Kyllä, suurin osa linkkifarmaajista yllättäen keskittyy englantiin. Tämä auttaa paljonkin suomeksi hakiessa.
Ja tuossa on paljon vaihtelua, eli kokemus riippuu tietenkin siitä mitä hakee. Jos hyvää sisältöä löytyy hakua vastaavasti joltain todella isolta sivustolta jonka Google “tietää” hyväksi, se tunkee kyllä kärkeen ja kurafarmit täyttävät vasta sen toisen puolikkaan etusivulta, mutta jos aihe on sellainen josta hyvä tavara on suunnilleen vain jossain reddit-ketjussa tai jollain pienellä sivustolla, tällöin linkkifarmaajat keräävät etusivun paikat ja klikit. Ja varmaan siksi myös siellä pysyvät koska sivut näyttävät Googlen sivulla “järkeviltä” ja saavat paljon niitä klikkejä. Nykypäivänä tämä on käytännössä algoritmien sotaa - Googlen algoritmit yrittävät hakea tavaraa ja linkkifarmaajien algoritmit yrittävät optimoida sivuja niin että Google rankkaa ne paremmaksi. Se mitä eniten kiroan on että on näitä farmeja jossa sama näennäisesti jonkinnäköinen sisältö on verkossa 20 eri domainin alla joka “mattopommittaa” googlen hakua ja painaa muita pois etusivulta.
Eräs temppu tähän on hakea nämä asiat lisätermillä “reddit” tms. jonka nostaa moiset jutut ylemmäs tuloksissa ja yleensä kurasivujen edelle.
Toinen viime aikoina päätä nostanut ongelma on että netin tekstipohjainen sisältö on kuihtumassa. Tuore Linus Tech Tipsin video nosti syyn esille - jos oikeasti ammattimainen porukka tekee laadukasta datasisältöä verkkoon, sitä ei oikeastaan edes VOI laittaa tekstinä ulos. Tekstisisällöllä kun ei voi tehdä rahaa. Mutta kun teet siitä videon ja pistät juutubeen, niin siillä rahanteko on mahdollista. Ongelma on vielä melko pieni, mutta pitkässä juoksussa jos on insentiivit luoda sisältöä vain videomuodossa, tekstimuotoinen sisältö näivettyy. Tämä näkyy tänä päivänä hyvin esim. tietokoneraudan uutisiin keskittyvissä sivuissa. Kaikki pakon edessä tekevät myös videota, ja paukut pistetään sinne, koska siellä on ansaintalogiikka pystyssä. Vanhan liiton bannerimainokset eivät yksinkertaisesti tuota mitään ja vaihtoehdot ovat joko maksumuuri, tai sisällön siirto Youtubeen. Tämä toisaalla myös näivettää välillisesti Googlen hakua, koska se on ensisijaisesti tehty tekstisisällölle, tosin ilmeisesti ainakin yritys on kova että hakutuloksiin osattaisiin myös hakea aiheeseen osuvaa videota, tosin toistaiseksi rajoittuu videon nimeen ja kuvaukseen jonka perusteella noita yrittää kaivaa.
YouTuben puolella Googlen ongelmana on se, että vaikka YouTube onnistuneesti kyllä pystyy tarjoamaan katsojalle videoita perustuen siihen mitä videoita katsoja on katsonut, systeemi perustuu oikeastaan vain kahteen asiaan - esille tulee videoita kanavilta joiden videota olet katsonut, sekä videoita jotka käsittelevät jotain avainsanaa jonka oli videoissa jonka olet katsonut.
Ensimmäinen toimii jos kanavan sisältö yleisellä tasolla on laadukasta ja todennäköisesti kaikki videot ovat hyviä, ja huonommin jos kanava on sillisalaattia - tosin videoiden tekijät kyllä ovat oppineet että algoritmi ei tykkää sillisalaatista, joten tämä “etukäteissensuroi” asiaa osaavien kanavien sisältöä niin että pyritään siihen että jos sinua kiinnostaa yksi video, sinua kiinnostaa ne kaikki ja mahdollinen sillisalaatti työnnetään rinnakkaiskanavalle ettei se suolaa suosittua kanavaa.
Toinen on sitten se ongelma. YouTube on täynnä tekijöitä jotka pommittavat palvelua sisällöllä joka on puhdasta avainsanojen baittaamista. Vaikka esimerkkinä jos uskallat katsoa jonkun videon jonka aiheena on herra Musk, on YouTuben etusivu sen jälkeen täynnä kaiken maailman tuubaa… Lisäksi kun alaspeukutukset piilotettiin, se teki kuravideoiden ohittamisesta työläämpää. Tässäkin oikeastaan luodaan insentiivit tehdä algoritmia tyydyttävää videota sen sijaan että kiinnostaisi mitä katsojat oikeasti haluavat koska se on helpompaa ja halvempaa ja sillä tekee rahaa. Tämä on oikeasti sen tason ongelma että nykyään osa videoista on sellaisia joista pitää ottaa linkki talteen ja avata eri browseri incognitona ja pasteta linkki sinne ja katsoa niin ettei suolaa YouTuben suosituksia roskalla päiviksi eteenpäin.