Pallas Air ( ennen Lifa Air)

Pahoittelut tarkoitin hallituksen kokousta. Eppu Mäkipää on yhtiön sivujen mukaan ainut hallituksen jäsen, joten nyt uuden hallituksen kasaaminen ja uuden CFO:n löytäminen on varmasti prioriteettilistalla korkealla. Corporate governancen näkökulmasta tilanne on vähintäänkin kimurantti, kun hallituksessa ei ole enää yhtäkään yhtiöstä riippumatonta jäsentä.

4 tykkäystä

Tulee mieleen vuosien takaa toinen firma, jonka hallituksen puolueettomat jäsenet erosivat huomatessaan, että eivät voi mitenkään jatkaa toimintaansa hallituksessa liiketoiminnassa havaitsemistaan ongelmista johtuen. Piensijoittajien etu oli ristiriidassa siihen, mitä firman sisällä tapahtui. Asian selvittelyä jälkikäteen pahensi kovasti se, että ainakin osa firmassa työskenteleviä henkilöitä oli laitettu allekirjoittamaan vaitiolovelvollisuussopimus (ison sopimussakon uhalla) ja eivät siten saaneet kommentoida yhtään mitään kenellekään kun piensijoittajat yrittivät selvittää, että miksi firma on ongelmissa ja miksi hallitus vaihtuu lähes kokonaan. En muista enää tarkasti yksityiskohtia. Vasta paljon myöhemmin tihkui jotain tietoa julkisuuteen.

En väitä ylläolevan koskevan mitenkään Lifa Airia, tuli nyt vain tämä toista firmaa koskeva vanha tapahtumaketju elävästi mieleen kun kuulin, että hallitus on suurelta osin häipynyt paikalta.

Hankala yhtiön ulkopuolelta sanoa mitä siellä todellisuudessa tapahtuu, mutta mielestäni vaaran merkkejä on vain aivan liikaa ilmassa. Ohessa uutta raporttia tarjolla.

https://www.inderes.fi/fi/nyt-liikaa-vaaran-merkkeja-ilmassa

Free käyttäjät saavat tuosta tuttuun tyyliin kommentin huomiseen aamariin.

9 tykkäystä

Kenties näin - tosin hallitus ei nyt tosiaankaan ilmeisesti ole ylipäätään päätösvaltainen ihan osakeyhtiölain perusteella, joten yhtiöllä ei ymmärtääkseni ole toimivaa hallitusta ennen kuin uusi on saatu valittua.

Muutama ajatelma: Jos olisin hallituksen jäsen, millaisessa tilanteessa eroaisin “effective immediately” :thinking:?

Ainakaan bisneksen huono kehitys ei siihen johtaisi, tuskinpa edes omasta mielestäni umpisurkeat liiketoimintastrategiset valinnat. Jälkimmäisen tapauksessa olisi varmaan luontevaa olla hakematta jatkokautta tai erota edes jonkinlaisella varoajalla. Toisaalta: hallituksen suuri enemmistö on käynyt näitä samoja pohdintoja, joten kyse tuskin on siitä, etteikö hallituksesta löytyisi päätöksentekokykyistä enemmistöä. Voisi spekuloida, että hallitus kokee tehtävänsä turhaksi - että sillä on pyyhitty pöytää. Noh, arvailua tämä vain on.

Ja sitten tietysti se ilmeinen syy, missä tilanteessa ainakin itse eroaisin välittömästi: oman oikeusturvani vuoksi.

Tätä on yhtiön ulkopuolelta lähes mahdotonta muuta kuin arvailla. Osavuosikatsaus tuskin tähän asiaan tuo valoa.

5 tykkäystä

Tällaiset tarinat vievät uskottavuutta sekä IPOilta että sijoittamiselta ylipäänsä. Vaikea nähdä tälle onnellista loppua – siis ainakaan sijoittajien kannalta.

16 tykkäystä

On kyllä hämärän oloinen puulaaki:

Melkein kaikki alkupään henkilöomistajat Mäkipäitä. Johtoryhmässäkin kolmasosa Mäkipäitä. Lähteneet hallituksen jäsenet näyttivät omistavan ihan yksittäisiä tuhansia euroja, eikä kaikki edes sitäkään. Talousjohtajaa ei ollut ainakaan tittelinä johtoryhmässä ollenkaan (edit: näköjään hänkin karannut tästä sekasotkusta jo aiemmin).

Saarion Seppokin mennyt tekemään tällä turskaa.

18 tykkäystä

Puulakin hommien hallinnasta kuvaava esimerkki on myös tämä: 20.6. antoivat tulosvaroituksen, jossa poistettiin ohjeistus. Mutta vielä tänään Taloudelliset tavoitteet sivulla kerrotaan 2022 tavoitteina/ennusteina ne perutut luvut.

Saas nähdä saavatko ensi viikolla puolivuotiskertomuksen ulos kuten pitäisi. Hallituksen ero voisi ajoituksen puolesta hyvinkin liittyä myös siihen, että tämän proopuskan sisällöstä ei ole päästy yhteisymmärrykseen.

4 tykkäystä

Periaatteissahan osakeyhtiön hallituksessa voi olla vain yksikin jäsen, mutta siinä tapauksessa hallituksella pitää myös olla varajäsen. Listalleottoesitteestä löytyy, että yhtiöjärjestyksen mukaan Lifa Airilla on hallitus, johon kuuluu kolmesta kahdeksaan varsinaista jäsentä. Eli oman tulkintani mukaan joko tuota lukumäärää on vaihdettava, tai Lifa Airin on nimettävä ainakin 2 uutta hallituksen jäsentä, jotta hallitus olisi päätösvaltainen. Mulla ei ole täyttä varmuutta siitä, pitääkö osakeyhtiön hallituksessa olla yhtiöstä riippumaton jäsen hallituksessa. Käsittääkseni ei, mikä mahdollistaisi hallituspaikkojen täyttämisen johdon jäsenillä.

Yhtiöhän on 26.9 järjestämässä yhtiökokouksen, jossa käsitellään mm. hallituksen jäsenten lukumäärästä päättämistä ja uusien jäsenten valitsemista.
Tuo ajankohta voi osoittautua hankalaksi seuraavaa puolivuosikatsausta ajatellen (julkaistaan 15.9), jos hallituksen pitää hyväksyä raportti ennen sen julkistamista. Tilinpäätöksen hallitus hyväksyy aina, mutta käsittääkseni osavuosikatsausten kohdalla sitä ei välttämättä tehdä aina. Käytäntö on yhtiökohtainen ja siitä on merkintä hallinnon työjärjestyksessä, mutta se ei ole julkinen dokumentti, joten emme pääse siihen käsiksi. Käsittääkseni hallituksen on myös aina hyväksyttävä osavuosikatsaus, jos se sisältää ohjeistuksen, mutta Lifa Air peruutti omansa pari kuukautta sitten. Eli tässä on nyt aito riski sille, että tuo puolivuosikatsaus lykkääntyy.

Alla vielä tiedote tuosta yhtiökokouksesta:
https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/kutsu-lifa-air-oyjn-ylimaaraiseen-yhtiokokoukseen

3 tykkäystä

Kiitos videosta. Yhdestä seikasta videolla olen eri mieltä. Yhtiökokouskutsussa ei ole esitetty yhtiöjärjestyksen muuttamista, joten ei sen muuttamisesta voida päättää. Yhtiökokouksessa valitaan yhtiölle uusi hallitus, osana tätä prosessia on päätettävä onko jäseniä 3, 8, vai jotain siltä väliltä.

Tämä on täysin normaali prosessi, että lukumäärä ja henkilövalinnat käsitellään eri asiakohtinaan kokouksessa.

4 tykkäystä

Hyvä poiminta! Nyt täytyy myöntää, että olet oikeassa ja tulkitsin tuon kohdan väärin.

4 tykkäystä

Lifa Air Oyj:n puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2022 (tilintarkastamaton) – Liikevaihto ja tulos laskeneet

Suluissa esitetyt luvut viittaavat edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon, ellei toisin ilmoiteta.

Tammi-kesäkuu 2022 lyhyesti

  • Liikevaihto oli 2 912 (15 644) tuhatta euroa
  • Käyttökate oli -2 455 (8 318) tuhatta euroa
  • Liiketulos oli -3 125 (7 984) tuhatta euroa
  • Osakekohtainen tulos -0,44 (0,80) euroa
  • Tulokseen vaikuttavat kertaluonteiset kulut olivat 1 576 tuhatta euroa

Liikevaihto laski -81,4 % , ooops.

Toimitusjohtaja Vesa Mäkipään kommentit ovat ikävää luettavaa omistajille. Melkeinpä kaikki mennyt pieleen.

15 tykkäystä

Ei nyt ihan osunut analyytikon ennusteeseen. :smiley: Suositus toki oli oikein.

20 tykkäystä

Tämä tarina on kyllä nousumarkkinan loppuhuipennus, vaikka toki vasta keväällä juuri juuri saikin ipon läpi. Kevään ohjeistus oli aivan uskomatonta satuilua. Voidaan puhua suuresta huijauksesta, mikä meni täydestä eläkeyhtiöillekin ja erilaisille rahastoille. Ihan tosissaan ilmeisesti uskoivat, että maskibisnes käy edelleen kuumana.

Jos jotain hyvää pitää sanoa, niin tuskin tätä kovin moni valveutunut yksityissijoittaja omisti.

37 tykkäystä

Jos itse omistaisin tätä, niin miettisin vakavasti rikosilmoituksen tekemistä. Melkonen puhallus.

14 tykkäystä

Listautumisen alla, vain puoli vuotta sitten, Lifa Air satuili tähän tyyliin:
“Tilikauden 2022 liikevaihdon yhtiö odottaa olevan 18–24 miljoonaa euroa ja käyttökatteen 5–8 miljoonaa euroa. Yhtiön tavoitteena on saavuttaa noin 60 miljoonan euron liikevaihto vuoteen 2026 mennessä.”

9 tykkäystä

Omistajalistalta löytyy kuitenkin joitain tunnettuja rahastoja ja sijoittajia, kuten Saarion Seppo.

2 tykkäystä

Huhtikuun IPOsta ollaan nyt tultu tonttiin melkein -80%

Pidän aika mahdottomana tilanteena sitä, että huhti-kesäkussa olisivat asiat jotenkin menneet äkisti niin pieleen, etteikö tällainen tulema olisi ollut jo johdon tiedossa siinä kohtaa kun noita satuiluja kerrottiin.

Tässä jää kyllä jo kirkkaasti kakkoseksi jenkkilän pahimmatkin Spac-huijaukset, joita 2020-21 nähtiin. Aika erikoista, jos tästä ei jotain tutkintaa aloiteta.

Edit: olihan tämä jo näemmä Nassen tarkkailun alla:

22 tykkäystä

Jos hallitus karkaa, mielessä karkaajilla on varmasti vapautuminen vastuusta. Mutta vastuu karkaamista edeltävistä tapahtumista ei katoa minnekään.

En tosin muista edellistä kertaa, kun hallitus olisi saatu oikeasti vastuuseen. Harvoinhan syytäkään tosin on.

6 tykkäystä

Vaikken tähän ole penniäkään sijoittanut, piti oikein listata avaintapahtumia aikajanalle, on tämä sen verran vekkuli tapaus.

2021

  • Hallitus nimetään (varmaankin listautumista silmälläpitäen). Alla oleva tieto on esitteestä, jonka perusteella kaikki tulevat hallitukseen uusina (listautumisen kiilto silmissä?)

  • Talousjohtaja aloittaa tehtävässä / johtoryhmässä myös 2021.

6.4.2022 Listautumisanti-ilmoitus

  • Esitteessä komea ohjeistus vuodelle 2022: " Lifa Air odottaa tilikauden 2022 liikevaihdon olevan 18–24 miljoonaa euroa ja käyttökatteen 5–8 miljoonaa euroa. Yhtiö tavoittelee keskipitkällä aikavälillä 25–30 prosentin liikevaihdon keskimääräistä vuosittaista kasvuvauhtia (CAGR) sekä vähintään 20 prosentin käyttökatemarginaalia. Yhtiön tavoitteena on saavuttaa noin 60 miljoonan euron liikevaihto vuoteen 2026 mennessä."

27.4.2022

20.6.2022

20.6.2022

29.6.2022

3.8.2022

2.9.2022

15.9.2022

  • H1 tulos ulkona. H1-liikevaihto laski 81 % ja oli 2,9 MEUR. H1-liikevoitto laski selvästi vertailukauden 8,0 MEUR:n tasosta ja oli -3,1 MEUR
35 tykkäystä

Joko johto on tietoisesti johtanut sijoittajia vielä huhtikuussa harhaan, tai sitten siellä on vakavissaan uskottu että syksyllä tullaan näkemään pandemian uusi aalto ja myyntipiikki.

34 tykkäystä