Koitin nopeasti lukaista ketjun läpi, mutta en löytänyt suoraa vastausta mistä FAANGMAN-lyhenne tulee. Lähinnä tuo viimeinen A jäänyt epäselväksi.
Koitin myös miettiä näille uhka-analyysia. Lähdetään liikkeelle Netflixistä, kun listan oma “inhokki”. Kilpailijoita tulee kuin sieniä sateella, joten oma tuotanto on entistä tärkeämmässä roolissa. Esim Disney ja HBO (Warner Bros/AT&T) pitävät varmasti omasta sisällöstään entistä tiukemmin kiinni. Amazonilla piisaa kassavirtaa, jolla tuottaa sisältöjä Primeen (itse tosin katsonut vain The Grand Touria). Primessä myös jenkkeihin valttina tuo nopeampi kotiinkuljetuspalvelu. Applella myös kassa pursuaa ja Apple TV+ tulossa. Hieman OT, mutta näen sisältöjen hajautumisen useampaan palveluun avaimena piratismin palautumiseen/kasvuun. Musiikkiteollisuus ottanut kehityksestä paljon paremmin kopin, ja lähes kaikki suurimmat artistit löytyvät jokaisesta isoimmasta palvelusta. Helppo löytää se nuoruuden suosikkikappale esim Spotifysta. Klassikkoelokuvan kohdalla tilanne on kuitenkin aivan toinen.
Facebookilla ja erityisesti Instagramissa mietityttää tuo affiliate-mainonnan kasvu, josta ei käytännössä kai Instagramille heru mitään? Tarkoitan tällä siis sitä kun “fitness-/instagram-malli” NN mainostaa tuotetta X koodilla NN20.
Applen kohdalla en keksi isompia uhkia, muuten kuin yhtiön kyky innovoida uusia tuotteita. Toisaalta yhtiö on kyllä aivan loistava brändäämään = rahastamaan tuotteensa. Airpodit ovat tästä hyvä jälleen hyvä esimerkki. iPhonen nopein kasvu on ainakin toistaiseksi nähty. Yhtiöhän on pyrkinyt laajentumaan sisältöjen puolelle (Apple TV+ ja Music). Ehkäpä se sieltä saa avaimet tulevaan kasvuun.
Amazonin kohdalla uhkana lienee aiemmin mainittu kilpailija-status. AWS on erittäin kannattavaa liiketoimintaa, mutta haluavatko esimerkiksi vähittäismyyntiliikkeet tukea Amazonin kasvua, kun se syö niiden liiketoimintaa?
Alphabetin suurimpana uhkana pidän yksityisyyden arvostuksen palautumista. Googlen liiketoiminnathan perustuvat puhtaasti profilointiin, jotta yrityksille saadaan myytyä mainostilaa. Toisaalta Cloud liiketoiminnoissa on valtavasti potentiaalia. Konglomeraatti myös huseeraa tekoälyn ja koneoppimisen parissa, joka on myös potentiaalinen kasvun lähde.
Microsoft on mielestäni erittäin hyvässä kunnossa tällä hetkellä. Office ja Azure nakuttavat kasvavaa ja ennustettavaa kassavirtaa ja Nadella onkin muovannut yhtiön hyvään kuntoon. Perinteisesti MS:n kalleimpina virheinä ovat olleet yritykset laajentua laitteisiin (mm. Zune, Nokia-puhelimet) Myös osa Windows käyttöjärjestelmistä on ollut epäonnistuneita (Vista, 8, 8.1), mutta näistä MS on luultavasti päässyt eroon päättäessään päivittää Windowsia pikkuhiljaa. Näkisinkin, että MS onkin siirtynyt vahvemmin kohti B2B liiketoimintaa. Myös uudet Surface laitteet ovat olleet hyvä suoritus aikaisempiin yrityksiin verrattuna.
Täydennetään kolmas A, kun selviää kumpaa siinä tarkoitetaan.
Nvidiaan en olekaan kovin syvällisesti perehtynyt. Positiivisina ajureina näen PC-pelaamisen kasvun, palvelinliiketoiminnan ja tekoälyn. Yhtiöhän on käsittääkseni kehittämässä autonvalmistajien kanssa yhteistyössä itseajavia autoja. Miinuksena / menetettynä mahdollisuutena voisi ajatella konsolipelaamisen. AMD toimittaa GPU:t sekä PS5:een että uuteen Xboxiin. Konsolien uusi sukupolvi tuo konsolipelaamisen entistä lähemmäs PC-pelaamista korkeampien virkistystaajuuksien muodossa.
Olisi mukavaa kuulla etenkin eriäviä mielipiteitä. Myös yritysten johtamisesta olisi mielenkiintoista kuulla näkemyksiä. Johdon ylimielisyyshän voi johtaa kelkasta putoamiseen hyvinkin nopeasti, kuten kaikki Nokiaa seuranneet varmasti muistavat.
Näistä etenkin Amazonin ja Alphabetin analysointi on todella työlästä, sillä yritykset kehittelevät todella valtavaa määrää erilaisia projekteja.
FAANGMAN =
Facebook
Apple
Amazon
Netflix
Google (Alphabet)
Microsoft
Adobe/AMD?
Nvidia