Lapselle säästäminen

Joo, tavoitteitahan voi olla monenlaisia. Joku pyrkii optimoimaan euron tarkasti rahasumman jonka lapset saa tulevaisuudessa. Toinen taas (esim. minä) toivoo että saisi lapsen innostumaan sijoittamisesta pienen oman salkun kanssa.

Jos huoli sitä mitä lapsi tekee täysi-ikäisenä rahoilla on kovin suuri niin silloin on ihan hyvä vaihtoehto pitää rahat omassa salkussa ja yksinkertaisesti maksella nuoren elämiskustannukset sitten myöhemmin (vuokra, sähkö jne). Nuo käsittääkseni saa verovapaasti hoitaa vanhempanakin.

Vaan miten lapsi ikinä oppii vastuuta, jos vanhemmat maksavat viulut, sen sijasta että on joku määrä rahaa mikä voi loppuakin.

Niimpä. Sen takia itse olen tuota salkkua muksuille rakentamassa. Toivottavasti on hyvä harjoittelurasti opetella juuri näitä asioita.

Mutta varmaan riippuu kovasti jokaisen tilanteesta ja lapsista. Tarkoitin vain sitä että tässä ei ole erityisen oikeaa tai väärää ja jokaisella voi olla aika erilaiset lähtökohdat ja tavoitteet miten turvata lasten tulevaisuutta.

EDIT: Menee ketjun aiheen ohi, mutta olisi ihan mielenkiintoista nähdä keskustelua siitä miten miljoonasalkkujen kanssa operoivat suhtautuvat lasten itsenäisyyteen ja omavaraisuuteen?

2 tykkäystä

Pidän huonona tapana sitä, että aikuisille lapsille annetaan rahaa tarpeen mukaan, ostetaan autot, maksetaan vuokrat ja laskuja. Se ei opeta vastuuta. Parempi on antaa lapselle könttäsumma, jota saa vapaasti hallita. Tietenkin voi itse tukea ja koettaa antaa hyviä neuvoja. Näin nuori oppii toivottavasti huolehtimaan rahoistaan ja on sitten valmis, kun varsinainen perintö tulee kohdalle. Jos nuori hassaa rahansa nopeasti, niin sekin toivottavasti opettaa jotain. Huonoin tilanne on se, että lapset perivät suuren omaisuuden täysin valmistumattomina.

Olen ratkaissut asian niin, että lapsille säästetään salkkua pienestä pitäen. Lapset ovat nyt noin 10-vuotiaita. Perehdytän heitä hiljalleen sijoittamiseen. 18-vuotiaana salkku tulee olemaan noin 150-200 k€. Sitten nähdään miten käy. Jos homma toimii, niin tiedän ainakin, että varsinainen perintö tulee olemaan hyvissä käsissä. Jos nuori ei onnistu, niin sitten yritetään uudestaan joskus myöhemmin (ehkä 30-vuotiaana).

10 tykkäystä

Jos nyt et ihan super vanhana ole lapsia saanut, niin he perivät sinut keski-ikäisinä, mahdollisesti eläkeiässä?

1 tykkäys

Olen saanut lapset vajaa nelikymppisenä. Tiedän monta ihmistä, jotka ovat kuolleet seitsemänkymppisenä. Se ei ole mitenkään harvinaista. Toisaalta harvalla kasikymppisellä pelaa pää enää yhtä hyvin kuin nuorempana. Mitä tekisin isoilla rahoilla vanhana huru-ukkona, kun ajattelu alkaa hidastumaan. Jonkun muun täytyisi kuitenkin hoitaa omaisuutta tai pahimmassa tapauksessa joutuisi vielä huijauksen uhriksi.

Olen asennoitunut siten, että alan siirtää omaisuutta lapsille ihan systemaattisesti viimeistään 70-vuotiaana. Tavoite on, että kasikymppisenä on omaisuutta enää sen verran kuin itse tarvitsee. On myös verotehokasta lahjoittaa omaisuus erissä. Verrattuna siihen, että kaikki tulisi perintönä. Tämän takia lasten tulisi harjoitella jo kaksikymppisenä, että ovat kolmekymppisenä valmiit tarttumaan puikkoihin.

Sitten, jos elänkin reilusti päälle sadan lasteni eläkepäiviin saakka, niin heidän ei tarvitse ainakaan suuremmin murehtia, jos hoitokodissa ramppaa epämääräistä väkeä testamenttipaperit ja lakimiehet mukanaan.

13 tykkäystä

Millä tavalla saa 10 vuoden aikana siirrettyä omaisuutta verotehokkaasti lapsille? Perintövero 200k-1000k on 16 - onko joku tapa hoitaa siirto vielä pienemmällä prosentilla?

Esimerkiksi 500k€ lahjasta menee veroa 67100€. Se on 13,4 %. Selvästi alhaisempi kuin 19 %, joka menee miljoonan ylittävästä perinnöstä. Kahdessatoista vuodessa voi lahjoittaa neljä kertaa eli 2 M€ / lapsi. Kiinteistöistä voi pidättää hallintaoikeuden, ja jos niitä ei olla myymässä, ne voi arvioida vähän alakanttiin (ei liikaa).

Sitten jos omaisuutta on oikeasti paljon (kymmeniä miljoonia), niin menee vaikeammaksi. Mutta lakimiehet varmaan osaavat auttaa.

2 tykkäystä

Onhan näitä kuvioita, että perustetaan sijoitusyhtiö, annetaan siitä osa lapsille kun sillä ei ole vielä mitään arvoa, sitten lainataan omat rahat yhtiölle nollakorolla sijoitettavaksi.

4 tykkäystä

Onko nyt niin että OST lapselle on riskinä se että osingot katsotaan tuloksi, vaiko ei? Tästä oli vähän ristiriitaista väitettä aiemmin, nyt en löydä faktaa nykypäivälle. Eli jos mietitään mahdollisia Kelan tukia jne. voiko OST tilille tulevat osingot vaikuttaa näihin kun lapseni siirtyy opiskelemaan?
Tämähän on aika merkittävä asia jos nyt miettii, sijoittaako rahastoihin vai osakkeisiin = OST vai AOT

Asumistukeen vaikuttaa ainakin nykylinjauksella. AOT ja rahastot ehdottomasti parempi ratkaisu.

5 tykkäystä

Kiitos. Olisin kovasti tykännyt ajatuksesta rakentaa järjetön osinko-kone, joka olisi antanut tulevaisuudessa hyvää osinkovirtaa, noh tämän toki ehtii rakentamaan lapsi itsekin sitten rahastot myymällä joku päivä, siitä vaan joutuu isolle verolle, hankintamenoolettama auttaa toki siinäki uskoisin?

Iso merkitys puhutaanko teinistä vai pikkulapsesta. 15 vuodessa lait kerkeävät muuttumaan monta kertaa, joten hirveästi en alkaisi säätämään pikkulapsen säästöjen kanssa. Jos säännöt on sitten samat niin voihan ne osinkokoneet myydä ja ostaa tilalle osinkoa maksamattomia kasvuyrityksiä. Todennäköisempänä pidän kuitenkin, että OST:n sääntöjä tullaan muuttamaan esim niin että ETF-sijoitukset tulevat sallituiksi.

Ymmärrystä toki minulta löytyy sillekin näkemykselle että jos nuorella on tuloja niin hyväkin että näkyvät tukien määrässä. Pidän melko todennäköisenä (valtiotalouden näktmien takia) sitäkin että tukia kohdistetaan jatkossa lähinnä köyhimpiin nykyistä enemmmän.

6 tykkäystä

Otin yksinkertaisen linjan. Sijoitan ite pojalle mun omalla tilillä. Kun täyttää 18 hän saa itse avata tilin. Tai riippuu siitä onko tarpeeksi fiksu, en halua että rahat menee energiajuomiin ja peleihin

1 tykkäys

Sijoitat siis OSTilla pojallesi?

OSTilla voi ennen opiskelun aloitusta myydä osinkoa jakavat osakkeet pois, vaihtaa opiskeluajaksi sellaisiin jotka eivät jaa osinkoa, ja valmistumisen jälkeen vaihtaa takaisin.

Kaikki tämä ilman veroseurauksia.

1 tykkäys

Minulla on opiskelijana oma näkemys OST-keskusteluun, vaikka lapsia ei minulla olekaan ja säästäminen tapahtuu vain itsekkäistä syistä. Tarkoituksenani on käyttää tiliä luomaan varallisuutta pitkällä aikavälillä. Siksi valitsemani osakkeet ovat pääasiassa kasvuyhtiöitä, jotka eivät jaa osinkoa. Tämä on tärkeää juuri verotuksellisista syistä, koska saan kuukausittain asumistukea, jonka suuruuteen vaikuttaa henkilökohtaiset tulot.

Sen lisäksi nostan opintotukea sekä -lainaa, ja näistä opintotuki on oleellinen, kun puhutaan Kelalta nostettavista tuista. Voin vain puhua itseni puolesta, mutta tuloperusteisten tukien saaminen saa aikaan merkittävästi erilaisia mahdollisuuksia, joilla varallisuutta voi jopa kerryttää. Toki totuudenmukaisesti täytyy sanoa, että yhtälö vaatii lisäksi työnteon tulorajojen puitteissa.

Tulorajoista keskustelu ei olennaisesti liittynyt tähän kysymykseen, mutta siitä huolimatta tyydyn toteamaan, että poliitikkojen tulisi mahdollistaa opiskelijoiden työnteko ilman järjettömiä tulorajoja. Tilanne on pahimmillaan johtanut siihen, että opiskelijat joutuvat miettimään loppuvuodesta, että onko kannattavaa käydä töissä, sillä tulorajojen ylittyessä Kela perii takaisin opintotukikuukausia, eikä niitä saa tämänkaltaisessa tilanteessa takaisin. Tätä kirjoittaessa poliitikot onneksi keskustelevat aktiivisesti tulorajojen poistamisesta keinona, jolla opiskelijoista saataisiin työntekijöitä paikkaamaan työvoimapulaa.

Kuten aiemmat nimimerkit jo mainitsivat, voi olla järkevää myydä osinkoa jakavat yritykset pois opintojen alkaessa ja vaihtaa ne potentiaalisiin yhtiöihin tulevaisuutta silmällä pitäen. Tämä toki koskien OST:ä, jossa verotukselliset seikat voivat näkyä myöhemmin. Opiskelijalle tämä voi olla siis mahdollisuus myöhempää elämänvaihetta pohtiessa.

Lopuksi, henkilökohtaisesti koen vaivaantuneisuutta, kun laitan Kelalle asumistukihakemuksia, joihin minulla ei ole suoranaista akuuttia tarvetta. Tiedostan, että olen hyvässä asemassa moneen muuhun opiskelijaan nähden, jotka käytännössä ostavat ruokaa Kelasta saaduilla tuilla. Siksi kirjoitustani ei tulisi lukea niin, että opiskelijat ovat moraalittomia tukien maksimoijia, koska niin ei ole. Suurin osa kamppailee pienituloisina samojen inflaatio-ongelmien kanssa kuin kuka tahansa kansalainen. Palatakseni vaivaantuneisuuteeni, pohdin asumistuen hakemisen yhteydessä omistamiini osakkeisiin kytkeytyviä moraalisia ongelmia, mutta samoihin aikoihin luin Juha Sipilän nostavan eduskunnasta jättäytymisen yhteydessä sopeutumisrahaa useita tuhansia euroja kuukaudessa, vaikka mediasta saatujen tietojen mukaan hän on miljonääri. Vaivaantuneisuuteni hälveni, sillä tajusin tämän olevan normaali käytäntö.

Maan tapa.

Pahoittelut, lähti kommentti hieman rönsyilemään, mutta koin tarpeelliseksi avata omia näkökulmiani asiaan liittyen.

18 tykkäystä

Toki jos moraali antaa myöten, voi tehdä wahlroosit ja muuttaa strategisesti kirjat Ruotsiin, jossa ei perintöveroa ole.

1 tykkäys

Samaa mieltä. Yksinkertaista ja toimivaa.

Minusta tuollaisessa veivailussa lapsen puolesta ei ole järjen häivää. Myydään siis osinkofirmoja pois tiettynä aikana, ihan sama miten niillä firmoilla menee ja napsitaan tilalle firmoja tietyllä kriteerillä.

On paljon parempi ja yksinkertaisempi vaihtoehto omistaa rahastoja, jotka sijoittavat osingot uudelleen. Varsinkin jos koko salkku koostuu joistain suomalaisista “osinkokoneista” niin löytyykö enää yhtään syytä omistaa niitä erikseen verrattuna esim Nordnetin rahastoon? Tulee vaan turhia kuluja ja sitten vielä tällainen koko salkun muljauttaminen osinkofirmoista osingottomiin.

5 tykkäystä

Minä en ymmärrä myöskään tuota veivausta ja valitusta, enkä sitä että osingot vaikuttaa tukiin, no niin kai pitääkin.
Antakaa molemmat vanhemmat kolmen vuoden välein 4999€ verottomasti lapselle jos teillä on siihen varaa ja/tai sijoituksia. Kyllä siinä vaikka 21 vuodessa jonkunlainen summa kertyy. Itse en ole sitä saanut enkä 4 lapselle ole pystynyt sitä tekemään, nyt pikku hiljaa pystytään jotain antamaan ja lsiäksi OST säästäminen lastenlapsille ja se testamentilla heille osoitettu. Jos aikaisemmin tarvitaan heille jotain antaa niin nostellaan sieltä pois. Tänäänkin ostettu nappikset, pari teknikka palloa ja moken hanskat :+1:

Onhan se toki hienoa ja muodikasta kun sijoittaa lapsen puolesta, mutta joskus ihmetyttää suuri huoli voittojen verojen maksusta.
Minusta se on pienempi paha kuin tappiollinen sijoittaminen, no sellaisesta harvemmin raportoidaan, hyvä kai, mutta minulle on käynyt myös niin :cry:

11 tykkäystä