MAGMA ja muut megacap-teknot

Meta irtisanoo ~13% työntekijöistään. Kulukuuria tarjolla jäljelle jääville ja säästöjä etsitään kiinteistöistä, eduista, infrakuluista jne. Detailit löytyy Zuckerbergin kirjeestä.

At the start of Covid, the world rapidly moved online and the surge of e-commerce led to outsized revenue growth. Many people predicted this would be a permanent acceleration that would continue even after the pandemic ended. I did too, so I made the decision to significantly increase our investments. Unfortunately, this did not play out the way I expected. Not only has online commerce returned to prior trends, but the macroeconomic downturn, increased competition, and ads signal loss have caused our revenue to be much lower than I’d expected. I got this wrong, and I take responsibility for that.

12 tykkäystä
4 tykkäystä

Samanlaista ilmoitusta odottelen myös Googlelta. Aika kammottavaa oli henkilöstön kasvu tässä taloustilanteessa Q3 aikana. Sijoittajan kannalta olisi kyllä hyvä pieni kululeikkaus Googlella.

6 tykkäystä

Lontoon pörssi pöllähtää pilveen osana Microsoftin sijoitusta:

Microsoft has longstanding links with LSEG, but the exchange group’s Chief Executive David Schwimmer said that about a year ago they began talks on closer ties.

Piti oikein tarkistaa. Ei ole se David Schwimmer :smiley:

E:
johan siellä raha polttelee. Nyt myös johtotehtäviä:

8 tykkäystä

Google panikoi ChatGPT:n edessä ja on syytäkin. ChatGPT:n uhan tiedonhaussa kun yhdistää ihmisten kokemuksiin siitä että Googlella ei nykyisin löydä mitään (keskusteltu lokakuussa tässä ketjussa) niin ei tämä hyvää lupaa. Tekki puolella homma yleensä menee niin että uusi teknologia tappaa vanhan: iPhone nitisti Nokia puhelimet, Windows + PC:t tappio Unix raudan kauppaajat ja IBM mainframet jne

Omalla kohdalla jo melkein puolet aiemmista Google hauista menee chatGPT:lle.

15 tykkäystä

Tähän päälle vielä TikTokin aiheuttama disruptio. Eräässä tviitissä väitettiin, että jopa 40 % 18-25 vuotiaiden tiedonhausta tapahtuu ensisijaisesti TikTokissa! :smiley: Tai tuotehaut tehdään suoraan Amazonissa yms.

Alphabet on mielletty pitkään monopoliksi mutta ei se ole niin kilpailulle immuuni kuin nopeasti ajattelisi.

22 tykkäystä

Sen siitä saa kun pääpihvi “nettihaku” on puksuttanut vuositolkulla lähes monopoliasemassa ja sen tuottaman hakutuloksen laatu on laskenut kuin lehmän häntä samalla kun mainosjätettä on tungettu enemmän ja enemmän. Jonain päivänä mainostajat keksivät että eihän tätä enää kukaan käytä niinkuin ennen ja siinä vaiheessa on myöhäistä tehdä korjausliikettä…

Samaan aikaan miljarditolkulla rahaa on poltettu kaiken maailman ihmeprojekteihin joita yhdistää lähinnä se että ne on tapettu muutaman vuoden sisään ja kukaan ei enää halua ottaa käyttöön mitään uutta Googlelta koska se mielletään jo valmiiksi kuolleeksi tuotteeksi joka vain odottaa päivää jolloin Google antaa sille niskalaukauksen.

15 tykkäystä

Tässä jutussa vielä laajemminkin Alphabetan ja Metan duopolin murtumisesta. Vielä toki ovat suuria, mutta trendi ei oo enää frendi.

The share of US ad revenues held by Facebook’s parent Meta and Google owner Alphabet is projected to fall by 2.5 percentage points to 48.4 percent this year, the first time the two groups will not hold a majority share of the market since 2014, according to research group Insider Intelligence.

This will mark the fifth consecutive annual decline for the duopoly, whose share of the market has fallen from a peak of 54.7 percent in 2017 and is forecast to decline to 43.9 percent by 2024. Worldwide, Meta and Alphabet’s share declined 1 percentage point to 49.5 percent this year.

Amazon and Apple have expanded their advertising teams. In July, Netflix announced it would partner with Microsoft to build an advertisement-supported tier of its streaming service.

Meta chief executive Mark Zuckerberg has blamed recent revenue falls on Apple’s privacy changes that make it harder to track users and target advertising, as well as the growing popularity of viral videos app TikTok, owned by Chinese parent ByteDance.

5 tykkäystä

Mihin tämä “Googlen haku ei johda enää mihinkään” ja “Googlen hauilla ei löydä enää mitään” perustuu?

Jos se on totta, onko siitä olemassa kvantitatiivista dataa? Ovatko hakumäärät laskussa? Tai onko hakutulosten “laatu” huonontunut?

Ymmärrän että nämä eivät ole helppoja kysymyksiä vastata, mutta tässäkin ketjussa tuntuu olevan eetoksena että Googlen haku toimii nykyään jotenkin huonommin kuin aikaisemmin.

Subjektiivinen kokemukseni kuitenkin viittaa ihan muuta ja jokapäiväisessä arjessani väittäisin että käyttökokemus Googlen palveluiden parissa vain paranee vuosi vuodelta.

14 tykkäystä

Laatu laskenut. Ei ole parempaa lähdettä kuin yleinen oma kokemus ja muiden huomiot samasta. Tässä on luonnollisesti paljon varianssia, mutta monessa asiassa Google on käyttökelvoton koska hakudata on täynnä “klikkifarmeja”. Toinen toistaan muistuttavia kopiosivuja jotka työntävät sitä samaa sisältöä eri URLilla ja pienillä meikkauseroilla, jotta sama linkkifarmaaja saa paukutettua pari ensimmäistä sivua hakutuloksia täyteen omaa tuubaansa. Jos tämän linkkifarmaajan sisältö vastaa hakuusi niin maailma ei kaadu, mutta jos käy huonommin ja sisältö on kuraa niin on hirveä savotta etsiä sivu jossa se haluttu tieto olisi.

Samaan tapaan Youtube on nykyään klikkiotsikoiden ja harhaanjohtavien thumbnailien maailma jossa loppuun asti palaneet sisällöntuottajat kilpailevat verisesti algoritmin suosiosta, viis katsojista… keskimäärin Youtuben tarjoaman etusivun videoista noin 2/3 on täyttä jätettä vaikka algoritmin pitäisi nimenomaan näyttää tavaraa jonka uskoo katsojaa kiinnostavan. Niin ja sen päälle yleensä 2-4kpl scam-livestreameita, koska pistämällä tavaran livenä, sillä pääsee etusivulle paljon paljon helpommin, joten scammaajat näitä jaksavat paukuttaa…

Niin ja mobiilikäytössä se ei ole enää hakukone vaan mainosten etsintäkone. Aivan liian suurella prosentilla haku tarjoaa läjäpäin maksettuja linkkejä ja orgaanisten tulosten kaivaminen on työlästä.

8 tykkäystä

HS visiossa oli tästä juttua taannoin;

9 tykkäystä

Hyvä kuitenkin muistaa, että 18-25v on eri asia kuin “suurin osa ihmisistä”. Vähän sama kuin Facebookin kohdalla: vaikka nuoret siirtyvät uusiin sovelluksiin, kävijämäärä voi silti nousta ja rahavirta kasvaa.

Ostovoimaisin asiakaskunta lienee kuitenkin 30v+, enkä usko, että kovinkaan moni tuosta ikähaarukasta pyörii päivittäin TikTokissa. Ja tarvittaessa Google voi toki ostaa pienemmät butiikit pois kuleksimasta, mikäli niistä alkaa syntyä liiallista uhkaa liiketoiminnalla. Firmalla kun on tuo kassa tunnetusti hyvässä kunnossa.

10 tykkäystä

Google-haussa varmaan eroa hakukielellä? Suomeksi tuntuu ainakin vielä toimivan kohtuu hyvin ja nostaa ensimmäiseksi esiin luotettavaa sisältöä.

4 tykkäystä

Tätä kannattaa miettiä tulevaisuuden kannalta. Z-sukupolvi saattaa aikuistuessaan alkaa ehkä käyttämään Googlen hakukonetta mutta epäilen vahvasti että he löytäisivät Facebookkiin. 5-10 vuoden päästä tuo sukupolvi on sitå parasta kohdeyleisöä ja heitä ei olisi varaa menettää ikuisesti.

3 tykkäystä

Lapset napataan nykyään Googlen kyytiin jo ala-asteelta missä Googlen Gsuite dominoi vs. Mikkis.

6 tykkäystä

Vaikea allekirjoittaa tota Googlen hakutulosten laadun laskemista. Google perustaa orgaanisen rankingin
A) click through rateen
B) sivuston kävijäkokemukseen (mm. Aika ja interaktiot sivulla)

Eli jos tulokset on huonoja niin käyttäjät voi syyttää vaan itseään.

5 tykkäystä

Kyllä, suurin osa linkkifarmaajista yllättäen keskittyy englantiin. Tämä auttaa paljonkin suomeksi hakiessa.

Ja tuossa on paljon vaihtelua, eli kokemus riippuu tietenkin siitä mitä hakee. Jos hyvää sisältöä löytyy hakua vastaavasti joltain todella isolta sivustolta jonka Google “tietää” hyväksi, se tunkee kyllä kärkeen ja kurafarmit täyttävät vasta sen toisen puolikkaan etusivulta, mutta jos aihe on sellainen josta hyvä tavara on suunnilleen vain jossain reddit-ketjussa tai jollain pienellä sivustolla, tällöin linkkifarmaajat keräävät etusivun paikat ja klikit. Ja varmaan siksi myös siellä pysyvät koska sivut näyttävät Googlen sivulla “järkeviltä” ja saavat paljon niitä klikkejä. Nykypäivänä tämä on käytännössä algoritmien sotaa - Googlen algoritmit yrittävät hakea tavaraa ja linkkifarmaajien algoritmit yrittävät optimoida sivuja niin että Google rankkaa ne paremmaksi. Se mitä eniten kiroan on että on näitä farmeja jossa sama näennäisesti jonkinnäköinen sisältö on verkossa 20 eri domainin alla joka “mattopommittaa” googlen hakua ja painaa muita pois etusivulta.

Eräs temppu tähän on hakea nämä asiat lisätermillä “reddit” tms. jonka nostaa moiset jutut ylemmäs tuloksissa ja yleensä kurasivujen edelle.

Toinen viime aikoina päätä nostanut ongelma on että netin tekstipohjainen sisältö on kuihtumassa. Tuore Linus Tech Tipsin video nosti syyn esille - jos oikeasti ammattimainen porukka tekee laadukasta datasisältöä verkkoon, sitä ei oikeastaan edes VOI laittaa tekstinä ulos. Tekstisisällöllä kun ei voi tehdä rahaa. Mutta kun teet siitä videon ja pistät juutubeen, niin siillä rahanteko on mahdollista. Ongelma on vielä melko pieni, mutta pitkässä juoksussa jos on insentiivit luoda sisältöä vain videomuodossa, tekstimuotoinen sisältö näivettyy. Tämä näkyy tänä päivänä hyvin esim. tietokoneraudan uutisiin keskittyvissä sivuissa. Kaikki pakon edessä tekevät myös videota, ja paukut pistetään sinne, koska siellä on ansaintalogiikka pystyssä. Vanhan liiton bannerimainokset eivät yksinkertaisesti tuota mitään ja vaihtoehdot ovat joko maksumuuri, tai sisällön siirto Youtubeen. Tämä toisaalla myös näivettää välillisesti Googlen hakua, koska se on ensisijaisesti tehty tekstisisällölle, tosin ilmeisesti ainakin yritys on kova että hakutuloksiin osattaisiin myös hakea aiheeseen osuvaa videota, tosin toistaiseksi rajoittuu videon nimeen ja kuvaukseen jonka perusteella noita yrittää kaivaa.

YouTuben puolella Googlen ongelmana on se, että vaikka YouTube onnistuneesti kyllä pystyy tarjoamaan katsojalle videoita perustuen siihen mitä videoita katsoja on katsonut, systeemi perustuu oikeastaan vain kahteen asiaan - esille tulee videoita kanavilta joiden videota olet katsonut, sekä videoita jotka käsittelevät jotain avainsanaa jonka oli videoissa jonka olet katsonut.

Ensimmäinen toimii jos kanavan sisältö yleisellä tasolla on laadukasta ja todennäköisesti kaikki videot ovat hyviä, ja huonommin jos kanava on sillisalaattia - tosin videoiden tekijät kyllä ovat oppineet että algoritmi ei tykkää sillisalaatista, joten tämä “etukäteissensuroi” asiaa osaavien kanavien sisältöä niin että pyritään siihen että jos sinua kiinnostaa yksi video, sinua kiinnostaa ne kaikki ja mahdollinen sillisalaatti työnnetään rinnakkaiskanavalle ettei se suolaa suosittua kanavaa.

Toinen on sitten se ongelma. YouTube on täynnä tekijöitä jotka pommittavat palvelua sisällöllä joka on puhdasta avainsanojen baittaamista. Vaikka esimerkkinä jos uskallat katsoa jonkun videon jonka aiheena on herra Musk, on YouTuben etusivu sen jälkeen täynnä kaiken maailman tuubaa… Lisäksi kun alaspeukutukset piilotettiin, se teki kuravideoiden ohittamisesta työläämpää. Tässäkin oikeastaan luodaan insentiivit tehdä algoritmia tyydyttävää videota sen sijaan että kiinnostaisi mitä katsojat oikeasti haluavat koska se on helpompaa ja halvempaa ja sillä tekee rahaa. Tämä on oikeasti sen tason ongelma että nykyään osa videoista on sellaisia joista pitää ottaa linkki talteen ja avata eri browseri incognitona ja pasteta linkki sinne ja katsoa niin ettei suolaa YouTuben suosituksia roskalla päiviksi eteenpäin.

9 tykkäystä

Amazonin väenvähennys tavoitteet on kasvanut alkuperäisestä kymmenestä tuhannesta melkeen tuplaten.

Sama meno myös Salesforcella.

Edit: Alla vielä linkki The Vergen “seurantaan” teknofirmojen irtisanomisista.

5 tykkäystä

Vaikka spotti tuntuu nykään seuraavan vain Elon Muskia, eilisen iso uutinen oli se, että UBS laski Microsoftin suosituksen Osta-tasolta Pidä-tasolle, minkä seurauksena MSFT tipahteli viitisen prosenttia muun teknologiasektorin raketoidessa. Perusteluna UBS:n karhuileva näkemys pilvipalveluiden kasvusta.

Mikähän mahtaa olla tämän seurakunnan näkemys aiheesta?

1 tykkäys

Huippulaadukas yhtiö joka varmasti pärjää hyvin jatkossakin. Mutta kertoimet eivät ole mitenkään erityisen alhaiset, tässä konsensus-ennustuksia P/E tuleville vuosille. Tämä vuosi jopa laskua, 24 hyvää kasvua mutta P/E 20 silti.

Edit: toki ei mene kalenterivuoden mukaan tämä eli se on hyvä huomioida.

4 tykkäystä