Jes, hyvä. Tuossa on enemmän teknistä informaatiota kuin mitä olen työelämässä keneltäkään saanut. Eli mitä tuosta opin uutena, niin tosiaan investoinnin hinnasta itse asiassa yllättävän pieni osa on itse akku ja että siellä on infran lisäksi taajuusmuuttajia, jäähdytysjärjestelmää ja suojauksia. Onko mitään käsitystä siitä, kuinka usein näitä pitää uusia? Nimittäin jos sen ~10 vuoden kuluttua pitää uusia pelkkä akku tuolla 200k€/MWh hinnalla (tai siis oletettavasti halvemmalla siinä vaiheessa kun tekniikka kehittyy), ja kaikki muu kestää kauemmin, niin sehän on jo valtavan iso plussa.
Toinen asia on tosiaan tuo syklikestävyys, eli ymmärsinkö oikein että akku voi kestää jopa useita tuhansia lataussyklejä enemmän kuin mitä itse arvelin, riippuen miten sitä käytetään. Olen kyllä tästä asiasta paremmin perillä olevilta saanut jonkinlaista tietoa ja yleinen näkemys tuntuu olevan, että syklien määrät kyllä halutaan pitää alhaisina ja akkujen elinikää suojella.
Markkinaihmisenä arvelen, että spot-hintojen volatiliteetti jonkin verran kasvaa tulevaisuudessa, mutta ei kuitenkaan räjähdä hallitsemattomaksi. Eli akkujen kannattavuuden esiintulo hinta-arbitraasikäyttössä pitää tulla ensisijaisesti investointihinnan putoamisesta, syklikestävyydestä tai/ja muista rinnakaisista tulolähteistä. Markkinoiden muutoksesta tulee vain pientä myötätuulta. Toki pieniä puroja voi olla siellä ja täällä ja kaikki yhdessä voi tuoda sen kannattavuuden lopulta riittäväksi.
Jonkinlaisena lyhyenä yhteenvetona voisi todeta, että koko sähköjärjestelmän vakauden ja aidon vihreän siirtymän kannalta olisi ikään kuin lottovoitto jos akut tulisivat kannattaviksi ihan simppeliin spot-markkinan hinta-arbitraasikäyttöön. Reservimarkkinat täyttyy aika nopeasti, mutta spot-markkina on niin paksu että sinne mahtuisi jopa tuhansia megawatteja akkukapasiteettia ihan hyvin. Sieltähän sitä sähköntuotantopotentiaalia voisi tulla valtavasti niinä aikoina kun ei tuule tai paista.
En tiedä mitään akkua joka tällä hetkellä tekisi jotain muuta kuin osallistuisi reservimarkkinoille tai toimisi paikallisena varavirtalähteenä vikatilanteita varten. Ehkä jossain vaiheessa on toisin, toivotaan näin.