Viestisi haastoi ajattelemaan tätä negatiivista skenaariota vielä tarkemmin ja kävin läpi laskelmaa toisella tavalla, joka antaa hieman korkeamman arvon osakkeelle kuin raportissa esitetty luku. Uudestaan asiaa ajateltuani, tämä uusi laskentatapa olisi minusta oikeampi kuin raportissa esitetty skenaario, koska tässä laskentatavassa myös vuosien 2023-26 negatiiviset kassavirrat diskontataan, mikä kasvattaa osakkeen arvoa teoreettisessa skenaariossa.
Huomautan vielä, että kyseessä on negatiivinen skenaario, eikä meidän perusskenaario. Myös positiivinen skenaario on viety erittäin kauas perusskenaariosta ja sen takia halusimme tuoda mukaan myös selkeästi negatiivisen skenaarion. Taseessa on merkittävästi velkavipua, mikä voimistaa osakkeen hinnan muutosta tällaisissa äärimmäisissä skenaarioissa.
Uusi laskentatapa:
Jos ajatellaan peruslähtökohtana, että Merilogistiikkaan investoidaan poistojen verran, eli niin että kaluston arvo ja liiketoiminnan arvo pysyvät nykyisellä tasollaan. Tällöin voisi ajatella että Merilogistiikan yritysarvo olisi vuonna 2026 sama, kuin se tänä päivänä on eli 42 MEUR meidän oletuksilla (EV/EBIT 2024: 9x, EBIT: 4,6 MEUR).
Negatiivisessa skenaariossa, kumulatiivisesti vuosina 2023-26: Uusiutuva energia olisi voimakkaan tappiollinen ja kuluttaisi yhtiön varoja 20 MEUR verran. Merilogistiikka tekisi positiivista liikevoittoa 18 MEUR. Konsernilla olisi yhteensä 5 MEUR:n rahoituskulut. Nämä yhdessä nostaisivat nettovelan vuoden 2022 tasolta (15 MEUR) yhteensä 22 MEUR:oon vuoteen 2026 mennessä.
Tällöin yhtiön arvo olisi vuonna 2026 42 - 22 = 20 MEUR. Laivaliiketoiminnan yritysarvo ennallaan, mutta velkaisuus painaisi oman pääoman arvon matalaksi. Tämä diskontattuna nykypäivään (3 vuodella ja 9,6 % tuottovaatella) olisi 15 MEUR eli 0,019 euroa per osake. Tämä tarkoittaisi meidän arvion mukaan P/B-lukua 0,8x, olettaen että yhtiön oman pääoman arvo laskee 9 MEUR:lla vuoden 2022 tasoon nähden (35,4 MEUR). Oman pääoman arvo laskisi operatiivisten tappioiden (5 MEUR rahoituskuluja, 2 MEUR negatiivinen liiketulos) sekä 2 MEUR:n alaskirjausten myötä (investoinnit UE:n laitteistoon, aineettomiin hyödykkeisiin ja pieni osuus vaihto-omaisuudesta). P/E-luku olisi 8x ottaen huomioon, että yhtiöllä olisi tässä skenaariossa erittäin velkainen tase ja rahoituskulut voisivat olla 9 % kustannuksella noin 2 MEUR/v.
Yhteenvetona: Kyseessä on melko äärimmäinen skenaario. Kyseisen skenaarion korkea velka korostaa pieniäkin muutoksia laskentatavassa. P/B ja P/E -lukujen laskemisessa tulee ottaa huomioon negatiiviset operatiiviset kassavirrat ja sitä kautta paisuva nettovelka, sekä mahdolliset pienet alaskirjaukset. Löysin myös meidän laskentatavasta kehitettävää tuleviin raportteihin: negatiiviset kassavirrat täytyy myös diskontata, jotta niiden arvoa käsitellään tasapuolisesti suhteessa positiivisiin eriin kuten Merilogistiikan liiketoiminnan arvoon.