Viestä korjatttu nitpickkauksen estämiseksi, pahoittelen epätarkkuutta
Euroopan verkosto on valmis 2030. Vetyasemat 200 km välein pääteille. Pikkuhiljaa pitää Suomenkin alkaa tilaamaan, jotta kaikki saadaan valmiiksi ajoissa.
Tämä on hyvä pitää mielessä. Yksi mielenkiintoinen ja kasvava kehityssuunta on akunvaihtoasemat. Näissäkin mennään askeleita eteenpäin ja välillä taaksepäin, mutta isot voimat ovat täälläkin taustalla.
Nyt maailman suurin akkuvalmistaja CATL aikoo tehdä Kiinassa ison harppauksen eteenpäin vuonna 2025. CATL:n Choco-Swap-asemalla vaihto onnistuu 100 sekunnissa ja akkumalleja sekä EV-malleja on jo useampia tarjolla - tilausmallilla hinta on 51$/kk. Tänä vuonna 1000 asemaa ja sitten isompaa vaihdetta seuraavina vuosina - kolmannes huoltoasemista eli 30 000 lokaatiota on tarkoitus modernisoida akunvaihtoasemiksi. NIOlla on ollut pidempään jo vaihtoasemia. Jatkossa vaihtoasemilla on myös potentiaalia sähköverkon reservibisnekseen eikä nämä rasita verkkoa kuten raskaan liikenteen MCS-laturit.
Vaihtobisnes toimii myös raskaassa liikenteessä ja työkoneissa - kasvu viime vuonna 87%. Tietysti kaikkia laitteita voi ladata itse myös. Jää nähtäväksi miten Eurooppa ja euroopan valmistajat pysyvät tämän kehityksen kyydissä mukana.
Tämä idea tuntuu toistuvan aina sadan vuoden välein: Swapping EV Batteries Since the Gilded Age - Asia Financial News
Joku vika tässä business-mallissa täytyy olla, kun ei ota lentääkseen.
Kukaan ei halua vaihtaa akkuja päittäin toisiin ellei akustot ole kolmannen osapuolen omistamia. Ja lataus-vaihto-asematarjoaja ei välttämättä halua omistaa hurjaa läjää kalliita akustoja jotka ovat kulutustavaraa. Hankala ongelma. Nykyinen malli toimii koska autojen omistajat eivät varsinaisesti ajattele sitä että akusto kuluu ja ennen pitkää on ongelmajätettä, joten akuston arvonalenema on osa auton arvonalenemaa.
Ja tämä tietenkin täysin ohittaa itse nopean akuston vaihdon käytännön ongelmat, olettaen että ne on insinöörien ratkottavissa.
En myöskään usko vaihdettavien akustojen tulevaisuuteen. Liian paljon kysymysmerkkejä ja epävarmuuksia.
En usko, että tämä on reilua, koska olen kirjoitellut tänne tyyliin teini-iässä ekat viestit. En siltikään usko, että kovin huonosti aikaa kestäneitä analyyseja minulta löytyy. Onko sulla jotain mielessä mikä olisi jäänyt mieleen, olisi ihan mielenkiintoistakin kuulla.
Mutta aiheeseen:
Hyzon meni konkkaan, Hyvia menossa vai menikö jo? Toyota laittaa vetyautot mappi-Ö:hön, Kiinassa BEV:t ICE:ä halvempia jo? Mikään ei ole muuttunut?
Yksi asia, minkä olen itse jo oppinut sijoittamisesta on, että virheet kannattaa tunnustaa ajoissa. Eli on vaarallista linjata, että asiaa tarkastellaan vasta X vuoden päästä, jos selkeitä merkkejä on paljon jo aiemmin ilmassa. Itse olen esim. V2G:n osalta ajattellut, että se yleistyisi nopeammin osaksi kysyntäjoustoa. Eipä ole juuri näkynyt, ja oppirahat tuli seksikkäässä ex-SPAC:ssa roikkumalla maksettua.
Tää oli hyvä
Ei mene häävisti Nikolallakaan Kyllä vetyliikenteen kehitystä koetellaan nyt tosissaan. Pudotuspeli käynnissä?
Enpä ole huomannutkaan, että Nikolakin on noin kovalla pulkkamäellä jatkanut. Onneksi ei ole enää omistusta Nikolassa. Uskon edelleen vedyn tulemiseen, mutta kyllä se näemmä kestää vielä tovin ennen kuin aidosti kaupallista /valmista raskasliikenteeseenkään syntyy, pakko ottaa “lusikka käteen” ja myöntää faktat
Sähkörekkoja tilataan yhdellä tilauksella sellaisia määriä, että se vastaa länsimaissa myytyjen vetyrekkojen määrää vuodessa. Amazon tilaa ja Mersu toimittaa.