Lapselle säästäminen

Kun OST realisoidaan, varojen jakaminen on sinänsä yksinkertaisempaa, kun lastenlasten ei tarvitse miettiä miten osakkeet jaetaan ja miten niitä arvotetaan.

Verosuunnittelua on myös mahdollista tehdä @KalleH ehdottamalla tavalla. Kuitenkaan käsitykseni mukaan varoja ei ole mahdollista lahjoittaa suoraan toisen OST tilille, kun ne varat pitää kunkin itse kai siirtää tilille - ainakin saman pankin kautta (esim. S-Pankista en voi siirtää Nordean OST:n vastatilille). Lakimies voinee auttaa myös tämän verosuunnittelun kanssa, mikäli näet tälle omalta kohdaltasi tarvetta.

Ja olen samaa mieltä, että testamentti pitäisi olla (lähes kaikilla).

1 tykkäys

Minä olen ainakin OP:sta siirtänyt rahaa Nordnetin(myöskin pankki) OST:lle suoraan.

1 tykkäys

Tämän ei pitäisi olla mahdollista :thinking:

Edit: Taitaa se sittenkin olla mahdollista, pahoittelut.

Nähtävästi palvelukohtaisia eroja, koska Nordean sopimusehdoissa oli kielletty varojen siirtäminen muusta pankista. Taustalla lienee se, että ainakaan Nordea ei halua palauttaa varoja OST-lain 5 pykälän perusteella toiseen pankkiin (eli jos tilille laittaisi enemmän kuin 50ke, ylimääräiset varat pitää lähettää pois tililtä palveluntarjoajan toimesta).

1 tykkäys

” Osingot katsotaan tuloksi useimmissa etuuksissa silloin kun ne maksetaan osakesäästötilille, vaikka asiakas ei nostaisi osinkoja tililtä. Osinkoja käsitellään siis samoin kuin arvo-osuustilin kautta tapahtuvassa sijoittamisessa. Eläkkeensaajan asumistuessa ja toimeentulotuessa otetaan omaisuutena huomioon lisäksi osakkeet ja osakesäästötilillä olevat muut varat. Asiakkaan pitää ilmoittaa Kelaan etuuteen vaikuttavista tuloista ja varallisuudesta.”

15 sekuntia kesti tarkistaa :slight_smile: kirjoitinkin, että tilanne on muuttunut entisestä - silloin kannattaa tehdä fact check ennen kuin korjaa muita mututuntumalla. Ei mulla niin väliä, mutta jos joku ottaa totuutena niin kurja homma.

https://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg5xtoqDw6Wf/content/uusi-osakesaastotili-vaikuttaa-osaan-etuuksista

4 tykkäystä

Olen todennäköisesti vähemmistöä täällä, kun en suunnittele lasteni varallisuuden kerryttämistä sillä kulmalla, salliiko sijoitusvalintani jossain vaiheessa opintotukien saamisen vai ei. Onhan se kauhea tilanne, jos lapsella on niin hyvin varallisuutta ja osinkotuloja, ettei hän saa opintotukea!

Olkoon se tuki puolestani heille, kenellä ei muuten ole mahdollisuutta opiskella.

7 tykkäystä

Eihän tämä ole pois sinulta vaan lapsiltasi. Säästää vaivaa, aikaa, hermoja kun suunnittelee sijoitukset niin että niistä ei tule turhia veroja tai osinkotuloja jälkikasvulle. Pahimmassa tapauksessa osakkeet realisoidaan välttääkseen osinkoja ja sitten tulee voitoista verot.

Voitoista pitää maksaa verot ennemmin tai myöhemmin, se on fakta.

Pohjimmainen tarkoitukseni on sanoa, että en suunnittele lasten salkkujen sisältöä sen mukaan, viekö tuleva varallisuus mahdollisuuden opintotukiin (jos sellaisia nykymuodossaan on edes olemassa 2030-luvulla) vaan maksimoiden tuotot valitulla riskitasolla.

3 tykkäystä

Minä olen homman ratkaissut niin, että on kaksi eri rahastotiliä Seligsonilla ja lapsille korvamerkityt säästöt niissä.

Ehkä joutuu maksamaan veroja lahjoituksesta tai lahjoittaa osissa. Mutta parempi sekin kuin että pitäisi kysellä jostain maistraatista lupia. Tosin ei nuo vielä ole sitä 20 k luokkaa, mutta silti.

Jo on älliä päässä kun 18 tulee täyteen, niin siirrän sitten verovapaan osuuden lapselle jne. Ja mikään kiire sitä ei ole tehdä. Jos opiskelut on kesken ja vaikuttaa tukiin niin siirtelee sitten sen jälkeen kun opiskelut on opiskeltu tai vaikka myy pois ja antaa rahana kun on asunnon oston aika jne…

Ei sieltä maistraatista lupia kysellä mutta tilivelvollinen olet lapsen rahojen hoidosta, kun omaisuus ylittää 20k €. Esikoisen osalta tein ilmoituksen taannoin.

Ei niinkään omalle lapselle (kun sellaista ei ole) vaan sisarusten lapsille aloin pohtimaan säästämistä. Olen paljon paremmassa asemassa tukemaan heitä kuin vanhempansa. Tuleekohan tästä ongelmia jos lapsille aukaistaan jokaiselle OST ja minulle sovitaan hallintaoikeus niihin? Ideana pudotella niihin sitten rahaa alkuun isompia summia ja jatkossa säännöllisesti vähemmän.

1 tykkäys

Itse olen myös ihmetellyt tätä opintotukiasian korostamista. Tällä hetkellä opintoraha korkeakouluopiskelijalle pyöreästi 250 e. Yleinen asumistuki eri muuttujista karkeasti samaa luokkaa tai vähän enemmän. Eli tukea yhteensä 500-600 e/kk plus opintolaina. Tuloraja 696 e tukikuukautta kohti ja 2 078 e tuetonta kuukautta kohti.

Eli saat tienata yli 1 300 euroa kuussa lisätuloja sillä, että poltat yhden kuukauden tuet. Jäät siis edelleen 700 euroa plussalle ilman veroja. Jos veroa menee pääomatulon 30% niin edelleen yli 300 e plussalla. Toki tulorajojen kanssa pitää olla sen verran tarkkana, että jos menee vähän yli, jää miinukselle, mutta sama se on palkkatulojenkin kanssa.

Kyllä ne lisätulot on aina kotiinpäin, vaikka tukikuukaudet vähenisi ja verotkin pitäisi maksaa. Ja jos haluaa optimoida, niin voihan lapsi itse tehdä niitä taktisia osinkomyyntejä tai vaihtaa osaketta toiseen vähentääkseen laskennallista tuloa.

Ja entäs sitten, vaikka pitää vähän laskea exceleitä? Niin sitä itsekin laski kun kävi kesätöissä opintojen ohella. Eikös yhtenä tavoitteena ollut kuitenkin opettaa niitä taloustaitoja, joten mikäs sen parempaa treeniä kuin pieni excel-harjoitus?

Ugh

5 tykkäystä

Voi tullakin riippuen sisarustesi elämäntilanteesta. Olen tälläisiä lehtijuttuja välillä lukenut missä lapsen rahastosäästöt on tulkittu perheen varallisuudeksi ja se on vaikuttanut tukiin. Eli jotenkin pitäisi estää lapsen ja hänen vanhempien käyttö-oikeus varoihin. Tässä kannattaa huomioida muuttuvat elämäntilanteet voi tula lamaa, eroja tai pitkäaikaissauraksia yms mitkä muuttaisivat elämäntilanteen tyystin.

Juuri tämän takia on tärkeä että lapselle sijoitukset on OST:llä että hän itse voi sitten tehdä näitä peliliikkeitä ilman kohtuummia veroseuraamuksia.

Legendan mukaan kun lahjakirjassa mainitaan “lapsi ei saa käyttää varoja/myydä osakkeita ennen eläkkeelle jäämistä”, voidaan tämä kiertää. En tiedä onko tästä yhtään esimerkkitapauksia, enkä pikaisella googlauksella löytänyt mitään.

Toki on näin, että ei niinkään ne osingot pienennä opintotukia vaan ne myyntien luovutusvoitot, jos haluaa välillä realisoida (jos on normaali arvo-osuustili). Eihän opintotuki vuodessa ole kuin n. 3000 € korkeakoululaisilla. Jos nuori käy vielä opiskelun ohessa satunnaisesti töissä, niin silloin tuo opintotuen evääminen voi tulla kyseeseen. Minun jälkeläisilläni ei ole osakesäästötiliä, koska olin perustanut arvo-osuustilin jo monia vuosia sitten, eikä ollut järkevää realisoida arvo-osuustiliä osakesäästötilin tieltä. Lisäksi pidän tärkeänä, että huteja osakevalinnoissa tulee aina ja silloin verosuunnittelu tappiovähennyksin järkevää. Tämähän ei onnistu osakesäästötilillä.

Mitä Seppo Saario on ehdottanut lastenlapsien sijoitussalkkuun? (Kauppalehti)

Tämä on aika kummallista sillä asiahan on niin että käytännössä ei edes lapsi itse saa varallisuuttaan käyttää, saatika sitten vanhemmat. Toki ihan normaaleja käyttövaroja voipi käyttää…

Omilla lapsilla on kertynyt vähän varallisuutta ja kyllä niitäkään ei minulla ole mitään asiaa käyttä mihinkään :smiley:

Terveisin.Maistraatin(nyk DVV) vakioasiakas.

1 tykkäys

Pystyykö Seligstonin rahastoja lahjoittamaan? Nordnetissä rahastoja ei voi lahjoittaa.

Saario neuvoo nuoria sijoittamaan pääosan säästöistään First North -listan kasvuyhtiöiden osakkeisiin. Aktiivisesti hoidettuja rahastoja Saario ei suosittele kenellekään muuta kuin erikoistapauksissa.

*”Jokaisen kannattaa tehdä joko suoria osakesijoituksia tai ostaa indeksiosuusrahastoa, jossa kulut ovat vain 0,16 prosenttia vuodessa. Jos sijoitat varainhoitajan rahastoon, kulut nousevat vähintään kahteen prosenttiin pääomasta. Se merkitsee korkoa ­korolle ilmiön takia, että sijoittaja menettää puolet euromääräisestä tuotosta kuluina 20 vuoden aikana. Se on valtava menetys.”

Saariolla on omassa salkussaan merkittävä ­määrä pörssinoteerattua OMX Helsinki 25 -indeksiosuusrahastoa. Hän ei sijoita 25 suurimman suomalaisen pörssiyhtiön osakkeisiin suoraan enää lainkaan. Sen sijaan hän on ostanut useiden pienten kasvulistan yhtiöiden osakkeita.

”Olen tehnyt neljälle pojanpojalleni suunnitelman, jossa heillä on tavoitteena hankkia salkkuunsa yhtä indeksiosuusrahastoa ja sen lisäksi 4–6 kasvuyhtiön osakkeita OMX Helsinki First North -listalta.”*

1 tykkäys