Liikenteen voimalinjaratkaisut: sähkö, vety, polttokennot

Bosch will spend $200 million to expand an existing South Carolina facility to build fuel cells for electric heavy trucks, starting in 2026.

Nikola has begun pilot testing of a fuel cell-powered version of its Tre electric semitruck, with about 500 miles of range. The company expects to begin production of the fuel cell-powered Tre by the end of next year, and to launch a second fuel cell truck with 900 miles of range in 2024.

5 tykkäystä

Tässäpä juttua Hyundaista, kannattaa vilkaista

Katsotaan vaan eteenpäin. Hienoa👍

9 tykkäystä

Phillips said a slow permitting process has stalled approvals for new production sites. Meanwhile, China has continued to dominate the industry, refining more than half of all lithium supply while Australia and Chile remain the largest producers in the world.

“Projects get permitted [in Australia] in under a year,” Phillips explained. “Here, it’s two, four, six, seven, eight years, which is a problem, especially in a business that’s booming so fast.”

But with the demand for EVs far outpacing supply and new mining operations working within a five- to 10-year timeline before coming online, Phillips said that, as it stands, the U.S. cannot meet its clean energy targets with the domestic sourcing priority.

4 tykkäystä

Teknologia, jolla litium-akuista saadaan kierrätettyä materiaalia uusia litium-akkuja varten löytyy yllättävän läheltä:

3 tykkäystä

Tähän liittyen tällainen teksti:

“Our research institute is working on NEXO’s follow-up model in full force,” Hyundai’s CEO Chang Jae-hoon told reporters on the sidelines of the H2 MEET, the world’s largest exhibition for hydrogen technologies and products.

“We will be able to roll out a decent product sooner rather than later to meet market expectations.”

Jang dismissed a possible delay in launching the new model.

https://www.kedglobal.com/automobiles/newsView/ked202209010002

Eli oletan että Hyundain uusien vetyvoimalinjojen kehitystyö on hyvässä vaiheessa eikä ne ainakaan radikaalisti myöhästy. Se on vähän huono uutinen starup-autovalmistaille. Nyt näyttää olevan niin, että legacy-autovalmistajat ovat viemässä tilan pois uusilta yrittäjiltä. Koskee aikalailla kaikkia sektoreita. Tarttee vähän miettiä vielä tätä, mutta perskeles ne on kovia pelureita.

Nyt alkaa näkemään mikä firma on hyvin johdettu ja mikä ei. Toyotalle valmistuu ensi vuonna jenkkeihin polttokennojen valmistuslinjasto. Sattui juuri sopivast IRA:n kanssa yhtäaikaa. :face_with_peeking_eye:Kiristää kilpailua jenkeissä aika paljon, koska esim. noilla stäkeillä valmistetut Kenworthit täyttää kotimaisuusvaateen ja volyymit todennäköisesti on aika isoja heti alusta lähtien. Semmottistii.

Nyt kun alkaa talvi olla tulossa on hyvä katsella akkuautojen talvirangeja:

Muistutuksena Hyundai Nexon kokonaisrange 109km/h:n vauhdilla -9 asteen pakkasessa oli luokkaa 430 mailia (700km). Alkaa vetyvoimalinjojen hyvät puolet tulla esiin laajalla skaalalla.

BMW alkaa valmistamaan pienen määrän iX5 vetyversioita. Massatuotantohan alkaa vuonna 2025 yhteistyössä Toyotan kanssa:

7 tykkäystä

Ja tässä muuten Hyzon ketjusta rangevertailuja eri ZEV-rekkojen kesken. Hankalaa on noista akkuvehkeistä saada kilpailukykyisiä vs FCEV.

5 tykkäystä
7 tykkäystä

Juu, kyllä itsellenikin tämä suunta on selvä, kun puhutaan long range tavaraliikenteestä ja infran toteuduttua myöskin muussa liikenteessä. Hyundai ja Toyota ovat sen luokan pelureita, että tulosta tulee eikä resurssit lopu kesken. Samoin on muita toimijoita, jotka tulevat kyllä markkinoille…tässä yksi mahdollinen mm. mainitsemasi Hyzonin lisäksi

Aikaframe tiivistyy ja kaupallisuus hyppää v. 2023-2025 selkeästi eteenpäin.

4 tykkäystä

Kyllä, samaan aikaikkunaan itsekkin uskon. Vuosi 2025 on omien havaintojeni mukaan sitten jo kaikinpuolin iso. Silloin on moni vihreän vedyn tuotantoon liittyvä projekti valmis, jakeluverkosto merkittävästi vahvempi ja ajoneuvojen tarjonta monipuolista.

Seuraava uutinen sopisi oikeastaan myös energiaketjuun, mutta Kiinalainen Sinopec julkaisi aika kunnianhimoiset tavoitteet vedyn suhteen. Tämä saattaa olla niitä energiayhtiöitä jotka ehkä pystyvät tekemään siirtymän fossiilisita vetyyn.

5 tykkäystä
10 tykkäystä

Eli Suomeen on oikeasti tankkausverkosto tulossa?

Hieno homma kaiken kaikkiaan. Alkaa olla aika isot odotukset seuraavan sukupolven Nexoa kohtaan. Jos meinaa Toyotan kyydissä pysyä, niin seuraavan version hinta pitää olla nykyistä 10-15 kiloeuroa pienempi.

Tässä videota Hyundai 74 konseptista ja toimittajan ajokokemuksesta. Itse tunnistan tässä muutamankin tärkeän teknisen ratkaisun, jotka kyllä melko varmasti tulee jossain vaiheessaa tuotantoon. Taka-akseli on yksi sellainen. Joka tapauksessa ominaisuuksiltaan yllättävän valmiin oloinen paketti ja Hyundailla on selkeästi luottoa voimalinjaan kun uskaltaavat päästää toimittajia auton rattiin.

3 tykkäystä

Hyvähän se on olla ”etukenossa” markkinoilla. Hatunnosto siitä. Sen sijaan en ole kuullut mitään selkeää päätöstä tankkausverkostosta, joten lähiaikoina tankkaaminen ei kyllä Suomessa onnistu.

Siis, on Suomessakin suunnitelmia mutta en ole vielä törmännyt mihinkään konkreettiseen. Esim. Ruotsissa on nyt muutama asema auki ja ensi vuonna aukeaa 13(?) lisää. Niillä on selkeät suunnitelmat ja rahoitus hankittu. Itseasiassa rahoituksen ehtona oli se, että asemat aukeaa ensi vuonna. Tällälailla konkretiaa kaipaan. Joskin Hyundai lie melko vahvasti perillä Suomen kuvioista. Joku syys ille on miksi se nekson toi nyt jo myyntiin.

Mielenkiintoinen ja laadukas artikkeli EV-startuppien tuotannon ongelmista yms.

Ehdottomasti kannattaa lukea jos olet miettimässä sijoitamista niihin. Mehevää turskaa tulee ja tuotannon käynnistäminen on tuskaista. Esim Rivian tulee tekemään 30 jaardia turskaa vuoteen -27 mennessä. Ja Polestarkin teki 500 miltsin tappiot. Lucid on oikeastaan aikamoisissa ongelmissa, hankala nähdä että niiden volyymi nousee riittävän suureksi. Ja kyseinen merkki on muuten aika tehokkaasti hävinnyt esim. autolehtien sivuilta. Näkyvyys kadonnut melkein kokonaan.

Olen sanonut aiemminkin, että tuntuu legacy-autovalmistajat vievän startupeilta tilan. Vähän se fiilis vahvistuu tuostakin artikkelista.

Edit:

“We see that in the 12 month trailing auto sales figures coming out of the U.S. and Europe — they’re coming down and they’re coming down pretty hard in Europe.”

On the electric vehicle front, Garnry noted that while the segment was “still expanding, expanding rapidly” there were also areas of potential concern.

“I don’t think it was a coincidence that you had Elon Musk in Stavanger, in Norway, talking about ‘please don’t decommission any more nuclear power plants’, you know … ‘we need oil and gas to do the clean transition, we need that bridge.’”

“And I think he’s very well aware that you cannot sell a lot of electrical vehicles with electricity prices going through the roof right now.”

“I mean, the cost advantage for electric vehicles versus a gasoline car is fast diminishing here in Europe, and I’m really wondering to what degree that will begin to impact sales for EVs.”

1 tykkäys

Tästä vetyasemaverkostostahan juteltiin palstalla jokin aika sitten, kun puhuttiin Suomen raskaan liikenteen 2030 strategiasta. En viitsi siihen palata muuten, kuin toteamalla, että toivottavasti tulevan hallituksen liikenneministeri tajuaa mistä oikeasti on kysymys. Norja, Ruotsi, Tanska, Saksa, Ranska jne. ovat avanneet jo yli 200 vetyasemaa ja vuoden loppuun mennessä niitä on muistaakseni luokkaa 300. Suomi puhuu hiilineutraalisuudesta, mutta kaikki todelliset uudet (uutta luovat) panostukset tuntuvat olevan mikromanageerausta, jotta homma näyttäisi hyvältä. Mitään todella uutta ei tehdä ja raskaallakin puolella strategiaa rakennetaan mm. yli 6200 kaasuauton varaan sähkön lisäksi. Freesimpää otetta odotan uudelta hallitukselta.

9 tykkäystä

@Taitoo Niin. Olen samaa mieltä.

Tässä Kiinan volyymiä FCEV rekoissa👀
Eletään siis vuotta 2022…

5 tykkäystä

Jaguar-Land Roverin vetyprojektista konkreettista tietoa:

90kw kenno ja 16.7kwh:n akku. Paha paikka Rivianille, sillä todennäköisesti tällainen voimalinja on akkumaasturia kevyempi ja tarjoaa merkittävästi paremmat veto-ominaisuudet ja rangen.

Itseäni yllätti projektin nopea eteneminen. Toki briteissä on aika paljon voimalinja osaamista, myös vetypuolella. Tuotantoaikataulusta ei ole tietoa.

Tällaisia Defenderin ja Hyundai 74:n kaltaisia haluttavia tuotteita vetyliikenne tarvitsee.

10 tykkäystä

En pääse itse edes lukemaan, mutta kuulostaa ketjuun istuvalta artikkelilta

Energia | Ihmiskunnan on vallannut sokea usko vihreään siirtymään. Mineraalivarat eivät riitä edes yhteen sukupolveen sähköautoja, sanoo geologi Simon P. Michaux.: https://www.hs.fi/visio/art-2000009037120.html?share=4af740a8787059f7bfc6828e111a21c8

5 tykkäystä

Mineraalien riittävyys tulee varmasti olemaan iso haaste ja tunnetut varat eivät riitä kovin pitkälle. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei maaperässä näitä varoja olisi lisää. Ne pitää vain löytää ja hyödyntää. Ekologisuuden näkökulmasta siirtymävaihe on varmasti iso rasite, mutta pidemmällä aikavälillä tilanne tasoittunee. Näin ainakin voisi toivoa.

5 tykkäystä

Edit:

Lisää infoa. Bosch sanoo että:

  • Initial findings on range and refueling times are impressive.
9 tykkäystä