Financial Times artikkeli Velodynen väännöstä David Hallin kanssa FT artikkeli
Tämä kuva tuosta artikkelista kertoo Velodyneltä vaadittavan haastavan muutoksen.
2017 Lidarit olivat $20 000 maksavia erikoistuotteita ja Velodyne oli yksi harvoista alueen yrityksistä. Jatkossa hinta saa olla satasia ja kilpailijoita valtava määrä.
Haaste on niin iso, että jonkinlainen sopu heidän kannattaisi löytää
Edit Yllä olevasta kuvasta voi päätellä, että 2017 ei ollut halpojen lidareiden markkinoita. Velodyne joutuu innovoimaan halpoja Solid State lidareita ja rakentamaan massatuotannon, lisäksi pitää myös ilmaantua markkinat näitä halpoja lidareita varten.
Tämä tarkoittaa, että yritysten on innovoitava uusia lidaria käyttävien tuotteita, joiden on lisäksi mentävä hyvin kaupaksi, jolloin niille syntyy markkinat. Tämä ei välttämättä tapahdu 2024 mennessä.
Hyvin karkea laskelma, koska tulevia tuotantokustanuksia ei voi tietää. Velodyne myi 2020 1100 kpl lidaria. Keskihinta lienee $3000-$5000.
Jos keskihinta tippuu vuoteen 2024 n. $400, tulisi Velodynen myydä yli 100 000 kpl/vuosi päästäkseen samaan liikevaihtoon. 2024 liikevaihto tulisi olla 7 kertaa suurempi eli olisi myytävä 700 000 kpl.
Lisäksi tällä hetkellä tuoteiden valmistus tuottaa tappiota. Mutta arvioisin, että 2024 on Velodynen myytävä ainakin yli 1 Milj. lidaria.
Muiden lidar-valmistajien on myös myytävä ainakin saman verran, joten 2024 pitäisi olla tarve kymmenille miljoonille lidar-sensoreille. Näitä markkinoita ei vielä 2021 ole.
Itse uskon, että turvallisin sijoitus on valmistajiin, joiden nykyisillä asiakkaille on todennäköinen tarve yli miljoonalle lidarille 2024 alkaen.
Yksi tällainen voi olla Aeva, joka todennäköisesti valmistaa VW-Groupille 2024 julkaistaviin malleihin lidarit.
Jos VW-Group valmistaa 2024 10 milj. autoa ja niistä 10 % tulee lidar, riittää se Aevalle. Lisäsi on mahdollista jatkossa saada lidar valtaosaan VW-Groupin autoista. Aeva ei ole paljastanut toista isoa asiakasta. Tosin vuoteen 2023 asti volatiliteetti on osakkeessa suurta, koska Aeva ei juuri myy mitään ennen 2023 H2:sta
Velodynellä ei ole tietääkseni vastaavia isoja asiakkaita, vaan se joutuu odottamaan markkinoiden syntyä. Sillä on paljon projekteja, joista suuri osa on vasta RFI tai sen alla olevalla tasolla eli lidaria käyttävää tuotetta innovoiva yritys vasta pohtii Velodyne käyttöä. Missä vaiheessa nämä yritykset saavat oman tuotteensa laajasti kaupaksi, jolloin voivat tilata Velodyneltä miljoonia sensoreita vuodessa