Lapselle säästäminen

Eikös Nordnetissä ole kk-säästämiseen ihan ok systeemi, muistelen että kulut aika pienet? Jos keskittäisi ostot yhteen ETF:ään niin ne olisi varmaan jotain 800-1000e/kk

1 tykkäys

Menee aika kovat lahjaverot jo noista summista, kannattaa harkita jotain verotehokkaita tapoja siirtää omaisuutta lapselle.

3 tykkäystä

Juu, Nordnetillä 2,5e/kk kulut ETF säästämisessä.

2 tykkäystä

Nyt sinne tilille tuupataan kaikki sukulaisilta saadut synttäri yms rahat, lähtökohtaisesti ei pitäisi se <5keur/3v mennä rikki

Verotuksesta kysymys. Verottaja laitoi lapselle jäännosveroa n 500€ kun olin myynyt vuonna 2022 nordnetin superrahastoa n 1500€ euron edestä.
Arvottaako verottaja että tuo koko 1500 euroa on pääomatuloa? Laskin esitäytetystä että luovutusvoittoa vuosien olisi ollut n 400€ euroa edestä (tämä kyllä piti laske ilmoituksesta itse) ja ymmärykseni mukaan tästä maksetaan 30% vero. Oli muuten epäselvä lappu toi esitäytetty ilmoitus…

Kai sinä nyt itse tiedät, mitä olet rahastosta maksanut ostaessa ja saanut rahaa myydessä?

Myyntihinnan ja ostohinnan erotus on myyntivoittoa, josta menee verot. Pienistä pääomatuloista menee 30%.

Ja asian voi helposti tarkistaa myös Nordnetin omista raporteista.

Jos tiedot on verottajalla väärin, niin sitten vain täydentämään esitäytettyä ilmoitusta.

Rahastojen veivaaminen lapsen salkussa ei kyllä ole kovin viisasta, koska verot syö melkein kolmanneksen saadusta arvonnoususta.

5 tykkäystä

Eihän tuo ollut mitenkään nollavastaus. Sehän vastasi juuri sinun kysymykseesi ja ohjeisti tarkistamaan, miten Nordnet on kaupat kirjannut. Lisään sen verran, että virhe voi olla myös verottajan päässä ja juuri tästä syystä pääsemme kaikki korjaamaan virheet omassa veroilmoituksessamme.

14 tykkäystä

Nordnethän oli ilmoittanut verottajalle väärin viime vuoden myyntejä, siitä tuli viesti Nordnetiltä. Nyt korjatut tiedot on ilmeisesti lähetetty uudestaan.

Itsekin hiki päässä korjailin tietoja verottajalle, ennen kuin viesti Nordnetiltä tuli. Minulta siis puuttui ostohinnat monesta myymästäni kohteesta eli verot laskettiin täysimääräisesti myyntihinnasta.

7 tykkäystä

Kiva että selitys löytyi. Minulle ei ole tällaista viestiä tullut, eli ilmeisesti on lähetetty vain osalle tuo viesti.

Mutta jos ei alkuperäinen kysyjä ole tuota viestiä Nordnetiltä saanut, niin ehkä hänen osalta myöskään korjausta ole tehty.

Itse syytä joka tapauksessa tarkistaa, koska vastuu on aina itsellä, vaikka tosi automaattisesti yleensä nykyään meneekin.

Minulla oli esitäytetyssä veroilmoituksessa ihan erikseen listattu rivit, joista puuttui hankintahinta, ja jotka siksi menisivät 20% hameno-olettamalla, jos en itse korjaa tietoja. Tämä oli omassa ilmoituksessani tosiaan aika selkeästi informoitu että korjaa nämä rivit, ja näiden osalta itsellänikin oli jo alunperin tiedossa, että puuttuvat myös Nordnetistä.

Mutta jos verottajalle on alunperin mennyt virheelliset hankintahinnat, eikä puuttuvat hinnat, niin silloin veroilmoituskaan ei osaa näitä rivejä näyttää erikseen korjattavina.

Offtopic
Lapsen tai aikuisen salkku, voittoa saa vain myydessä, ei holdaamisella. :wink:
Rahaston idea toki on se, että arvo nousee ”kokoajan” indeksin mukaan. Mutta myynti on osa sijoittamisesta ja treidaamisella on mahdollisuus ylittää indeksi.

Ehkä olen missannut jotain, mutta näen paremmaksi lahjoittaa lapselle rahaa/omaisuutta kun kasvavat aikuisuuden kynnykselle ja siihen on oikea tarve. Tällöin ei voi päätyä tilanteeseen, jossa holtiton lapsi pääsee käsiksi isoon omaisuuteen johon vanhemmalla ei ole enää mitään kontrollia.

Lahjavero pitää maksaa joka tapauksessa jos isoista summista puhutaan ja mielummin maksaa veron myöhemmin kuin aikaisemmin.

Lapselle sijoittamisessa kun tulee lisäksi ylimääräistä työtä; väestövirastolle raportointi, veroilmoitukset yms.

Alunperin ajatuksenani oli kyllä lapsille sijoittaa vaan asiaa kun aloin selvittää niin päädyin että sijoitan mielummin itse ja lahjoitan kun on tarve.

4 tykkäystä

4999€ joka kolmas vuosi (eli 138€/kk) kummaltakin vanhemmalta saa kuitenkin antaa täysin verovapaasti, ja tämän päälle mahdolliset lahjat muilta.

Itse annan tässä vaiheessa lapselle nuo verottomat, ja myöhemmin sitten isommin, koska ei nuo lahjoitukset omaan salkkuun mitään lovea tee.

1 tykkäys

Näin on. Vaan jos pureskelee tuota auki ja arvostaa omaa aikaa ja energiaa huomaa että parin sadan euron vuotuinen säästö vrt lahjavero ei liene vaivan arvoista. En pyri vähättelemään, toki monille ihmisille sillä voi olla hyvinkin paljon merkitystä.

1 tykkäys

Toisaalta hankintahintojen nollaantuminen lahjoituksen yhteydessä (jos siis lahjoittaa osakkeita omasta salkusta) kompensoi tehokkaasti asiaa. Onhan se aika merkittävä veroetu, jos omassa salkussa joku osake vaikka kymmenkertaistuu jonka jälkeen lahjoitat sen eteenpäin, edellyttää tosin ettei lahjansaaja myy omistustaan oliko se vuoteen.

Ja onhan siinä se välittäjän ottama palkkio ~30 euroa/arvopaperilaji jos päätyy lahjoittamaan osakkeita, mutta ei nyt sinänsä iso summa. Ja sekin vähennetään pääomatuloista. :smile:

8 tykkäystä

Tuossa on paljon perää ja on tavallaan kaunista että asiat tehdään aidon tarpeen mukaan.

Itse olen siirrellyt tuo verottoman 4999 muksuille ja ajatus tässä on että tuo 15-20k summa mikä niillä pitäisi olla salkussa täysi-iän kohdalla on oikein hyvä harjoituskierros. Toivon että ennen täysi-ikää innostuisivat seuraamaan sijoittamista. Ja jos tuo salkku palaa 18 vuotiaana ekassa kuukaudessa niin on sekin arvokas opetus ja tiedän sitten vähän miten kalibroida odotuksia lasten perään katsomisessa. :slight_smile:

3 tykkäystä

Syntymässä saatu 5t€ voi olla 18 vuoden päästä 8% tuotolla 20t€.

Ja itse tosiaan lapselle ostan joko indeksirahastoja holdiin (pienet kulut, ei veroja), tai osakkeita OSTille (pienet kulut, ei veroja).

Sama potentiaalinen sijoitustuotto tulee sinne oman salkun puolelle. Sitten tarpeen mukaan lahjoitus lapselle.

3 tykkäystä

Juu näin on. Lapselle on sieltä isin salkusta sitten aikanaan tulossa semmoinen potti, että parempi olla vähän kypsempi rahankäyttäjä ennen kuin sen saa, ja se kypsyys selviää aika hyvin kun näkee mitä tuolle alkupääomalle käy lapsen käsissä.

3 tykkäystä

Emt meneekö nyt ohi aiheen, mutta tämän alkupääoman pointti on nimenomaan, että sitä ei ole annettu mihinkään tiettyyn tarpeeseen, vaan lapsen pitää itse miettiä mitä sillä tekee, koska se on hänen omaa rahaa eikä tarveharkintaista apua.

Ymmärrän kyllä pointin vaan sama on myös mahdollista lahjoittamalla x€ omasta salkusta jos haluaa testata lapsen rahankäyttöä. Itse lähinnä pohdin tuota lapselle jatkuvasti säästämisen ja kerralla lahjoittamisen mielekkyyttä kun on isommista summista puhe.

4 tykkäystä