Marimekko - Ajatonta suomalaista designia

Kiitokset @Sijoittaja-alokas ! Vastaa melko hyvin: eli tuotteen valmistusmaa taitaa kertoa minulle oleellisen.

Silmäilin myös sopimusvalmistajalistoja ja sopimustoimittajien kokoja. Voisin kuvitella, että jokainen vähänkään isompi sopimustoimittaja tekee myös muille tahoille töitä. (Lähinnä etsiskelin Kiinan osuutta.)

2 tykkäystä

15 Mandatum Henkivakuutusosakeyhtiö 222 062 0,55 200 440 927,02
https://company.marimekko.com/fi/sijoittajat/osaketieto/osakkeenomistajat/

Siellä on ostettu iso mälli Mekkoa, pari muutakin isoa lisäystä löytyy listalta.

6 tykkäystä

Riippuu siitä mitä lopulta halusit tietää. Tuon mukaanhan puuvillakangas valmistetaan pääosin muutamassa Euroopan maassa tai Pakistanissa, painatus tehdään isolta osin Helsingissä (mutta varmasti myös muissakin paikoissa), ja ompelu yms. kokoonpanotyö sitten taas eri puolilla maailmaa. Eli se Viro valmistusmaana olisi lähinnä vain just sitä kokoonpanoa (kuten kai yleensäkin tuotetiedoissa on), mutta kankaat ovat kiertäneet maailmaa jo sitä ennen.

4 tykkäystä

Marimekko-päivä 12.5. Esplanadin puistossa ja myymälöissä eri puolilla Suomea – Helsinkiin avataan Marimekko-kesäterassi

Marimekko Oyj, Lehdistötiedote 2.5.2023 klo 9.00

Marimekko-päivä 12.5. Esplanadin puistossa ja myymälöissä eri puolilla Suomea – Helsinkiin avataan Marimekko-kesäterassi

Marimekko kutsuu yhteisönsä juhlistamaan kesän ensihetkiä perjantaina 12. toukokuuta 2023 järjestettävän Marimekko-päivän Esplanadin puistonäytökseen sekä myymälätapahtumiin eri puolille Suomea. Samassa yhteydessä Helsingissä avajaisiaan viettää maailman ensimmäinen Marimekko-kesäterassi.

Marimekko-päivässä nähdään värikästä kesämuotia sekä nautitaan kesäisestä tunnelmasta. Päivään kuuluu jokavuotinen Esplanadin puistossa pidettävä kaikille avoin muotinäytös live-musiikin tahdittamana. Tämän vuoden näytöksessä Marimekon toimitusjohtajan Tiina Alahuhta-Kaskon juontajapariksi on kutsuttu toimittaja Maria Veitola. Tapahtuman pääesiintyjänä on kuulaasta ja utuisesta klubisoundista tunnettu Malla.

Vuoden 2023 kesämallisto heijastaa Marimekon elämänfilosofiaa, optimistisen ajattelun voimaa. Mallistossa Marimekon arkkityyppisiluetteja koristavat rohkeat päävärit ja lähes vesivärimäiset sävyt eri vuosikymmenillä suunnitelluissa kukkakuvioissa. Tänä vuonna osa muotinäytöksen malleista löytyi avoimen haun kautta Marimekko-yhteisön jäsenistä. Näytöksessä näkyy näin vielä aiempaa vahvemmin Marimekko-yhteisön moninaisuus ja positiivinen energia.

Marimekko-päivä laajenee tänä vuonna myös muualle Suomeen. Päivää juhlistetaan valikoiduissa Marimekon myymälöissä eri tavoin. Aktiviteetteja järjestetään Turussa, Tampereella, Jyväskylässä ja Oulussa sekä Helsingin Aleksinkulman ja Esplanadin myymälöissä.

Marimekko Terassi on urbaani keidas keskellä Helsinkiä

Marimekko avaa maanantaina 8. toukokuuta 2023 kesäterassin yhdessä The Glass -ravintolan kanssa Marimekon Esplanadin lippulaivamyymälän yhteyteen osoitteeseen Pohjoisesplanadi 33. Marimekko Terassi -niminen ulkoilmabistro tarjoilee Marimekon värien ja kuvioiden täyteisessä miljöössä The Glassin tyylillä pohjoismaisia ruokaelämyksiä. Marimekko Terassi on avoinna sunnuntaihin 27. elokuuta 2023 saakka.

”Esplanadin muotinäytöksemme on tuonut jo vuosikymmenien ajan kesäistä iloa ja väriä Helsingin keskustaan. Nyt haluamme olla osaltamme elävöittämässä Helsingin ydinkeskustaa koko kesäkauden ajan avaamalla Marimekko-teemaisen terassin yhdessä The Glassin kanssa. Kokemuksellinen bistrokonsepti ilmentää luovaa ja optimistista lifestyle-filosofiaamme sekä tarjoaa Marimekon yhteisölle inspiroivan kohtaamispaikan kotikaupunkimme sydämessä”, kertoo Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko.

14 tykkäystä

Marimekko julkaisee tuloksensa tiistaina ja tässä olisi Raulin ennakkokommentit. :slight_smile:

Marimekko raportoi Q1-tuloksensa ensi tiistaina noin klo 8. Yhtiö on ohjeistanut Q1:n liikevaihdon laskevan, jota myös ennusteemme odottaa. Heikomman liikevaihdon myötä odotamme myös tuloksen jäävän vertailukaudesta. Odotamme Marimekon koko vuoden ohjeistuksen pysyvän ennallaan.

11 tykkäystä
3 tykkäystä

Näistä maksumuurin takaisista jutuista voisi vaikka omin sanoin kertoa parilla lauseella, mistä on kyse eikä vain linkata muuria tänne. : )

40 tykkäystä

https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id=b71fc6b18b8f7947984e4c89479567176&lang=fi&src=listed

Tulosraportti

3 tykkäystä

Tässä olisi linkki tiedotteen ja sen alle olen laittanut rapsan sekä vertailutaulukon. :slight_smile:

SIinä vertailuksi:
image

10 tykkäystä

Liikevaihto lievästi yli ennusteen, kannattavuus jäi ikävästi alle. Liikevaihdon lasku kotimaasta, ulkomailla pysynyt ennallaan lisenssimyynnin laskusta huolimatta. Onhan tässä jonkinlainen hopeareunus jos tuotemyynti ulkomailla vetää.

11 tykkäystä

Ei hyvä, ei kamala. Samaa mieltä, että mieluiten lv:n lasku otetaan kotimaasta. Voi olla, että tulee tankkailupaikkoja tarjolle lähipäivinä…

7 tykkäystä

Tässä on vielä Raulin kommentit tuloksesta. :slight_smile:

Marimekko raportoi Q1-tuloksensa tänään aamulla. Liikevaihto laski odotetusti, joskin vain 2 % vertailukaudesta. Tulos sen sijaan laski hieman meidän ja konsenusodotusta enemmän korkeamman kulutason takia. Koko vuoden ohjeistus kasvavasta liikevaihdosta ja 16-19 % oikaistusta liikevoittomarginaalista pidettiin ennallaan. Aasian kasvu oli Q1:llä hyvää ja yhtiö nosti arvioita uusista Aasian myymälöistä. Hieman odotettua heikommasta tuloksesta huolimatta emme odota merkittäviä ennustemuutoksia tämän raportin pohjalta.

15 tykkäystä

Evliltäkin tuli tuloskommentti, eivät ole suuresti yllättyneitä: Marimekko: No big surprises - Evli | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

8 tykkäystä

Tässä on Sijoittaja.fi:n muutamissa minuuteissa luettava analyysi Marimekosta.

Pitkässä juoksussa Marimekon osake on ollut erinomainen sijoitus, mutta viime syksystä saakka osakkeen kurssikehitys on ollut melko vaisua. Yhtiöllä on kovat kasvu- ja kannattavuustavoitteet tuleville vuosille, mutta lyhyellä aikavälillä sijoittajat ovat edelleen varuillaan osakkeen suhteen etenkin maailmantalouden hidastumiseen liittyvien riskien vuoksi. Pidemmällä aikavälillä sijoittaja voi kuitenkin melko huoletta lisätä osaketta nykyisiltä 8–10 euron tasoilta. P/E-luku vuoden 2023 tulosennusteella on 14,9, joka on Marimekolle todella halpa. Pidämme pandemiaa edeltävää kurssihuippua noin 8 euroa pohjatasona, jolla osaketta on lähes pakko ostaa.

12 tykkäystä

@Rauli_Juva haastatteli Tiina Alahuhta-Kaskoa tuloksen tiimoilta: Marimekko Q1’23: Odotettua pehmeyttä | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

Jossakin vaiheessa Rauli ehti Kauppalehdellekin puhumaan kurssia ylös aamun syöksystä :slight_smile: , en nyt referoi, kun aika paljon samoja asioita, joita on luettavissa Inderesin katsauksista ja varmaan tuosta Tiinankin haastattelusta: Marimekon alkuvuosi oli sijoittajille pettymys – Tätä yhtiössä kannattaa nyt pitää silmällä | Kauppalehti

Ehkä kuitenkin tämä Raulin kommentti ansaitsee tulla lainatuksi: ”Kansainvälisen kasvun onnistuminen on se, jota sijoittajan kannattaa pitää silmällä. Siihen kulminoituu Marimekon tarina.”

19 tykkäystä

The management is continuing it’s path to destination… “confusion.” They claim that the economy is challenging, but at the same time more employees than last year and promises for new store openings ahead. How many times have they said about these new stores, I wonder how complicated it is to open a store to sell already avaliable inventory? By the way, inventories again up big, +22%. Either the economy is challenging and we wait, or it’s not, and we go ahead with new stores next month. Management please decide.

Furthermore, we have been noticing here that since fall 2022 Marimekko is overdoing it with discounts. Some said it was just “seasonal.” Today we see the hit on the margins. Margins were almost slashed in half.

Cash and cash equivalents down big, which means they are burning down valuable cash instead of holding it for difficult times ahead (they said the economy is challenging).

The IKEA collaboration with all the noise is not giving any ground breaking results. The management hasn’t understood yet that IKEA is using Marimekko to elevate their IKEA collection. Next to the expensive Marimekko products, IKEA presents their cheaper options. It’s like asking the customer directly, why would you pay 3-4 times more for a Marimekko thing when we also do colored and flower-patterned things for a fraction of the price?

Adidas “limited” edition no 5… OK! It can’t be that “limited” when in two years you already did 5 of these. Some of the previous collaboration clothes were selling like -50% until lately. What’s the point to do so many of these when you can’t sell them?

All this noise a year now about the Asian expansion and no serious difference in the bottom line. I don’t think people in Asia, regardless how big countries are over there, care to buy things from some Finnish brand, but still made in China or Thailand. Why should they overpay when they produce them domestically for a fraction of the price for H&M, IKEA or their own brands?

I don’t see a way forward for Marimekko with this management team. This management has hit the ceiling for ideas and execution. I don’t see how the stock price can ever move higher when margins will be shrinking like this, waiting for some Asian stores to start profiting or IKEA collaboration no 2,3,4,5 (or adidas no. 6,7,8,9…) to make any serious difference.

You need few stores with extraordinary customer service, few nice and durable collection made somewhere you fully control and with mention on sustainability, fair wages and good working conditions so you can then charge premium prices. Then you have a plan about improving margins and expanding to new locations where exclusivity and luxury are appreciated.

9 tykkäystä

Tämä tulee olemaan pitkässä juoksussa haaste myös Marimekolle. Toki he nähdäkseni yrittävätkin jo osaltaan päästä tähän trendiin kiinni muun muuassa aiemmin järkätyllä Pre-Loved kamppiksella.

5 tykkäystä

Tässä on Raulilta tuore Marimekon yhtiöraportti. :slight_smile:

Marimekon Q1 oli odotetusti vertailukautta heikompi, joskin tuloksen osalta myös ennusteiden alapuolella. Leikkasimme tämän johdosta kuluvan vuoden tulosennusteita 5 %. Yhtiön ohjeistus vuodelle 2023 pysyi ennallaan ja näemme myös pidemmän aikavälin potentiaalin olevan edelleen hyvä.

image

https://www.inderes.fi/fi/q1-jai-heikoksi-nakymat-edelleen-hyvat

16 tykkäystä

Hyvä nosto ja ihan aiheellinen huoli Marimekon vaatesegmentin näkövinkkelistä. Jos miettii tätä vastuullisuusteemaa, niin muutama eri tulevaisuuden skenaario tulee mieleen.
a) Mikäli vastuullisen kuluttamisen trendi vahvistuu entisestään, kuluttajat tulevat muuttamaan kulutuskäyttäytymistään kohti vastuullisempaa kuluttamista. Tämä tarkottaisi siirtymistä ”pikamuodista” entistä enemmän kohti vastuullisempia ja laadukkaampia tuotteita, tässä tapauksessa vaatteita.
b) Sen sijaan, että ostetaan uusia vaatteita, suositaan kierrätettyjä vaatteita.

Sitten jos miettii miten tällaiset kuluttamisen trendit voisi vaikuttaa mekkoon, niin äkkiseltään ensimmäisen skenaarion kaltaisen kulutuskäyttäytymisen lisääntyminen sataisi yhtiön laariin, kun taas toinen skenaario voisi laskea kysyntää. Tämä ensimmäinenkin skenaario vain silloin ja silloin mikäli kuluttajat pitävät Marimekon vaatteita vastuullisina ja laadukkaina. Nythän täällä palstalla on ollut paljon negatiivistakin puhetta Marimekon tuotteiden laadukkuudesta. Itsellä on vaatteiden osalta yksi unisex-paita, joka on ollut käytössä varmaan yli 5 vuotta ja on kyllä edelleen hyvässä kunnossa. Osaisiko esimerkiksi @Aili kommentoida Marimekon vaatteiden laatua enemmän? Lopuksi on todettava, että vaikka yleinen ilmapiiri kuluttamisen ympärillä muuttuisi, ei se vaikuttaisi kaikkien kulutuskäyttäytymiseen. Kaikilla ei tule jatkossakaan olemaan rahaa siinä määrin, että pystyisi tehdä ostopäätöksiä muun kuin hinnan perusteella.

4 tykkäystä

Anniina Nurmen kirja kuin ”Rakastan ja vihaan vaatteita” on kaikille vaateteollisuuden eettisyyskeskustelusta kiinnostuneelle mielenkiintoinen lukukokemus. Kirjoittajalla itsellään on ollut eettinen Nurmi-brändi ja tajusi itsekin, että vaatteiden eettisyyden määrittely on nykyisellään haastavaa. Vaikeus piilee läpinäkyvyydessä.

Jonkin australialaistutkimuksen mukaan vaatteelle syntyisi 25snt lisähintaa, mikäli se tuotettaisiin siten, että sen tekijät saisivat elämiseen riittävää palkkaa, Eli siis hieman enemmän kuin minimipalkka ja vaatteet tuotettaisiin missä päin maailmaa.

Itseasiassa kovin huonosti. :face_with_hand_over_mouth: Suomalainen tekstiiliteollisuus eli Neuvostoliiton romahtamisen ja vaatekaupan maailmankaupan aukeamisen jälkeen siinä määrin murrosta juuri noina hetkinä kun itse olen ollut teini-iässä.

Silloinen Marimekko panosti varttuneempaan väkeen ja nuorille rantautui ulkomailta Hennesin, VeroModan, Onlyn ja Lindexin tapaisia vaatemerkkejä/taloja, joista oma ikäpolvi on tottunut vaatteensa ostamaan. Ikävästi Marimekolla oli silloin vielä turkistarhauksia ja Verimekko polttomerkattiin liian monen verkkokalvoihin. Sanotaan, että teini-ikäänsä 90-l puolivälistä 2010-luvun alkuun viettänyt ikäpolvi ja tästä vanhemmat miehet on hieman menetettyä asiakaskuntaa ja Marimekko profiloitui heidän silmissään tätimerkiksi.

Mutta hyvälaatuiseksi sellaiseksi.

Nykyään on ollut mielenkiintoista seurata, miten Marimekko on selkeästi nuorentunut. Se on suunnannut selkeästi tuotteitaan nuorille. Itse olen huuli pyöreänä ihmetellyt, miten sen ovat tehneet.

Brändi profiloituu nykyään tylsän tätimerkin sijaan rohkeaksi, laadukkaaksi unisex-malliksi, mikä lupaa todella hyvää tulevalle. Rohkeudessa ei ole mitään tylsää. Se kestää myös hyvin aikaa.

Se, miten itselle on Marimekko polttomerkattu yhdellä tavalla, tulee olemaan polttomerkattu toisille toisella tavalla. Nuo nuoret varttuvat vanhemmiksi ja vaikka moni asia muuttuu, tietynlaiset mieltymykset ja ajatusmallit ei. Mikäli nykyiset asiakkaat jatkavat löytöjen tekemistä, he jatkavat Marimekon shoppailua. Kun merkki on nuorentunut, se todennäköisesti saa jatkossakin uusia asiakkaita. Marimekossa on jännä, miten vaatteet on tunnistettavia, vaikka kaikissa ei olisikaan unikkoa.

Ulkomailla varmaankin olisi myös lisäpotentiaalia.

Vaatteiden uusiokäytöstä ei pidä olla huolissaan. Mikäli vaatteelle löytyy ostajia käytettynäkin, sen jälleenmyyntiarvo kasvaa. Mikäli vaatteen jälleenmyyntiarvo kasvaa, siihen voidaan panostaa uutta ostaessa vähän enemmänkin. Se helpottaa monien muutospaineiden toteutumisen mahdollisuuksien kierrettä. Jossain kohtaa ne käytetyt vaatteet ostetaan uutena kiertoon. Joku sen kumminkin tekee.

On kahdenlaisia vastuullisia vaatteiden ostajia:

  • niinkuin Anniina Nurmi, joka punnitsee vaateostoksensa hyvin tarkkaan, mitä hän oikeasti tarvitsee ja mikä täyttää hänen kriteerinsä
  • niinkuin toimittaja Iina Mikkola, jolla on paljon vaatteita, mutta ostaa kaiken käytettynä.
26 tykkäystä