemotech[/i] Yrityksen tiedotteet Cision.
Scandinavian Chemotech bolagspresentation 2022-02-02 - YouTube Yritysesittely 2022-02-02 AOM.

Analyysi syyskuulta 2020.
Gästanalys- SCANDINAVIAN CHEMOTECH - Behandlar svår cancer till låg kostnad

Tulevat raportit.
8 maaliskuu 2022 Vuosikatsaus 2021
3 toukokuu 2022 Osavuosikatsaus Q1 2022

Paihoittelut mahdollisista virheistä ja jos hieman sekava. En ole alan asiantuntija. Olisi mukava kuulla näkemystä muilta paremmin asiasta ymmärtäviltä ja tietäviltä. Itse koen että tässä on suuri potenttiaalia, kunhan laiteita saadaan myytyä ja hoidot aloitettua. Toki vielä tehdään arviointia hoidon tehosta ja voi vielä kestää ennen kuin isommin lyö läpi. Olen sijoittanut yhtiöön.

2 tykkäystä

Hyvältä näyttää tulevaisuus hoidon tehokkuudesta.
Hienoa nousua tänään aamusta uutisen jälkeen (+16,86%) +24,79%, katsotaan mihin päättyy päivän päätteksi. Toki edelleen paljon on laskettu viimeisen 6kk aikana.

Tässä discord kutsulinkki kanavalle Discord

Ocugen kuoli… vihdoinkin :partying_face:

Aika irvokasta menoa huijata sijoittajien rahat höpöhypeuutisilla. Nyt onneksi kurssi palaa takaisin kohti maanrakoa, minne se kuuluukin.

2 tykkäystä