Onko tämä ketjun otsikko mulle?
En kyllä valitettavasti ehdi jäsentelemään nyt, mikä sai minut laittamaan all-in osakkeisiin joulukuun alussa. Minun nettovarallisuus oli vielä syksyllä pakkasella, eli sijoitusten ajoitus ei kyllä liity mitenkään kurssiliikkeisiin. Toki syynäsin aika huolella mitä teen, kun mieluummin en ajaudu uudestaan täysin varattomaksi
Päätös sijoittaa kaikki nopeasti osakkeisiin perustui lähinnä siihen, että kävin läpi kaiken bear-hutun mitä löysin enkä oikein vakuuttunut perusteluista - päinvastoin. Ihan liikaa positiivisia merkkejä. Toki kurssit voi romahtaa huomenna syystä jota kukaan meistä ei osannut ennakoida. Joka tapauksessa isompi romahdus vaatisi jonkin katalyytin, jota en lähtenyt arvailemaan.
Itse tulin vastakaiseen näkemykseen, tosin siitä on jo reilu kuukausi. Oma salkku on viritetty nimenomaan tuloskaudelle eli varsin luottavaisin mielin odotan tulosjulkistuksia. Helmikuussa tarkastelen salkun sisältöä uusiksi. Millään osta ja unohda -strategialla en uskaltaisi sijoittaa nyt. Sellaiseen sopivat yhtiöt on pääosin törkyhinnoissa.
Kannattaa sekin huomioida että “pisin bull-run” jatkuu, koska 2018 dippi jäi 0,2% vajaaksi karhumarkkinan määritelmästä. Olisiko asiat jotenkin erilailla, jos se dippi olisi ollut sen 0,2% syvempi?