Liikenteen voimalinjaratkaisut: sähkö, vety, polttokennot

39na1 (europa.eu)

Huom! tuo ei ole se pääpointti. Toki hyvä muistaa ettei tästä vielä ole laajasti tietoa ja riskejä on monenlaisia. Joka tapauksessa kyse siis vedyn vuotamisesta ilmakehään ja sen mahdollisesti vähemmän hyvästä vaikutuksesta. Ja tämä kaikki vain tarkoittaa siis tutkittavaa olevan vielä hyvin paljon ja todennäköisesti vedyn laajamittaisen käyttöönoton (ilmailussa) kestävän vielä huomattavan pitkään vaikka nuo puhtaasti tekniset haasteet voisikin ratkaista.

1 tykkäys

Tässä Elring Klingerin yritysesittelyssä paljon hyvää asiaa liikenteen tulevaisuudesta. Esim sivulla 10 yhteenveto eri liikennemuodoista:

https://www.elringklinger.com/sites/default/files/dd_files_paragraph/elringklinger-investorpresentation-november2021.pdf

EK on siis pitkänlinjan saksalainen autoteollisuuden alihankkija. Vähän ehkä konservatiiviselta näyttää tuo taulukko, esim. trukkipuolelle Plugi myynyt jo kymmeniätuhansia polttokennoja liki 10 v aikana ihan markkinaehtoisesti. Voi selittyä vaikkapa sillä, että saavat omat polttokennonsa massatuotantoon EKPO yhteisyrityksen kautta vasta lähiaikoina.

1 tykkäys

Kerrotko vielä vähän lisää näistä muista riskeistä. Vety on tällä hetkellä jo niin laaja-alaisesti käytössä eri teollisuuden aloilla, joten uskon että nämä riskit tiedostetaan ja niihin on jo suurelta osin keksitty ratkaisut. Argumenttina Hindenburg on jo aika väsynyt.

En kyllä tuon vuonna 2006 julkaistun artikkelin pohjaltakaan olisi kovin huolissaan vuotavan vedyn ilmastovaikutuksista.

Unless leakage from the synthesis and use of hydrogen is carefully controlled, the expected improvement in global warming gained from replacing fossil fuel-based energy systems would not be fully realised.

The researchers have calculated that a global hydrogen economy with a leakage rate of 1% of the produced hydrogen would produce a climate impact of 0.6% of the fossil fuel system it replaces.

https://www.inficon.com/v1/attachment/Leak-testing-FCV-hydrogen-tanks

Sit vielä paku-uutisia:

5 tykkäystä

Brewer-Dobson-kierto kierrättää joka tapauksessa (kiihtyvällä nopeudella kasvihuoneilmiön edetessä) ilmaa tropopaussin läpi, eli ilma kyllä vaihtuu stratosfäärissä. Näin ollen, vaikkakin tropopaussi ja stratosfäärin alaosa ovat paikallisesti pystysuuntaista ilman sekoittumista estävä kerros yleisesti, ne eivät estä ilman sekoittumista globaalisti. Troposfäärin alaosissa on selkeitä paikallisia vuodenaikaisvaihteluja hiilidioksidipitoisuuksissa, mutta kun mennään troposfäärissä ylemmäs, nämä vuodenaikaisvaihtelut vähenevät, ja loppujen lopuksi on todennäköistä, että stratosfäärin hiilidioksidipitoisuus seuraa troposfäärin hiilidioksidipitoisuutta sangen hyvin, jos tarkastellaan asiaa isommassa ja pidemmässä mittakaavassa. Ja tämä on se oikea, merkityksellinen mittakaava.

Olennaista on päästä eroon nettohiilipäästöistä ilmakehässä. Se on epäolennaista, tapahtuuko osa paikallisista hiilipäästöistä stratosfäärissä.
Brewer–Dobson circulation - Wikipedia

2 tykkäystä

Volvo Group, Daimler Truck, and the TRATON GROUP sign joint venture agreement for European high-performance charging network

The planned JV — to be equally owned by the three parties — is scheduled to start operations in 2022 following completion of all regulatory approval processes. The parties are together committing to invest €500 million, which is assumed to be by far the largest charging infrastructure investment in the European heavy-duty truck industry to date. The plan is to install and operate at least 1,700 high-performance green energy charging points on and close to highways as well as at logistic and destination points within five years of the establishment of the JV. The number of charging points is with time intended to be increased significantly by seeking additional partners as well as public funding.

although electric cars are set to dominate the market for private vehicles, hydrogen is still expected to play a key role in decarbonising heavy duty road transport.

To achieve the EU’s transport decarbonisation goals, hydrogen “refueling stations must be accessible at least every 150 kilometers along our car Trans-European Transport (TEN-T) network by 2030,” explained Adina Vălean, the EU’s transport commissioner

7 tykkäystä

Kunnianhimoiset on tavoitteet, mielenkiintoista nähdä miten näiden toimeenpano ottaa tuulta allensa.

Heti kärkeen on sanottava että gran tourerit on ihania :heart_eyes:

RE: Lap time assault and battery | PH Footnote - Page 1 - General Gassing - PistonHeads UK

Porschella vähän mietityttää että minkäkokoinen akku autoihin laitetaan. Kysymys on relevantti, sillä ympäristöasioiden lisäksi kokonaissuorituskyky kärsii isoista akuista. Toisaalta GT-autoista kiinnostuneet asiakkaat arvostavat pitkää rangea. Tämä voi myöskin olla keskustelunavaus tulevaisuuden akkuautoista, joissa ei välttämättä keskitytä pitkään rangeen.

Audijohtaja teki jo aiemmin tänä vuonna sellaisen ulostulon:
Audin pääjohtaja ennustaa: ”Sähköautojen toimintamatka lyhenee tulevaisuudessa” | Tuulilasi (apu.fi)

Toisaalta polttokennoautot luovat painetta, sillä esimerkiksi Hopium Machinan tavoitellut speksit ovat 500hv ja 1000+km. Painosta ei vielä ole tietoa. Projektille uskottavuutta luo se, että puikoissa on Olivier Lombard.
“The maturity of technology is here”: Hopium, the French Tesla, unveils its hydrogen car › Geeky News

On ihan oikeasti mielenkiintoista seurata, että mihin ratkaisuun paksulla lompakolla varustetut asiakkaat päätyvät.

Suomen autoteollisuudelle povaan kuitenkin hankalaa tulevaisuutta, sillä historia on osoittanut että kallis, hidas ja ruma auto on hankala myytävä.
Long Range Solar Electric Vehicle | Lightyear One

En tiedä… Hankala uskoa että tuolle löytyy montaakaan ostajaa. Tosin autolla on siisti nimi! Uskon että tällainen konsepti olisi toimiva, jos hinta olisi 40 tonnia. Nyt se on 150 tuhatta.

5 tykkäystä

Kiinan vetydösien uhataan toimiva -30 c asteen pakkasessa. Kohta saadaan enenemässä määrin oikeita kokemuksia kylmistä olosuhteista.

6 tykkäystä

Doosanin vetydrone voitti innovaatiopalkinnon. Onhan nuo lentoarvot huimia: 500km ja 5.5 tuntia.

Olen ollut sitä mieltä, että jonkun ehangin kannattaisi adoptoida vety heidänkin lentovehkeisiin. Se olisi oikeasti jackpot, jos autonominen lentäminen joskus onnistuu.

3 tykkäystä

Mielenkiintoista seurata minkälaisia kokemuksia näistä saadaan. Kuinkahan suuri määrä vetyä tuossa 10-15 min aikaikkunassa saadaan bussien tankkeihin tankattua, ts. kuinkahan paljon vetyä tuolla 400 km toimintasäteellä mahdetaan keskimäärin polttaa.

2 tykkäystä

Hyundai could be taking a bold step by ending the development of future internal combustion engines right now

That’s the word in an article from Business Korea that dropped just before Christmas. The website claims Hyundai Motor Group officially cut its engine development department at the company’s Namyang Research Institute south of Seoul. The article also states the automaker’s powertrain group was reorganized into an electrification development team, and that a battery development group was established

4 tykkäystä

Graphite will be in deficit from 2022 – here’s what EV battery makers need to do to secure the critical mineral - Electrek

According to Benchmark Mineral Intelligence, there will be a global graphite deficit starting in 2022, and demand from the battery sector is expected to rise 30% annually until 2030. The US has no manufacturing plants that can supply automotive-grade graphite at scale. Meanwhile, China controls 84% of the global supply.

4 tykkäystä

Polttomoottorien lisäksi Hyundai lopettaa myös vetyautojen kehittämisen. BEV on Hyundain valinta.

https://thekoreancarblog.com/2021/12/28/genesis-hydrogen-car-development-halted/?fbclid=IwAR3PRgB2jZ--oqHef1_6G4HcVXww3N3BM4Qdi1Xaaf0dVBqkUPikHnxMfyc

3 tykkäystä

En ehkä luottaisi em. linkkiin ja sen sisältöön. Ei ainakaan omaan silmään vaikuta järin luotettavalta, toki voi totta olla. Odottaisin ehkä enemmän virallista tiedotetta itse Huyndailta aiheeseen liittyen.

Tästä uutisesta kun ei hirveän kauaa ole: Hyundai to offer hydrogen fuel cell versions of all commercial vehicles by 2028 | Reuters)%20and%20Kia%20Corp%20(000270.

Edit: @Fattsson Joo, katselin myös kys lehden uutisen aiheesta, mutta en löytänyt mitään muuta lähdettä tuon lisäksi. Aika näyttää!

5 tykkäystä

https://www.hyundai.news/eu/articles/press-releases/hyundai-mobis-builds-hydrogen-fuel-cell-system-plants-in-korea.html

On ne sitten melkoisia tuuliviirejä…

@Fattsson se on tuo ATK-verkko kiva paikka kun sieltä löytää jokainen siihen omaan agendaan sopivaa sisältöä. Olipa tuo ”lähde” millainen tahansa…

4 tykkäystä

Sekavaa, mutta onko sitten niin että henkilöautoista luovutaan (jakeluverkon puute) ja keskitytään raskaaseen kalustoon vedyn saralla?

2 tykkäystä

Joo joku autoblogi, mutta se käytti omana lähteenään korealaista sanomalehteä. En kieltä osaa, joten jouduin nyt luottamaan blogin lähteeseen.

Mutta kuten joku tuossa ylempänä sanoi, koskee ilmeisesti henkilöautoja.

2 tykkäystä

Jep, ottaisin suolan kanssa tämän vielä tällä hetkellä.

Tarkoitetaanko tässä uutisessa Hyundain alamerkkiä Genesistä ja sen vetyautoa? Siinä tapauksessa Hyundai seuraisi Toyotan esimerkkiä, jossa Lexus keskittyy tulevaisuudessa akkuautoihin myös.