Lapselle säästäminen

Onko nuo Nordnetin synteettiset rahastot turvallisia verrattuna fyysisiin rahastoihin, jos sijoittaa lapsensa varoja esim. vähintään 20v aikanäkymillä?

Minulla on ollut vaikeuksia valita hyviä rahastoja, jotka Maistraatti/DVV hyväksyisi sijoituksiksi lasten varoilla. Lähinnä indeksirahastoihin saisi sijoittaa, mutta ainakin Nordean indeksirahastot näytti kaikki jäävän ajan kanssa indeksille säännöllisesti. Suoria osakkeita ei saisi lasten varoilla ostaa riskitekijöiden vuoksi. Joitakin hieman riskisempiä rahastoja olen saanut ostaa, mutta ensin pitänyt hakea näihin lupa.

Omilla rahoilla saan tietenkin ostaa lapsille mitä huvittaa…

Mihin rahastoihin te laittaisitte lastenne varoja?

Itse en myöskään ymmärrä miksi juuri first north-listan yhtiöihin pitäisi sijoittaa, eikä esim. johonkin laajempaan indeksiin.

Mutta esim smart eye taitaa kuulua kyseiseen FN25 indeksiin.

Ja passiiviset rahastot ovat vain varmempia ja läpinäkyvempiä kuin aktiiviset. Ja tuo indeksi tuotto on luultavasti lähellä sijoittajien (myös aktiivisten rahastojen) keskimääräistä tuottoa:

Jos indeksi tuottaa 10% vuodessa, joku aktiivinen rahasto voi tuottaa +20%, mutta toisen “pitää” tuottaa 0%, jonka jälkeen näistä menee kulut, että luvut on 18%, 10% ja -2%

Toki aktiiviset rahastot kannattaa poimia rahastonhoitajan trackin perusteella, esim. PYN elite. Valitsemalla jonkun hype/megatrendi sektorin voi osua kultasuoneen tai aallon huipulle, sen näkee 20v aikana luultavammin.

Joo, onhan tuo hieman hassu suositus etenkin kun noita yrityksiä ostetaan ulos ja silloin joutuu verolle. Kai Saarion ideana oli se, että nuorena kannattaa ottaa riskejä. Onhan siinä oikeastaan taustalla se ettei pääomaa ole vielä kertynyt paljoa ja nuoruuden innolla voi ottaa enemmän riskejä. Tosin tämä ei tietenkään sovi sellaiselle lapselle, jolle sitä pääomaa on lapsuudessa kerätty. Koska se ei pysty uutta satsia kerryttämään niin nopeasti.

1 tykkäys

Thanks! Osakesäästötilin kautta suorat Suomi osakkeiden myyntivoitot ja osingot siinä hetkessä verottomia (ellei nosta rahojaan tililtä). Loppupeleissä sijoitusstrategia riippuu siitä, paljonko on aikaa ja älliä tutkia ja seurata yritystarjontaa. OMX 25 pääsee kiinni pörssimme raskaaseen sarjaan hajautetusti ja helppoa on. First North osakkeet vaativat taas paneutumista, ja onnea isommassa määrin. Ite 1/4 USA isot indeksit, 1/4 Suomi indeksit, 1/2 suorat sijoitukset Suomi.

Lapsen varoilla saa ostaa osakkeita ja rahastoja, ei se ole kielletty. Mitään lupia ei tarvitse kysellä. Erikoissijoitusrahastot ja EU-alueen ulkopuoliset osakkeet vaativat erillisen luvan.

Minä olen laittanut lasten varoja kotimaisiin osakkeisiin, Nordnetin superrahastoihin (Tanska, Norja, Ruotsi) ja Seligsonin indeksirahastoihin (Eurooppa, Aasia, Pohjois-Amerikka, Global Brands, Global Pharma, Kehittyvät). Paras rahasto näistä on toistaiseksi ollut yllättäen Nordnetin Tanska superrahasto.

2 tykkäystä

DVV on ollut tästä toista mieltä. Valvovat lasteni varoja ja joudun raportoimaan niistä säännöllisesti. Osakkeet ovat viraston mielestä liian riskisiä. Kysytty on…

Rahastot on tosiaan ok, mutta eivät ylemmän riskiluokan sellaiset.

Edit. Olen kyllä kuullut että näiden käsittelyissä on ollut ennenkin alueellisia eroja. :confused:

1 tykkäys

Ei DVV:n virkailija voi olla asiasta jotain mieltä. Kaikki päätökset pitää perustua lakiin. Ei voi olla alueellista eroa. Laissa ja DVV:n nettisivuilla lukee yksiselitteisesti, että ETA alueen osakkeiden ostamiseen ei tarvita erillistä lupaa. Jos virkailija muuta väittää, niin hän on väärässä. Kysy mihin lainkohtaan hän mielipiteensä perustaa. Sellaista kohtaa ei ole. Virkailijan mielipiteellä ei ole väliä, eduskunnan mielipide ratkaisee.

Ostat vaan osakkeita ja jos virkamieheltä tulee jotain urputusta, niin annat mennä toisesta korvasta ulos. Eivät voi tehdä mitään.

2 tykkäystä

Oho. Pahoittelen. Näyttäisi että DVV sivuilla on tänä päivänä eri ohjeet kuin aikanaan Maistraatin sivuilla, joiden kanssa olen ollut tekemisissä pidemmän aikaa. Hienoa että kehitystä tapahtuu. Fakta on kuitenkin että aikanaan minulle sanottiin tiukka ei näille, että ainoastaan luvan kanssa saan sijoittaa osakkeisiin. Sinänsä varmaan suurimmalle osalle ihan hyvä neuvo sijoittaa lähinnä rahastoihin tai verrannollisiin.

Laissa ei taida näitä asioita sen tarkemmin lukea, kuin että omaisuus on sijoitettava turvallisesti blaa blaa.

Eli turhaa lässytystä minulta.

Tänä vuonna yhdestä lapsesta tarvitsee tehdä viimeiset tilitykset DVV:lle, vielä pari raportoitavaa tuleville vuosille jää. Melkoisia paperinippuja heille saa vuosittain toimittaa jatkuvasti.

1 tykkäys

Onkohan tässä lain tulkinnassa eroa sillä, jos lapsi on esimerkiksi perinyt omaisuutta verraten siihen, että minä huoltajana säästän lapsen nimiin kuukausittain ostamalla osakkeita?

Jouduin tai olisiko ennemminkin niin, että sain tehdä esikoisen varallisuudesta ensimmäisen ilmoituksen DVV:lle. Se täytettävä lomake oli ilmeisesti tehty sillä olettamuksella, että lapsi on perinyt omaisuutta ja saa lisäksi eläketuloa. Valtaosat kysymyksistä sai jättää tyhjäksi.

Muuten tuo tietojen ilmoittaminen oli helppoa ja dokumentit sai lähetettyä näppärästi turvapostina.

@Mats_Bedo kommentoin täällä kun toisessa ketjussa sinua liputettiin, en tiedä olisiko kahvihuone parempi kuitenkin. Kysymys kuului siis miksi myyn pojan salkusta Nokian osakkeita, eli siis käytänkö pojan salkkua pelailuun

En lähtökohtaisesti veivaa lapsen salkussa mitään, mutta kun 3vko omistuksen jälkeen nousua oli 16% aivan hölmöistä WSB syistä lähinnä, otin rahat pois ja harkitsen jotain muuta hänelle pitkään salkkuun käänneyhtiön sijaan.

Ja vielä perhestrategia:

  1. Oma salkku fiiliksen mukaan
  2. Vaimon salkku ultrakonservatiivinen
  3. Pojan salkku vain longia

Mutta seuraan kyllä mitä näissä tapahtuu.

8 tykkäystä

Tässä pitää ajatella että WSB käytti poikasi salkun yhtiötä pelailuun. Poikasi salkku hyppäsi pelistä pois.

1 tykkäys

Pitääkö tää oikeesti paikkansa? :smiley::smiley:

Lähde: Ajattelitko avata osakesäästötilin lapselle? Laki säätelee alaikäisen lapsen varojen sijoittamista - Taloustaito.fi

Eli lapselle saa ostaa turvallisen Nokian osakkeita, mutta ei korkean riskin Microsoftin osakkeita ilman että pyytää Digi- ja väestötietoviraston sijoitusguruilta luvan?

2 tykkäystä

Pitää, aihetta sivuttu aiemminkin. Linkit ei toiminut, mutta etsimällä esim “lupa” sanaa ketjusta löytyy aiempia keskusteluita

Päteekö tämä myös siinä tapauksessa, että vanhempi siirtää omia rahojaan lapsen OST:lle ja ostaa välittömästi ko. rahoilla esim. Voxturia tai muuta Etan ulkopuolista osaketta? Itsellä ollut sellainen käsitys, että nimenomaan lapsen varallisuutta ei saisi sijoittaa. Vai tuleeko niistä sitten lapsen varoja heti siinä vaiheessa kun vanhempi siirtää ne lapsen OST:lle. Ei tuo ihan yksiselitteistä minusta ole.
Poistuisko ongelma, jos ostaa ensin osaketta itselleen ja lahjoittaa osakkeet sen jälkeen lapselle? Muutama kymppihän siinä menee toki ylimääräistä.

Teknisesti muuttuu sillä hetkellä kun ne tilille laitetaan. Omalla kohdalla näitä sääntöjä on välillä katsottu vähän joustaen, mutta ei juurikaan kyllä kyseisessä asiassa joten tarkan vastauksen varmaan saa vain DVV:ltä. Voisin itse asiassa kysyä tuota heiltä, tässä kun taas vuosiraportteja sinne valmistelemassa. Tuossa ei kuitenkaan vaaranneta lapsen alkuperäistä pääomaa niin uskon että ratkaisu ymmärrettäisiin ihan hyvin. Tosin, Suomi on toisinaan pilkunn…viilaajien maa.

Osakesiirrossa ei tietenkään mitään ongelmaa.

Kannattaa ostaa lapselle vain Helsingin pörssin osakkeita, niin ei tarvitse viranomaisten kanssa pelata. Tai sitten vaihtoehtoisesti Etf:ä maailmalta.

Paitsi että juuri tuonne OST:lle ei voi siirtää kun rahaa.

1 tykkäys

Jos menee salkku yli 20k niin joutuu pelaamaan. Jos siis menee by-the-book, itse en ajatellut mennä kun se on niin typerää eikä seurauksia ole.

2 tykkäystä

Mitä tarkoitat. Jos merkitään rekisteriin niin raportointi on pakollista. Ei minulta kysytty vaan tuli ilmoitus että vuositilit ja selvitykset tehtävä. Vuositilin tekemättä jättämisestä tai varojen asianmukaisesta hoidosta johtuen edunvalvoja voidaan vapauttaa tehtävästään edunvalvojana. Tällaisia tapauksia on olemassa. Sille että miten vakavia laiminlyöntien pitää olla, en tiedä. Tiedän kuitenkin että maistraatti on vaatinut edunvalvojan vapauttamists jo pelkästään siksi että tilitykset ovat toistuvasti merkittävästi myöhässä.

Olen ymmärtänyt että rekisteriin ei joudu ellei itse ilmoita. Voin olla väärässä.