LIDAR-valmistajat (laser)tutkan alla

Tähän voi olla sellainenkin selitys, että tuo auto kerää dataa simulaattorille. Autonomisia autoja opetetaan ennen reaalimaailmaa simulaattorilla. Simulaattorin data voidaan muodostaa Lidarin ja kameran datoista.

Edit: Artikkelin lopussa oli kommentteja joissa ehdotettiin syyksi sitä, että lidaria käytetään kamerojen dataa käyttävän neuroverkon opettamiseen mittojen tunnistukseen. Lidarhan tietää mitat absoluuttisesti ja Tesla päättelee mitat kameroiden tiedoista neuroverkolla.
Tuo taitaa olla todennäköinen syy

3 tykkäystä

Itse näen mahdollisena sen, että ottavat sekä Lidarin ja neuroverkot yhteiskäyttöön, jolloin autonomisen ajon katastrofinen epäonnistuminen olisi huomattavasti epätodennäköisempää, koska tietokone pystyy tekemään päätöksen paremmalla varmuudella.

Mutta, tulin tänne postaamaan tämän lyhyen artikkelin (juoruja) älypuhelinten tulevaisuudesta:

1 tykkäys

Tämä on mahdollista ja todennäköistä ainakin joskus.
L2 ADAS-toiminnallisuus ei lidaria vaadi, koska sitä ei läheskään kaikilla ole.
Eteneminen L4/L5-tasoille ja RoboTaxi taitaa lidarin vaatia (tai vastaavan varman etäisyyden tunnistuksen), mutta vie vielä vuosia päästä tuolle tasolle normaalien henkilöautojen kanssa. Joten ehkä Tesla ei etene nopeasti ja toisaalta miksi laittaisivat ison lidarpömpelin katolle salaiseen hankkeeseen, kun on paljon mahdollisuuksia upottaa lidarit autoon.

Apple käyttää Flash lidaria. Kiinnostava nähdä, tekevätkö Android-puhelinvalmistajat myös itse yksikertaisen flash-lidarin vai onko jokin fash-lidar valmistaja toimittajana, kuten Ouster

2 tykkäystä

En usko nykyisten listattujen yritysten yrittävän tunkea tuohon puhelinvalmistajien sensorikilpaan. VLDR ja OUST lähinnä voisi olla, kun fokus on myös muualla kuin autoissa. Näissäkin keskitytään kuitenkin enemmän teollisuuden ja liikenteen tarpeisiin.

Valmistajia on kuitenkin markkinoilla paljon, valtaosa edelleen yksityisiä ja niistä ei juuri kuule tai tiedä, jos ei ole alalla mukana.

Ousterista puheen ollen, lyhyt näkemys markkinasta ja kehityksestä:

  • Tilauskirja on olennaisin osa, jolla lidar-valmistajia pitää arvottaa. Revenue nyt ei ole kriittinen, lähinnä suuntaa antava.
  • Tekniikan pitää kehittyä nopeasti ja valmistuskustannusten tulla alas, jotta markkinan odotukset saadaan toteutettua ja sensorien määrä kasvuun ja massatuotteeksi
  • Viivästykset voi tulla kalliiksi osakkeen hinnoitteluun, jos ei ole pääomia taustalla. Velodynella tässä etua, kun revenue on muihin verrattuna moninkertainen. Toki viivan alla on punaista sielläkin.
4 tykkäystä

Jep, ei ainakaan alkuvaiheessa, Varmaankin lidar-markkinat elävät voimakkaasti lähivuosina. Kukaan ei vielä tiedä tulevien markkinoiden kokoa eikä tulevaa teknologiaa.
Todennäköisesti jotkut teknologia osoittautuvat paremmiksi. Toisaalta täysin uutta teknologiaa saattaa ilmaantua, kuten kameran kennon ja laserin muodostamia sensoreita. (ei siis kuvia ottavia kameroita vaan pikselien muutoksia tunnistavia kennoja)
Yrityksiä saattaa kuolla ja yhdistyä.

On mahdollista, että tulevaisuudessa jotkut lidar-yritykset valmistavat koko sensorin hyvin pieneen puolijohteeseen ja jos heillä on tähän kustannuksia alentava massavalmistus sekä oikeudet, saatetaan tätä piiriä myydä eri käyttötarkoituksiin. Myös puhelimiin. Microvisionin ultra-miniature MEMSin tarkoitus on käsittääkseni tämä.
Toistaiseksi useat SolidState lidarit ovat kuitenkin kymmenien millimetrien kokoisia ja siksi eivät mahdu kameraan.

Velodynen sisäpiirin myynnit ovat huolestuttavia, koska yritys on vasta listautunut ja kurssi laskenut. Yrityksellä ei tunnu olevan uskoa siihen, että nykyinen kurssi on liian alhainen.
Myös jatkuva yritys saada huomiota vanhoilla uutisilla twitterissä hämää. Hieman sama kuin painottavat jatkuvasti olevansa suurin lidar-firma.

Tässä Simply WallStreetin näkemys VLDR:n sisäpiirin myynneistä Artikkeli

5 tykkäystä

Russell2000 ja 3000 lisäyksiä tulossa 25.6. ja julkaistavat yritykset tulee kesäkuun ajan perjantaisin.

Lidar -valmistajat taitaa mennä joukolla mukaan, ilmeisesti ainakin Ouster ja Velodyne liikkeet pariin päivään liittyy tähän.

Edit: tuli vielä tämän viestin jälkeen Seeking Alphan artikkelikin asiaan liittyen. VLDR menossa myös joihinkin kasvuindekseihin mukaan

5 tykkäystä

Ranskaan menossa 500 sensoria

3 tykkäystä

Hieman kevyempää asian käsittelyä.
Toivoa tähän Lidar toimijoiden huonoon kurssikehitykseen antaa Tipranksin 4. paras analyytikko (analyytikkoja yhteensä 7500)
Hän on antanut VLDR:lle $30 tavoitehinnan ja Aevalle $20.
Kaverilla on melko hyvä onnistumisprosentti, joten ehkä tässäkin tapauksessa
Tipranks Colin Rusch

3 tykkäystä

Velodynelta Velabit tuotejulkaisu tänään - pieni ja edullinen solidstate laajakulma

3 tykkäystä

Financial Times artikkeli Velodynen väännöstä David Hallin kanssa FT artikkeli

Tämä kuva tuosta artikkelista kertoo Velodyneltä vaadittavan haastavan muutoksen.
2017 Lidarit olivat $20 000 maksavia erikoistuotteita ja Velodyne oli yksi harvoista alueen yrityksistä. Jatkossa hinta saa olla satasia ja kilpailijoita valtava määrä.
Haaste on niin iso, että jonkinlainen sopu heidän kannattaisi löytää

Edit Yllä olevasta kuvasta voi päätellä, että 2017 ei ollut halpojen lidareiden markkinoita. Velodyne joutuu innovoimaan halpoja Solid State lidareita ja rakentamaan massatuotannon, lisäksi pitää myös ilmaantua markkinat näitä halpoja lidareita varten.
Tämä tarkoittaa, että yritysten on innovoitava uusia lidaria käyttävien tuotteita, joiden on lisäksi mentävä hyvin kaupaksi, jolloin niille syntyy markkinat. Tämä ei välttämättä tapahdu 2024 mennessä.

Hyvin karkea laskelma, koska tulevia tuotantokustanuksia ei voi tietää. Velodyne myi 2020 1100 kpl lidaria. Keskihinta lienee $3000-$5000.
Jos keskihinta tippuu vuoteen 2024 n. $400, tulisi Velodynen myydä yli 100 000 kpl/vuosi päästäkseen samaan liikevaihtoon. 2024 liikevaihto tulisi olla 7 kertaa suurempi eli olisi myytävä 700 000 kpl.
Lisäksi tällä hetkellä tuoteiden valmistus tuottaa tappiota. Mutta arvioisin, että 2024 on Velodynen myytävä ainakin yli 1 Milj. lidaria.

Muiden lidar-valmistajien on myös myytävä ainakin saman verran, joten 2024 pitäisi olla tarve kymmenille miljoonille lidar-sensoreille. Näitä markkinoita ei vielä 2021 ole.

Itse uskon, että turvallisin sijoitus on valmistajiin, joiden nykyisillä asiakkaille on todennäköinen tarve yli miljoonalle lidarille 2024 alkaen.
Yksi tällainen voi olla Aeva, joka todennäköisesti valmistaa VW-Groupille 2024 julkaistaviin malleihin lidarit.

Jos VW-Group valmistaa 2024 10 milj. autoa ja niistä 10 % tulee lidar, riittää se Aevalle. Lisäsi on mahdollista jatkossa saada lidar valtaosaan VW-Groupin autoista. Aeva ei ole paljastanut toista isoa asiakasta. Tosin vuoteen 2023 asti volatiliteetti on osakkeessa suurta, koska Aeva ei juuri myy mitään ennen 2023 H2:sta

Velodynellä ei ole tietääkseni vastaavia isoja asiakkaita, vaan se joutuu odottamaan markkinoiden syntyä. Sillä on paljon projekteja, joista suuri osa on vasta RFI tai sen alla olevalla tasolla eli lidaria käyttävää tuotetta innovoiva yritys vasta pohtii Velodyne käyttöä. Missä vaiheessa nämä yritykset saavat oman tuotteensa laajasti kaupaksi, jolloin voivat tilata Velodyneltä miljoonia sensoreita vuodessa

3 tykkäystä

Tässä on kyllä iso luottamus-case nimenomaan lidar-markkinan kasvuun ja se edellyttää sensorien hintojen laskua. Eli pakko saada uutta edullisempaa sensoria markkinalle, jotta hintaa saadaan laskettua ja volyymia ylös. Tarvetta ilmeisesti olisi kuitenkin monellakin tapaa. Markkinahan on paitsi autot, myös esim. muu liikenne ja automatisaatio. Jälkimmäiset on ne VLDR:n lähestymiskulmat tällä hetkellä, ellei jotain isompaa autovalmistajan sopimusta saada aikaan. Faraday ei tähän taida auttaa kovin pitkälle :joy:

Aeva on potentiaalisesti vahvimmasta päästä nimenomaan VW-yhteyksien ansiosta. Ei sekään taida olla ekslusiivisella sopparilla, vaan vasta kehitysvaiheessa, mikäli olen oikein ymmärtänyt. Luminar lienee toinen nimenomaan autopuolella vahvempi.

Velodynesta puheen ollen, Intiaan tekeillä suunnittelukeskusta.

https://seekingalpha.com/pr/18370564-velodyne-lidar-launches-india-design-center-in-bangalore

The India Design Center is actively focused on growing its engineering talent team in hardware, FPGA, embedded software, board design, systems engineering, ASIC, perception software, functional safety, cyber security and other adjacent areas.

In addition to research and development, the center will foster customer and partner opportunities in India for lidar-based solutions in automotive and new mobility.

Toimijoitahan löytyy laajemminkin, yksityisiä varsin paljon. Lisää tunkua pörssiin, SPACin kautta jälleen
CITIC ja Quanergy

https://quanergy.com/pressrel/quanergy-merge-with-citic-capital-acquisition-corp-to-democratize-smart-lidar-solutions-for-the-automotive-and-iot-markets/

Sijoittajaprese:
http://www.spacbyccac.com/doc/Project%20Vision%20PIPE%20Presentation%20vPublic.pdf

Daimler ja Geely mm mukana jollain tasolla. Ennusteiden osalta samalla tasolla muiden uudempien kanssa. Lähempänä Ouster ja Velodyne kohdemarkkinan osalta, eli Smart City, Mapping, Security, Industrial

3 tykkäystä

Yksikköhintojen lasku vaatii tosiaan kaikilta valtavia myyntimääriä vuodessa. Lisäksi halvoissa tuotteissa olisi oltava halvat valmistuskustannukset. Vaikka VLDR mainostaa, että heillä on jo nyt tehokas valmistuprosessi, ovat valmistuksen kulut vielä selvästi suuremmat kuin myyntihinta.
Kuinka paljon yhdestä halvasta sensorista saadaan aikanaan valmistuskulujen jälkeen katetta, jää nähtäväksi.

Tässä VLDR:n projektikuvassa on tosiaan huomioitava, että RFI ja sitä aikaisemmissa vaiheissa mukana on yleensä useita toimittajaehdokkaita, joista VLDR on vain yksi.
Myös tarjouspyyntö voi vielä mennä usealle ehdokkaalle.
Eli jos VLDR voittaa noista 30 % niin hyvä. Lisäksi jos kauppa tehdään vaikka 2021, eli VLDR:n asiakas lähtee kehittämään lidar-pohjaista tuotetta, niin koska se on tuotantovalmis ja tuleeko tuotteesta kaupallisesti kannattava.

Tuo VLDR:n Intia-kuvio on hyvä ennen kaikkea markkinoiden vuoksi. Lienee helpompi valmistaa Intialaisiin autoihin lidar, kun suunnittelu tehdään Intiassa ja on Intialaiset suunnittelijat.

Tässä kuva joka kertoo ainakin sen, että Luminarin Galvo Mirrors on käytännössä mekaaninen ratkaisu. Halvat tuotantokustannukset tulevat vaatimaan täysin liukuhihnaprosessin ja sitä lienee vaikea saavuttaa tuotteella, jossa on mekaniikkaa.

Toisaalta kuva kertoo, että Aeva käyttää Optical Phase Arraytä (OPA), joka on Flash-tekniikan lisäksi täysin puhdas SolidState ilman mitään mekaniikkaa. Sitä voitanee valmistaa liukuhinalla ilman manuaalista työtä

Aevan etu tosiaan on valmiit isot markkinat, jos ja kun lopullinen soppari tehdään.
Aevan etu on tuo OPA, mutta myös FMCW. Mobileye lähtee myös valmistamaan FMCW:tä. Siinä on monia etuja TOF:n verrattuna. Yksi on nimenomaan objektien nopeuden reaaliaikainen tunnistus. Nythän vaikka Tesla laskee vastaantulevan auton nopeuden kameroiden kuvista. On suuri turvallisuusetu kun tieto saadaan suoraan sensorilta.

3 tykkäystä

OPA on muuten tuolla Quanergyn käyttämänä tekniikkana mainittu - Aeva kuitenkin jätetty sijoittajamateriaalissa vertailusta pois :joy:

2 tykkäystä

Ja siitä Luminarin kyvykkyydestä ei-niin-yllättävä julkaisu. Volvo ja Luminar tehnyt jo aiemmin yhteistyötä kehityksessä, nyt tämä myös kaupallistuu

Tietää kyllä hyvää koko markkinan osalta, voittajat jää nähtäväksi

2 tykkäystä

Aurora on ostanut kaksi FMCW-lidar valmistajaa. Aurorahan on Teslan Autopilotin ja Waymon vetäjien perustama itseajavien autojen ohjausjärjestelmää kehittävä firma. Sitä pidetään yhtenä keskeisenä toimijana.
Näyttäisi todennäköiseltä, että autonomisissa autoissa vuoden 2024 jälkeen käytettäisiin pääosin FMCW-lidaria. Tässä välissä on käytössä muitakin teknologioita

Edit: Aeva on palkannut taas 2 uutta Applen työntekijää. Applen entisiä työntekijöitä toki on monessa firmassa, mutta nämä ja aikaisemmin Applelta palkatut ovat olleet tärkeässä roolissa Applella.
Esimerkiksi juuri palkattu Sawyer Cohen työskenteli iPhone Product Design Lead and Senior Managerina

Saa nähdä, reagoiko kurssi mitenkään koska epäillään, että se erittäin iso asiakas, jota Aeva ei ole paljastanut, on nimenomaan Apple ja kohde heidän itseajava auto

Artikkeli

2 tykkäystä

Velodyne liittyy mukaan NVIDIAn Metropolis hankkeeseen sekä sen Smart City osuuteen Artikkeli
VLDR on ottanut käyttöön omaa Smart City järjestelmää mm. Austinissa. Tämä NVIDIAn Metropolis on kuitenkin eri tasoa.
NVIDIA tulee olemaan yksi keskeisistä autonomisten autojen järjestelmätoimittajista isoille merkeille kuten Mercedes-Benz.
Lienee todennäköistä, että Smart City:n kaupungista luomat 3D-lidar mallit tullaan välittämään tulevaisuudessa autoihin.
Epäilen, että VLDR ei tule olemaan välttämättä kova peluri autojen lidar-sensoreina mutta tätä kautta voivat olla keskeinen peluri tieliikenneinfran lidar-ratkaisuissa. Tuossa voi olla isot markkinat

4 tykkäystä

Dr. Anand Gopalan has informed the Board of Directors that he is stepping down as CEO and a member of the Board, effective July 30, 2021
Artikkeli

Mielestäni hyvä uutinen. Toki riippuu millainen uusi johtoryhmä ja CEO on.

5 tykkäystä

Jokohan tuonnekin Velodynelle saataisiin nyt rauha aikaan ja fokus oikeaan tekemiseen.

Tämä oli lisäksi hyvä uutinen

In addition, Velodyne’s previously disclosed guidance for 2021 revenue – between $77 million and $94 million – and business outlook remain unchanged.

Pieni pelko oli itsellä, että 2021E revenuesta tulisi vielä uusi tulosvaroitus.

4 tykkäystä

Lidar-osakkeet ovat laskeneet muutaman päivän. Yksi syy voi olla Mobileye:n erittäin onnistuneet ja julkisuutta saaneet NewYorkin autonomisen auton testiajot. Auto on varustettu pelkillä kameroilla.
Autot päivittävät automaattisesti 3D-karttaa ajaessaan kameroilla ja päivitetty tieto on muiden autojen käytössä. Eli kartan päivittämiseen ja luontiin ei käytetä lidaria.

Myös Mobileye kehittää oman fmcw-lidarin 2023 julkaistavaan Robotaksiin. Myös kaikki muut keskeiset toimijat tulevat käyttämään lidaria autonomisen tason 4 ja 5 autoissa. Mahdollinen lidar-buumi alkanee aikaisintaan vasta 2022.

Lienee todennäköistä, että osa lidar-firmoista ei tule pärjäämään.
Itsellä VLDR ja AEVA ovat tippuneet n. 50 %. Tosin suurimmillaan niiden paino salkussa oli 2 % ja nyt 1 %, joten en niitä myy

3 tykkäystä

Velodyneltä tuore SDK uusiin sensoreihin, lisää tulossa uusien versioiden myötä.

Helpottaa kehitystyötä ja sitoo asiakasta. En tosin tiedä kuinka hyvin muilla valmistajilla SDK:t on hallussa tai toteutettu. Luulisi olevan jotain tarjolla :thinking:

1 tykkäys