Lapselle säästäminen

Ei niitä tarvittu ainakaan meiltä Nordeassa. Tammikuussa avattiin. Allekirjoitetiin pankkitunnuksilla

Edit: jossain kyllä luki että ne vaaditaan ja valmistauduttiin siihen mutta ei vaadittu

1 tykkäys

Tämä on outo juttu Nordean ja OP:n välillä. Lainahommissakin OP:lla onnistui allekirjoitukset ja koko lainaprojekti ilman konttorilla käyntiä. Nordeassa piti olla kaikki lainaan osalliset paikalla konttorilla ja se pitkitti lainan saantia.

Kumma tosiaan, että onnistui ilman passia tai henkilökorttia, koska ne mainitaan selkeästi vaatimuksissa.

Nordea menettänee jonkin verran asiakkaita moisten kankeuksien takia.

Mielestäni nämä tokaisut menee jo aiheen ohi. Virallisen henkilötodistuksen puuttuminen ei ole vaikeuttanut elämäämme missään asiassa eikä vaikeuttanut nytkään kun asia hoituu ilman sellaisia rahastuksia.

Lapsella on nyt Nordnetissä AOT ja OST sekä kohta OP:ssa käyttötili. Raha-asiat rullaavat mallikkaasti eikä elämä vaikeutunut.

1 tykkäys

Otin nordeasta marraskuussa asuntolainan. Ei tarvinnut käydä konttorilla. Pankkitunnuksilla allekirjoitettiin

Edellinen laina oli huhtikuussa 2020 ja netissä meni sekin

Off topic, mutta olen elänyt näin nyt pari vuotta. Passin saaminen on helvetillinen työmaa. Ihan kivasti olen pärjännyt.

Oli tuossa tosin sellainen tilanne, että yksi sijoituskämppä piti myydä. Kaupanteko ei onnistunut, koska passini oli vanhentunut. Sähköisesti kauppa sitten saatiin maaliin. Säännöt on sääntöjä, mutta kyllä näiden paperisten henkkareiden kanssa pelaaminen välillä naurattaa.

Jotta tämä ei täysin offtopiciksi menisi, niin meillä lapsella on vain Nordnetin AOT ja OST. Rahat ja lahjat ovat menneet suoraan näille tileille.

1 tykkäys

Täytät netissä hakemuksen ja käyt moikkaamassa kyybeleitä?

1 tykkäys

Sen verran on ollut juttua pelihimoisista, alkoholisteista, nigerialaiskirjeisiin haksahtaneista yms. että me päätettiin lasten omaisuuden turvaamiseksi tehdä rahojen siirto mahdolliseksi vain kahden suostumuksella. Toki se ei estä tilannetta, jossa keplotellaan toisen pankkitunnukset tietoon, mutta on siinä vähän enemmän vaivaa kuitenkin.

Ja todettakoon ettei noista em. esimerkeistä ole mitään merkkejä. Vaan harvoinpa niistä onkaan ennen kun on liian myöhäistä.

1 tykkäys

Sinne kyybeleille on tässä viime ajat ollut pientä jonon poikasta. Ei oo helppoo elämä valkoisena heteromiehenä! Niim pal kärssii saa.

Lasten AOTit Nordnetissa. Siirrän rahat heille omalta Nordnetin tililtäni sisäisenä siirtona. Puolisolla myös tili Nordnetissa ja sama homma. Eihän noita muuten tarvitse seurata kuin että ei mee sen lahjaverorajan yli (3 vuoden aikana 5000€)

1 tykkäys

Ei välttämättä tule koskaan ajankohtaiseksi, mutta ilmeisesti sen 20k rajan ylittämisen jälkeenkään ei kysellä, että mistä rahat ovat peräisin? En kyllä itsekään usko, että mitään vuosien takaisia siirtoja pitäisi alkaa jälkikäteen setvimään, mutta ajateltiin varalta perustaa tuo pankkitili, koska ilmaiseksi onnistuu. Eiköhän tuo kuitenkin joskus tarvi pankkitiliäkin niin onpahan valmiina.

Onhan se näinkin, mutta meidän tapauksessa tilillä vain käytetään pieniä lahjoituksia ennen siirtoa Nordnettiin, joten ihan sama vaikka jokunen kymppi päätyy kerran Nigeriaan. Siinähän sen sitten huomaa, että nyt on jotain pielessä kun tutkii tapahtumia. :smiley:

1 tykkäys

Meillä on vanhempien palkkatilit, lasten tilit sekä kaikkien AOT:t OP:ssa. Silloin kun lasten AOT:t avattiin, ei OP vielä tarjonnut OST:a. Hallinnollisesti tämä on ollut helppo, joskaan ei välttämättä halvin ratkaisu. Toistaiseksi jatketaan näin.

Onkohan tarpeeksi hajautusta jos ottaisi USA:han sijoittuvan, vai pitäisikö joku ”global-rahasto”?

Ei tähän taida olla olemassa oikeaa vastausta. Globaalit rahastot toki hajautumielessä vielä turvallisempia, mutta kyllä pelkkä USA:kin on niin hajautettu että yönsä voi nukkua oikein makoisasti. USA on niin valtava markkina, että dominoi myös melkolailla globaaleja indeksirahastoja.

Itse valitsin aikoinaan maailmanlaajuisen indeksirahaston lapsille, ihan vaan jotta ottamani näkemys olisi mahdollisimman pieni ja että rahaston voi unohtaa kokonaan vaikka geopolitiikassa tapahtuisi millaisia myllerryksiä seuraavan parinkymmenen vuoden aikana.

2 tykkäystä

Olen avaamassa vastasyntyneelle OST:ia ja pohdin mihin se kannattaisi avata. Esikoiselle avasin tilin sen enempää asiaa selvittelemättä Nordnettiin, koska olin juuri avannut itsekin tilin sinne enkä silloin ollut tietoinen eri välittäjien kaupankäyntikuluista.

Olen laittamassa tilille alkuun noin 3 000 euroa ja olisi tarkoitus ostaa noin kymmenen eri firman osakkeita. Kauppaa ei ole tarkoitus käydä kuin hyvin minimaalisesti, mutta siltikin Nordnetin 9 € per kauppa tuntuu noissa summissa aika suurelta. Oliko niin, että uudelle tilille sai 3 € kaupat alkuun?

Nordea houkuttelisi 1 % kaupankäyntikuluilla, mutta ongelmana on se, että itsellä ei ole tiliä Nordeassa. En varmaankaan voi avata lapselle OST:ia sinne, jos itsellä ei ole mitään palveluja heillä, vai voinko?

OP on oma pankki, mutta sielläkin taisi olla OST:illa 5 € minimikulu, jos oikein ymmärsin.

Mitä tehdä?

Eikö noin pienellä summalla olisi järkevämpää ostaa valmista indeksiä/rahastoa sen sijaan, että rakentaa oman? Nordnettiä en suosittele korkeiden kulujen takia, muuta kuin rahastosääsyämiseen. Omalle muksulle aot ja rahastoja.

Nordnettiin ilman muuta. Ilmainen säilytys ja alkuun saa 3€ kaupat, jolloin voi hyvin ostaa kymmentä osaketta 300€:lla.

1 tykkäys

Nordean sivuilla on mainintaa lapsen verkkopankkitunnuksista eli nähdäkseni ne on mahdollista lapselle hankkia ilman että aikuinen on Nordean asiakas.

Tuon prosentin kulu on kyllä todella mukava pienillä summilla ja mahdollistaa kuluttoman säilytyksen todella helposti. Myös itse pankkipalvelut ovat kustannuksettomat alle 25 vuotiaille.

Itse ostin lapselle 15 eri osaketta osakesäästötilille hajautuksena 500 eurolla ja kulut olivat sen 5 euroa.

Lapsen pitää niitä itse käyttää, eli ei käy. Lapsi ei itse voi omien tunnustensa kautta käydä osakekauppaa. Vaatii siis aikuisellekin vähintään pankkitunnukset ja tilin Nordeaan. Nämä sitten maksavat.

1 tykkäys

Unohtui mainita, että hänelle luodaan myös AOT Nordnettiin, jonne menee kuukausittain 100 euroa rahastoihin. Haluan kuitenkin ostaa hänelle myös suoria osakkeita.

Nordean miinuspuolena tosiaan kuukausimaksu mikäli siellä ei ole jo asiakkuutta ja kk-maksu menisi muutoinkin. Sama homma OP:ssa. Minun käsittääkseni myös OP:lla on vielä 1% kulut. Korjatkoon joku jos on muuttunut.

Nordnet ei sovi millään ilveellä yksittäisten osakkeiden ostamiseen jos niitä on tarkoitus ostella säännöllisesti pienillä summilla. Minkään avajaistarjouksen perusteella ei kannata perustaa tiliä vaan asiaan vaikuttaa se mitä tilillä tehdään tarjouksen jälkeen.

Suosittelen sijoitussuunnitelman tekemistä, johon kuuluu tietysti kuluvertailu eri välittäjien kesken. Siinä selviää mikä sopii omalle kohdalle. Samalla kannattaa pohtia avaako AOT:n, OST:n vai molemmat.

Minä en koe olevani niin ammattitaitoinen kaveri, että alkaisin valitsemaan lapselle yksittäisiä osakkeita vuosikausien pitoajalla. Siispä valitsimme Nordnetin, koska rahastojen ostot ovat ilmaisia. Varsinkaan mitään Sampoja ja Fortumeita ynnä muita vastaavia on minusta ihan turha hankkia erikseen silloin tällöin, koska saman varmahkon sijoituksen voi tehdä Suomi-rahastoon.

Avasimme Nordnettiin myös OST:n, mutta se on ollut toistaiseksi turhan panttina. Sitä ei olisi kannattanut avata ennen kuin tietää ostaako sinne mitään. Tulee turhaa säätämistä ja kuluja jos tyhjä tili pitäisi siirtää tai lopettaa. Tästä sai hyvän opin jälleen kerran: tuumaa ensin, tee sitten.

3 tykkäystä

Kyllä Nordnet sopii erinomaisesti myös suoriin sijoituksiin. Kaikilla muilla tulee säännölliset kulut, ellei tee tasaiseen sijoituksia ja ole asiakkuutta pankissa. Siinä häviää äkkiä ihan turhaan rahaa, eikä Nordnetin 9€ tunnukaan yht äkkiä kalliilta. Jos se ahdistaa, niin ostaa sitten harvemmin osakkeita.

3000€ on erinomainen pesämuna ja sillä saa nyt tosiaan 3€ kuluilla mukavasti kymmenen osaketta hankittua. Nyt on vielä hyvä hetki aloittaa, kun osakkeet ovat taas aika edullisia, ainakin historiaan nähden. Jos ei halua jatkossa yli prosentin ostokulua, eikä halua odottaa 900€ kertasijoituksen tekemistä, niin kymmenen osakkeen rinnalle on erittäin hyvä vaihtoehto jatkossa ostaa isoa indeksiä kuukausisäästöllä. Tätäkään ei muut pankit taida pystyä tarjoamaan.

Nämä riippuu niin paljon ostoista, pankkien asiakkuuksista jne, että pelkästään yhden välittäjän nostaminen erinomaiseksi on mahdotonta. Jos olisi esimerkiksi Nordeassa tili valmiiksi ja haluaisi tehdä pieniä osakeostoja kerran kuussa niin Nordnetin käyttämisessä ei olisi mitään järkeä. Toiselle sopii Nordnet ja toiselle joku muu.

2 tykkäystä