Liikenteen voimalinjaratkaisut: sähkö, vety, polttokennot

Semistä pointteja, vaikka eivät voimalinjaan liitykkään: https://twitter.com/TOrynski/status/1600968577246711808?s=20&t=wymtbeNB7nU88loRB5aOAQ

Täällä on arvioitu Teslan maksimihyötykuorman olevan n. kolmanneksen alle diesel/vetyrekan: https://www.quora.com/How-much-does-a-53-foot-semi-trailer-weigh-fully-loaded-without-the-semi-truck-cab/answer/James-Collier-170?ch=15&oid=402377414&share=bd6b576f&target_type=answer

Varmasti noille sopivia reittejä kuitenkin löytyy, mutta mielenkiinnolla odotan miten se lataaminen tulee onnistumaan. Voihan se verkko/liittymä pari Semiä kestää ladata mutta sitten tulee melkoiset kustannukset skaalaamisessa.

4 tykkäystä

Kovat ovat Hyundain tavoitteet. Kun tähän lisätään Toyota, Kiinalaiset yms. niin tällä matematiikalla vetykalustoa tulee 2030 mennessä miljoona-luokkaa markkinoille. Tarkoittaa infralle kovaa kiirettä.

9 tykkäystä

Kyllä. Hyundailta löytyy ensi vuonna tuotantokapasiteettia noin 130t polttokennon edestä. Että sillein hyvin on yhtiöllä homma hallussa. Toyotalla varmaan samaa luokkaa kapasiteetti, mutta tarkkoja määriä en ole mistään löytänyt. Heilläkin valmistuu ensi vuonna jenkkeihin uusi tuotantolinjasto jo olemassa olevien lisäksi (Euroopassa on muuten yksi).

On nuo määrät kasvanut jo tämän vuoden aikana… Tuo tuhat kolmeen vuoteen on ihan hyvä määrä euroopassa. Kiinassa on meno vähän kovempaa:

Saksassa ollaan oltu osassa kaupunkeja tyytyväisiä noihin vetybusseihin:

Ja aika paljon ollut nyt vetyjunista uutisia Saksanmaalta. Katsellaan mihin johtaa ja kuka ne kennot tekee.

6 tykkäystä

Sopulilauma alkaa juosta nyt toiseen suuntaan:

KEY POINTS
KPMG reports automotive executives are less bullish than they were last year about the adoption of electric vehicles.
The survey found 76% are concerned that inflation and high interest rates will adversely affect their business next year.
For the U.S., the median expectation for EV sales was 35% of the new vehicle market by 2030 — down from 65% a year earlier.

7 tykkäystä

Tata motorssilta tulee tammikuun Auto expoon vetykäyttöinen henkilöautokonsepti. Erittäin mielenkiintoinen nähdä, että millainen auto on teknisesti ja mihin hintaluokkaan se olisi tarkoitettu.

Tämä ei ole yllättävä uutinen, sillä Intia on erittäin vahva vedyn puolestapuhuja ja Land Roverilla on FCEV maasturi kehityksessä. Jaguar Land Rover on Tatan omistuksessa.

5 tykkäystä

Nyt alkaa kyllä tapahtua automaailmassa. Stellantis on siirtymässä polttokennoja valmistavan Symbion suuromistajaksi. Olen aiemmin kertoillut tuosta Symbiosta, joka on Michelinin ja Faurecian yhteistyökuvio. Symbio on erittäin lupaava valmistaja, sillä se on hyvässä vauhdissa tuotannon nostamisessa ja sen polttokennoja käytetään sekä Stellantiksen pakuissa että endurance kilpa-autossa. Tuo moottoriurheilu tuo yhtiölle hyvän kehitysalustan ja epäilemättä nopeuttaa tuotekehittelyä huimasti. Symbion tavoite on 100 000 kennon vuosituotantokapa vuonna 2028.

Nyt potkin itseäni perseelle että en ostanut aiemmin Faurecian osaketta vaikka näkemystä löytyi. Ei vaan saanut aikaiseksi. No katsellaan. :see_no_evil:

"Chief Executive Carlos Tavares said Symbio’s technical roadmap “perfectly” matched with Stellantis hydrogen roll-out plans in Europe and in the U.S.

“This move will foster the speed of development to bring low emission products to our customers, beyond traditional electric vehicles” he said in the statement.

Stellantis entry “will accelerate and globalize Symbio’s growth,” Faurecia’s CEO Patrick Koller said."

Edit: Faurecia +4% tällä hetkellä.

5 tykkäystä
8 tykkäystä
6 tykkäystä

https://www.hamburg-news.hamburg/en/unternehmen/first-5000-hydrogen-lorries-hit-german-roads-2023

Otsikko vie vähän harhaan

Petersen is now aiming to put 5,000 electric lorries in the 40-ton class on German roads by 2027

“The first lorries will be on roads in the second half of 2023. Another 500 in 2024, then another 1,000 every year, he added.” The project is attracting plenty of interest. “Demand for our zero-emission transport services among logistics companies is extremely high,” said Joule.

8 tykkäystä

Tällaisen tarpeesta onkin jo keskusteltu aikaisemmin.

“If this project succeeds, it’ll mean a huge cost savings to the country, not having to set up a power distribution network,” the company said.

7 tykkäystä
16 tykkäystä
6 tykkäystä

Muutama nosto artikkelista:
"In addition to the substantial power levels, the new-energy drivetrain emits nitrogen oxide emissions “well below the limits set by the Euro 7 standard currently under discussion and are close to zero over the entire engine map,” said Matthias Böger, specialist engineer engine simulation at Porsche Engineering.

The lean fuel further offers consumption advantages of up to 5% over equivalent gasoline, and offers “high efficiency in the WLTP (driving range) measurement cycle as well as in customer-relevant cycles."

The cost of a hydrogen powertrain in series production could be comparable to that of a petrol engine, too, said Porsche.

“Although the turbocharger system and a number of mechanical components of the hydrogen engine are more complex and therefore more expensive, there is no need for the exhaust gas after treatment required for the gasoline engine under Euro 7,” said the automaker."

Vetykäyttöisessä polttiksessa on kyllä potentiaalia ylläolevan tekstin takia.

Vety kerää muutenkin momenttumia taakseen liikenteessä. Nyt siitä puhutaan hyvinkin laaja-alaisesti. Tässä on hyvä artikkeli moparinsiderissa:
Could Cummins New B6.7H Hydrogen Powerplant Be The Future Of Ram Heavy Duty? (moparinsiders.com)

“So we bet, a hydrogen-powered Cummins Ram Heavy Duty will work its way into production sometime by 2027.”

Voi olla, että Stellantiksen RAM HD lava-autot ovatkin vetykäyttöisellä polttomoottorilla varustettuja, sillä Cummins on paljastellut videoita 6.7 litraisen dieselmoottorin vetyversiosta. Speksit ovat dieselmoottoria vastaavat. Videoita Cumminsin touhuista löytyy tuosta artikkelista.

Kyllä tuossa vedyn jakelussa liikenteenkäyttöön on paikka bisnikselle. Nyt vaan pitäisi päästä käsiksi että kuka toimija sen parhaiten hoitaisi. :cowboy_hat_face:

9 tykkäystä

‘Vastine’ Hydrogen Ladderille:

4 tykkäystä

@sillinkutoja Kyllähän tuo kannattaa lukea jos hydrogen ladder mietityttää. Kaikkien toki pitää tehdä omat johtopäätöksensä. Minä olen melko suoraan ilmaissut kantani kyseisestä herrasta ja hänen motiiveistaan.

Tämä on lainaus tuosta kirjoituksesa ja se mielestäni hyvin avaa Michaelin suhtautumista vetyalan toimijoita kohtaan. On aika vähättelevä asenne Airbussia kohtaa. Yritys on kuitenkin oman alansa huippuosaaja…
“Lastly, Michael attacks Airbus and his argument is simple and without substance: “I don’t care what Airbus says”.[5-7] That’s literally the argument against hydrogen aircraft Michael gave to the World Hydrogen Congress last month. Airbus built a hydrogen test bench aircraft out of a multimillion-dollar A380.”

5 tykkäystä

Luin noin 50%, semi pitkä ja jaaritteleva teksti. Miksi luulette, että Liebreich on päättänyt sijoittaa ChargePointiin 2016? Miksi luulette, että Musk on päätynyt ostamaan Teslan eikä jotain vetyauto-startuppia vuonna 2004? Eikö nämä ihmiset olisi voineet vapaasti valita sijoittaa rahansa juuri siihen, mihin haluavat? Miksi energiatekniikan professorit twiittailevat hydrogen ladderin mukaisia näkemyksiään, ja sitä vastaustavat lähinnä työkseen vety/fossiiliriippuvaisilla alolla toimivat? Vastattiinko johonkin näistä, vai keskittyikö teksti vain salaliittoteorioihin jostain piilomotiiveista liittyen ChargePointtiin?

Ei ihan vakuuttanut nyt kyllä.

2 tykkäystä
5 tykkäystä

Tähän liittyen löytyi hyvä artikkeli:
Hydrogen Combustion Toyota GR Corolla Has Already Proven Its Value In Motorsport | CarBuzz

Muutamia lainauksia artikkelista:
“The manufacturer’s behind-the-scenes in-house magazine, Toyota Times , reports that this season the hydrogen Corolla “has increased output by 7%, torque by 5%, and cruising range by 15%.” Compared to last year’s debut race, the numbers are even more impressive: output has increased by 24% and cruising range has increased by 30%. At this rate, hydrogen power could become viable for mainstream use sooner than many expect.”

Kehitystä tapahtuu vauhdilla. Yhdistettynä Porschen arvioihin tämä lupaa hyvää käyttöominaisuuksia ajatellen.

“Deputy general manager of the GR powertrain development division Teru Ogawa reported that Toyota will “launch a new team dedicated to mass production development” and noted that the team’s next goal is to further improve reliability and functionality”

Toyota on perustanut kehitystiimin massatuotantoa ajatellen.

“While focusing on forthcoming challenges, he also revealed that Toyota wants to further refine the areas of hydrogen engine technology that it has already made progress with and master these to make it easier for other companies to use the technology.”

“But the most exciting news is that President Sato revealed he had received inquiries from domestic and international OEMs and suppliers that want to work together on hydrogen tech.”

Tämä ylläoleva on ison kuvan kannalta se tärkein juttu. Toyota on halukas jakamaan tietoa muiden kanssa ja muut OEM:t ovat osoittaneet kiinnostusta teknologiaa kohtaan.

5 tykkäystä

Tuskin tulee kenellekään yllätyksenä, että plugarit ovat puhtaita lähinnä autonvalmistajien (viherpesu)laskelmissa.

7 tykkäystä

Tuo respectmyplanet.org näyttää syntyneen vastustamaan öljyn tuotannossa käytettävää särörystä jossa pumpataan paineen lisäksi kemikaaleja maaperään jotta saadaan sieltä kaikki fossiilinen energia talteen. Tämä teknologia vaarantaa puhtaan pohjaveden.

Tämän lisäksi organisaatio on valinnut USA:n nykyhallinnon linjan että tulevaisuus on vedyssä ja lähtenyt sitä varsin yksisilmäisesti tukemaan. Organisaatio on varmasti saanut vahvaa tukea siltä teollisuudelta joka helposti pystyy siirtymään tuohon tuettuun vetytalouteen.

Jos tarkastelee noita moottorivalmistajien kokeiluja vedyn sovittamiseksi polttomoottorille niin Porschen havainto on silmiä avaava: tekniikka saataisiin toimimaan mutta edut ovat pienet eikä tuotantoa kannata aloittaa.

Wärtsilä yrittää jotain samanlaista. Mutta Wärtsilän on pakko yrittää. Wärtsilä tuottaa polttomoottoreita. Sen on pakko onnistua tuottamaan jonkilainen vetypolttomoottori siltä varalta että vety todellakin iskee läpi. Muuten sen business on loppu.

Jos vetyä joskus käytetään liikenteessä niin näyttää että polttokenno olisi se tekniikka. Jos vetyä käytetään polttomoottorissa niin minusta lämmöntalteenotto on ainoa joka voisi sen perustella. Tämä siis tarkoittaisi että esim. vedyllä kulkevat laivat luopuisivat Wärtsilän moottoreista.

Tuo respectmyplanet artikkeli oli tyyliltään varsin vieras. Hyökättiin yhtä henkilöä kohti rakentaen salaliittotyylistä tarinaa jolla perusteltiin yhden henkilön näkökulma, Tekstiä oli paljon, sisältöä vähemmän. Kumpa olisi kirjoitettu paremmin ja erityyliin niin olisin yrittänyt löytää siitä jotain selviä argumenttejä. Ehkä joku muu sieltä jotain löytää?

4 tykkäystä