Mitä sinulla on salkussa?

Ei täällä sitten saa edes muutamaa tuntia aikaa paistatella kunniassa :smiley: No joo, hiukan heikosti tuohon jaksoin puhelimella kirjoitella, mutta tosiaan kommentti koski lähinnä sitä, että useampi etf kattaa suurelta osin samoja firmoja jenkkilästä = ei kannata maksaa ylimääräisiä kuluja tämän takia. Tuollainen pieni kuluero etf välillä on kyllä mitätön, ellei sijoittele tosi isoilla summilla. Jos kuitenkin useampi rahasto salkussa sisältää samoja jenkki IT-lafkoja, niin ehkä kannattaa karsia hieman, niin kulutkin pienenee. Tietenkin on ihan omasta strategiasta kiinni, jos haluaa sijoittaa vain IT puoleen, mutta rahastoja kannattaa mielestäni valita sen mukaan, ettei hirveästi päälekkäisistä pidä salkussa.

1 tykkäys

Lähes kaikissa rahastoissa on nykyisin Applea isolla painolla jos se ei nyt selkeästi ole sääntöjen puolesta kielletty. Itse omistan tai olen omistanut Apple epäsuorasti ainakin kymmentä eri kautta. Rahastoissa tämä ei ole ongelma koska kulut prosentuaalisia. En näe tässä mitään ongelmaa.

Hyvä @Tomppa100, 12879 euron salkun kasvattaminen kolmessa vuodessa 50 000 euroon vaatii 57% vuotuista tuottoa. Hyvin hajautetulla salkulla tämä ei ole realistista. Treidaamalla kyllä, mutta se on ihan eri tarina ja vaatii ammattimaista osaamista. En suosittele treidaamaan. Huomaa, että olet aloittanut sijoittamisen juuri parhaaseen mahdolliseen aikaan ja olet nähnyt kaikkien aikojen voimakkaimman osakemarkkinoiden nousun. Tällä voimalla nousu ei seuraavaa kolmea vuotta jatku. Se on varmaa.

Ehkäpä ymmärsin väärin ja aiot kasvattaa salkkuasi sijoittamalla lisää pääomaa.

Suosittelen lukemaan Inderesin yhtiöanalyyseja. Moni on pärjännyt hyvin peesaamalla Inderesin mallisalkkua.

20 tykkäystä

Minä sain sellaisen kuvan, että tämä nuori herrasmies laittaa melko paljon palkkatuloja säännöllisesti lisää tuonne salkkuun. Voin toki hyvin olla myös väärässä ja hyvä huomio MoneyWalker yleisestikin tuo teidän pointti: nousumarkkinoiden kovimmassa kiihdytysvaiheessa kun aloitat, niin aika epärealistisen käsityksen voi saada.

9 tykkäystä

Joo, kirjoitin vähän epäselvästi postaukseeni. Mutta tarkoitus siis ei ole havitella 57% vuotista tuotta, vaan kasvattaa salkun kokoa lähinnä lisäämällä pääomaa.

28 tykkäystä

Päivitetään taas salkkua tänne. Päivityksiä on tullut hieman aktiivisemmin tänä vuonna, mutta vuosi on toisaalta ollut sellainen että niitä liikkeitä tehdään tällaisina aikoina, tai ei ollenkaan. :smiley:

Salkun suurimpia muutoksia on ollut Kamuxin suurempi lisäys eilen, sekä uuden yhtiön eli Franco-Nevadan mukaantulo, salkkuun.


Huom. Alibaba on edelleen messissä mutta 1 %:n painolla se ei tahdo näkyä tuossa piirakassa.

Kamux

Ostin Kamuxia viimeksi ujommin 17.6. ja kommentoin silloin näin:

Q2-tuloksen myötä käsitykseni yhtiön laadusta ja pitkäjänteisyydestä on vahvistunut. Q2:sen liikevaihto laski hieman, koska yhtiö varmisti pidemmän aikavälin selviytymisensä epävarmassa tilanteessa maalis-toukokuussa.

Sen lisäksi olen miettinyt enemmän Saksan potentiaalia, enkä välttämättä luonnehtisi sitä enää pelkäksi “optioksi” jos uskoo läpimurtoon siellä. Eilisellä päälle 9 euron hinnalla ostaneena muotoilisin niin, että olen alkanut uskoa yhtiön konseptin toimivuuteen siellä.

Yhtiön kasvu hidastuu vääjäämättä Suomessa sekä lopulta Ruotsissa, mutta Saksa muuttaa pelin luonnetta täysin: 80 miljardin euron markkina, ilman selvää markkinajohtajaa. Kuka hallitsee Saksaa, hallitsee Eurooppaa: Saksasta on tunnetusti helppo laajentua muualle Eurooppaan, sanan joka merkityksessä.

Ei pidä sortua naiviin “jos ne saa edes viisi prosenttia markkinasta niin osake tuplaa” -huuteluun, mutta kukin voi tosissaan hahmotella markkinapotentiaalia ja laskea suttupaperille vaikka kymmenen vuoden päähän, voisiko Kamux olla esim. 2,5 miljardin liikevaihdon firma (2,5 % markkinaosuus Suomi, Ruotsi ja Saksa). Se tarkoittaisi noin 15 % liikevaihdon kasvua seuraavat kymmenen vuotta ja täytyy muistaa että viimeisinä vuosina liikkeitä saa avata juosten ympäri Saksaa, mutta eiköhän organisaatio ja lihakset avata liikkeitä kuin viimeistä päivää ole kehittyneemmät vuonna 2030 kuin tänään.

Kenties joku vastaa tähän, että Uberin kaltaiset laivastot omistavat kaikki autot vuonna 2030 ja kaikki autot ovat itseohjautuvia. Aika näyttää. Tähän asti näyttää siltä, että Kamux tekee rahaa myös omistajilleen, alaa disruptoivilla malleilla on se vielä näyttämättä.

Franco Nevada

Franco-Nevada menee taas kategoriaan surullisen kuuluiset ulkomaan seikkailuni (Franco ei siis vielä ole surullinen, mutta tähän astinen suoriutumiseni ulkomailla antaa aihetta jännitykseen: eihän tämä pelkkää vakavaa puurtamista saa olla vaan saa salkussa olla pientä jännitystäkin!).

Franco-Nevada (FNV) on siis käytännössä kultafirma, mutta se ei operoi suoraan kaivoksia vaan ostaa niistä rojaltituottoja tai muuta karvaisia tapoja päästä niiden tulovirtoihin käsiksi.

Mallin hyötyjä on mm.

i) korkea kannattavuus: firmahan vain laskuttaa 38 työntekijän voimin jolloin liikevaihto on melkein sama kuin vapaa kassavirta kun vähän liioitellaan, ellei sitä investoida uudelleen kuten yleensä tehdään.

ii) Pääomien vähäinen sitoutuminen: kaivokset ovat yleensä sijoittajalle reikiä maassa. Rahaa niihin saa uppoamaan loputtomasti vuosien ajan, ennen kuin saa odottaa tulovirtoja. Isoimpia hyötyjiä on pikemminkin investointihyödykkeiden myyjät kuten Metso-Outotec tai CAT. FNV välttää tämän riesan kokonaan kerätessään vain rojaltejaan.

iii) optionaalisuus: joskus kaivoksista tai alueilta löytyykin enemmän kultaa, kuin ajateltu. Lisää massia ilman lisäinvestointeja FNV:lle jippii!

FNV:n osake on aina järjettömän kallis (P/E 50-70x) ja nyt se kalliimmasta päästä. Näen osakkeen enemmän hedgenä jos inflaatio nousee ja kullan hinta räjähtää katosta läpi. Jos kullan hinta mörnii, niin mörnii FNV:kin. Matala paino portfoliossa kertoo hyvin itseluottamuksestani toistaiseksi tämän erinomaiselta vaikuttavan yhtiön suhteen.

Salkun kompositiosta

Salkun koostumus on muuttunut aika paljon, ei niinkään yhtiöiltään vaan painotuksiltaan, viimeisen reilun vuoden aikana. Kaivoin ensimmäisen kommenttini tähän ketjuun:

Olen onnellisesti päässyt pois NoHosta, Vincitistä, Verkkokaupasta ja Efectestä joskin huonona myyjänä myin kaikki melkein tai lähelle pohjahinnoin. :smiley: Noh, en niiden pitkän aikavälin arvonluonnista ole niin varma enää joten pitkässä juoksussa ihan sama millä hinnalla pääsee eroon: kunhan pääsee ennen kuin suositus kääntyy. Suomen Hoivatilat ostettiin pois viime vuoden lopulla.

Nyt salkun viisi sijoitusta dominoi selvemmin: ne ovat melkein 80 % koko salkusta. Painonnousut ovat tulleet lisätankkausten sekä kurssinousujen myötä. Lisääntynyt keskittyneisyys ei häiritse, sillä myös noiden kärkiyhtiöiden laatu on osoittautunut kurantiksi tai ylittänyt odotukset viimeisen parin vuoden aikana. Voiko hyviä asioita olla liikaa, kuten Buffett kysyi?

Remedy, Qt, Kamux, Admicom ja Revenio omaavat kaikki erinomaiset ainekset pitkän aikavälin kestävään liikevaihdon kasvuun, ja pitkässä juoksussa myös osakkeiden hinnat tuppaavat juoksemaan kasvun perässä. Lyhyellä välillä nämä kaikki ovat kyllä ottaneet hieman etukenoa enemmän tai vähemmän, mutta aika korjaa tällaisia haavoja. Eräs kollegani toteaa aina välillä, että hyvien ihmisten kanssa tuppaa tapahtumaan hyviä asioita. Näissä kaikissa yhtiöissä on erinomaiset johdot sekä tiimit palvelemassa niin asiakkaita kuin muita sidosryhmiä, kuten omistajat josta perspektiivistä me sijoittajat täällä foorumilla tietysti asioita ajattelemme. Uskon, että näissä yhtiöissä todennäköisyydet hyvien asioiden tapahtumiseen ja kumuloitumiseen ovat suuremmat, kuin huonojen asioiden. Silti, pitkässä juoksussa noista joka ikinen on konkurssissa, se on harvoja selviä asioita sijoittamisessa, mutta uskon niiden pystyvän lykkäämään vääjäämätöntä tuhoaan hedelmällisen pitkään.

Tuolla salkun pienempien nurkassa on muutamia yhtiöitä kuten Microsoft, Tencent tai Paradox, jotka voisivat laatunsa puolesta olla suuremmassakin roolissa jahka hinnasta pääsen markkinan kanssa sopimukseen.

Salkun performanssista

Salkun tuotto on ollut enemmän kuin tyydyttävää, pikemminkin turhan hyvää ollakseen totta mikä alkaa synnyttämään itsessäni jo skeptisyyttä: mitä enemmän nyt noustaan, sitä enemmän syödään tulevaisuuden tuotoista, tai ainakin edessä enemmin tai myöhemmin on luvassa mörnimisen tai “konsolidoitumisen” jakso kun fundamentit ottavat kiinni korkealentoisia tarinoita. Salkun mediaani P/E 2021e on noussut 37x. En katso itse henk.koht yhdessäkään noista firmoista spesifisti ensi vuoden tuloksia koska mietin niissä näkymiä 3-10 vuoden päästä, mutta en voi olla toteamatta että nyt alkaa näyttämään oikeasti kalliilta. Aika monen asian pitää osua lähiaikoina lankulle että lisänousu olisi perusteltua. Sitä voi tulla lisää kiitos sentimentin, mutta olisiko se ns. “ansaittua”? Tuskin.

Salkku on noussut noin +87 % maaliskuun pohjista, kehitys mitä en olisi koskaan kuunaan uskonut tapahtuvan maaliskuun punaisina päivinä kun tankkasin osakkeita kädet punaisina ja naama tuskaisena. Sieltä täältä sijoittajilta kuuluu jälkiviisaita kommentteja nousun selvyydestä, mutta vaikka uumoilin itsekin pohjia maaliskuun sijoituspäiväkirjamerkintöjen pohjalta, en kyllä tällaista rallia osannut odottaa lainkaan. En tosin odottanut helmi-maaliskuussa niin syvää dippiäkään, koska aiemminkaan pörssit eivät olleet isosti romahtaneet harvoista pandemioista. Vaikka nyt on mennyt hyvin, muistutan koko ajan itseäni siitä kuinka pihalla oikeastaan olen koko pörssin tulevista liikkeistä: salkussa on parempi keskittyä yhtiöiden poimimiseen ja kehityksen seuraamiseen eikä stressata liikoja makrokuvasta tai yleisestä pörssin kehityksestä.

61 tykkäystä

Miksi salkustasi ei löydy kasvuyhtiöitä kuten Neste,Olvi,Kone?? Ihan mielenkiinnosta kysyn koska oman salkun tukijalat…

2 tykkäystä

Hyvä kysymys.

Nesteen suhteen täytyy sanoa, että olen ollut hidastajuinen idiootti. Minulla meni vuosia tajuta uusiutuvien potentiaali ja Nesteen etumatka niissä. Sitten osake oli liian kallis, ja sitten se vielä triplasi. Nyt lähinnä ripottelen tuhkaa hiuksiin. Toisaalta ihmettelen, miten kilpailijat eivät saa keitettyä samoja litkuja kunnolla, eikä hintapainetta näy.

Olvi on ollut vuosia tutkan ulkopuolella. Hyvä yhtiö, mutta ei kenties alaltaan ja kasvuprofiililtaan ihan sellainen, mitä yleensä haen.

KONEtta olen joskus omistanut, sitten myin koska kasvun ja osakkeen hinnoittelun välinen yhteys tuntui katkenneen. Myynti tapahtui siis jokunen sataprosenttia sitten vuonna 2013 muistaakseni… Osake voi nollakoroissa laukata vaikka minne, mutta nyt täytyy sanoa että yhtiön kasvu on yhtä nopeaa on kuin öljymaalin kuivuminen kankaassa. Senkään kasvuprofiili ei osu siis ihan omaan makuuni (15-30 % skaalautuvaa kasvua mielellään vuoksiksi eteenpäin haen yleensä…).

22 tykkäystä

Muutosten vuosi.

Tyhjensin melkein kaikki pois kesän kynnyksellä. Isoja vanhoja miinuksia lähti ulos ja myöhemmin tuli tulos…:
ulos Robit, Tyres, Tallink, yks paikallaan junnaava rahasto
Sain juuri sisäänlaitetun pääoman OSTilla 5000 euroon ja tuottoakin tässä kohtaa yli 25%. Seuraavaa rajapyykkiä tavoitellessa. Nyt on jäitä hatussa ja odottelen…

  1. Qt 25%
  2. Kamux 15%
  3. Sampo 14%
  4. Siili 10%
  5. Innofactor 5%
  6. Faron 3,5%
  7. Dynacert 2%
  8. Arocell 1,5%
  9. Powercell 1,5%

Käteistä kertynyt 24%. Ihana tunne, että on jotain millä ostaa! Ja mielestäni mulla on ihan hyvä salkku!

Kiinnostavia kohteita on ja seurailen edelleen esim. sekä energia- että pelipuolta. Myyntejä teen harvemmin nykyään ja olen oppinut pitämään voitolliset osakkeet.Tää homma on alkanut kiinnostaa toden teolla, kun yhtäkkiä tajusin, että ymmärrän näistä sijoitusasioista koko ajan enemmän. Kiitos kaikille teille ja kyvylleni jäsentää lukemaani ja tehdä omia johtopäätelmiä!

19 tykkäystä

Tutuistuitko muihin rojalti firmoihin kun valitsit Francon? Itse vertailin pitkään Wheaton Precious metals corpin kanssa päädyin siihen. Eli miksi juuri Franco?
Seikkailuni kullan kansaa loppui lyhyeen kun sovelsin amatöörinä näihin samaa liukuvaa stop loss sääntöä kun muihinkin. Ensimmäinen markkinan yskäisy ja kaikki lähtivät saunareissun aikana.

4 tykkäystä

Suosittelen penkaisemaan Efecteä uudestaan, ellet ole sitä jo tehnytkin :blush:

Kaikin puolin hieno salkku ja hienoa tekemistä :ok_hand::sunglasses:

6 tykkäystä

Kiitos. :slight_smile:

Olet Efecten suhteen täysin oikeassa. Yksi sijoittaja bias on, ettei suostukaan vilkaisemaan sellaisiin osakkeisiin takaisin jossa on tehnyt jo turskaa, mutta tämähän on ihan hölmöä. Efecten osake laukkasi kyllä nopeasti toiseen äärilaitaan. Jälkiviisaana voisi todeta, että odotus olisi kannattanut, etenkin Niilon vahvat näytöt huomioiden.

Francoa olen pällistellyt jo tovin (tosin melko pintapuolisesti: yhden 10-K:n ja kourallisen presiksiä taistelin läpi), mutta täytyy myöntää että Wheatoniin en ole tutustunut. Otan asiakseni vilkaista, kiitos. :slight_smile:

9 tykkäystä

Hauska nähdä miten erilaisia salkkuja ihmisillä on! Tässä oma pitkä OST -salkku, tarkoituksena että myydään vaan jos näkymät heikentyvät oleellisesti:

Neste 13 %
Revenio 13 %
Kojamo 12 %
Kamux 12 %
Harvia 11 %
Terveystalo 9 %
Relais 8 %
Noho 7 % (pieni osuus koska ostettu ennen dippiä)
Gofore 5 %
Bittium 5 %
Remedy 5%

Näiden lisäksi vielä hieman (20 % koko salkusta) USA SRI ETF:ää, teknologia/e-sports ETF:ää ja ethereumia hajautuksen vuoksi.

Kaikki ostettu tämän vuoden puolella ja toistaiseksi indeksi voitettu aika tuntuvasti, katsotaan miten jatkossa käy :v:

13 tykkäystä

Itselläni seuraavanlainen viritys suuruusjärjestyksessä:

Sampo 27,4%
Fortum 18,3%
Konecranes 14,3%
Kamux 8,5%
Gofore 7,5%
Outokumpu 6,3%
Efecte 5,8%
Metsotekki 5,3%
Qt 4,30%

Konecranes ja Outokumpu mielestäni hieman liian kovassa painossa ja tulen luultavasti molempia siitä syystä keventämään hyvän myyntipaikan tullen. Myös Sammon %osuus on huomattava, mutta niin on myös uskoni kyseiseen puljuun. Tätäkin toki tulen tasapainottamaan, kun Sammon arvostus nousee lähemmäksi ansaitsemaansa tasoa. Kuutin hankinta kesken, 1-2 ostoa vielä edessä. Harviaa olen tarkastellut viimeaikoina ja punnitsen vielä sen ostoa. Mielenkiintoisena pidän etenkin tätä heidän “maailmanvalloitustaan”, joka on ilmeisesti kohtuullisen hyvin lähtenyt vauhtiin.
Käteisen osuutta en maininnut. Sitä saisi olla hieman enemmän punaisia päiviä varten, mutta mennään nyt näillä. Mikä muuten on hyvä nyrkkisääntö käteisen määrään, joka pitäisi salkun pohjalta löytyä?

Olen aiemmin leikkinyt kaiken maailman kannabisosakkeilla ja kryptoilla ja oppirahoja on maksettu, tosin onneksi pieniä summia. Nyt olen pyrkinyt luomaan vähän vakaampaa salkkua, joka nojaa vähän ‘vakuuttavampiin’ kohteisiin. Olen ehtinyt/malttanut tässä tapauksessa perehtyä kohteisiin huomattavasti paremmin ja Inderes on koettu korvaamattomaksi tiedon aarreaitaksi, kiitos siitä!

Vetyä harkitsin ostavani hieman, mutta aiemmat seikkailut saa jonkin päässä sanomaan että eikö se vuoristorata jo riittänyt.

5 tykkäystä

Salkku tyhjennetty ja siirrytty käteiseen ja bitcoiniin.

2 tykkäystä

Tyylejä lienee monta, itse olen pitänyt 10% käteispainoa normaalina ja yleensä se heiluu haarukassa 0-15%. Jos käteistä on alle 10%, etsin aktiivisesti hyviä kevennyspaikkoja, jos ollaan lähellä nollaa pyrin pistämään jotain lihoiksi jo kyseisenä päivänä, joskus periaattella “mitään näistä ei raaskisi myydä, mutta jonkun aika on koittanut” ja sitten arvotaan. Usein tosin siis periaatteella että position koot muuttuvat - saatan myydä vaikka kolmanneksen tai puolet pois ja jättää loput viel pulskistumaan. Riippuu tietty salkun koosta - minimimäärä on myös hieman riippuvainen kuluista. Jos salkku on vaikkapa vain 5000e ja 10% siitä on 500e ja kertakulu kaupalle on 5e niin 10% on tällöin vähän ja vaihtoehdot tällöin ovat realistisesti joko 0% käteistä tai sitten pitäisi pitää ainakin se luokkaa tonni että yhden ostoksen voi tehdä tilanteen avautuessa ilman että ostoksesta hyötyy lähinnä vain se välittäjä.

Tosin itse siis teen aktiivista veiviä, eli päivän aikaan seuraan markkinaa ja muutamien lappujen kursseja useampaan kertaan päivässä ja nippu alertteja on TradingViewissä seuratuissa kohteissa, ja kun ostopaikka tulee, rahaakin tarvitaan. Luotolla en ole toistaiseksi halunnut pulata. Ikiholdaaja tai laiskasti markkinaa seuraava voi haluta pitää pienempää tai olematonta käteispuskuria.

Pääsyy käteispainon pitoon on se tosiasia että yleensä jos on dippipäivä tai jopa pari-kolme päivää pulkkamäkeä ja alkaa useampi kohde olla Ostohinnoissa, samaan aikaan salkku on todennäköisesti jo sen verran laskenut kautta linjan että samaan aikaan ei haluaisi myydä mitään kun parempaakin hintaa voisi saada. Myydään kalliilla ja ostetaan halvalla… joku fiksu sanonut että tämä on optimaalista :smiley:

8 tykkäystä

Kiitos! Pyrin varmaan itsekin tuota 10-15% pitämään jatkossa. Ennen Fortumin osaria käteistä kyllä löytyi vaan dippiin tuli vähän osteltua. :woozy_face:

Päivää kaikille foorumilaisille, oon jonkin aikaa lukenut palstaa mutta nyt laitan viestiä ekan kerran. Huikea palstahan tämä on, harmi kun löysin tänne vasta tossa kesän kynnyksellä.

Sijoittamaan aloin kunnolla vasta tuossa keväällä koronadipin jälkeen, siinäkin odottelin vähän turhan kauan kun en tajunnut arvostuksista yms senkään vertaa kuin nyt. Enkä kyllä nytkään niistä kauheasti tiedä. :joy: Olen aika varovainen sijoittaja, nyt suurin osa salkun sisällöstä on suoria osakkeita mutta ajan saatossa rahasto/osake paino voisi olla jossain 50/50 ja 70/30 välillä. Ei ole aikaa seurata markkinoita niin tarkasti että uskoisin pitkällä juoksulla voittavani indeksit.

Tällä hetkellä salkkuni näyttää tältä:

OST:
Fortum 18%
Sampo 19%
Capman 16%
Qt 17%

AOT:
SPP ja Nordnetin ideksirahastot hajautettuna 21%
NEL, Fuelcell ja Plug 7%

Käteinen 2%

Kaikki on pitkässä pidossa ja rahastoihin menee joka kuukausi rahaa. En usko että noilla pitkällä tähtäimellä voi ihan metsään mennä. :sweat_smile:

23 tykkäystä

Sain vihdoin avattua lapselle salkun. Pitkän pohdinnan jälkeen päädyin hyvinkin turvalliseen 6 rahaston hajautukseen. Tämä salkku toimikoon myös oman salkun indeksinä. Jos jatkuvasti poika voittaa niin siiten on aika minun siirtyä pois osakkeista. Kaikkiin kuuteen rahastoon menee tasasumma joka kuukausi. Lapsilisät ja rahalahjat on alkupääoma. Tavoite yli 10% vuosituotto.
Teknologia pohjoismaat, teknologia usa, Usa indeksi, Suomi indeksi ja Ruotsi pienyhtiöt ja kestävä energia. Näillä saa jonkinlaisen globaalin hajautuksen, megatrendiä, kotimaisuutta. Yritin pitää euromaiden painon tarkoituksella pienenä.

Edit: Linkit vaikea lukea.
Nordnet indeksirahasto Suomi - 16.6%
Swedbank robur smabolagsfond - 16.6%
Tin Ny Teknik - 16.6%
JPM US Technology - 16.6%
Handelsbanken USA indeksi - 16.6%
Handelsbanken Kestävä energia - 16.6%

10 tykkäystä

image

Laitetaan omaakin salkkua nyt sitten jakoon. ETF sijoittamisella aloitin muutama vuosi takaperin ja siitä on siirrytty suoriin osakesijoituksiin kunnolla vihdoin tänä vuonna. Tarokitus potkia nuo loputkin rahastot ja ETF:t pois salkusta ja jatkaa suoraa sijoittamista.

Monet nykyiset omistukset aloitettu koronakuopasta ja ihan hyvin on nämä valinnat osuneet. Voittajiahan tässä on lähes kaikki olleet pohjilta ostaessa. Tarkoitus vuoden sisällä muuttaa painoa hieman tekkifirmoihin päin ja lisätä hieman riskiä korkeampien tuottojen perässä. On toki myös muistettava, että viimeisen 3 kk ralli ei ole ikuista. Ego on päässyt tässä turhaan itsellänikin kasvamaan kun salkku ottanut tuulta alleen.

Salkun sisällöstä lyhyesti vielä:

*Marimekko ostettu vahvan brändin ja kv-skaalautuvuuden takia.
*Kamux salkkuun myös ulkomaiden potentiaalin innoittamana. (Saksa).
*Sampo ja Fortum, koska Sampo ja Fortum.
*Nestettä ollut pidempään ja lisäilty kuopasta törkeän hinnoittelun ja uusiutuvien luottamuksen takia.
*Aallonista osui vihdoin pilkit viime viikolla kun osari ei miellyttänyt muita. Usko epäorgaaniseen kasvuun vahvistunut muutaman yrityskaupan osalta.
*Citycon suoriutui ensimmäisestä aallosta erinomaisesti joten hyppäsin mukaan kelkkaan. Citycon on salkussa tukemassa Aktian ja Nordean kanssa vahvaa osinkotuottoa.
*Cargotecin halusin salkkuun, sillä koin sen tuovan salkkuun jotain mitä sieltä vielä puuttui eli teollisuutta.
*Facebook ostettu muutama vuosi sitten lottolappuna ja VR hypen innoittamana.

Palaillaan asiaan taas kun tulee suurempia muutoksia. Mukava palata tähän joskus ja katsella itse miltä oma salkku näyttänyt.

17 tykkäystä