Liikenteen voimalinjaratkaisut: sähkö, vety, polttokennot

Omasta mielestä sähköistämiseen/vihreistämiseen tarvitaan laaja-alaisesti erilaisia ratkaisuja, jotta yhteiseen tavoitteeseen päästän. Todennäköisesti henkilöautojenkin osalta markkina pirstaloituu erilaisten ratkaisujen (vihreiden) ympärille, toiselle isompi osa kakkua ja toiselle pienempi. Mun mielestä on hieman älytöntä liputtaa pelkkää tiettyä ratkaisuja,joka ratkaisee 100%ongelman vaan hyvä pitää useita vaihtoehtoja auki ja antaa markkinan päättää pidemmällä tähtäimellä vihreät vaihtoehdot.

Laitetaan vielä muutama nosto Ahoniemeltä, tähän kun törmää hirveän usein.

Aihetta sivuten, mutta vahva suositus Bill Gatesin How to Avoid a Climate Disaster kirjalle.

9 tykkäystä

Kyllä laaja-alaiselle kehitykselle. Aikaisempina vuosina se oli pelkkää BEViä mutta tilanne on siitä muuttunut. Nyt ehkä pitäisi nostaa asiakas enemmän keskiöön ja heidän tarpeensa sekä taloudelliset kyvyt. Nyt ei enää riitä tokaisu että “sähköistyksellä on merkittävä rooli henkilöautoliikenteessä”, koska ihmisten kiinnostus sähköautoja kohtaan on laimenemassa.

Saksan-Hans meinaan kirjoitti asiasta tällaisen artikkelin eilen. Koska luin 2 vuotta Saksaa yläasteella niin käänsin tekstin kooklella.

Innostus sähköautoihin vähenee (faz.net)

“Esimerkiksi liikkeenjohdon konsulttiyhtiö Deloitten 1050 saksalaisen ajoneuvonomistajan edustavassa kyselyssä vain 41 prosenttia kannatti sähkökäyttöä, vuonna 2019 se oli edelleen yli puolet. Markkinatarkkailija Deutsche Automobil Treuhand (DAT) tekee samanlaisia päätelmiä. Sopimuksen mukaan 43 prosenttia autoilijoista harkitsee sähköautoaseuraavan kerran ostaessaan sen, neljä prosenttiyksikköä vähemmän kuin edellisenä vuonna. Potentiaalisten uusien autojen ostajien hiipuva euforia ei ole nimenomaan saksalainen ilmiö. Deloitten mukaan sympatiat vähenevät samaa tahtia myös Yhdysvalloissa, Kiinassa ja Japanissa. Tunteen muutoksen syy voi johtua korkeammasta tietotasosta.”

“Pettymys uhkaa myös jälleenmyyntiä. Yllättäen käytettyjen sähköautojen poistot ovat kehittyneet käänteisesti suhteessa polttomoottoreiden poistoihin, kuten DAT raportoi. Vaikka syyskuussa 2020 kolmevuotiaan sähköauton keskimääräinen jäännösarvo oli vielä 52,7 prosenttia atemmasta uudesta hinnasta, se laski vain 47,4 prosenttiin vuotta myöhemmin. Samalla ajanjaksolla bensiinimoottoreiden jäännösarvo nousi kuitenkin 56 prosentista 58 prosenttiin ja dieselmallien jäännösarvo 52 prosentista 55,2 prosenttiin.”

Halu ostaa sähköauto on vähenemään päin. Silti ihmiset haluavat oikeasti vähentää päästöjä. Eli selkeästi tarvetta eri vaihtoehdoille on.

@uhrilahja

Vetyä käyttävä polttomoottori on lupaava konsepti, joka on ottanut tuulta alle viimeisen vuoden aikana todella paljon. Siinä on se iso etu, että kyseinen konsepti ei käsittääkseni vaadi harvinaisia metalleja jotka ovat tällä hetkellä kiven alla. Esimerkiksi kuparia.

@Ripetirip

Niin olen vetybull, mutta olen myös erinomainen takinkääntäjä jos tilanne niin vaatii. Ei mua niinkään kiinnosta olla oikeassa vuonna 2030 vaan lähinnä saada näkemystä tulevaisuuteen. Kärjistettynä että laittaako pennoset zaptecciin vai everfueliin.

3 tykkäystä

The pilot forms part of the Interreg NW Europe program H2-Share, a European aiming to facilitate the development of hydrogen-powered low-carbon heavy-duty vehicles for logistic applications.

DHL noted that while technology such as battery-electric trucks can be used for last-mile delivery, fuels from renewable energies such as hydrogen will be essential in order to provide zero-emission line-haul solutions. The truck being tested under the pilot program covers a distance of around 200 km daily on a cross-border route between the Netherlands and Belgium, refueling daily.

8 tykkäystä

Taxeja myös Osloon 100kpl ja Madridiin 1000kpl vuoteen 2026 mennessä. Pariisissa myös aika iso panostus.

Pitäisi alkaa pikkuhiljaa tippumaan myös Eurooppalaisia käyttökokemuksia FCEV ajoneuvoista henkilöliikenteessä. Siis sillein isommassa määrin.

7 tykkäystä

Onko tullu vastaan et kenen vetyrekoilla testi suoritetaan?

8 tykkäystä

Aiemmin ollut jotain StreetScooter ja Plug Power, mut tää on siis jo vuodelta 2019…
Nyt kai Ballardi (Edit. @hartZa ehti jo laittaakin)

Nuo köpiksen taksit tankataan täältä :slightly_smiling_face:.

7 tykkäystä

Oletan että sama homma Oslon taksien kanssa?

1 tykkäys

Tästä taas päästään Hexagon purukseen / Wystrach:iin (Hexagon osti yrityksen syksyllä)

Wystrach tekee yhteistyötä myös Airliquid kanssa.
Sopassa on monta lusikkaa, mutta niin on hämmentäjiäkin.
Tästä voisi vetää päätöksiä että säiliöt on Wystrach / Puruksen omia mahdollisesti.
Purus taas tykkää käyttää Ballardin kennoja ainakin jenkeissä.

Edit korjaan virheellisen mutun heti, elo Wystrach tarjoaa ainakin tankkaus systeemit, olisko sitten kontti tai vast.

2 tykkäystä

Eiköhän se mene norja samalla kaavalla ja ruotsikin siinä samalla.

6 tykkäystä

Minkä takia siellä on myös vuoden 2014 mallin autoja? Ei ole tainut oikein Toyotalla vetyautojen kauppa käydä ja nyt dumppaavat niitä taksifirmoille.

En tiedä.

En ole löytänyt luotettavaa lähdettä Mirain tuotantolukemista, joten en osaa sanoa sanoa onko kyse myös uuden auton saatavuusongelmista. Tässä artikkelissa kerrotaan tuotantomääräksi 30 000kpl per vuosi, mutta artikkelin on aika vanha.
2021 Toyota Mirai FCV with 850 km range launched in Japan (electricvehicleweb.com)

Jonkin verran noita vanhempia vetyautoja (vanha Mirai ja ix35) on vielä edustustehtävissä eri organisaatioilla ja yrityksillä jne. Ihan hyvä juttu että vanhakin rauta taipuu vielä taksikäyttöön.

1 tykkäys

Tuon sivuston mukaan aika vähän on myyty.
https://carsalesbase.com/europe-toyota-mirai/
Yhdysvalloissa hiukan paremmin.
https://carsalesbase.com/us-toyota-mirai/

Ilmeisesti sitten Japanissa enempi.

1 tykkäys

Juu, ensimmäinen sukupolvi ei koskaan ollut kunnollisessa sarjatuotannossa. Käsittääkseni niitä tehtiin muutaman tuhannen vuositahdilla. Lueskelin vähäsen tuosta Mirain valmistuksesta, niin uuden mallin tuotantotavoite on tosiaan tuo 30 000kpl vuodessa. Autoja valmistavan tehtaan piti valmistua viime vuonna, mutta en tiedä Covidin vaikutusta sen aikatauluun. Lähde tällainen vähän vanhempi artikkeli:
Exclusive interview with Toyota hydrogen boss lays out how fuel cells will become as cheap as gas cars (thedrive.com)

Toyota julkaisi jenkeissä mallivuoden 2022 Mirain hinnat ja hinnat alkaen malli on 49,500USD ollen täsmälleen sama kuin tänä vuonna. Ovat varmaan saaneet tuotantoa ylöspäin ja kuluja alaspäin koska eivät nostaneet hintoja. Hinta on nyt halvempi kuin Tesla Model 3 LR:n ja vain tonnin kalliimpi kuin Lexus ES300h:n hinnat alkaen mallin. Inflaatio on tehnyt aika pahaa jälkeä automarkkinoilla tänä vuonna.

2022 Toyota Mirai Arrives With Compelling Price Tag | CarBuzz

3 tykkäystä

Hyundai Sees Hydrogen Vehicles As Ten Years Behind Battery Cars—And Is Pushing Both (forbes.com)

Hyundai this year said it has a new version of its hydrogen fuel cell power system for cars and trucks that will be twice as powerful, 30% smaller and cost half as much as its current version. Still, hydrogen technology is about where battery vehicles were in the early 2010s, says José Moñoz, chief operating officer for the Seoul-based automaker and head of its operations in the Americas

“At that time people were still asking, ‘Is this going to happen? This is not true. We don’t have infrastructure. People won’t like it.’ Now there’s (charging) infrastructure; the technology has evolved; the ranges are better; the features are great. And more importantly, people who buy one now say they’ll buy another,” Moñoz tells Forbes . “Hydrogen is going through a similar phase—the phase of introducing a new technology. But we need better (fueling) infrastructure because it’s still very limited. However, in terms of the reaction by the consumer, when they drive a vehicle that is powered by hydrogen, there is a fantastic reaction.”

Etelä-Korealaisen Josë:n (lausutaan hose) ajatuksia missä mennään noin niin kuin markkinatilanteellisesti ja asenteellisesti sähköisten voimalinjojen suhteen. Varmaan aika realistinen näkökanta tällä hetkellä.

Hyundai on aika first mover vetyautoissa mukaan lukien kaikki segmentit + vahva BEV ja hybridi-mallisto. Yhtiön tulevaisuus näyttää valoisalta.

6 tykkäystä

Schenker tilaa 1500 sähkökuorma-autoa.

2 tykkäystä

Amazon kuljettaa kaasulla

2 tykkäystä

Nikola CEO: Inflation keeps clean truck costs higher than diesel | Reuters

“Battery cell costs … have declined every year for the past decade. This year is the first year they went up,” Nikola CEO Mark Russell said in an interview broadcast at the Reuters Next conference on Thursday.

3 tykkäystä

https://www.hydrogen.no/hva-skjer/aktuelt/tyske-hydrogenlastebiler-til-norge?fbclid=IwAR3W4A0w3kpkiHT9hR5TQ9Z12Cm3derZ1jGVCHiCg669f-amF1UqBtyLZ0c

5 tykkäystä