Lapselle säästäminen

Verosuunnittelu on laillista, ja pitkällä aikavälillä vaikuttaa merkittävästi nettotuottoon.

6 tykkäystä

Ei ollut mun pointti eikä ehkä edes uusi tieto :+1:

3 tykkäystä

Pienen pohdinnan päätteeksi olen päätynyt siihen että sijoittaisin lapselleni tähän malliin:
Lapsen “tulot” kuukaudessa 94,88€ + 100€ (isovanhemmat) + 50€(vanhemmat) = 244,88€/kk

OP-korkotuottoon 44,88€/kk
Nordnet etf-rahastoihin 200€/kk

Korkotuotto sen takia, koska haluan että lapsella on myös “käteistä” mitä voi nostaa esim kerran vuodessa hankintoja varten, harrastukset jne.
ETF-kuukausisäästämisen ohjelma kannattaisi järjestellä sellaiseksi että sieltä lähtee esim. vain joka toinen kuukausi sijoitukset (kerta korvauksen 2,5€ takia) Eli 400€ kuukausisäästöohjelma, kohteina
varmaankin 1-2 tylsää MSCI world rahastoa tms.

Täällä lähtee myös vauvalle ostot käyntiin kuukausisäästämisen muodossa.

Nordnetin indeksirahasto Suomi on se mitä ostellaan joka kuukausi. Kuluton tuote.

Käteistä kertyy myös hieman ja mahdollisissa rommauksissa sitten sp500-osuuksia kyytiin, kuitenkin reilulla 700€ vähintään, jotta tuo 2,5€ kulu on suhteellisesti mahdollisimman pieni.

Tarkotus siis pitää mahdollisimman yksinkertainen ja kopioitava konsepti, joka on helppo kopioida toivottavasti seuraaville lapsille.

3 tykkäystä

Huomaa, että lapsilisät ovat verotuksellisesti jomman kumman vanhemman verovapaata tuloa, ei lapsen, ja pitää siksi erikseen lahjoittaa lapselle, joten on olemassa riski ylittää verottoman lahjan raja 3 vuoden jaksolla.

Minkä ikäinen lapsi on kyseessä?

Eikö vanhempien asia ole vielä maksaa harrastukset tässä vaiheessa?

4 tykkäystä

Onko tämä ns. oikeistohallituksen toimi?
HS tänään: Yleinen asumistuki: 300 euron ansiotulovähennys poistetaan, perusomavastuu 42 prosentista 50 prosenttiin, asumistuen taso tarkistetaan 70 prosenttiin hyväksyttyjen asumismenojen ja perusomavastuun erotuksesta. Käyttöön 10 000 euron varallisuusraja. Ylittävästä osasta lasketaan 20 prosenttia huomioitaviin vuosituloihin 50 000 € saakka, jonka jälkeen asumistukea ei saa. Varallisuuteen ei lasketa tuottamatonta omaisuutta esimerkiksi autoa, omassa käytössä olevaa kiinteistöä tai kesämökkiä. Toimeentulotuen perusosaan sisällytetään viiden prosentin omavastuu
Omistusasuntoon ei saa jatkossa yleistä asumistukea.

Tämähän tarkoittaa, että lapselle ei kannata enää säästää yli 10 000 € pottia opiskeluikään mennessä. Jos yleinen asumistuki yhä säilyy opiskelijalla ainoana asumisen tukena, hän menettäisi tukia 3 000-4 000 € vuodessa, jos säästöt ovat tuon 50 000. Kerrotaan menetys sitten vielä vaikka viidellä vuodella :scream:. Aika kova negatiivinen tuotto sijoitetulle pääomalle.

9 tykkäystä

Meidän perheen opiskelija totesi tuohon, että täytyy varmaan ostaa sitten auto. Hänellä salkun koko tällä hetkellä n. 30 000 e.

13 tykkäystä

Tämä on lopulta aika pieni murhe muihin leikkauksiin verrattuna. Jos lapsella on opiskelijana yli 50 000e:n omaisuus niin kyllä hänellä on kuitenkin asiat aika hyvällä mallilla. Olisin voinut omassa nuoruudessani luopua mieluusti asumistuesta tuossa tilanteessa. Olen myös varsin tyytyväinen jos omalle lapselle kertyisi tuollainen potti ja jonkinlaiset taloustaidot. Jos siellä on tosiaan se yli 50k potti niin vanhemmat voivat varmaan antaa vähän lisää “asumistukea” tarvittaessa. :slight_smile:

12 tykkäystä

”Olisin voinut”:face_with_peeking_eye:Kaikille opiskelijoille kyseinen parinkymmenen tuhannen euron menetys ei ole ” lopulta aika pieni murhe”. Yksi saa Teslan, toinen kiinteistön/kesämökin. He molemmat saavat asumistuet. Kolmannelle erehtyivät vanhemmat säästämään osakkeisiin. Ei tukea.

14 tykkäystä

Ei autoa kannata ostaa.
21,000 salkusta käteiseksi, tai kultaa.

7 tykkäystä

Kyllähän tämä on vääryys. Tyttäreni on omalla työllään ja opintolainalla säästänyt melkein koko summan. Hän on saanut ainoastaan 4999 e vaarilta lahjana alkupääomaksi sijoitusharrastukselle. Hän totesikin, että ois vaan kannattanut rällätä kaikki rahat.

Edit. Tuo osakesäästötili vastasyntyneille on minun mielestäni vähän ristiriidassa tämän asumistukiuudistuksen kanssa. Ei lapselle kannata säästää ainakaan yli 10 000 euroa.

4 tykkäystä

Tästä se Suomen kansan perinne itsesäälille jatkuu, onhan tuohon keinoja jos viitsii vähän käyttää vaivaa eikä vaan valittaa.

Jos leikkauksia pitää tehdä, niin kyllähän ne hyväosaisillekin pitää jossain määrin osua. Lasken itsenikin sinne kuuluvaksi nykyään.

Moni varmaan haluaisi noita ongelmia itselleen.

Itse emme ole saaneet mitään, kasvattaneet 4 lasta ja nyt on 3 lasten lasta.
Lapset saavat mitä jää ja tottakai matkan varella autettu mitä pystytty. Lasten lapsille on testamentilla ohjattu vaimon nimillä oleva OST. Se voidaan tyhjentää ja antaa rahat jos tarvitsee ennen viimeistä nykäisyä.

Lapsia on ehkä helpoin auttaa maksamalle heidän kaikki kuluja verottoman lahjan antamisen lisäksi.
Sijoittamiseen ja säästämiseen on hyvä opettaa, mutta miksi ei säästä itselleen ja anna sitten vähän myöhemmin.

Onko se muotia, hienompaa, kiva kertoa kavereille, liittyykö nykyiseen pinnallisuuden kasvuun, en osaa sanoa.
Antakaa lapsillenne läsnäoloa ja rakkautta, sitä ne enimmäkseen kaipaa eli älkää säästäkö niille itsenne takia.

Kannatan vaurastumista ja säästämistä, mutta kannattanee miettiä miksi ja mihin säästää ja mikä sen arvo on elämässä, matkallakin saa nauttia. Both Ok :+1:.

12 tykkäystä

Eikös se ole vasemmistohallitus joka kannustaa kaikkia elämään tukien varassa? Ihan oikein tämä menee. Ei tuet ole mikään etuoikeus jonka kuuluu tulla kuin Manulle illallinen vaan niiden pitäisi olla niitä varten jotka eivät pysty itse hoitamaan kustannuksiaan.

Hyvä jos kohdistetaan niille jotka niitä tarvitsee.

16 tykkäystä

Vaikea pitää silti vääryytenä, vaikka olis tienattu 100k itse. Jos jostain pitää leikata niin ilman muuta hyväosaisten tukipuolelta ja tämä on jopa aika reilun kuuloinen systeemi porrastuksineen. Pahimpana ongelmana juuri tuo, että tuottamatonta omaisuutta ei lasketa. Omaisuuden rällääminen kuulostaa huonolta vaihtoehdolta.

Kun työttömiä ja opiskelijoita moititaan tukien hyväksikäyttäjiksi niin tässä pitäisi olla samalla logiikalla todella moitittava toimintamalli jos omaisuus työnnetään varta vasten johonkin muualle jemmaan tukien saannin ajaksi. Olisihan se moraalisesti todella väärin nostella asumistukia samalla kun 9,9k jää osakkeisiin ja Tesla majailee oman kesämökin pihassa. Toivottavasti kovin moni ei opeta lapsilleen tuollaista puuhastelua.

Tästä olen todellakin samaa mieltä. Olin varsin yllättynyt kun luin eka OST- jutun ja myöhemmin tämän. On tässä se hyvä puoli, että jos sijoitusinnostus lähtee kunnolla käyntiin niin kyllähän valtio säästää kivasti tuottojen myötä. Win-win tilanne ehkäpäs. Kokoomuksen vinkeet tuntien tämä oli kuitenkin niin iso yllätys, että en uskonut suorilta alkuperäistä postaajaa. Tukien leikkaaminen sopii kuvioon, mutta kohderyhmä ei todellakaan sovi.

4 tykkäystä

Josko tämä sitten kumoaa menetetyt opintotuet

10 tykkäystä

En edes tajunnut, että pankkitilillekin voi nostaa. Tuohan kuulostaa omituiselta. Rahat pankkitilille opiskelun ajaksi ja sitten takaisin osakkeisiin. :smiley: Eiköhän tuohon jotain sääntöjä keksitä, ettei homma mene ihan pelleilyksi.

Perintövero on just hyvä vero.
Työnverotusta pieneksi, että kannattaa töissä olla.
Sekin vielä sillä tavoin, että nimenomaan suurin osa paukkuja sinne kannustinloukku_tulotasolle ts. että edelleen saadaan kasvatettua työnteon (vaikkakin matalapalkkatyön) ja tukien varassa elämisen eroa. 100e/h tienaavana lääkärinä en jätä tekemättä lisätuntia verotuksen takia, jos käteen jää siitäkin 50e/h (mikä on sekin hyvä)…
*
Itse tulen säästämään lapsille sillä tavoin, että tulen auttamaan ensi asunnon hankinnassa. Mielestäni oma ensimmäinen asunto on tärkein varallisuutta vahingossa kasvattava elementti, sillä sitä ei äkkiä saa lihoiksi. Toki edellyttää, että asunto on kasvukeskuksesta… Eli joko tuen oman asunnon ostoa tai sitten sijoitusasunnon ostoa
*
Osakkeisiin minulla ei valitettavasti ole vara säästää lapsille… ne rahat tarvitaan elämiseen.

5 tykkäystä

Miten pystyy auttamaan asunnon hankinnassa, mutta ei pysty sijoittamaan? En saa kiinni logiikasta, ehkä tulkitsen väärin.

14 tykkäystä

Voihan se korvata, mutta joutunee opiskelemaan vaan vähän vanhempana :sweat_smile:

Menisikö niin, että lapsen sijaan sinä maksat lainanlyhennykset. Tällöin lapselle jää enemmän käyttörahaa.